Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Tjenare!

    Skriver åt en kompis som har problem med sin bil. Bilen är en 9-3 1.8t biopower - 08.

    Bilen har funkat klockrent för honom enda sedan han köpte den i höstas. Fram tills dess att han chippat den för ca 1 månad sen, med ett steg 1 från Maptun.
    Problemet han uppger är att bilen inte går ordentligt på bensin. Han säger att den rycker och har sig när han trampar gasen i botten. Har för mig han nämnde något om att detta sker runt 4000 varv.
    Detta fel finns inte när han kör på E85! Då funkar bilen klockrent

    Han har givetvis vart i kontakt med Maptun och de har bett han komma upp med bilen till Örebro för felsökning. Men han tycker det är för långt att åka (ca 35 mil enkel resa).

    Inte så bra beskrivning på problemet kanske, men det är som sagt inte min bil och jag har själv inte åkt med honom i den och upplevt detta!
    Men det kanske finns någon här på forumet som kan ha en gissning på vad felet är?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Kanske är långsökt men kör han på BF 98 eller V-power? Trimmade bilar och fullgas på BF 95 brukar inte vara helt optimalt...

    Mvh
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Han har provat både på BF98 och V-power, men de är samma sak på båda..

    Kan det vara tändstiften som spökar?
    Eller något annat..bara ös på med saker som kan ha med detta att göra om ni kommer på något!

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Kanske är långsökt men kör han på BF 98 eller V-power? Trimmade bilar och fullgas på BF 95 brukar inte vara helt optimalt...

    Mvh
    Steg1 med BF95 skall inte ens rycka om det inte är sommarvarmt. Möjligtvis "pulsera" en aning.

    Läsa ur eventuella felkoder torde vara 1A.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    prova att koppla ur ESP och se om det hjälper (brukar komma inte och bråka på trimmade bilar vid 4100rpm) annars kännsdet som att stiften eller tändspolarna som spökar.

    tycker att han borde åka till Örebro och be dom kolla på det om det inte hjälper med dom två första alt för tändspolarna är inte gratis direkt

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Steg1 med BF95 skall inte ens rycka om det inte är sommarvarmt. Möjligtvis "pulsera" en aning.
    Hej !

    Håller med,dock så ska den inte ens pulsera heller.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Det är detta som är det tråkiga med dessa MapTuner mm,man skickar den med mjukvara i på sen gasa ops då kommer fel mm.
    Sparar tid och pengar för bägge men frågan är hur många åker runt med felfria bilar på detta sett ?
    Mycket bättre när folk åkte på plats,bilen testades förre och efter av MapTun,och nu på detta sett får kunden leta efter fel mm.
    Inte kul i alla fall..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    prova att koppla ur ESP och se om det hjälper (brukar komma inte och bråka på trimmade bilar vid 4100rpm) annars kännsdet som att stiften eller tändspolarna som spökar.

    tycker att han borde åka till Örebro och be dom kolla på det om det inte hjälper med dom två första alt för tändspolarna är inte gratis direkt
    Ok, ska prata med han imorgon och se om vi kan testa lite!
    Jobbigt om det skulle vara tändspolarna..men om nu tändspolarna eller tändstiften är dåliga. Varför funkar då bilen på E85 utan problem?

    jag försökte med få han att åka upp dit. Samtidigt så förstår man ju att man inte vill åka de drygt 70 milen, för kanske ett småfel som kan va lätt fixat på egen hand!

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    är ju lite svårt att sätta sig in idet när man int ehar åkt i bilen men det är ju bränsle eller tädnings relaterat känns det som.

    om vi kollar på skillnaden med etanolen och bensinen. så har ju etanolen sämmre energi värde en bensinen men har andra egenskaper som är bättre tex kylning. mm

    har han provat att köra flera tankar på bensin i rad? har han låtit bilen stå på tomgång en stund efter han har byt bränsle enl anvisningarna?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    kanske skall tilläga att etanolen har ett annat antädnings område än bensinen samt är mer lättflyktig, vilket skulle kunna svara på fråga om varför tändspolarna skulle krångla med bensin men inte med etanol

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Okej, tack då har jag lärt mig något nytt

    Jag har pratat med han idag och han sa att han testat ladda in programvaran på nytt i bilen, men det hjälpte inte.
    Han sa också att bilen funkar ordentligt när han testade köra med original programmet i. Så felet uppstår ju när han laddar in Maptuns steg 1.
    Är det programvaran det är fel på då eller va tro ni?
    Om bilen funkar ordentiligt med original programvara, så borde man väl kunna utesluta tändspolarna?

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej ! Håller med,dock så ska den inte ens pulsera heller.
    Mvh
    Pulserade en aning gjorde min 9-5 Aero M-01 på BF95 varma sommardagar. Då var den orginal.

    T8 kanske fixar detta utan att man märker det ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    hmm skrev ett inlägg precis men det kom inte fram eller så posta jag det i en annan tråd

    det är ju högre tändning med steg 1 oftast märker man att tändspolarna börjar spöka efter eller under trimning men att det kan fungera om man åter går till orginal programvara

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    kompisen hade ungefär detta problem med sin v70 2.5t som han chippa gick bra orginal men med steg 1 gick den sämre precis som effekten kommer och går och i hans fall var det magnetventilen.
    Saab 9-5 2.0t -04

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    hmm skrev ett inlägg precis men det kom inte fram eller så posta jag det i en annan tråd

    det är ju högre tändning med steg 1 oftast märker man att tändspolarna börjar spöka efter eller under trimning men att det kan fungera om man åter går till orginal programvara
    Det kom i PM

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    kompisen hade ungefär detta problem med sin v70 2.5t som han chippa gick bra orginal men med steg 1 gick den sämre precis som effekten kommer och går och i hans fall var det magnetventilen.
    Vi diskuterade lite om det idag om det kunde vara magnetventilen som spökar på hans bil.
    Kan ju vara värt att testa kanske?

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej ! Håller med,dock så ska den inte ens pulsera heller.
    Mvh
    Pulserade en aning gjorde min 9-5 Aero M-01 på BF95 varma sommardagar. Då var den orginal.

    T8 kanske fixar detta utan att man märker det ?

    /Fred
    Hej!

    Min orginal 9-5 Aero pulserade inte ens i 30 grader utetemp men jag hade annat ic.
    Min brors ss Aero MapTun steg 1 gjorde inte det heller vid 35 grader utetemp dock vislade turbo rätt mycket
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av AndersM
    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    kompisen hade ungefär detta problem med sin v70 2.5t som han chippa gick bra orginal men med steg 1 gick den sämre precis som effekten kommer och går och i hans fall var det magnetventilen.
    Vi diskuterade lite om det idag om det kunde vara magnetventilen som spökar på hans bil.
    Kan ju vara värt att testa kanske?
    '
    vill han inte lägga pengar på felsökningar så kanske han vet någon som han kan låna av?
    Saab 9-5 2.0t -04

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    Citat Ursprungligen postat av AndersM

    Vi diskuterade lite om det idag om det kunde vara magnetventilen som spökar på hans bil.
    Kan ju vara värt att testa kanske?
    '
    vill han inte lägga pengar på felsökningar så kanske han vet någon som han kan låna av?
    Ja precis! Har alla nyare 9-3 likadan magnetventil?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning

    Citat Ursprungligen postat av AndersM
    Citat Ursprungligen postat av FenioN

    '
    vill han inte lägga pengar på felsökningar så kanske han vet någon som han kan låna av?
    Ja precis! Har alla nyare 9-3 likadan magnetventil?
    Det kan jag inte yttra mig om, men det skulle jag tro!
    Saab 9-5 2.0t -04

Liknande ämnen

  1. Förbrukning efter chippning ??
    Av ultramax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 22:24
  2. Tändstift efter chippning? OG9-3 T7 steg1
    Av Ronny_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 10:28
  3. Problem efter chippning
    Av Fimpen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 16:04
  4. Mappning efter chippning?
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 19:49
  5. Problem efter chippning!
    Av Daniel2,0T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •