Mitt avgassystem har kommit till Ana. Jag och bilen ska dit den 26/2.
Har även skaffat en eSID. Efter lite buggfixar och med ny programvara för T8 är det ett roligt tillskott.
En vecka som bjöd på tråkigheter:
# tisdag: bytte lampor i dimljusen till Xenonlook 4700k. Upptäcker spräckt lampglas. Ny armatur inköp från Maptun.
# onsdag: Parkeringsskada höger bakdörr. Går troligen att polera bort men kommer bli något bestående märke.
# fredag: TX-grillen med Hirsch Honeycomb stulen från bilen. Djävligt upprörande. SAAB-kretsarna är inte stora så bara tanken på att någon här kan ha medverkat till detta eller indirekt kommer medverka till det genom att lockas att köpa en grill gör mig förbannad... Hoppas alla håller ögonen öppna.
Det låter ju ändå som lite positivt i all bedrövelse du varit utför.
Hur upplever du förändringen av ljudbilden efter bytet till Hirsch systemet?
Hur var den nya Nevs SAABen? Är det stolarna som är den största märkbara skillnaden? Hur kändes de?
Ja, den där dagen var bra för mig. Planerad sedan länge men extra välförtjänt nu.
Avgassystemet låter inte mer än befarat. Har fortfarande originalsystemet lastat i bilen efter hemkostnaden vilket innebär delvis fält baksäte. Det ökar troligen ljudet en del. Antar att ljudet upplevs högre på kombin med den öppna och stora resonanslådan baktill. Mullrar lite lagom på tomgång och desto mer vid gaspådrag för att sedan upplevas som original i landsvägs/motorvägskörning. En rätt optimal kompromiss.
Nevs Saaben var en trevlig upplevelse. Stolarna kändes sammanfattningsvis kortare i sitsen (vilket är helt ok för mig som är 165 cm), plastiga och mindre skålade. Bilen i övrigt känns riktigt bra. 220 hk motorn är pigg och civiliserad. Ovant att köra manuellt och FWD. Upplever den som väldigt stabil i framvagnen vid acc jämfört med mina tidigare 9-3or (2003 SS, 2006 SS V6 och 2007 cab) och väghållningen känns något ytterligare förbättrad. Totalt sett en väldigt bra körupplevelse MEN i övrigt en i många avseenden över 10 år gammal bil. Jag är väldigt tveksam till marknaden för denna. Tyvärr.
P-skadan åtgärdad av ditec. Helt borttrollat.
Sommardäcken på.
Tänker byta ut Hirschpedalerna mot den nyare varianten samt ta bort fotstödet.
Lite uppdates:
-Hirsch-pedaler utbytta mot de nya.
-Fotstödet borta.
-Hirsch instegslister monterade.
-Hirsch 4-delad grill monterad.
-Hirsch handbromshandtag på plats.
-Hirsch Diamond Black 19" fälgar på.
Ja.. fälgarna gjorde sig bra! Såg dig på Sallerupsvägen härom dagen ;-)
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Senast redigerat av Pelle den 2014-08-26 klockan 09:51.
Dags att lyfta den här tråden.
Som nog en del sett har bilen legat ute till försäljning. Fick några ok bud som jag uppfattade som seriösa. Planen var att köpa cab. Har dock insett att cab-marknaden är som sämst just nu. Februari-mars är det nog som gäller. För närvarande är vi även beroende av två bilar så det blev att behålla. Då får man liva upp tillvaron på annat sätt. Har nu installerat esid2 och monterat Griffin-front.
TX fronten är ju så mycket snyggare!
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Den såg tuffare/råare ut med TX fronten och cornersplitters.. Griffin är snygg den med fast inte lika rå...
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Såg att den var ute på blocket igen.. Cab-marknaden är väl ingen höjdare nu heller? Du som har fått på en griffin-front och allt..
Bilen såld. Nytt objekt väntar...
Kan det bli bättre undrar man? Tydligen kan det det.. ;-) Spännande!
Ojdå, skall bli kul att se vad det blir för nått!
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09