Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    16

    Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Hej på Er alla.

    Det är så att jag har planer på att byta motor i min Aero -02.
    Eller rättare sagt bygga en roligare motor som ska klara av lite mer effekt.

    Har hört att man ska använda sig av T5 motorn (2,0l) som utgångsobjekt, då den är bättre än T7 som jag har i den idag. Vilka motorbeteckningar kan jag utgå ifrån??

    Skall behålla toppen från min bil då denna är helt genomgången samt bearbetad, likaså turbon TD04HL19T #6 samt programvaran. Man kan använda toppen från T7:an om man svarvar ner kolvarna 1.1mm eller kör med en packning från T7:an, eller??

    Tips, råd samt övrig info skulle uppskattas då jag inte är så hemma på just SAAB data. Ängnat mer id åt ett Tyskt märke innan

  2. #2

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Här har du motorbetäckningarna på de 2.0T som sitter i 93 orginal.
    Bara välja och vraka.



    2.0-16V SE Turbo Kombi-sedan
    154 10.98-09.02 B204E
    2.0-16V SE Turbo Cabrio
    154 10.98-08.03 B204E
    2.0 Turbo Kombi-sedan
    150 01.01-09.02 B205E
    2.0 Turbo Cabrio
    150 01.01-08.03 B205E
    2.0 Turbo Kombi-sedan
    185 02.98-09.02 B204L, B205L
    2.0 Turbo Cabrio
    185 02.98-08.03 B204L, B205L
    2.0-16V Turbo Kombi-sedan
    200 02.98-09.02 B204R
    2.0-16V Turbo Cabrio
    200 02.98-08.03 B204R
    2.0-16V Turbo Aero Cabrio
    205 10.99-08.03 B205R
    2.0-16V Turbo Aero Kombi-sedan
    205 10.99-09.02 B205R


    /hedlunde

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skene
    Inlägg
    21

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Hej. Om du inte svarvar kolvarna så ska du ha t5 topp packning.
    Saab 9-5 20t-99 Steg 1
    T5-T7 Blandras.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    705

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    b205r var inte det en t7 maskin eller är jag helt ute och cyklar?
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    16

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Sitter en B205R T7 iden nu ja.
    Men vill ha T5 blocket eftersom den tydligen ska vara bättre enl vissa om man ska bygga en vassare motor, men ska behålla toppen samt övriga kringdetaljer så slipper jag byta elekrtoníken mm.

    Var det fram till -98 T5 fanns?
    Räcker det alltså att ha T5:ans packning, och slippa svarva ner kolvarna?
    Ska slänga i Wössner smidda kolvar i den samt Verdistakar.
    Växellåda från Viggen med SPEC koppling steg 3 finns.

    Vissa tycker att jag ska gå på en 2.3l för at få ut det mesta, men detta innebär väl att jag måste byta ut de mesta i el och toppen, grenrör, insug???


    Frågar er som kan detta med SAAB..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Ska du ändå byta kolvar/stakar till smidda dito finns ingen anledning att byta till en "t5-motor" Som jag skrev på garaget (Daaanyy).
    Tycker du ska behålla din T7-spis och montera smidda kolvar. Stakar kan du skippa om du inte ska ha herrejösseseffekt.
    Som jag uppfattat så är en bottendel med t7-geometri bättre om man ska varva lite pga något längre vevstakar?

    Skall du hålla dig vid 400hk så funkar t5-bottendel med standard kolvar/stakar. Hade dock passat på att svarva ner kolvarna 1.1mm och åkt med t7 packning!

    Mvh
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    655
    Medlem#
    2681

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Det är väl inte blocket i sig som är avgörande, utan kolvar och stakar.

    Ska du ändå byta till wössner så behåll T7:an.

    Annars är det bara kolvar och stakar du behöver från T5:an. Ska du ha T7 topp till det, så gäller svarvning av kolvar.

    Vad gäller 2.0 eller 2.3 så är det inte någon större skillnad materialmässigt. Du behöver då bara byta veven också.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    16

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    En T5 motor klarar runt 500hk alltså utan att byta vev och kolvar?

    Ser ut att det blir till att slänga i en T5 under tiden man bygger om T7:an som sitter i nu. Bättre kanske lägga ner resurser samt material på den istället och kör med ett T5 block med turbo, toppen mm från T7:an tills de e dags att slänga tillbaka en fullt preppad T7 block.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Beror ju lite på hur fräsch motorn är, varför inte lägga sig på runt 400 tills du skyfflar ner en bättre bottendel? Men visst, 500 ska fungera med orginal T5 prylar. Veven ar jag aldrig hört någon byta ens vid effekter typ 700hk. Tror nog Johan H kör standardvev?

    Mvh
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Korrekt. B204E/L/R eller B234E/L/R bottendel, med T7 tråg, transkåpa och topp. Sen T5 topplockspackning och du har en motor som fixar mer än vad din 19T klarar att leverera.

    2.3i-insuget finns bara till T5. Passar alltså inte mot varken T7-topp eller spjällhus och T7-givarna. Inget att lägga tid på mao.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Har kanske fått det om bakfoten men är inte t7 packningen att föredra?

    Mvh
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    16

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Tack för seriösa svar.

    Har en kompl B234L på G i närheten. Är det ett alternativ att använda under tiden jag gör iordning T7:an? Slänger över topp mm samt använder T5 packning.

    B234L är väl 2.0L????

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Visst, men man får ställa det i relation till att demontera kolvarna och svarva. T5 packningen är inte dålig, och funkar ju fint till de effekter jag pratade om ovan. Varför krångla till det?

    B234L är en 2.3a från 9000 (200hk)

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    16

    Re: Motorbyte Aero. Lite tips behövs

    Blir till att leta efter en 2.0l T5 istället att montera under tiden. Plug & Play ;-) .

Liknande ämnen

  1. Bränslepumpsbyte, lite tips behövs!
    Av Nordenstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 14:18
  2. Akut !! Behöver veta lite om motorbyte på 9-5
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 23:08
  3. Vad behövs vid motorbyte?
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •