Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur öppna bagagelucka på batterilös 9-3sc -06?

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Hur öppna bagagelucka på batterilös 9-3sc -06?

    Hur öppnar man bagageluckan på en 9-3sc -06 om batteriet i bilen är helt tomt?

    Har inte funderat på det tidigare men i tisdags dök frågan plötsligt upp då rekondfirman missat att helt slå från tändningen dagen innan...

    Bilen var alltså upplåst, nyckeln satt i och stod i on-läget vad jag vet. (Andra läget från vänster.) Bilen gick inte att starta och tomt batteri konstaterades snabbt. "Bara att ta fram startkablarna" var första tanken personen som skulle hämta bilen tänkte. Bra tanke som fungerade dåligt i praktiken då startkablarna låg under golvet i bagagen under massa saker. (Blev till att ringa några samtal för att få tag på kablar.)

    Finns det någon "nödöppnare" liknande invändig tanklocksöppnare till bagageluckan? (Har inte världens minst lästa bok i närheten. Ligger i bagagen på bilen bredvid startkablarna. )

    Funderar på om man skulle tillverka en "ministartkabel" som förvaras i kupén och som bara ska användas om liknande händer igen. En kabel som kopplas in just bara för att låna lite bagageupplåsningsström från annan bil så de "stora" kan tas fram. Är detta en bra ide? Hur stora strömmar behöver en sådan kabel dimensioneras till i så fall? Om det är en dålig ide så rekondar jag min bil själv nästa år som jag alltid gjort tidigare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Hur öppna bagagelucka på batterilös 9-3sc -06?

    Kan du inte krypa in i bagaget via fällt baksäte och pilla upp låshaken med en skruvmejsel?
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Hur öppna bagagelucka på batterilös 9-3sc -06?

    På min cab har jag en rund plastbricka som man kan pilla bort o öppna med nyckel - vet inte om sc har samma men vore ju inte otänkbart.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Hur öppna bagagelucka på batterilös 9-3sc -06?

    JSN - Är det möjligt att få upp med skruvmejsel inifrån så kan jag kanske lösa det på det sättet nästa gång. Gäller bara att ha en skruvmejsel tillgänglig. Denna gången var ingen "krypbar person" på plats dock så det hade inte hjälpt.


    Sid - Inga plastbrickor här inte.

    Bagageluckan öppnades ju på plats tillslut så något akut problem är det inte. Undrar mest om det går att öppna på något smidigare sätt än att jaga runt efter någon som kan komma förbi med en startkabel.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Hur öppna bagagelucka på batterilös 9-3sc -06?

    Undrar mest om det går att öppna på något smidigare sätt än att jaga runt efter någon som kan komma förbi med en startkabel.
    se till att ha ström i betteriet?..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Hur öppna bagagelucka på batterilös 9-3sc -06?

    Det finns väl sådana där mojänger som kan "laddhjälpa" batteriet via ett cigguttag till ett annat. Det skulle väl kunna tänkas att en sådan grej gör precis det du vill? (typ http://www.blackanddecker.se/automot...catno/BDBBC2C/) (Det finns mindre modeller också)

    Risken då blir ju förstås att när du tröttnat på att ha den eller den tilltänkta "ministartkabeln" inne i bilen så hamnar den bak i bagaget bland allt annat och då gör den ju ingen nytta...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1

    Re: Hur öppna bagagelucka på batterilös 9-3sc -06?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Funderar på om man skulle tillverka en "ministartkabel" som förvaras i kupén och som bara ska användas om liknande händer igen. En kabel som kopplas in just bara för att låna lite bagageupplåsningsström från annan bil så de "stora" kan tas fram. Är detta en bra ide? Hur stora strömmar behöver en sådan kabel dimensioneras till i så fall? Om det är en dålig ide så rekondar jag min bil själv nästa år som jag alltid gjort tidigare.
    Jag har använt vanlig el-kabel typ 1,5 kvadrat (går tom att starta bilar med dessa), dock blir de fort varma så man får vara snabb.. Detta kan man ju ha några meter av liggandes i bilen.
    Detta är väl kanske inte att rekomendera, men det tar lite plats och funkar i nödfall...

Liknande ämnen

  1. Ny bagagelucka, 03- på en -98 9-5
    Av anders.lagerstrom i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 19:21
  2. 9-5 kombi bagagelucka
    Av FreddeUme i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 23:40
  3. Bagagelucka 9-5 sedan går ej att öppna.
    Av sukke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 12:23
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 16:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •