Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 som ryker och är svag.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    17

    9-5 som ryker och är svag.

    Jag har en Saab 9-5 årsmodell 2000 som har gått 26000 mil som ryker och är svag.

    Detta är historien...

    Jag körde hem från fjällen och motorlampan tändes och strax därefter tankade jag och märkte att den hade dragit över 2 liter per mil (120km/h med takbox) trots att färddatorn sa bara dryga litern. Sen började bilen bli svagare och svagare samt ryka mer och mer. På slutet rykte den så mycket att alla, även blinda och barn, vände sig och och skrattade och pekade på bilen när vi kom rykade. Jag tror att den förbrukade över 3 liter olja under den rykande färden.
    Jag försökte peppa min fru genom att säga: "Nu vet du hur det känns att köra ferrari när alla tittar på en." Hon påstod att folk tittar på en ferrari och är avundsjuka, inte hånskrattar. Mmm, hon kan ju ha rätt.

    Jag körde den till verkstan och dom sa att turbon var slut så då körde jag hem den och bytte till en beg turbo. Innan jag bytte turbon så inspekterades den av SvenskaBil / Saab när jag var dit för att köpa packningar och dom sa att den var i bra skick.
    Verkstadskillen sa "efter bytet så ska du köra den på tomgång en timme och sen åka och bränna ur den i 20 minuter för att få ur all olja som har kommit in via turbon".

    Efter bytet så var den till min oerhörda besvikelse fortfarande svag och väldigt "rykig". Jag körde den på tomgång i en timme. Den ryker mindre än före bytet men den ryker fortfarande mycket och "åka och bränna ur den i 20 minuter" är inte att tänka på för den är svag som ett litet barn.

    Jag har kört den till verkstan (1km) och dom har gjort följande:
    * tömt ur mycket olja ur intercoolern
    * tömt ur olja ur insug och tvättat gasspjället - inte helt säker på vad som menar.
    * kontrollerat vevhusventilation - den var ok
    * borrat ett hål i ljuddämparen och där "rann det ur mycket olja"

    Tyvärr så har inget av detta gjort att bilen har blivit piggare eller mindre rykig.

    Så nu är min fråga - kan vi med gemensamma krafter visa att saab-forumet är bättre än verkstan. Verkstan har förbrukat 3 timmar och inte kommit fram till något svar på frågan vad som är fel. Jag har inte råd att ha bilen längre på verkstan utan det blir skroten om inte ni kommer med någon snilleblixt.

    Den som kommer med rätt svar vinner den gamla turbon! Bultar du fast den på en spånskiva så kan du sätta upp den på väggen i garaget som en jakt-trofe. (Vinnaren betlar frakten :-))

    mvh
    smasseman
    Saab 9-5 kombi 2.0t -00
    Saab 900 2.0 -96

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5 som ryker och är svag.

    Hur är stiften?

    CE tänt fortfarande?

    Men du, borra hål i ljuddämparen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: 9-5 som ryker och är svag.

    Tjena "grannen"

    Tja vad ska man dra till med...?

    Om det är så mycket olja i avgassystemet att det rinner ur dämparen skulle jag kunna tänka mig att katalysatorn eller delar av avgassystemet har blivit igensatt. Det skulle kanske även kunna generera konstiga lambdavärden som gör att bilen inte går som den ska.

    Det är möjligt att det skulle gå att bränna ur det genom en pigg rastning av ekipaget, det är i alla fall det billigaste lösningen att prova innan du börjar byta dyra delar.

    Mycket skrot har jag i garaget men en "prydnads turbo" saknas faktiskt
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 som ryker och är svag.

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Hur är stiften?

    CE tänt fortfarande?

    Men du, borra hål i ljuddämparen?
    CE: Den lyste sist jag såg bilen och dom har inte nämnt någon om den så jag vet inte ens om dom har läst av någon kod.

    Stift: Bilen går inte superdåligt den är bara väldigt svag men å andra sidan så är det ju inte omöjligt att dom är oljiga eller?

    Borra hål i dämpare låter som något jag skulle kunna göra, och menar jag i skepnad av bondmekare, inte som professionell yrkesmekaniker. Man får väl lita på han är en skicklig yrkesman och då är det tydligen så man gör, även om jag blev lite förvånad när jag hörde det.
    Saab 9-5 kombi 2.0t -00
    Saab 900 2.0 -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 som ryker och är svag.

    Citat Ursprungligen postat av Redis
    Om det är så mycket olja i avgassystemet att det rinner ur dämparen skulle jag kunna tänka mig att katalysatorn eller delar av avgassystemet har blivit igensatt. Det skulle kanske även kunna generera konstiga lambdavärden som gör att bilen inte går som den ska.
    Att avgassystemet har förvandlats till en vattenpipa verkar troligt. Men köpa ett nytt system bara för att testa, nej det vågar jag inte.
    Om man skruvar av avgassystemet under bilen och provkör borde man väl kunna märka om det blir skillnad. Kanske inget man gör kl 23 i villaområdet, men i teorin så borde det väl funka. Eller gör avsaknaden av avgassystem att lambda etc går bananas och fuckar upp bilens masterbrain totalt och testet blir totalt missvisande iaf?

    Det känns ju som ett enkelt test att utföra eller är jag helt puckad?
    Saab 9-5 kombi 2.0t -00
    Saab 900 2.0 -96

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: 9-5 som ryker och är svag.

    De räcker att du släpper lite på muttrarna o sen gör lite o ser var de är stopp nån stans o sen byter den delen.
    Du behöver INTE plocka ner hela systemet för att kolla var de är stopp.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Svag motor i 9-5
    Av coolkillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 14:17
  2. svag 1,9 DTH
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 11:57
  3. Svag aero
    Av kojje i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 21:40
  4. Svag belysning i SID'en, og9-3
    Av benny900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 13:26
  5. Svag xenonlampa
    Av Edde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •