Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 108

Ämne: Slöjförbudet i Frankrike

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp

    Och med detta vill du säga att det borde vara förbjudet med heltäckande slöja?
    Hur tror du samhället blir om vi alla ska dölja ansiktet, blir det bra eller dåligt. Varför tror du att england börjar haka på denna trend.
    Jag tror samhället skulle bli oerhört trist och konstigt om vi alla skulle dölja ansiktet.

    När det gäller England får du gärna utveckla vilken trend du avser och hur situationen ser ut där och varför.

    Upprepar också min fråga eftersom du inte svarade: Tycker du att ska vara förbjudet med heltäckande slöja?
    Happy Festivus - for the rest of us!

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Hur tror du samhället blir om vi alla ska dölja ansiktet, blir det bra eller dåligt. Varför tror du att england börjar haka på denna trend.
    Jag tror samhället skulle bli oerhört trist och konstigt om vi alla skulle dölja ansiktet.

    När det gäller England får du gärna utveckla vilken trend du avser och hur situationen ser ut där och varför.

    Upprepar också min fråga eftersom du inte svarade: Tycker du att ska vara förbjudet med heltäckande slöja?
    Man har i england föreslagit att gå samma väg som frankrike precis har gjort har du missat det du borde inte bara läsa svensk media, och om englands situation http://politisktinkorrekt.info/2011/04/ ... gkulturen/ som sagt detta är bara ett axplock.
    Om mina barns fröken en dag är klädd i burka så skulle jag ifrågasätta detta självklart och tagit mitt barn därifrån tills vederbörande tagit av sig huvudbonaden, hur skulle du göra. Om det ska vara förbjudet jadu lite D-vitamin är ju aldrig fel.

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp

    Jag tror samhället skulle bli oerhört trist och konstigt om vi alla skulle dölja ansiktet.

    När det gäller England får du gärna utveckla vilken trend du avser och hur situationen ser ut där och varför.

    Upprepar också min fråga eftersom du inte svarade: Tycker du att ska vara förbjudet med heltäckande slöja?
    Man har i england föreslagit att gå samma väg som frankrike precis har gjort har du missat det du borde inte bara läsa svensk media, och om englands situation http://politisktinkorrekt.info/2011/04/ ... gkulturen/ som sagt detta är bara ett axplock.
    Om mina barns fröken en dag är klädd i burka så skulle jag ifrågasätta detta självklart och tagit mitt barn därifrån tills vederbörande tagit av sig huvudbonaden, hur skulle du göra. Om det ska vara förbjudet jadu lite D-vitamin är ju aldrig fel.
    Eftersom du tydligen läser utländska tidningar får du gärna länka till någon sådan, där kravet på förbud mot slöja i England penetreras. Jag har googlat utan att direkt hitta något. (Och jag orkar inte titta igenom närmare en halvtimme med Cameron om det nu skulle dryftas där.)

    Även om jag inte är någon fantast av heltäckande slöjor så tycker jag det finns viktigare saker att lägga kraft på än frökens klädsel.

    Vilka fler plagg vill du förbjuda som kan dölja min identitet? Luva? Uppfällda kragar? Halsduk framför delar av ansiktet? Hatt/keps/mössa? Mörka solglasögon?

    Är det ögonen som måste vara synliga för omgivningen? Hårfärgen? Hudfärgen?
    Happy Festivus - for the rest of us!

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Knappast. Det är snarare så att är man för förbudet att bära niqab så är man det för att man avskyr allt vad islam heter.

    Trams om att man ska vara identifierbar är just trams. Det är faktiskt inte olagligt att gå omkring i rånarluva även om många låtsas att det är en vettig jämförelse.
    Så niqab och burka har inget med sharia att göra.
    Riktigt. Det har inget med Sharia att göra.

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Hur tror du samhället blir om vi alla ska dölja ansiktet, blir det bra eller dåligt. Varför tror du att england börjar haka på denna trend.
    Det blir allmänt ett trist samhälle när alla är likadana. Risken att alla skulle börja dölja sitt ansikte är väldigt liten. Om man ser det som ett problem så borde man väl isåfall förbjuda maskering allmänt istället för att bara sikta in sig på muslimska maskeringar?

    Nu har flera personer skrivit att de inte vill lämna sitt barn till dagis om det jobbar en person där i niqab. Personligen skulle jag inte ha något som helst emot om någon i dagispersonalen bär niqab. Om jag, min fru, alla barn på dagiset och alla barnens föräldrar tycker det är ok med niqab, varför ska det då förbjudas?

    Om jag ogillar att personalen på dagiset har brallorna hängande halvvägs ner på skinkorna med kalsongerna tydligt exponerande, ska vi förbjuda det klädesplagget också?

  6. #46
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Undrar vad barnen tycker när det springer spöken inne på avdelningarna...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #47
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Nu har flera personer skrivit att de inte vill lämna sitt barn till dagis om det jobbar en person där i niqab. Personligen skulle jag inte ha något som helst emot om någon i dagispersonalen bär niqab. Om jag, min fru, alla barn på dagiset och alla barnens föräldrar tycker det är ok med niqab, varför ska det då förbjudas?

    Om jag ogillar att personalen på dagiset har brallorna hängande halvvägs ner på skinkorna med kalsongerna tydligt exponerande, ska vi förbjuda det klädesplagget också?
    Allt faller väl egentligen under att man ska ha en vårdad klädsel och där hör väl varken gardiner eller att visa halva röven hemma, utan det ska vara en normal klädsel som på nått vis ska ingjuta förtoende för det man sysslar med.
    Vissa servicejobb kräver ju att man ser vettig ut, är man inte nöjd med detta så finns det ju faktiskt en väldig massa jobb där det inte spelar någon roll.

    På mitt jobb så var det ett antal som inte riktigt gillade våra klädselregler, ändra tills det hände en olycka, sen så vart det inte en enda som bröt mot klädselreglerna mer.

    Vad är poängen med att ha niqab?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #48
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Det är en viss skillnad att totalförbjuda heltäckande slöja mot att kräva lämplig klädsel på arbetet vilket vi till stor del redan gör. Om någon på dagis alltid går klädd i exempelvis tajt skinnställ, badbyxor och nätbrynja, eller kortkort utan trosor osv så anses det såklart olämpligt och då får den personen byta kläder. Likaså gäller niqab. Anses det i sitt sammanhang olämpligt så får man inte ha det på arbetsplatsen. Det regleras av arbetsgivaren. Nån särskild lagstiftning behövs inte. Att förbjuda det överallt är fel! Ska vi även förbjuda att tjejer sminkar sig kraftigt eller att mc-åkare har integralhjälm?

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Ska vi även förbjuda att tjejer sminkar sig kraftigt eller att mc-åkare har integralhjälm?
    Angående sminkning, man ser fortfarande ansiktet, helheten.
    Att jämföra kläder med en hjälm är att överdriva en aning, tycker du inte det?
    Skulle någon gå in med en integralhjälm på banken skulle det vara väktare/polis där inom 5 minuter.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #50
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Ska vi även förbjuda att tjejer sminkar sig kraftigt eller att mc-åkare har integralhjälm?
    Angående sminkning, man ser fortfarande ansiktet, helheten.
    Att jämföra kläder med en hjälm är att överdriva en aning, tycker du inte det?
    Skulle någon gå in med en integralhjälm på banken skulle det vara väktare/polis där inom 5 minuter.
    Men var inte det viktiga att man kunde identifiera personen???

    Med smink kan man göra om så man ser ut som nån annan. Är det ok med ex. lösskägg/-mustasch, färgade linser och peruk? Man ser ansiktet men kan ändå inte identifiera personen...

    Självklart ska man kunna identifiera en person som går in på banken och tar ut pengar men varför ska du se ansiktet på alla som går omkring på stan när du inte ser ansiktet på de som kör mc-genom stan?

    Vid vissa tillfällen ska naturligtvis en kvinna med niqab visa ansiktet för att identifiera sig men inte för att en del av befolkningen ogillar företeelsen eller hatar muslimer. Anledningen är fel.

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Som Roger skriver så är det skillnad på olämplig klädsel och olaglig klädsel. Förbjuder man niqab för att man inte tycker det så borde det vara olagligt att ha brallor i häng också. Integralhjälmen är också en bra jämförelse. Kanske larmas det om en person kommer in på banken i integralhjälm, men får personen per automatik böter för att det är olagligt?

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Undrar vad barnen tycker när det springer spöken inne på avdelningarna...
    Barn brukar inte gilla spöken. Däremot är barn väldigt öppna mot andra människor, så de har normalt sett inget som helst problem med att en kvinna går klädd i burka eller niqab. De kanske frågar varför de går klädda så, men får de ett vettigt svar så är det inget problem. Får de däremot svaret "Det är spöken" från mamma eller pappa så kanske de reagerar lite annorlunda. Hur de reagerar beror nog framförallt på hur inskränka föräldrarna är.

  13. #53
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Hur de reagerar beror nog framförallt på hur inskränka föräldrarna är.
    Klockrent!

  14. #54

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    argument för och emot slöjförbudet?

  15. #55
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Ganska förutsägbar tråd.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Pumba ställde tidigare en intressant fråga "Vad är poängen med niqab?" som ingen såg.

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Pumba ställde tidigare en intressant fråga "Vad är poängen med niqab?" som ingen såg.
    Vad är poängen med att se ut som Ronny och Ragge, vad är poängen att se ut som mods, vad är poängen att se ut som punkare?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Pumba ställde tidigare en intressant fråga "Vad är poängen med niqab?" som ingen såg.
    Vad är poängen med att se ut som Ronny och Ragge, vad är poängen att se ut som mods, vad är poängen att se ut som punkare?

    J.K Nilsson
    Vadå se ut som burka/niqab?

    Använder man bara burka/niqab för solens skull eller vad, finns det några fördelar för kvinnan, vad isåfall?

  19. #59
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Använder man bara burka/niqab för solens skull eller vad, finns det några fördelar för kvinnan, vad isåfall?
    Finns det några fördelar för mannen med Gällivarehäng, finns det några fördelar för människan med säkerhetsnålar genom kinderna? Finns det några fördelar för mannen med långt år och lång rock? Och i så fall vad?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Slöjförbudet i Frankrike

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Använder man bara burka/niqab för solens skull eller vad, finns det några fördelar för kvinnan, vad isåfall?
    Finns det några fördelar för mannen med Gällivarehäng, finns det några fördelar för människan med säkerhetsnålar genom kinderna? Finns det några fördelar för mannen med långt år och lång rock? Och i så fall vad?

    J.K Nilsson
    Menar du på allvar att du likställer burka med en klädstil?!
    Fördelarna för mannen eller kvinnan som klär sig på ett visst sätt är delvis att visa vem man är som individ och på så sätt lättare få en viss gruppbehörighet.
    Tror du att de kvinnor som bär burka använder det plagget av samma anledning?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 18:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •