Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Är felet turbo eller något annat?

  1. #1

    Är felet turbo eller något annat?

    Tja, har märkt att jag börjar få rätt hög oljeförbrukning. måste fylla på rätt ofta nu. dvs ca 1liter i månaden. Ibland verkar turbon slö vid gaspådrag. och när jag gasar eller startar så kommer det gråblå rök. Är det turbon som gett upp eller kan det vara något annat fel?

    Är en Saab 9-5 2,0t 150hk chiptrimmad med steg 3 och årsm 98

    Förra ägaren som lämnat in den för chiptrimmning.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Är felet turbo eller något annat?

    Hej. För att kunna fastställa om turbon är en kandidat till din ökade oljeförbrukning brukar man härleda det genom kraftigare rök ur avgaserna. Vit tjock rök brukar direkt kopplas samman med rasad turbo och blårök tendenser till att turbon håller på att ge upp. Dock är det frågon om det ens ryker eller om det gör det ibland?

    GT17 turbon som du förmodligen har monterad om du inte bytt ifrån orginal tenderar att ge kort livslängd orginal så frågan är vad den tycker om steg3. Du har ju den serien som har haft problem med vevhusventilationen som oxå kan ge detta problem med ökad förbrukning, om inte annat ge problemet oilsludge. Det kan räcka med att köra WD-40 metoden för att kontrollera dina kolvringars kondition, som i samband med test rengör dessa från sotbelägningar etc..

    Sök på WD-40 så får du mycket tips.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3

    Re: Är felet turbo eller något annat?

    jag har läst om wd-40 metoden och har funderat på att göra det. Funderar också på om det kan vara röret under ventilkåpan som är igensatt. Har kollat upp vevhusventilation och kommit fram till att det inte är det som är problemet. har den nya och satt den nya innan jag bytte för 3 månader sen utan resultat. sen har jag en blå slang som ska gå till turbon som jag inte bytt än. men det ska jag göra i samband med att jag fixar rost och wd-40 metoden.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: Är felet turbo eller något annat?

    När du har låtit bilen stå ett tag o avgssystem är kallt så ta o skruva bort downpipen från turbon o känn på axeln i turbon.
    Den får INTE klappa axialt men ytterst lite radialt.
    Glappar den så är min rekomendatin att byta till aero turbon.
    Sen lämplig programvara till den.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    14

    Re: Är felet turbo eller något annat?

    Har aero turbon bättre livslängd? Jag har samma problem med min bil, men har av någon anledning fått för mig att det är normalt, eftersom den alltid gjort det vid start. Bara vid start det kommer trevliga blå rökmoln. Men bara när jag gasar iväg >halvhårt. Har en aero från 2000, 18k mil. Håller trycket gör den inte heller, den laddar upp till slutet av det gula o dalar ner direkt igen när den varit där.. ska det vara så?

Liknande ämnen

  1. Är det ventilknack jag hör eller något annat?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:56
  2. Hirsch eller chippa med något annat?
    Av hadward i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:39
  3. tillfällighet eller något annat
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:13
  4. Defekt växellåda eller något annat?
    Av tyrell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •