Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

  1. #21

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av munken92

    Bilen laddade väldigt högt när den var original också, den peakade på 1,2 för att sedan gå ner på 1-1,1 bar på 5an. Hade den inne på verkstad för att turbon "viner" konstigt. Sa även att bilen laddade högt, men fick beskedet att inget var fel.. Men jag tror att något är knas.
    Hej !

    Som Mackan skrev kolla katalysator.Kan vara så då jag haft liknande på min bil.

    Monterade racekat kat och felet försvann.
    I detta fall så hade min org Aero laddat lika mycket på topp som nu 300 hk bil.
    Är katalysator igensatt då kan det ladda alldeles för mycket för att uppnå angivna effekt.?
    Mvh
    Kan det vara så enkelt alltså? Ser jag ifall den är igensatt om jag plockar bort den?

  2. #22
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Kan det vara så enkelt alltså? Ser jag ifall den är igensatt om jag plockar bort den?
    Enkelt är det inte,och behöver inte vara så i ditt fall,men i mitt fall hade jag liknande och vid byte till racekat så försvann problemet.
    Just att din turbo viner kan tyda på igensatt kat.
    Säkert finns någon annan som kan förklara åt dig lite bättre.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #23

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Kan det vara så enkelt alltså? Ser jag ifall den är igensatt om jag plockar bort den?
    Enkelt är det inte,och behöver inte vara så i ditt fall,men i mitt fall hade jag liknande och vid byte till racekat så försvann problemet.
    Just att din turbo viner kan tyda på igensatt kat.
    Säkert finns någon annan som kan förklara åt dig lite bättre.
    Mvh
    Ja okej. Såg du att din katt var igensatt då?

  4. #24
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Ja okej. Såg du att din katt var igensatt då?
    Du ser tyvärr inte om den är igensatt från baksidan, möjligen om du har en kamera med lång fiberoptik och kan filma från framsidan
    Har du T5 eller T7 styrsystem i bilen?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #25

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Ja okej. Såg du att din katt var igensatt då?
    Du ser tyvärr inte om den är igensatt från baksidan, möjligen om du har en kamera med lång fiberoptik och kan filma från framsidan
    Har du T5 eller T7 styrsystem i bilen?
    T7 är det är årsmod 2000.

  6. #26
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    En frisk 2,0t med 1,4bars laddtryck runt 3-4000rpm borde ge ca 400nm.
    Original 185hk program brukar ha ett laddtryck på ca 0,8bar.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #27

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    En frisk 2,0t med 1,4bars laddtryck runt 3-4000rpm borde ge ca 400nm.
    Original 185hk program brukar ha ett laddtryck på ca 0,8bar.
    Ja okej. Men jag kan inte ha några 400nm i min bil eftersom att aeron har 280 och vi körde lika.. Med originalprogrammet så kunde jag ladda upp mot 1-1,1 bar på 5an vilket jag tyckte var väldigt konstigt. Någonting borde vara fel på min bil..

  8. #28
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    En frisk 2,0t med 1,4bars laddtryck runt 3-4000rpm borde ge ca 400nm.
    Original 185hk program brukar ha ett laddtryck på ca 0,8bar.
    Ja okej. Men jag kan inte ha några 400nm i min bil eftersom att aeron har 280 och vi körde lika.. Med originalprogrammet så kunde jag ladda upp mot 1-1,1 bar på 5an vilket jag tyckte var väldigt konstigt. Någonting borde vara fel på min bil..

    säker på att du har en rättvisande mätutrustning? vore inte första gången en laddtrycks mätare visade fel.jag hade för många årsedan en mätare från speedparts som visade 0.3 för högt laddtryck mot vad det var i verkligheten

  9. #29
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av munken92

    Ja okej. Men jag kan inte ha några 400nm i min bil eftersom att aeron har 280 och vi körde lika.. Med originalprogrammet så kunde jag ladda upp mot 1-1,1 bar på 5an vilket jag tyckte var väldigt konstigt. Någonting borde vara fel på min bil..

    säker på att du har en rättvisande mätutrustning? vore inte första gången en laddtrycks mätare visade fel.jag hade för många årsedan en mätare från speedparts som visade 0.3 för högt laddtryck mot vad det var i verkligheten
    Gäller ju dock oxå att överhuvudtaget montera den rätt.... Ex är det ju en fördel att lägga strypningen från T-röret mot mätaren! OM den nu sitter i T-röret o inte som biltemas i anslutningen till Mätaren!
    Rätt vakumslang är oxå en fördel!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #30

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Mätaren satt i bilen när jag köpte den, det är en mätare från speedparts stegmotorserie..

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Mätaren satt i bilen när jag köpte den, det är en mätare från speedparts stegmotorserie..
    prova du med en riktig manometer till att börja med så du är 99% säker på vad bilen laddar

  12. #32

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Mätaren satt i bilen när jag köpte den, det är en mätare från speedparts stegmotorserie..
    prova du med en riktig manometer till att börja med så du är 99% säker på vad bilen laddar
    Ja men det är ju fortfarande ett problem som jag skrev tidigare i tråden att bilen har börjat pendla mellan originalladdtryck och chipladdtryck. om man trycker på på 5an så går den upp till 1,4 sen ner till 0,8, upp till 1,4 ner till 0,8 osv.. något är ju galet även om inte mätarn visar rätt.

  13. #33
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    kan ju vara så att din wg är lite slapp och sliten. skaffa en riktig laddtrycker mätare och kolla vad du har för grund ladd

  14. #34

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    kan ju vara så att din wg är lite slapp och sliten. skaffa en riktig laddtrycker mätare och kolla vad du har för grund ladd

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Svajande ladd brukar annars kunna tyda på kass magnetventil. Kanske testa en ny sådan?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #36

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Jo förresten, jag vet att den visar rätt. Ryckte kontakten till magnetventilen, då skulle den ladda 0,3-0,35 enl saab verkstad, det visade mätaren! Så mätaren är OK...

  17. #37
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Jo förresten, jag vet att den visar rätt. Ryckte kontakten till magnetventilen, då skulle den ladda 0,3-0,35 enl saab verkstad, det visade mätaren! Så mätaren är OK...

    kan vara så att den felar högre upp ändå sen skall det ligga runt 0,4 0,45

    även om den visar rätt så kan det som sagt vara din wg som inte orkar att hålla imot när du börjar ladda på

  18. #38

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Jo förresten, jag vet att den visar rätt. Ryckte kontakten till magnetventilen, då skulle den ladda 0,3-0,35 enl saab verkstad, det visade mätaren! Så mätaren är OK...

    kan vara så att den felar högre upp ändå sen skall det ligga runt 0,4 0,45

    även om den visar rätt så kan det som sagt vara din wg som inte orkar att hålla imot när du börjar ladda på
    Om det är min WG, hur kollar jag det? kan jag röra på den på plats om den är dålig? Kan en dålig WG leda till sämre effekt?

  19. #39

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Har pratat med honom nu och ska lämna bort den nästa onsdag så att han får titta på skrotet. Den skulle inte ladda 1,4!

  20. #40
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788

    Re: Chippad saab 9-3 2.0t, kör lika med en aero, varför?

    Citat Ursprungligen postat av munken92
    Har pratat med honom nu och ska lämna bort den nästa onsdag så att han får titta på skrotet. Den skulle inte ladda 1,4!

    misstänkte nästan det

Liknande ämnen

  1. saab 9000 aero 97 chippad
    Av Farmlip i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 21:34
  2. oilsludge på 9-3 aero? lika vanligt som på 9-5?
    Av Freddeli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 22:35
  3. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •