Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Hej,

    är det någon som löst "problemet" med stålomspunna bromsslangar bak då man utrustad sin og9-3/ng900 med dom flytande oken från 9-5 02-> och 300mm bromsar?

    På og9-3 är det ju slang en bit efter ledningarna under bilen, men sen blir det ju rör fram till oken. Man borde väl kunna ta bort både röret och slangen för att ersätta med endast en bromsslang hela vägen till oken?

    Antar att man då kanske få be om tillverkad slang med rätt längd och nipplar. Någon som har koll på vilka gängor det ska vara i ändarna samt om det finns något ställe man kan få detta tillverkat? Något ställe där dom håller på med hydraulslangar etc borde väl kunna fixa detta?

  2. #2
    Grundladd xpcas avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Moholm
    Inlägg
    260
    Medlem#
    7036

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Hej,

    är det någon som löst "problemet" med stålomspunna bromsslangar bak då man utrustad sin og9-3/ng900 med dom flytande oken från 9-5 02-> och 300mm bromsar?

    På og9-3 är det ju slang en bit efter ledningarna under bilen, men sen blir det ju rör fram till oken. Man borde väl kunna ta bort både röret och slangen för att ersätta med endast en bromsslang hela vägen till oken?

    Antar att man då kanske få be om tillverkad slang med rätt längd och nipplar. Någon som har koll på vilka gängor det ska vara i ändarna samt om det finns något ställe man kan få detta tillverkat? Något ställe där dom håller på med hydraulslangar etc borde väl kunna fixa detta?
    Det är väl bara att ta med oket och slangen som sitter i andra ändan? :P Så har dom säkert 100 olika nipplar att prova Tog med och fixa till mina iaf.
    STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Citat Ursprungligen postat av xpca
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Hej,

    är det någon som löst "problemet" med stålomspunna bromsslangar bak då man utrustad sin og9-3/ng900 med dom flytande oken från 9-5 02-> och 300mm bromsar?

    På og9-3 är det ju slang en bit efter ledningarna under bilen, men sen blir det ju rör fram till oken. Man borde väl kunna ta bort både röret och slangen för att ersätta med endast en bromsslang hela vägen till oken?

    Antar att man då kanske få be om tillverkad slang med rätt längd och nipplar. Någon som har koll på vilka gängor det ska vara i ändarna samt om det finns något ställe man kan få detta tillverkat? Något ställe där dom håller på med hydraulslangar etc borde väl kunna fixa detta?
    Det är väl bara att ta med oket och slangen som sitter i andra ändan? :P Så har dom säkert 100 olika nipplar att prova Tog med och fixa till mina iaf.
    Kirrade du stålomspunnet hela vägen eller?
    Vad var det för företag som grejade det?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Hej,

    Jag åker med enbart ståmomspunna bromsslangar på min bil.
    Allt går att tillverka

  5. #5
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Hej,

    Jag åker med enbart ståmomspunna bromsslangar på min bil.
    Allt går att tillverka
    Härligt. Klart det går att tillverka, men man måste ju veta vart innan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    hydroscand?

    Dom är duktiga.

    //Andreas

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    hydroscand?

    Dom är duktiga.

    //Andreas
    Tackar för det! Då ska jag höra med dom
    Vet du dimensionen på nipplarna? Hanen till oken är väl M10x1 kanske? Men hur ser anslutningen i andra änden ut?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Jag har bara böjt om bromsröret så att det passar.... det rör sig så lite så det borde inte vara något problem... Kört såhär i mins 5 år... Man får vara försiktig när man ska serva bromsarna bara..
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  9. #9
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    586
    Medlem#
    5788

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Annars ett tips är ju att: ta bort slangen och röret ta med det till lokala slangnissen och säg kan ni göra en sån här..

    Tips 2 gör dom lite längre och ta med bägge sidornas rör och slang..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Har böjda rör bak just nu. Men känns inte helt bra med tanke på att det rör sig mer och mer när beläggen slits.

    Får nog bli så Dunken!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Tjena!

    Ägare till en og9-3 -99 här.
    Sitter i en sits där det är dags för en rejäl bromsrenovering, både handbroms och färdbroms runt hela bilen.
    Funderade därför på om man inte skulle uppgradera till og9-5 Aero bromsar runt om.

    Har läst på lite här på forumet vad som behövs och så, ska nog inte vara några problem.

    Det som dock skulle underlätta är det ni pratar om i denna tråden, bromsslang bak.
    Om någon visste vad som behövs för längd, diameter samt nipplar i vardera ände på slangen om man ska köra slang hela vägen från röret till oket.

    Jag har nämligen bara denna bilen och behöver bilen dagligen till jobbet så har inte riktigt tiden att riva ner det å sen åka å fråga någon lokal tillverkare och få det tillverkat då.
    Vore perfekt om man visste dessa uppgifter och kunde få det tillverkat i förhand så jag har allt och bara kan byta alltihop över en helg eller något.

    Om någon vet eller kan ta reda på detta så vore det väldigt bra, måste nämligen göras väldigt snart!

    Tackar för hjälp!
    / Calle

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Ingen som visste något om det?
    Får kika vidare då.

    Två andra saker.
    Om man byter till 300mm skivor bak så måste man ju byta både ok och byglar till 9-5 Aero 02 -->.
    Då blir det väl alltså fyra likadan ok runt om? Själva oken är väl desamma både fram och bak bara andra byglar?

    Och hur blir det med bromssköldarna, måste dessa moddas något eller behöver dom inte röras?

    / C

  13. #13
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Citat Ursprungligen postat av Boman
    Ingen som visste något om det?
    Får kika vidare då.

    Två andra saker.
    Om man byter till 300mm skivor bak så måste man ju byta både ok och byglar till 9-5 Aero 02 -->.
    Då blir det väl alltså fyra likadan ok runt om? Själva oken är väl desamma både fram och bak bara andra byglar?

    Och hur blir det med bromssköldarna, måste dessa moddas något eller behöver dom inte röras?

    / C
    Tyvärr inte likadana ok fram och bak. Bak är dom mindre. I fram är det dock likadana ok på både 9-5 och 9-3, Aero eller ej. Där är det endast byglar man behöver och då från 99-01 om du ska ha det på ng900/og9-3.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    236

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Okej.
    Jo byglarna där har jag koll på.
    Tänkte bara för jag kollade på Speedparts efter grejer och kollade då efter bromsok till 9-5.
    Dom har fram ok höger/vänster till 9-5 men inga bak ok. Så tänkte om det helt enkelt sitter fyra likadana ok på 9-5 bara andra byglar bak än fram, men det är det alltså inte?

    / C.

  15. #15
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Har nu fixat stålomspunna bromsslangar även till bakoken. Tänkte dela med mig hur jag gjorde.

    Detta är alltså för montering av stålomspunna slangar hela vägen på og9-3/ng900 med 9-5 Aero flytande bakok

    Jag åkte till Hydroscand och fick mina slangar pressade. Där användes stålomspunnen teflonslang 1/8". Åtgår ca 85cm slang per sida.

    Inköpslista Hydroscand:
    - Teflonslang 1/8", 1N280703BK - 2x85cm
    - Presshylsa 1/8", 3N6100003 - 2st
    - Nippel M10x1 UR Convex, 3N61053103 - 2st
    - Nippel M10x1 UF Conv, 3N61443103L - 2st

    Pris totalt med arbete: 848:-



    Man hade nog klarat sig med runt 80cm slang per sida, men jag safeade lite. Nippeln som ansluter mot huvudbromsrören ser lite annorlunda ut så man kan inte använda original plåtclips och fästa den med. Jag använde buntband och strappade slangen snyggt hela vägen.

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935

    Re: og9-3 med flytande ok bak - Stålomspunna slangar?

    Jag vet att Slangsnabben i Gävle byggt några sådana stålomspunna slangar till bekanta, som om någon i Gävle trakten behöver något liknande så vet dom hur man gör.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Bromsbelägg och stålomspunna slangar!
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 02:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •