Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Larmdiod blinkar ej, 9-3 -08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Larmdiod blinkar ej, 9-3 -08

    Larmdioden på min 9-3 vector -08 blinkar ej när jag låst bilen.
    Har kollat inställningarna för stöldskydd och allt är aktiverat.
    Är det någon inställning jag missat, eller kan dioden vara trasig?
    Att den skulle vara trasig verkar orimligt.
    Alla dörrar låser som det ska, och enligt säljaren fungerar larmet. Den larmade när bilen skulle transporteras med "truck" genom bilhallen. Tiltsensorn gav utslag alltså.
    Tacksam för tips.
    //Stoffe
    Have you ever seen horses pushing?!!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    20

    Re: Larmdiod blinkar ej, 9-3 -08

    Skulle precis börja söka och sen eventuellt göra ett inlägg om exakt samma sak.
    Även jag har en 9-3 vector -08 där dioden inte blinkar när bilden är låst och larmet ska va på. Att min diod fungerar vet jag dock då den blinkar när jag låst upp bilen i ett par sekunder.

    Jag har inte hört mitt larm och lite osäker på hur man bäst utlöser det "med flit" så att säga? Skaka bilen? Rycka i handtaget?

    Ledsen om jag hoppade in i tråden ,men det är ju i princip samma problem vi har båda två.
    Saab 9-3sc -08

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Larmdiod blinkar ej, 9-3 -08

    Utlösa med flit: Gå in med nyckel. Alltså den mekaniska nyckeln i "nyckelklumpen".

    Edit: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Larmdiod blinkar ej, 9-3 -08

    Larmet funkar som det ska. Gjorde helt enkelt så att jag öppnade ett sidofönster, låste bilen, väntade 11 sekunder som det står i instruktionsboken, sen stoppade jag in armen och larmet gick igång direkt.
    I instruktionsboken står det att om någon dörr eller liknande ej är helt stängd så blinkar INTE dioden, men larmet ska fungera ändå. När bilen står på tomgång och en dörr öppnas så visas ju vilken dörr som är öppen i displayen. Även bakluckan visas om den är öppen. Trots att alla dörrar och baklucka är stängda så blinkar inte dioden. Tanken som slår mig är att huven kanske är boven? När huven är öppen indikeras inte detta på displayen.
    Finns en brytare under huven som trycks ned när huven stängs, men den känns helt okej, och fjädrar så fint när man trycker ner den för hand.
    Mysteriet är alltså ännu olöst.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    129

    Re: Larmdiod blinkar ej, 9-3 -08

    Hej
    Alltid en start.
    kolla huvbrytaren försäkerhets skull. Ha huv uppe, håll den nere med handen o lås.
    Vänta nån halminut tills larmet aktiverats. Ta bort fingret. Larmar den?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Larmdiod blinkar ej, 9-3 -08

    Lyfter tråden lite.
    Hade ju som sagt en larmdiod som inte blinkade trots att larm var i gång, samt att alla dörrar, bagagelucka och huv var ordentligt stängda osv.
    Nu ikväll såg jag till min förvåning att dioden börjat blinka, precis som den ska.
    Inte gjort eller rört nåt direkt. Bytte fälgar igår, och då hissades bilen upp, samt att man öppnade och stängde dörrar och bagagelucka upprepade gånger.
    Har inte forskat vidare alls då klockan är rätt sent, men någon kanske har någon ide om varför den spontant funkar igen. Hoppas att det håller i sig.
    Have you ever seen horses pushing?!!

Liknande ämnen

  1. Larmdiod som blinkar efter bilen blivit upplåst, ng900.
    Av bart112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •