Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nån som kan det här med släpvikter?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548

    Nån som kan det här med släpvikter?

    Hej!

    Behöver ha bort en og900 utan motor och det jag har att dra me är en og900

    Är detta möjligt om bilen på trailern inte har motor i? Borde väl då väga ca 1ton och släpet får lasta 1500, och og får dra 1500..

    Vad tror ni? Tänker jag rätt?
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Släpets totalvikt (tjänstevikt + maxlast) får inte vara mer än 1500 kg.

    T ex får du inte dra ett släp som har maxlast 1500 kr och tjänstevikt 500 kg med og900:an då totalvikten blir 2000 kg.

    Sen får du ju inte dra ett släp som väger mer än bilen om du inte har BE-körkort.

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Nån som kan det här med släpvikter?

    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Hej!

    Behöver ha bort en og900 utan motor och det jag har att dra me är en og900

    Är detta möjligt om bilen på trailern inte har motor i? Borde väl då väga ca 1ton och släpet får lasta 1500, och og får dra 1500..

    Vad tror ni? Tänker jag rätt?
    Det spelar ingen roll om det finns motor eller så i bilen har jag för mig om Harry kommer, han kollar på regbeviset, och då spelar det ingen roll ifall motorn sitter där eller inte.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Hmm.. du rättade ut orden lite åt mig...

    Tackar!
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Hej!

    B-kort: Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt. (totalvikt = tjänstevikt + last). Olovlig körning om släpets totalvikt är högre än bilens tjänstevikt. Enbart böter om det du lastat är mer än det du får lasta, dock ingen olovlig körning så länge "vikterna på papprena" stämmer. Totalvikt max 3500kg (totalvikt bil + totalvikt släp).

    BE-kort: Släpets totalvikt får inte överstiga bilens max godkända släpvagnsvikt (t.ex. 9000 CS 1800kg). Ingen olovlig körning vid "större" släp. Dock överlast = böter. Totalvikt över 3500kg ok.

    Det kollas aldrig nåra regbevis på vad den lastade bilen väger. Har polisen med sig vågarna väger dom, om man blir stoppad i en kontroll, annars inte.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  6. #6

    Re: Nån som kan det här med släpvikter?

    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Hej!
    Behöver ha bort en og900 utan motor och det jag har att dra me är en og900
    Jag var påväg ut ur Vänersborg en gång för några år sedan. Plötsligt ser jag en bil med släp som står på ett underligt sätt mitt i vägen lite längre fram.
    Han lyckas köra in till vägkanten och när jag passerar inser jag vad som hänt. Det är en og900 med en og900 på släpet.
    Dragbilen ser alldeles sned ut i karossen och är intryckt i ena sidan bak. Släpet ser allmänt snett och konstigt ut och även bilen på släpet ser lite tilltufsad ut.

    Det finns inga andra bilar i närheten, så min gissning är att släpet börjat vobbla och dragit med sig bilen. Detta är möjligt pga att släpet är tyngre än bilen.. Resultatet blev 2 skrotbilar och ett böjt släp. Gissar att ägaren följer reglerna i fortsättningen, för reglerna finns ju faktiskt av en anledning..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Nån som kan det här med släpvikter?

    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Hej!
    Behöver ha bort en og900 utan motor och det jag har att dra me är en og900
    Jag var påväg ut ur Vänersborg en gång för några år sedan. Plötsligt ser jag en bil med släp som står på ett underligt sätt mitt i vägen lite längre fram.
    Han lyckas köra in till vägkanten och när jag passerar inser jag vad som hänt. Det är en og900 med en og900 på släpet.
    Dragbilen ser alldeles sned ut i karossen och är intryckt i ena sidan bak. Släpet ser allmänt snett och konstigt ut och även bilen på släpet ser lite tilltufsad ut.

    Det finns inga andra bilar i närheten, så min gissning är att släpet börjat vobbla och dragit med sig bilen. Detta är möjligt pga att släpet är tyngre än bilen.. Resultatet blev 2 skrotbilar och ett böjt släp. Gissar att ägaren följer reglerna i fortsättningen, för reglerna finns ju faktiskt av en anledning..
    Snacka om felastat i så fall...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Det lustiga var att det såg ganska vällastat ut. Vägen är rak, det var mitt på dagen, fint väder och inga bilar i närheten. Så jag hittar ingen annan anledning än att det blivit nån slags obalans i ekipaget. Synd på dragbilen, för den var blank och fin.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Överlast kan vara ganska farligt men farligast är nog föraren som inte tänker efter. Rätt lastat kan man köra väldigt mycket överlast men fellastat behövs inte mycker för att det ska gå snett.

    I uppsala förra sommaren såg jag en kille med tillhörande lasthjälp åka på genomfartsleden i norrgående riktning. På kroken hängde en lagom släpvagn, en ganska normal släpvagn. På vagnen låg ett halvt sågverk med virke, hälften på vagnen och andra hälften hängde ut bakåt. Inte bara överlast utan totalt fellastat också. Bakhjulen på bilen (en vanlig mellanklassbil, kommer inte i håg märke) hängde nästan i luften. Redan på håll såg jag att det där kommer gå åt helvete så jag saktade/ökade avståndet och la mig i vänsterfilen (två körfält). Mycket riktigt, efter några undra meter börjar bilen kasta med bakhjulen och ser ut att hamna i självsvängning, rejäla svängar. Som tur var var inte farten så hög så han redde ut det men det var bara ren tur att han inte spridde ut varenda planka på vägen och sig själv i diket.

    Själv är jag väl inte bättre och jag har nog rekordet i överlast i alla fall. Åkte med en Volvo 740 och stor släpvagn till grustaget. Priset på grus var per släp, inte per vikt eller mängd och snål som man är säger man "Ös på du" till lastaren. Släpet tar ett ton och väger 500kg. Väl pålastad känner jag att det är ganska tungt men jag ska bara någon kilometer mellan grustaget och hem, jag åker typ 20km/h, "rullar" mest hela vägen. Fjädring och bromsar fungerar inte alls som det skall. Väl hemma handskottar jag ut gruset. Veckan efter åker jag till grustaget igen och denna gång säger jag till i vågen att jag har lite ont om kontanter på mig (sambon hade länsat utan min vetskap) men jag behöver bara en liten skvätt, Jodå det går att ordna, jag skulle få ett ton för en femtilapp. Oj va bra tycker jag, det är ju massor med grus, vad besviken jag blev, bara en liten hög på mitten. Vågen visade f.ö 1.08 ton för den lilla högen. Kontentan i detta innebär att jag måste haft minst 3 ton uppåt 3,5 på vagnen när jag åkte hem gången innan. (Flaket är 2,46*3,40 med 40 cm lemmar).

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    obalans ja...

    hade en renauls scenic på släp efter en vulva 740.. i ganska exakt 83 km/h började det wobbla.. men låg man i runt 70, såvar det inga problem..

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Lastar man rätt, går det hur fint som helst att ligga i 120-130 också. Inte för att det är rekommenderat, utan jag sa bara att det går bra.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Allt handlar om att man följer rekomendationerna som finns i instruktions boken.
    Gör man det så blir det aldrig några problem.
    T.ex. så ska kul trycket ligga på mellan 0 och 100 kg på våra saabar medans andra bilar kan vara så lågt som 0 till 50 kg!

    Men jämvikt på släpet ska det vara annars kan det börja vobbla som ni säger.
    Det är inte bara vikten man ska ta hänsyn till utan även viktfördelningen!

    Tänk på det när och om ni kör med husvagn.
    Lasta rätt så det blir bra jämvikt på den.
    Ett tips kan vara att man ska orka att lyffta släpet i draganordningen när den är lastad och inte är kopplad.
    Då är det oftast väldigt bra jämnvikt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •