Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: "motorlampan" tänd och ryckig gång 9-5 2.0t 04a *LÖST*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    15

    "motorlampan" tänd och ryckig gång 9-5 2.0t 04a *LÖST*

    Hej alla!

    Har varit medlem här tidigare dock verkar det kontot borta (var ett tag sedan). Nu till frågan!

    Jag har en saab 9-5 kombi 2.0t -04a med BSR steg 1 som beter sig lite underligt. Motorlampan tänds då och då, för att sedan slockna ibland. Den kan vara tänd några dagar, slockna ett tag och tändas igen.
    Det jag märkt med bilen är att den rycker något jävligt vid fullgasacceleration. Detta gör den när motorlampan ej är tänd också till viss del men en jäkla massa mer ryck när den är tänd.

    Har testat detta på 2ans växel och 3ans växel och det blir som en rodeoshow innan accdelarationen kommer fullt ut. Vad kan detta bero på?

    I övrigt märker jag och sambon inget konstigt med bilen. Inga missljud, ingen konstig rök etc etc därav tror vi att ryckningarna och motorlampans sken bör hänga ihop, eller?

    En teori jag har är läckage i någon slang? Skulle detta kunna få lampan att tändas och bilen att bete sig som den gör?


    Tack på förhand alla!

    MvH// Aja

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Välkommen tillbaka! Hur ser tändstiften ut? Är det NGK? Har du provat med en annan tändkassett?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Staffanstorp / Sweden
    Inlägg
    46

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Tror precis som föregående talare att man ( om man inte har tillgång till felkodsläsare ) börjar i den ändan. Kan nästan sätta pengar på att det är en ny tändkasset som du behöver.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Bättre att betala några hundra och få felkoden, därefter byta det som är trasigt.

    Alltså, inga gissningar som kan fördyra situationen !!!!
    //Dennis Stendahl

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Staffanstorp / Sweden
    Inlägg
    46

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Citat Ursprungligen postat av Dennis-
    Bättre att betala några hundra och få felkoden, därefter byta det som är trasigt.

    Alltså, inga gissningar som kan fördyra situationen !!!!
    Håller med...
    Själv så kör man cansub, men för de flesta så täcker biltemas felkodsläsare det mesta (även fast det tar emot att säga så :P ) Så kan man sedan söka på nätet efter vad felkoden betyder

    Men att testa en kassett från en bil som fungerar prima kostar ju fortfarande inte ett rött öre. Så det är ändå vettigt att testa.
    Oavsett så måste du radera felkoden sen...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    15

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Intressant!

    Hittills har ju faktiskt alla trott på tändkassetten, något jag själv absolut inte gissade på då jag trodde att fel på den = död bil.
    Men den kan alltså ge symptomen jag skrivit om med? CE lampa tänd med ryckig acceleration? Varför tror ni som tror detta just att det är kassetten och te x inte en trasig slang eller något "allvarligare" fel? (Nyfiken bara, alltid lär man sig något!)

    Shit såg nu att en ny tändkasett kostar 2.700 på mekonomen! Det var en del det!

    Skall kolla upp o en verkstad kan felöka den, men har för mig att de jag kollat med förr tar dryga tusenlappen endast för felsök? Kanske minns jag fel?

    Tror ni att det är någon fara att köra omkring med detta fel ett tag för bilen? Jag märker ju inga andra symptom för utom just att lampan är tänd och att det blir som en rodeoshow om man gasar på (vilket jag inte gör mer än nödvändigt just nu förstås!).

    Har liiite knapert just nu till dessa utgifter...

    Tack för alla svar!

    Tillägg: Bilen är alltså en 9-5 kombi -04a. 14 000 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    188

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Dumpventilen, membranet är paj.
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Det är inte bra att köra med bilen i det skick den är, jag skulle köra så lite som möjligt innan jag visste vad som var felet. Föe en tusenlapp får du hyggliga felkodsläsare, Biltemas är väl biulligast och börjar runt 7-800kr om jag minns rätt, Kjell och Co har ett par att välja på samt det finns gott om dem på internet... Men har du möjlighet så låna en TK som du vet fungerar så märker du om det är den eller inte för en billig penning.
    /Johan

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    15

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Tack för alla svar än så länge!

    Kan ge en liten uppdatering.
    Sambon hade bilen med sig till sitt jobb idag för att få felkoden avläst. Hon jobbar på lastbilscentral så deras (lastbils)verkstad kunde läsa av koden sade dom.

    De gjorde ett försök, fick fram en kod som för dom var "oidentifierbar" varpå de raderade den och släckte lampan!
    De missade att vi ville ha felkoden i vilket fall för att kunna kolla upp den på nätet om inte annat!

    Så vad gör vi nu? Antar att det bara är att vänta på att CE lampan skall tändas igen då koden är borta ur systemet nu så nu finns det ju inget att gå på där.

    Jag håller er uppdaterade!

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Hej!

    Två alternatv, låt tiden göra sitt och vänta på att nå't dumt händer. Den gången läser någon ut felkoden, förhoppningsvis skrivs den ned på papper oxo...

    Eller så får man låta någon kompetent person ta en kik på bilen för att se om det går att se nå't.

    Bäst och på kort sikt dyrast/krångligast är alt 2.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    15

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Två alternatv, låt tiden göra sitt och vänta på att nå't dumt händer. Den gången läser någon ut felkoden, förhoppningsvis skrivs den ned på papper oxo...

    Eller så får man låta någon kompetent person ta en kik på bilen för att se om det går att se nå't.

    Bäst och på kort sikt dyrast/krångligast är alt 2.
    Yes det är dom alternativen jag ser med just nu....
    Synd bara att kompetens är så himlans dyrt!

    Men vad skulle man kunna kolla själv som kan ha med problemet att göra tro?

    Antar:
    Tändstift?
    Tändkassetten? (fast detta kan man väl ej se möjligtsvis låna någons om man springer på nån med en 9-5a )
    Spruckna kassa vakumslangar? Möjligen? Eller detta kanske är uteslutet pg a problemen jag beskrivit?
    Dumpen? Trasigt membran som någon vänlig själ skrev? Går detta att se?

    Kan ju försöka kolla lite mer själv, alltid lär jag mig något på resan fast det skall erkännas. Jag är född med tummen, inte bara mitt i handen, utan nog totalt frånvarande från handen

    Annars får det väl bli att lämna in den på "manuell" felsök på verkstad. Hellre det än att den rasar åtminstone!

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Vart bor du?

    Annars, går bara motorn rent och utan någon rök så är det normalt sett "inte akut farligt". Detta som en tumregel.

    Du kan ju fördriva tiden med tändstiftebyte, visar det sig vara utan verkan så är det ju bara att spara de gamla pluggarna, för att senare använde dem o kräma ut några mil till... Tändkassett, hitta någon o provbyt, principiellt riskfritt.

    BLINKAR lamapan när bilen rycker o dymmar sig eller lyser den konstant "då och då"?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    15

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Vart bor du?

    Annars, går bara motorn rent och utan någon rök så är det normalt sett "inte akut farligt". Detta som en tumregel.
    Bor i Göteborg/Mölndal.
    Bilen startar som en klocka. Rullar på hur bra som helst, ingen konstig rök vad jag el. sambon sett. Inga missljud i övrigt vad vi reagerat på.
    Allt som händer händer när man skall gasa på, aggressivt (exempelvis vid omkörning) då märks det att det "bryter", hoppar, rycker i accet så att säga. Och SÅ många "vilda hästar" har inte åbäket direkt så att den effekten skall "höra till"!

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Hej!

    Kör på "tändsystemsspåret".

    Annars, i nödfall, så är det ju inte långt till Thn.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    15

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Kör på "tändsystemsspåret".

    Annars, i nödfall, så är det ju inte långt till Thn.
    Vem vet! Jag kanske tar kärran till Thn om jag blir för tokig på detta!

    Pratade precis med firman som satt in steg 1 mjukvaran för några år sedan. Han sade samma som de flesta här (vilket KAN vara ett bra tecken!). Börja med tändsystemet och då byt stiften.

    Så DET fixar jag (nog) faktiskt HELT själv!

    Skall göra detta så snart jag hinner så kommer det ännu en uppdatering!

    Tack alla för tipsen än så länge!

    Ang CE lampan. Den lyser konstant när den väl lyser, men så har den slocknat därimellan under en relativt lång tid (då tänkte jag inte mer på det faktiskt ) för att börja lysa igen för 4 dagar sedan igen då jag startade bilen. Sen dess har bilen stått tills idag då sambon tog den till jobbet där de släckte lampan och raderade koden *doh!*

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    15

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Liten uppdatering!

    Har idag bytt stift i bilen till NGK eeer ja -11 på slutet i vart fall (glömde kartongerna i garaget). Det var samma stift jag tog ur bilen som jag satte i den åtminstone!

    Nu till resultatet:

    Som jag skrev släckte sambons verkstadsnisse CE lampan utan att skriva upp felkoden först men mitt tändstiftbyte fixade tydligen detta!

    Så fort jag startade bilen efter bytet *BOM* CE lampan lyser med sitt irriterade gula sken igen!

    Kan man dra några slutsatser av detta tro?

    Nu går det åtminstone att få ut en felkod igen om inte annat....

    Uppdatering igen:

    Nu har både sambon och jag provkört bilen efter stiftbytet och det är STOR skillnad på hur den går nu. Alla symptom är borta, bilen har sitt "flyt" igen mellan växlingar och accelerationer. INGA hack eller ryck och den känns starkare och kvickare på låga varv igen.
    MEN CE lampan började ju som sagt lysa igen efter bytet? Kan det FORTFARANDE vara knas med kassetten? Trots att bilen nu går bra? Eller är det något HELT annat jox med bilen som inte ger några symptom? *suck*
    Nu har vi en tänd CE lampa men inga symptom...

    Konstigt! Eller?

    Lägger till en bild på stiften som satt i:
    http://img577.imageshack.us/i/stift2.jpg/

    De var alla "gyllenbruna", vad det nu kan betyda. Bilden är tagen med mobilkamera så inte den bästa kvaliten...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Staffanstorp / Sweden
    Inlägg
    46

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Det var ju bra att bilen nu fungerar... men lite bekymmersamt med lampan.

    Där kan finnas en chans att det kan vara kassetten som spökar. Men nu är det mindre klart eftersom du saknar symptom. Nu är det verkligen läge att kolla upp vad felkoden verkligen är. Lite nyfiken. Men skulle inte bli förvånad om det är P0300

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    15

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Citat Ursprungligen postat av zonander
    Det var ju bra att bilen nu fungerar... men lite bekymmersamt med lampan.

    Där kan finnas en chans att det kan vara kassetten som spökar. Men nu är det mindre klart eftersom du saknar symptom. Nu är det verkligen läge att kolla upp vad felkoden verkligen är. Lite nyfiken. Men skulle inte bli förvånad om det är P0300

    Imorgon skall felkoden läsas av igen och denna gång skrivas ner!
    Men tills dess kan det ju vara trevligt att spekulera lite!

    P0300, vad innebär det må tro?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Staffanstorp / Sweden
    Inlägg
    46

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Låt Google bli din bästa vän

    Det är bara att söka på det så kan man få upp bla detta

    """""
    Causes
    """""

    A code P0300 may mean that one or more of the following has happened:

    Faulty spark plugs or wires
    Faulty coil (pack)
    Faulty oxygen sensor(s)
    Faulty fuel injector(s)
    Burned exhaust valve
    Faulty catalytic converter(s)
    Stuck/blocked EGR valve / passages
    Faulty camshaft position sensor
    Defective computer
    """""
    Possible Solutions
    """""

    If there are no symptoms, the simplest thing to do is to reset the code and see if it comes back.

    If there are symptoms such as the engine is stumbling or hesitating, check all wiring and connectors that lead to the cylinders (i.e. spark plugs). Depending on how long the ignition components have been in the car, it may be a good idea to replace them as part of your regular maintenance schedule. I would suggest spark plugs, spark plug wires, distributor cap, and rotor (if applicable). Otherwise, check the coils (a.k.a. coil packs). In some cases, the catalytic converter has gone bad. If you smell rotten eggs in the exhaust, your cat converter needs to be replaced. I've also heard in other cases the problems were faulty fuel injectors.

    Random misfires that jump around from one cylinder to another (read: P030x codes) also will set a P0300 code. The underlying cause is often a lean fuel condition, which may be due to a vacuum leak in the intake manifold or unmetered air getting past the airflow sensor, or an EGR valve that is stuck open.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    15

    Re: "motorlampan" tänd och ryckig gång

    Citat Ursprungligen postat av zonander
    Låt Google bli din bästa vän
    Googlade det faktiskt och satt och läste tills jag såg ditt svar, du var för snabb så jag han inte editera!

    Google ÄR min bästa vän!

    Ja det skall bli spännande detta. Jag HOPPAS inte det kommer indikera massa dyra reparationer bara. Fan känns ju som att bilskrället borde gå mycket sämre än den gör (speciellt nu!) om det skulle vara ett stort/allvarligt fel...

    Imorgon kommer förhoppningsvis felkoden dyka upp i denna tråden iallafall!

Liknande ämnen

  1. Blå og900 "Arctic"
    Av HenkeB i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 23:09
  2. SAAB 9000 CS -95 2.3t ryckig gång (LÖST!)
    Av stesmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 19:08
  3. "ryckig" gång på 2:an
    Av noben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 00:25
  4. Vad säger bilprovningen om tänd "check engine"-lam
    Av BIGMike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 20:26
  5. Ryckig gång vid laddtryck *LÖST*
    Av Kit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 15:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •