Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Troll i generatorn. Saab 9000cs -92. ** LÖST **

  1. #1
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Troll i generatorn. Saab 9000cs -92. ** LÖST **

    Hej,
    för drygt tre-fyra veckor sedan så fick bilen för sig att dö. Generatorn vägrade ladda batteriet. Rev ner hela generatorn och bytte regulatorn. Monterade tebax den igen och den ville inte fungera fortfarande. Rev då ner och filade på anslutningarna för att få bort smuts och ärg. Nu funkade den som den skulle igen....... tills idag... =(

    Jag har mätt och jag har jord på generatorhuset. Den lilla kabeln har jag bytt kabelsko på och filat och putsat. Har även mätt den kabeln och får ström fram. Visst är det den kabeln som kommer från laddlampan?
    Lampan lyser inte alls, varken vid tändningsstart eller när motorn går.
    Kan lampan vara sönder, men varför får då kabeln fortfarande en plus-signal?

    Nu har jag snart inga idéer längre.... Vad kan vara fel?
    Och det är ju så j-vla lättåtkomligt allt oxå, blir helt knäckt.

    Tacksam för snabba råd och tips!

    /H
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Troll i generatorn. Saab 9000cs -92

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani
    Hej,
    för drygt tre-fyra veckor sedan så fick bilen för sig att dö. Generatorn vägrade ladda batteriet. Rev ner hela generatorn och bytte regulatorn. Monterade tebax den igen och den ville inte fungera fortfarande. Rev då ner och filade på anslutningarna för att få bort smuts och ärg. Nu funkade den som den skulle igen....... tills idag... =(

    Jag har mätt och jag har jord på generatorhuset. Den lilla kabeln har jag bytt kabelsko på och filat och putsat. Har även mätt den kabeln och får ström fram. Visst är det den kabeln som kommer från laddlampan?
    Lampan lyser inte alls, varken vid tändningsstart eller när motorn går.
    Kan lampan vara sönder, men varför får då kabeln fortfarande en plus-signal?

    Nu har jag snart inga idéer längre.... Vad kan vara fel?
    Och det är ju så j-vla lättåtkomligt allt oxå, blir helt knäckt.

    Tacksam för snabba råd och tips!

    /H
    Vet faktiskt inte hur det är med lampan på 9000, har inte haft problem med laddningen på den själv (ännu) men i normala fall så börjar generatorn med att få spänning där för att magnetisera tidigare. Varvar man brukar de dock att komma igång igen.

    Regulatorn kan vara trasig. Lampan är nog bra om den är hel också.

    Kolla om du tar upp varvet ordentligt och mät samtidigt.

    Lycka till!
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Troll i generatorn. Saab 9000cs -92

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani
    Hej,
    för drygt tre-fyra veckor sedan så fick bilen för sig att dö. Generatorn vägrade ladda batteriet. Rev ner hela generatorn och bytte regulatorn. Monterade tebax den igen och den ville inte fungera fortfarande. Rev då ner och filade på anslutningarna för att få bort smuts och ärg. Nu funkade den som den skulle igen....... tills idag... =(

    Jag har mätt och jag har jord på generatorhuset. Den lilla kabeln har jag bytt kabelsko på och filat och putsat. Har även mätt den kabeln och får ström fram. Visst är det den kabeln som kommer från laddlampan?
    Lampan lyser inte alls, varken vid tändningsstart eller när motorn går.
    Kan lampan vara sönder, men varför får då kabeln fortfarande en plus-signal?

    Nu har jag snart inga idéer längre.... Vad kan vara fel?
    Och det är ju så j-vla lättåtkomligt allt oxå, blir helt knäckt.

    Tacksam för snabba råd och tips!

    /H
    Vet faktiskt inte hur det är med lampan på 9000, har inte haft problem med laddningen på den själv (ännu) men i normala fall så börjar generatorn med att få spänning där för att magnetisera tidigare. Varvar man brukar de dock att komma igång igen.

    Regulatorn kan vara trasig. Lampan är nog bra om den är hel också.

    Kolla om du tar upp varvet ordentligt och mät samtidigt.

    Lycka till!
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Troll i generatorn. Saab 9000cs -92

    Nu har jag varit ute och grejjat lite mer...

    www.startmotor.se står följande:

    "Laddningslampa
    Generellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen. Tips!

    Om laddningslampan inte lyser med påslagen tändning, låt tändningen vara på, jorda med en kabel generatorns D+ uttag (L uttag på Japanska och USA).Lyser laddningslampan då, kontrollera följande felorsaker.

    1. Har generatorn chassijord?
    2. Fel i generator (avbrott i laddningsregulator, kolen slut, diodtrio avbrott, rotor avbrott)."

    Lampan lyser om jag gör detta.

    Jag mätte upp jord förut på generatorn men skall kolla upp detta igen. Var sitter jordpunkten för blocket, dvs från batteri?

    När jag bytte regulator så tog jag inte bort batterianslutningen på generatorn. Nu ser jag bara anslutningen uppifrån och det verkar vara en "plastplupp" som bara snurrar runt. Hur lossar jag anslutningen? Tänkte så att jag kan mäta därifrån oxå.

    Känns som att jag blir liggande i garaget hela natten.

    /H
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Troll i generatorn. Saab 9000cs -92

    om lampan lyser om du jordar kabeln så är felet i generatorn. har du bytt regulatorn så är det nog nåt annat och då lär den bort i vilket fall som helst.
    Var kolen helt slut på den gamla? Isåfall kanske släpringen är utsliten så du är nere på plasten?

  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Troll i generatorn. Saab 9000cs -92

    Ok, ny generator på väg hem. Blir att byta inatt efter jobbet... =(

    Hur lossar jag batterianslutningen på den gamla generatorn. Känns som en "plast-plupp" som bara snurrar när man rör på den uppifrån. Gärna med en bild så jag vet innan hur det ser ut.

    /H
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Troll i generatorn. Saab 9000cs -92

    En liten uppdatering...

    Frugan hade varit iväg på skroten och inhandlat en ny (nja) generator. Hyffsat skapligt oljig och jävlig, men med stålborsten så hittade jag metall igen. Killen som hade ägt bilen måste ha fyllt på oljan i fyllan för generatorn var nedsölad som bara den.
    Nåväl fick den fin igen.

    "Plast-pluppen" spräckte jag bara bort med mejseln så var den väck. Väck även med oljepåfyllningsröret samt motorfästet för att lossa den övre skruven. Hipplahopp så var den gamla ute.

    När jag kollade på regulatorn som jag redan hade bytt i den gamla så var det ett konstigt skärspår i kolen. Typ att kolen har legat på bra emot ett tag men sedan typ skurit. Hursomhaver så tyckte jag att "skärsåret" var alldeles för litet på hela kolet, så denna regulator flyttades över på "oljegeneratorn" som även fick en rengöring i regulatorhålet.
    Monterade ihop kalaset och kopplade på batteriet och Voila!! Lampan lyste på tändningen. Startade sedan och nu laddar bilen igen som den ska.

    Så drygt 2 timmar tog hela proceduren att byta generatorn. Hade säkert gått på bara en om inte den nya hade varit så sölig. Så nu är jag kung på att byta dessa!!!

    Och nu dags för en fråga! Min gamla generator, kan man laga den eller först och främst ta reda på om den är helt trasig? Känns lite surt att slänga den iom att den är typ i nyskick gentemot härken frugan drog med sig hem (och nu menar jag inte mig...

    Nä, nu ska jag fira med ännu en stark pilsner. Bara 8 timmar kvar till jobb! Ha det gött!

    /H
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547

    Re: Troll i generatorn. Saab 9000cs -92

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani
    ..................
    Och nu dags för en fråga! Min gamla generator, kan man laga den eller först och främst ta reda på om den är helt trasig? Känns lite surt att slänga den iom att den är typ i nyskick gentemot härken frugan drog med sig hem (och nu menar jag inte mig...

    .................
    /H
    Frågan är vad som är trasigt? Vad som brukar slitas är kolen(laddregulatorn) , släpringarna samt kullagren.

    Det är enkelt att dissikera generatorn. Märk först upp hur de 3 delarna sitter inbördes med en märkpenna eller dylikt. Lossa muttern till remskivan. Använd med fördel en mutterknackare för att få loss muttern. Lossa/ta bort de 3 långa skruvarna som håller ihop paketet. Sära försiktigt på de ingående delarna. Lyft först bort gaveln närmast remskivan. Därefter drar/lyfter du ut rotorn ur statordelen. Nu kommer du åt att inspektera släpringarna. Har generatorn varit med länge typ 20-25000 mil brukar de vara rätt slitna. Dessa släpringar går att byta ut. Kolla med en bilelektrisk verkstad vad de vill ha för ett sådant byte. När jag själv gjorde detta för ett par år sedan gick det väl löst på ett par hundringar(arbete +materiel).

    Snurra och känn på lagren. Kostar ett par hundra att byta till nya. Komplettera med en ny laddregulator så har du i princip en generator som är likvärdig med en ny. Innan du ev sätter igång kolla först upp att diodbryggorna är ok. Hur du gör det får du goggla på
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 13:56
  2. [LÖST] 9000 -92 startar inte
    Av elmud i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 10:58
  3. [LÖST] Växelspakshus - spaken glappar? 9000 CS -92
    Av csan i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 13:15
  4. Hjälp med inkoppling av larm 9000cs -93 (fjärrlås)*LÖST*
    Av phoenix__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 21:37
  5. Saab 9-3 SS TROLL - Hirsch?
    Av BIGMike i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-11, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •