Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-3 går ett par kilometer för att sedan stanna?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Saab 9-3 går ett par kilometer för att sedan stanna?

    Hej alla

    Har en Saab 9-3 Aero 205hk från 2001, Då till felet. Kan vara ute och köra, bilen går fint men efter ett par km så börjar den gå konstigt, precis som om bensinen är slut.
    Trycker man på gasen så går den ner i varv och vill dö, men håller jag grund gas så håller den ett par 100 meter tills den då bara lägger av. Provar jag att starta den igen så går startmotor runt men den tänder inte, väntar jag ca 10-15 min så startar den igen och går fint för att sen efter ett par km göra samma sak igen, detta har hänt flera gånger tills jag nu har ställt bilen och försöker ta reda på felet.
    Jag har givetvis kollat bensinen, har även lyssnat om pumpen går igång precis efter bilen har stannat för mig och det gör den, Det innebär väl att om pumpen går igång så funkar väl även tändkasseten som den ska.? Någon som har en ide om vad detta kan vara?
    Kanske för lite info jag vet inte

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Det innebär väl att om pumpen går igång så funkar väl även tändkasseten som den ska.?
    nej det gör det inte. kolla om du kan låna en di-kasset av någon och testa.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Vevaxelgivare? Eftersom den dör och inte startar men funkar efter en stund. Hade det varit DI-kassetten så hade den troligen inte startat efter ett tag.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Vevaxelgivare? Eftersom den dör och inte startar men funkar efter en stund. Hade det varit DI-kassetten så hade den troligen inte startat efter ett tag.

    båda påverkas av värme. men det är lättare att låna en di-kasset och testa än en vevaxelgivare.

    givaren känns som steg 2 tycker jag men har du någon du kan låna så är det ju bara att testa.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Okej tack för det Men vevaxelgivaren vart sitter den och är den lätt att byta?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Citat Ursprungligen postat av raptor88
    Okej tack för det Men vevaxelgivaren vart sitter den och är den lätt att byta?

    om du står framför motorn så sitter den i mitten på blocket längst ut till höger. sitter med en torx skruv 25 eller 30 tror jag att det är.. sen är det bara att lossa den samt kontakten.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Citat Ursprungligen postat av raptor88
    Hej alla

    Har en Saab 9-3 Aero 205hk från 2001, Då till felet. Kan vara ute och köra, bilen går fint men efter ett par km så börjar den gå konstigt, precis som om bensinen är slut.
    Trycker man på gasen så går den ner i varv och vill dö, men håller jag grund gas så håller den ett par 100 meter tills den då bara lägger av. Provar jag att starta den igen så går startmotor runt men den tänder inte, väntar jag ca 10-15 min så startar den igen och går fint för att sen efter ett par km göra samma sak igen, detta har hänt flera gånger tills jag nu har ställt bilen och försöker ta reda på felet.
    Jag har givetvis kollat bensinen, har även lyssnat om pumpen går igång precis efter bilen har stannat för mig och det gör den, Det innebär väl att om pumpen går igång så funkar väl även tändkasseten som den ska.? Någon som har en ide om vad detta kan vara?
    Kanske för lite info jag vet inte

    Tack på förhand
    Har du bytt bensinfilter nyligen?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson

    Har du bytt bensinfilter nyligen?


    Ja det har jag gjort, ca 200 mil sedan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Sitter det ingen form av motortempgivare på dessa bilar?
    Har du någon felkod?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Skärblacka
    Inlägg
    59

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Strular inte givaren bara när man startar? Jag fick byta min, men när den väl gick igång så stannade den inte. (Innan bytet alltså)
    That´s why they call us vikings..

    Saab 9-5 2,3t -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Vissa bilar är försedda med kolpatroner som sitter i tankventilationen,av miljöskäl finns de för att hindra kolväten att komma ut i naturen om dessa är mättade inte renar längre så hindras lufttillförsel till tank och ett undertryck kan skapas i tanken och hindra bensintransport .
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Re: hjälp saaben vill inte!

    Tackar för alla tips. Ledig från jobb så nu ska saaben få sig en runda i garaget så ska detta nog lösa sig till det bättre.

Liknande ämnen

  1. Torkare bak, få den att stanna i mittenläge?
    Av Falcy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 13:01
  2. Svårt att få växeln att stanna i
    Av Flumdum i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 23:06
  3. Var ska turbonålen stanna på en T7 motor.
    Av Tribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 21:07
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •