Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

  1. #1

    Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Hejhej, chippade min 2.0t häromdan och hans som chippade sa att jag skulle få 230 häst ungefär (steg 2). Men när jag skulle prova mot kompisens Aero så låg vi exakt lika hela vägen till 160. Hans är helt original.

    Körde även lite mot en volvo 740 GLT (159) häst när min inte var chippad, vi körde ganska jämt men jag drog honom ändå, och då hade jag 185 hk..

    Finns det något som kan strypa min effekt? För det känns lite konstigt..

    Laddar 1 bar på 1an och 2an, 1,2 bar på 3an och 1,4 bar på 4an och 5an.

    mvh.

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 263
    Medlem#
    3186

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Jag skulle undvika att köra mer på fullgas innan du fått bilen felsökt. Att ha laddtryck som är så höga (1,4bar) med ett steg 2 trim är inte hälsosamt! Kolla med trimmaren vad du kan förvänta dig.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Hejhej, chippade min 2.0t häromdan och hans som chippade sa att jag skulle få 230 häst ungefär (steg 2). Men när jag skulle prova mot kompisens Aero så låg vi exakt lika hela vägen till 160. Hans är helt original.

    Körde även lite mot en volvo 740 GLT (159) häst när min inte var chippad, vi körde ganska jämt men jag drog honom ändå, och då hade jag 185 hk..

    Finns det något som kan strypa min effekt? För det känns lite konstigt..

    Laddar 1 bar på 1an och 2an, 1,2 bar på 3an och 1,4 bar på 4an och 5an.

    mvh.
    Alltså, vad är det för program du kör? Jag antar att det är og9-3 när man tittar på original HK, men den fanns väl inte med LTT? Därför tycker jag att det verkar som att du menar en ng9-3, samtidigt stämmer tex bsr steg 2 med din beskrivning av slutliga hk på en og9-3.

    Bilen måste anpassa sig lite till mjukvaran innan du får full sprutt med bsr iaf, men eftersom att du inte skriver vilket program du kör kan jag inte säga mer.
    Hur vet du att turbon laddar 1.4bar? om det är en ltt du har är det säkerligen så illa att programmet krämar ur precis allt ur den. Om det är en ftt skulle den där volvon bli ordentligt köttad redan när bilen var original.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Hejhej, chippade min 2.0t häromdan och hans som chippade sa att jag skulle få 230 häst ungefär (steg 2). Men när jag skulle prova mot kompisens Aero så låg vi exakt lika hela vägen till 160. Hans är helt original.

    Körde även lite mot en volvo 740 GLT (159) häst när min inte var chippad, vi körde ganska jämt men jag drog honom ändå, och då hade jag 185 hk..

    Finns det något som kan strypa min effekt? För det känns lite konstigt..

    Laddar 1 bar på 1an och 2an, 1,2 bar på 3an och 1,4 bar på 4an och 5an.

    mvh.
    Alltså, vad är det för program du kör? Jag antar att det är og9-3 när man tittar på original HK, men den fanns väl inte med LTT? Därför tycker jag att det verkar som att du menar en ng9-3, samtidigt stämmer tex bsr steg 2 med din beskrivning av slutliga hk på en og9-3.

    Bilen måste anpassa sig lite till mjukvaran innan du får full sprutt med bsr iaf, men eftersom att du inte skriver vilket program du kör kan jag inte säga mer.
    Hur vet du att turbon laddar 1.4bar? om det är en ltt du har är det säkerligen så illa att programmet krämar ur precis allt ur den. Om det är en ftt skulle den där volvon bli ordentligt köttad redan när bilen var original.

    og 9-3 finns med 150hk ltt och 185ft samma skit olika program finns ju 200 205 225 230hk är dock annan hårdvara på dessa men det hör ju inte hit.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av Phed

    Alltså, vad är det för program du kör? Jag antar att det är og9-3 när man tittar på original HK, men den fanns väl inte med LTT? Därför tycker jag att det verkar som att du menar en ng9-3, samtidigt stämmer tex bsr steg 2 med din beskrivning av slutliga hk på en og9-3.

    Bilen måste anpassa sig lite till mjukvaran innan du får full sprutt med bsr iaf, men eftersom att du inte skriver vilket program du kör kan jag inte säga mer.
    Hur vet du att turbon laddar 1.4bar? om det är en ltt du har är det säkerligen så illa att programmet krämar ur precis allt ur den. Om det är en ftt skulle den där volvon bli ordentligt köttad redan när bilen var original.

    og 9-3 finns med 150hk ltt och 185ft samma skit olika program finns ju 200 205 225 230hk är dock annan hårdvara på dessa men det hör ju inte hit.
    Antog att 2.0t var en sådan modell som knappt hade IC och 2.0T är den med ordentlig IC, men skitsamma vi vet fortfarande inte vad det är för program, och inte heller vad han har mätt upp 1.4bar med.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  6. #6

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Har fått boxen programmerad privat av en kille som är asduktig på saab, han har jobbat på 2 olika kända trimfirmor. Varför är det inte hälsosamt att ladda 1,4? Har han gjort ett dåligt program till mig eller? Jag kör en 9-3 av årsmod 2000. så en OG.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Har fått boxen programmerad privat av en kille som är asduktig på saab, han har jobbat på 2 olika kända trimfirmor. Varför är det inte hälsosamt att ladda 1,4? Har han gjort ett dåligt program till mig eller? Jag kör en 9-3 av årsmod 2000. så en OG.
    är inte så hälsosamt att ladda på mycket med en så liten snurra slutar bara med att den går sönder samt att det blir en massa värme...

    men det är så mycket annat som spelar in i programet går inte att svara på om det är bara eller dåligt pga av att du har 1.4 i ladd....

    kan lika gärna vara ett lite slang till WG från MV som gör att du laddar så mycket även om jag inte tror att det är så...

    själv så laddar jag 1.14 bar med 86% öppning på MV det är ingen ide att maxa grejerna som sagt går bara sönder isf får man byta till en större snurrai dit fall hade ett TD04 15T med 5# passat fint samma som sitter op 9-3 aero 205hk

  8. #8

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Ja precis. Turbon som sitter i nu är relativt ny. gått 1500 mil. hur lång tid kan det ta innan den havererar? tycker inte du det är konstigt att jag kör jämt mot en aero när det sitter steg 2 i? mvh

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    En inte helt orelevant fråga är om du kan få ut max ur bilen.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  10. #10

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    En inte helt orelevant fråga är om du kan få ut max ur bilen.
    Utveckla gärna

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    En inte helt orelevant fråga är om du kan få ut max ur bilen.
    Utveckla gärna
    Hur långt varvar du motorn...och varför växlar du vid just det varvtalet?
    Växlar du snabbt?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  12. #12

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Citat Ursprungligen postat av munken92

    Utveckla gärna
    Hur långt varvar du motorn...och varför växlar du vid just det varvtalet?
    Växlar du snabbt?
    Gasar ur den helt, 6000-6500 varv på ettan,tvåan, trean sen en bit in på fyran innan jag släppte av. Växla det gjorde jag snabbt, ja.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    beror lite på din körning samt hur din motor mm är sliten att köra jämt med en aero känns inte helt orimligt tycker jag möjligtvis så skall din bil gå lite bättre men det beror ju lite på hur kurvorna ser ut, en sak är säker du har inte mycket effekt vid 6500rpm


    min bästa tid på strippen med min ng900 2.0t med steg två så växlade jag vid 4800rpm

    13.87 17x i slutfart (rensad på inredning)

    annledning till att jag växlade då var för att det fanns varken effekt eller vridmoment kvar utan det bara sjönk. som sagt det beror på hur programet ser ut och vart du har max effekt samt hur den dalar efter det

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    nu ser jag inte vad för aero det handlar om men jag finner det inte alls konstigt att dina "230 Hp" får pisk.. hur ser din effektkurva ut jmfrt med en aeron?
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  15. #15

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    nu ser jag inte vad för aero det handlar om men jag finner det inte alls konstigt att dina "230 Hp" får pisk.. hur ser din effektkurva ut jmfrt med en aeron?
    Vet tyvärr inte hur min effektkurva ser ut jämfört med aeron. Det är en OG 9-3 aero. Jag trodde inte jag skulle ha 230 häst som han sa, men i alla fall 220, för så mkt kan han ju inte ljuga..

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 263
    Medlem#
    3186

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    1: Fråga den "asduktiga" trimmaren vilket laddtryck som bilen bör uppnå
    2: Har din bil betydligt högre laddtryck är det med största sannolikhet något som är fel med din bil, t.ex. igensatt katalysator eller liknande.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Inte ens mitt steg3 laddade 1,4 på min og 9-3 :S

    Men i allafall så verkar något fel så mycket skall den inte ladda. sen på 1an så borde den heller inte ligga så högt som 1bar inte på steg2 iaf.

    Nej kolla med trim leverantören vilka ladd du skall ha på olika växlar samt max ladd.

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  18. #18

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    1: Fråga den "asduktiga" trimmaren vilket laddtryck som bilen bör uppnå
    2: Har din bil betydligt högre laddtryck är det med största sannolikhet något som är fel med din bil, t.ex. igensatt katalysator eller liknande.
    Bilen laddade väldigt högt när den var original också, den peakade på 1,2 för att sedan gå ner på 1-1,1 bar på 5an. Hade den inne på verkstad för att turbon "viner" konstigt. Sa även att bilen laddade högt, men fick beskedet att inget var fel.. Men jag tror att något är knas.

  19. #19

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    När jag var ute och åkte igårkväll så skulle jag gasa på, helt plötsligt så började bilen pendla mellan mitt "chipladdtryck" och mitt "originalladdtryck" då släppte jag gasen direkt och kommer ej gasa mer nu innan problemet är lokaliserat. som jag sa i mitt tidigare inlägg så har bilen varit inne på verkstad, då tog han också felkoder, men det fanns inga, avgasvärden var OK och inga tryckläckage..

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    1: Fråga den "asduktiga" trimmaren vilket laddtryck som bilen bör uppnå
    2: Har din bil betydligt högre laddtryck är det med största sannolikhet något som är fel med din bil, t.ex. igensatt katalysator eller liknande.
    Bilen laddade väldigt högt när den var original också, den peakade på 1,2 för att sedan gå ner på 1-1,1 bar på 5an. Hade den inne på verkstad för att turbon "viner" konstigt. Sa även att bilen laddade högt, men fick beskedet att inget var fel.. Men jag tror att något är knas.
    Hej !

    Som Mackan skrev kolla katalysator.Kan vara så då jag haft liknande på min bil.

    Monterade racekat kat och felet försvann.
    I detta fall så hade min org Aero laddat lika mycket på topp som nu 300 hk bil.
    Är katalysator igensatt då kan det ladda alldeles för mycket för att uppnå angivna effekt.?
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. saab 9000 aero 97 chippad
    Av Farmlip i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 21:34
  2. oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?
    Av Freddeli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 22:35
  3. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •