Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Unhappy Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Har 2 hus på gården och planen är att hyra ut det ena till sommargäster veckovis.
    Jag vet att jag är ganska sent ute eftersom jag inte har lagt ut någon annons ännu men det finns alltid folk som är sent ute från andra sidan oxå...

    Vad ska man tänka på när man hyr ut till turister?
    Försäkringar?
    Deposition?
    Juridiska saker?
    Ska man se till att där alltid finns en rulle toapapper?


    Det finns ju hur mycket småsaker till och nu vill jag veta från er andra som hur ut fritidshus och liknande hur ni resonerar och hur ni gör.

    En sak som jag antar är både för och nackdel är att vi bor i det andra huset på gården som ligger ca 15 meter bort.

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Jag har aldrig hyrt ut själv, men däremot hyrt flera gånger de senaste åren.

    Deposition har vi aldrig betalat, däremot har det alltid varit förskottsbetalning.
    Att hitta hyresgäster är inget problem. Många ringer några veckor innan de behöver bostaden. Angående att ni bor bredvid så har jag aldrig sett det som varken en fördel eller en nackdel för oss som hyresgäst, men det kanske beror på att vi sköter oss!? För folk som vill röja stället är det såklart en nackdel, men de vill du ändå inte ha som hyresgäster.
    Vi har aldrig skrivit några papper så den juridiska biten om något händer är väl kanske inte glasklar. Det har dock alltid funnits mail-konversationer och skickar man med reglerna där så kan det användas som bevismaterial i händelse av tvist.
    Försäkringsdelen har jag ingen koll på.

    * Städutrustning måste självfallet finnas
    * Toapapper kan man som hyresgäst köpa själv, men man blir glad om det åtminstone finns en rulle när man kommer. Normalt köper man lite toapapper och lämnar till nästa hyresgäst
    * Grill är ett måste. Det behöver inte vara något stort och pråligt, men grillmöjlighet måste finnas
    * Tänk på brandskyddet. Jag tror många missar den delen

    Tja, det var väl vad jag kan bidra med, från hyrarens synvinkel.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Va bra att jag fick svar från gästens sida även om jag glömde fråga efter det!

    Städutrustning har vi, och köket är komplett med spis, mikro, kaffebryggare, vattenkokare och kyl/frys. Såklart finns nödvändigt porslin inklusive lite grytor och stekjärn.

    Vardagsrummet kommer att innehålla Tv, dvd canaldigital-box och stereo med cd-spelare. Även värmepumpen med AC-funktion sitter här...

    I de 2 sovrummen finns totalt 5 sovplatser.

    30 kvm balkong med havsutsikt rundar av det hela. Självklart finns det både utemöbler och grill.

    Toapapper får man väl se till att där finns en rulle när första gästen kommer och sedan bara kolla av mellan de olika gästerna.

    Det är helt rätt som du säger om att vi bor intill. För den lugna familjen är det ju inget problem, däremot ungdomarna som vill röja järnet är väl inte sådär speciellt glada. Framförallt som det i princip alltid finns någon hemma.

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Det har dock alltid funnits mail-konversationer och skickar man med reglerna där så kan det användas som bevismaterial i händelse av tvist.
    Om du har kvar några sådan mail med regler så får du gärna pm:a eller maila det till mig så jag har något som jag kan utgå ifrån.

    Jag tror att jag kommer att kräva förskottsbetalning och deposition kanske man inte behöver. Får väl se om det blir problem med gästerna så får man ju börja ta ut deposition.


    Fortsätt ös på med saker att tänka på, från både uthyrarens och hyresgästens synvinkel.
    Annonsen kommer nog ut i nästa vecka.
    Självklart får medlemmar i vår eminenta klubb rabatt...

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Nu har jag iaf kommit så långt att en annons är ute, finns länk till den i Region syd-avdelningen.

    Dock är jag fortfarande intresserad av att höra era erfarenheter när ni har hyrt stugor och liknande på semestern. Vad fanns det för ordningsregler och liknande. Saker som ni störde er på och saker som ni tyckte var bra.

    Det måste ju vara fler än "Fairlane" som har hyrt stuga någon gång...

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    5129

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Har hyrt stuga i fjällen och lägenhet på Gotland (Hotell Tott).

    Hotell Tott:
    Personal kom efter med lista där man bockade av att allt fanns samt att det var städat.
    Var det inte städat fick man göra om.

    Fjällen:
    Betalade deposition på 500kr som man fick tillbaka om man hade städat, var det inte städat
    så behåll dom pengarna och städade själv.

    Jag ska ha ett hyreskontrakt någonstans ska se om jag hittar det och kan ladda upp det.
    Det har ingen finstilt text så juridiskt är den väl inte hållbar men då finns det i alla fall ett papper
    på vad som gjorts och andemeningen med uthyrningen.

    Vet inte om det kan vara bra att skriva att man hyr ut utrymmen istället för själva huset.
    Besitningsrätten är ju lite snårig.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Va beredd på att det ringer konstiga mänskor. Dom frågar om det finns cyklar ,båt vete fasen vad mer så vi slutade med uthyrning. Och det va i skärgården.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Va beredd på att det ringer konstiga mänskor. Dom frågar om det finns cyklar ,båt vete fasen vad mer så vi slutade med uthyrning. Och det va i skärgården.
    Är väl inget konstigt. Jag som gillar att fiska skulle då vilja veta om det finns möjlighet att hyra båt om jag ska hyra stuga vid vatten. Cykel kan jag dock hålla med om att man får ta med själv.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Jag ska ha ett hyreskontrakt någonstans ska se om jag hittar det och kan ladda upp det. Det har ingen finstilt text så juridiskt är den väl inte hållbar men då finns det i alla fall ett papper på vad som gjorts och andemeningen med uthyrningen.
    Det hade varit riktigt fint om du hade kunnat lägga upp det! Är rättså skönt om man har något att utgå ifrån.
    Angående besittninsrätten är inte det någonting som jag behöver bry mig om eftersom det handlar om uthyrning veckovis.

    Deposition för städning är fortfarande i funderingsstadiet men det kan ju absolut vara en bra grej att ha. Ska fortsätta fundera. Har lite tid på mig eftersom första veckan för uthyrning inte är förrän v22.

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Va beredd på att det ringer konstiga mänskor. Dom frågar om det finns cyklar ,båt vete fasen vad mer så vi slutade med uthyrning. Och det va i skärgården.
    Att konstiga människor hör av sig ingår när man lägger ut en annons på blocket, oavsett vilken kategori den ligger under...
    Tycker att jag varit ganska utförlig i annonsen men det finns alltid folk som ändå ska fråga om allt som står i annonsen.

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Är väl inget konstigt. Jag som gillar att fiska skulle då vilja veta om det finns möjlighet att hyra båt om jag ska hyra stuga vid vatten. Cykel kan jag dock hålla med om att man får ta med själv.
    Håller med dig, och kan bara fråga på ett bra sätt så är det ju inga problem. Hade planerat att ha motorbåten för uthyrning men isen flyttade vår brygga ca 20 meter och jag hinner inte med att fixa den i år, så våra gäster få klara sig utan båt. Det finns ändå inte så mycket fisk precis utanför vårt...

    Cyklar hade jag tänkt skulle ingått i hyran men jag har helt enkelt inte tillräckligt med cash för att få till det just nu. Och ja, jag vet att det finns snorbilliga cyklar på blocket...

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  9. #9
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    5129

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Fick inte till formatet men så här såg det ut jag använde:
    http://www.hyresplatsen.com/mallar/Hyre ... savtal.pdf

    Blocket:
    http://www.blocket.se/security/mallar.htm?ca=15
    Till mitt garage: Garaget

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Fick inte till formatet men så här såg det ut jag använde:
    http://www.hyresplatsen.com/mallar/Hyre ... savtal.pdf

    Blocket:
    http://www.blocket.se/security/mallar.htm?ca=15

    Tack för det!
    Det från blocket har jag sett innan men tyckte inte riktigt om det.
    Det från hyresplatsen däremot såg riktigt bra ut!

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Hittade följande: länk

    Kolla: http://www.bopalantgard.org

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Hittade följande: länk

    Kolla: http://www.bopalantgard.org
    Tack för tipset!
    Det konceptet har jag hört talas om innan men jag hade helt glömt bort att det fanns. Ska ta kontakt med dem och se hur det funkar.
    Jag har ju dock inget aktivt jordbruk utan den mark vi har är utarrenderad men det verkar som om det kan funka ändå.

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  13. #13
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    5129

    Re: Veckovis uthyrning av ett hus på gården

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Tack för det!
    Det från blocket har jag sett innan men tyckte inte riktigt om det.
    Det från hyresplatsen däremot såg riktigt bra ut!

    /Samuel
    Varsågod
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 16:11
  2. Uthyrning av lackbox?
    Av Marz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 21:47
  3. Nytt objekt på gården igen
    Av Stranna i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •