Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: EXD katalysator

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    EXD katalysator

    Min racekatalysator från EXD.se, denna:

    http://www.exd.se/shop/index.php?page=s ... =1&lang=sv

    Har gått i 3 delar. Fråga mig inte hur. Cellerna är 1 del. Och så anslutningarna som går in till cellerna som gått rätt av.
    Går det svetsa ihop detta? Tål cellerna det? Jag har inte ekonomi till att köpa en ny tyvärr.
    Har hört den ska vara rostfri, någon som vet det?

    Köpte katten beg. av en kille, dock oanvänd. Den har endast gått 10 min. Så att kasta den känns förjävligt.
    Tänkte be lokala smeden göra det om det går.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: EXD katalysator

    Har alltså anslutningarna, dvs in- och utrör från "kroppen", lossnat? Isåfall går det skitbra att svetsa på nya anslutningar. Vissa racekattar (som min) får man utan anslutningar helt, och får fixa dem själv. T ex. http://www.ray.se/images/UK0463BR_katalysator.jpg
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: EXD katalysator

    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Har alltså anslutningarna, dvs in- och utrör från "kroppen", lossnat? Isåfall går det skitbra att svetsa på nya anslutningar. Vissa racekattar (som min) får man utan anslutningar helt, och får fixa dem själv. T ex. http://www.ray.se/images/UK0463BR_katalysator.jpg





    Där har den gått rakt av. På båda ställena.

    Men den är i rostfritt eller? Jag har mig svets själv. Men inte så jag kan svetsa rostfritt.

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: EXD katalysator

    Hej!
    Sitter på Arlanda nu så det blir ett kort svar
    Katten är i rostfritt ja, men går bra att miga ihop med vanlig tråd. Ingen fara med cellerna.
    Låter väldigt konstigt att de lossat, har jag aldrig hört om tidigare.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: EXD katalysator

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Men den är i rostfritt eller? Jag har mig svets själv. Men inte så jag kan svetsa rostfritt.
    Du kanske blandar ihop rostfritt och aluminium nu?

    Men är det rostfritt och du ska svetsa ihop det där så kommer de rostskyddande egenskaperna att försvinna, om du inte använder någon skyddsgas, typ Argon.
    Fast det blir så jävla varmt där så någon fukt finns väl knappt att prata om ändå.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: EXD katalysator

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Men den är i rostfritt eller? Jag har mig svets själv. Men inte så jag kan svetsa rostfritt.
    Du kanske blandar ihop rostfritt och aluminium nu?

    Men är det rostfritt och du ska svetsa ihop det där så kommer de rostskyddande egenskaperna att försvinna, om du inte använder någon skyddsgas, typ Argon.
    Fast det blir så jävla varmt där så någon fukt finns väl knappt att prata om ändå.
    Man använder rostfritråd och vanlig skyddsgas, Mison , Atal,….
    De blir inga problem men att vara tätt ,100, är en annan femma. Kanske gör inte så mycket?

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: EXD katalysator

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Hej!
    Sitter på Arlanda nu så det blir ett kort svar
    Katten är i rostfritt ja, men går bra att miga ihop med vanlig tråd. Ingen fara med cellerna.
    Låter väldigt konstigt att de lossat, har jag aldrig hört om tidigare.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

    Hej.

    Bara det går att laga är jag glad.
    Annars blir det nog ingen Saab säsong 2011.

    Så här ser den ut, beger mig till smeden imorgon för att få den svetsad.


  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: EXD katalysator

    Förstår inte hur detta är möjligt??

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: EXD katalysator

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Förstår inte hur detta är möjligt??

    Inte jag heller. Bak till satt den lite kvar i cellpaketet.
    Men det lossnade när jag rörde det. Men tur det ska gå att svetsa i alla fall.

  10. #10
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: EXD katalysator

    Helt klart fabrikationsfel, med all säkerhet maskinsvetsad och svetsen kanske krånglat/dålig med tillsatsmaterial om dom ens använt det. rören har iaf inte sammanfogats(ingen genombränna)på ett korrekt sätt därför det bara släppt.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: EXD katalysator

    Jag skulle börjat med ett samtal till firman i fråga.
    EXD borde vara intresserad av haveriet oavsett när katten är inköpt. Det framgår ju tydligt av bilden att den knappast varit i bruk sedan den stämplades med datum.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: EXD katalysator

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    Helt klart fabrikationsfel, med all säkerhet maskinsvetsad och svetsen kanske krånglat/dålig med tillsatsmaterial om dom ens använt det. rören har iaf inte sammanfogats(ingen genombränna)på ett korrekt sätt därför det bara släppt.

    Ja du, jag vet tyvärr inte.
    Inlämnad till smeden. Kommer kosta runt 200-300kr att laga.


    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Jag skulle börjat med ett samtal till firman i fråga.
    EXD borde vara intresserad av haveriet oavsett när katten är inköpt. Det framgår ju tydligt av bilden att den knappast varit i bruk sedan den stämplades med datum.
    Den har varit monterad på bilen, som stått i garaget. Bilen i sin tur har varit igång 10 min. Lär bli mera nu framöver när säsongen drar igång.

    Jag är nöjd med katten. Gillar att det inte finns några lamba uttag som det finns på de EXD säljer nu, då min lambda sitter på DP:n, så slipper det ta extra plats under bilen.

    Varje person som söker på EXD, racekatalysator eller liknande lär väl se, och förmodligen läsa denna tråd. Jag tänker inte uttala mig, men det är upp till personen i fråga att göra sin bedömning på om EXD säljer bra katalysatorer eller inte.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: EXD katalysator

    Att råka ut för fabrikationsfel gör man ju även på rör från Ferrita eller liknande, det intressanta är ju hur du skulle blivit bemött vid reklamation hos EXD.se!

    Det brukar inte vara något problem att få en utbytesenhet vid strul.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: EXD katalysator

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Att råka ut för fabrikationsfel gör man ju även på rör från Ferrita eller liknande, det intressanta är ju hur du skulle blivit bemött vid reklamation hos EXD.se!

    Det brukar inte vara något problem att få en utbytesenhet vid strul.

    Har inte kontaktat EXD.
    Jag tog förgivet att allt vad garanti och liknande heter inte gäller främst pga. att det var 2009 den tillverkades. Snart 2 år sedan. Samt jag var inte första innehavare.

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: EXD katalysator

    EXD har ju svarat i den här tråden, så om du inte vill ringa honom så går det bra att fråga här hur han förhåller sig till reklamation.
    När köptes den från EXD?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: EXD katalysator

    Hej!

    Att det är ett fabrikationsfel verkar väl tämligen klart? Kostar det bara några hundringar att få bysmeden att svetsa ihop den så är det ju enklast, kortast stillestånd.
    Nu får ju jag vatten på kvarnen att kvalitétskontroll och Kina är inte förenligt med varandra.... Nä, allvarligt skämtat, jag vet att det finns bra tillverkare oxo!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: EXD katalysator

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Varje person som söker på EXD, racekatalysator eller liknande lär väl se, och förmodligen läsa denna tråd. Jag tänker inte uttala mig, men det är upp till personen i fråga att göra sin bedömning på om EXD säljer bra katalysatorer eller inte.
    Min katt funkar, jag klarar till och med SBP.s argusöga....

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: EXD katalysator

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Jag tog förgivet att allt vad garanti och liknande heter inte gäller främst pga. att det var 2009 den tillverkades. Snart 2 år sedan. Samt jag var inte första innehavare.
    Samtidigt är ju detta ett klart fall av fabrikationsfel samt att det är ganska uppenbart att den bara använts sparsamt.
    De flesta firmor som är rädda om sitt varumärke brukar lösa sånna problem som goodwill.

    Jag skulle definitivt tagit kontakt med leverantören och om det inte löst sig den vägen hade jag miggat ihop katen och kört vidare.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Katalysator?
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 09:23
  2. Katalysator vs. SPB
    Av jensii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 00:34
  3. Katalysator
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 22:37
  4. Katalysator 2,3T -91
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •