Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kategorisera FAQ

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Kategorisera FAQ

    Undar om man i likhet med "huvud"forumet även kunde kategorisera FAQ.

    Som den är idag tycker jag att den innehåller mycket bra men att den är lite svårnavigerad.
    Jag har ett förslag om att strukturera FAQ´n lite. Förslaget är uppdelat i två alternativ.

    Alt.1)
    Kategorierna skulle väl förslagsvis vara per bil och årsmodell samt om det är något som
    gäller för alla, tex FAQ Allmänt. Årsmodeller kanske man inte ska använda sig av för
    många för att göra det mer överskådligt.
    Då skulle kategorierna vara tex:
    900 79-93
    900 94-98
    9000 84-91
    9000 92-98
    9-3 98-02
    9-3 03-07
    9-3 08-10
    9-5 97-05
    9-5 06-10
    Samtliga SAAB

    Alt.2)
    Ett kanske lättare sätt är ju att inleda varje tråd med vilken bilmodell som
    tråden avser. Den första tråden som finns i FAQ heter:
    "FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -99 med bilder" den skulle i sådana fall ändras till
    "FAQ: 9-5 -99 Batteribyte larmsirén med bilder".

    Tror att en kategorisering (på något sätt) skulle göra denna forumsdel mer lättanvänd
    och därmed även mer uppskattad och använd.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Kategorisera FAQ

    Bra förslag!

    Det skulle även behöva städas lite.
    T.ex. tråden om vilka som jobbar på trimföretag är inte helt up to date längre
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Kategorisera FAQ

    Viss städning och kategorisering skulle nog behövas. Däremot är jag väldigt tveksam till bilmodellindelning. Av samma orsaker som diskuterats vad gäller forumet. Många saker gäller över olika modeller eller är indelade efter något helt annat än bilmodell. Ta t.ex ng9-3 där förslaget är att dela mellan MY07/MY08. Javisst, detta gäller den exteriöra faceliften. Interiören ändrades MY06/MY07. Och motorsidan MY05/MY06 med V6:an etc.

    Så det blir väldigt rörigt att göra en sådan indelning. Bättre då att bara ange det som en del i rubriken lite grovt vilka modeller/motorer etc som det gäller.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Kategorisera FAQ

    Tack för snabb och positiv respons.

    >>Vfr jo jag tänkte på att det kanske inte är så lått att dela in årsmodellerna eftersom,
    som du skriver, olika uppdateringar sträcker sig över skilda årsmodeller.

    Det som då kanske blir lättast är väl att helt skippa årsmodellerna och enbart använda sig av modellbeteckningen.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Kategorisera FAQ

    Denna fundering har funnits under längre tid fram o tillbaka.

    Lite som Vfr är inne på så är det inte så enkelt att göra en modellindelninge häller ..

    Exv så var lägger man en tråd som handlar om Trionic 5 .. skall det vara i 9000, ng900 eller og9-3?

    Finns för mycket saker som isf behöver liggas på flera ställen ..

    En indelning man skulle kunna göra är lik den som är i forumet med rubriker/undergrupper som kanske Modellspecifikt, Styrsystem, El, Bränsle och liknande... men det tål att tänkas på kanske en ggn till om det finns ngn fiffig variant ..

    Uppdatering bär såklart göras löpande .. och är det så att ni ser ngn som inte stämmer .. gör då en rapport på det inlägget och beskriv vad som inte är uptodate ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt

    Re: Kategorisera FAQ

    Ett alternativ till att dela upp själva FAQ:n i smådelar är att lägga en klistrad tråd längst upp med ett "index-inlägg". Ett inlägg med länkar till samtliga FAQ:er sorterade på ett eller flera olika sätt. Gör man så och gör en modellspecifik indelning så kan t.ex T5 vara med där det behövs, dvs under de modeller som är aktuella. Finessen med ett "index-inlägg" är att det kommer även vara möjligt att samtidigt teknikindela FAQ:n med samma indelning som forumet eller liknande. Sorteringssätten är oändliga! (Nästan iallafall.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Kategorisera FAQ

    Skulle man inte kunna ha samma information på flera ställen?

    Då skulle man kunna undergruppera i bilmodeller och styrsystem och "något-annat-om-man-vill-det" eftersom
    man inte skulle missa någon information.

    Eftersom T5 informationen finns under kategori T5 och 9-3 och XX.

    Om informationen behöver ändras så bör (måste) dock informationen på samtliga ställen ändras på bara ett ställe.
    Men det borde väl gå att ordna om man har ett huvud arkiv med info och den informationen kopieras ut till X-antal trådar/kategorier.

    Ett annat sätt, om det är möjligt:
    Annars så kanske man kan sortera FAQ avdelningen på något sätt.
    Om man genom att klicka på rubriker kunde få det sorterat.
    (Hänvisar till http://www.kvd.se för att lättare kunna förklara vad jag menar).
    På kvd kan man genom att klicka på rubriken i resp kolumn får informationen sorterad i bokstavsordning:
    Fabrikat/modell___Listpris___Högsta bud___Nedr.startar___ Lagerort;

    Klickar man på "Fabrikat/modell", så kommer Audi först sedan BMW osv. Klickar man istället på "Lagerort"
    så kommer GBG, Kungälv först.

    Då får man listan sorterad, skulle detta vara möjligt?
    Lämpliga sorteringsrubriker skulle kanske kunna vara:
    Bilmodell___Årsmodell___Styrsystem___Annat___Övr igt
    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt

    Re: Kategorisera FAQ

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Skulle man inte kunna ha samma information på flera ställen?
    Om man gör enligt mitt förslag med ett "index-inlägg" så kan du ha t.ex T5 under 9000, ng900 och og9-3. Dessutom samtidigt under kategorin "Motor och motorstyrning" i indexdelen som är kategoriserad efter teknik istället för bilmodell.

    Fördelen med index istället för att ha flera olika kopior är enkelheten när man ska uppdatera en FAQ-tråd. Behöver bara ändra en tråd, inte fyra.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Kategorisera FAQ

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Skulle man inte kunna ha samma information på flera ställen?
    Om man gör enligt mitt förslag med ett "index-inlägg" så kan du ha t.ex T5 under 9000, ng900 och og9-3. Dessutom samtidigt under kategorin "Motor och motorstyrning" i indexdelen som är kategoriserad efter teknik istället för bilmodell.

    Fördelen med index istället för att ha flera olika kopior är enkelheten när man ska uppdatera en FAQ-tråd. Behöver bara ändra en tråd, inte fyra.
    Jag är inte riktigt med på hur index fungerar men det har ju ingen större betydelse, mitt främsta intresse
    är ju att det ska bli lättare att hitta bland all bra information som finns!
    Till mitt garage: Garaget

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt

    Re: Kategorisera FAQ

    I index så har du rubriker, förklarande texter och länkar. Trycker man på en länk kommer man till själva FAQ:inlägget. Ett index är ett register. Tänk gammal klassisk kartbok. Vill du veta var det lilla mysiga samhället Te Anau ligger så letar du upp det i indexet längst bak i kartboken och får då sidnumret (i vårt fall här på forumet motsvarar det länken) till kartan där Te Anau är med.

    Te Anau står med i kartbokens index under bokstaven T precis som Trollhättan då just detta index är i bokstavsordning och sorterat på namn. A, B, C, D och så vidare. Ordningen i ett index kan dock sorteras på vilket sätt som helst. Bara att bestämma sig för vilket man själv vill. Istället för bokstavsordning efter namn så kan jag göra ett index som är uppdelat på annat sätt. Om vi håller oss kvar i kartboken så kan jag göra ett index som jag sorterar efter mina besök på olika platser. Rubrikerna kan vara "Storstäder", "Stad med älv", "Öde öar", "Samhälle vid sjö", "Ställe med mycket saabar". Te Anau hamnar under rubriken "Samhälle vid sjö". Trollhättan hamnar under rubriken "Ställe med mycket saabar" men även "Stad med älv".

    Nu finns det två index. Ett i bokstavsordning efter namn och ett med min indelning på typ. Jag har inte ryckt ur några sidor ur kartboken eller kopierat sidorna. Jag har bara skrivit i mitt register på vilka sidor i kartboken de olika platserna finns.

    Blev det rörigare eller klarnade det något?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Kategorisera FAQ

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    I index så har du rubriker, förklarande texter och länkar. Trycker man på en länk kommer man till själva FAQ:inlägget. Ett index är ett register. Tänk gammal klassisk kartbok. Vill du veta var det lilla mysiga samhället Te Anau ligger så letar du upp det i indexet längst bak i kartboken och får då sidnumret (i vårt fall här på forumet motsvarar det länken) till kartan där Te Anau är med.

    Te Anau står med i kartbokens index under bokstaven T precis som Trollhättan då just detta index är i bokstavsordning och sorterat på namn. A, B, C, D och så vidare. Ordningen i ett index kan dock sorteras på vilket sätt som helst. Bara att bestämma sig för vilket man själv vill. Istället för bokstavsordning efter namn så kan jag göra ett index som är uppdelat på annat sätt. Om vi håller oss kvar i kartboken så kan jag göra ett index som jag sorterar efter mina besök på olika platser. Rubrikerna kan vara "Storstäder", "Stad med älv", "Öde öar", "Samhälle vid sjö", "Ställe med mycket saabar". Te Anau hamnar under rubriken "Samhälle vid sjö". Trollhättan hamnar under rubriken "Ställe med mycket saabar" men även "Stad med älv".

    Nu finns det två index. Ett i bokstavsordning efter namn och ett med min indelning på typ. Jag har inte ryckt ur några sidor ur kartboken eller kopierat sidorna. Jag har bara skrivit i mitt register på vilka sidor i kartboken de olika platserna finns.

    Blev det rörigare eller klarnade det något?
    Jag är på!

    Blir lite som ett uppslagsverk då?. Söker efter något, hittar det, klickar på ordet, kommer till informationen.
    Till mitt garage: Garaget

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •