Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: problem med automatisk nivåreglering av xenonljus

problem med automatisk nivåreglering av xenonljus

Jag har en Saab 9-5 -05a med xenon lyse. Nu har den automatiska nivåregleringen börjat strula rejält. När jag vrider på tändningen går lyset upp sen sjunker det sakta ner med ett lite tickande ljud. Har stannat uppe några gånger. Finns det nån här som har något tips på vad det kan vara och om det är något man kan kolla själv?

Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003

Re: problem med automatisk nivåreglering av xenonljus

Troligtvis är det nivågivaren som sitter i höger hjulhus.
    Kostar ca 600:- på SAAB och är lätt att byta.
    Det finns även en nivågivare som sitter på bakaxeln, men denna går sällan sönder.
    Ta det försiktigt med kabel/kontakten till nivågivaren då den lätt går sönder.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Låter konstigt om lyset går upp och sen ner, på alla jag sett oavsett märke så går lysena ner i lägsta nivå och sen upp till normal läge. Eller har jag fel?

Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003

Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Låter konstigt om lyset går upp och sen ner, på alla jag sett oavsett märke så går lysena ner i lägsta nivå och sen upp till normal läge. Eller har jag fel?
    När den ordinarie rörelsen du gör dig rolig över är färdig går ljuset ner till lägsta läget (safe mode för bländning). Det låter precis som att det kuggar över. Jag hade en 9-5 M-06 innan. Det var nivågivaren fram som behövde bytas.

/Fred
    Nu VW Passat Sportscombi GTE 218hk/400Nm 2017
    Tidigare BMW 320d Xdrive Touring Sport 184hk/380Nm 2014, BMW 320d Touring 184hk/380Nm 2011
    Ännu tidigare SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 ProPerformance 2006.

Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007

90% fram, 10% bak tycker jag det brukar vara,ungefär.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    När den ordinarie rörelsen du gör dig rolig över är färdig går ljuset ner till lägsta läget (safe mode för bländning). Det låter precis som att det kuggar över. Jag hade en 9-5 M-06 innan. Det var nivågivaren fram som behövde bytas.

/Fred
    Hur menar du nu? Vad är det jag gör mej rolig över? En strålkastares rörelse, tror inte den blir ledsen för det. Jag skrev bara att dom jag har sett går ner och sen upp, har faktiskt inte lagt märke till om dom går upp först. Sen skrev jag har jag fel? efter som jag inte visste säkert men nu vet jag tack Fred!

Ja den går först ner lite sen upp och sen låter det och ser ut som den kuggar över och åker ner i botten. Behöver man plocka bort något för att komma åt nivågivaren som sitter i höger hjulhus? Kommer man åt den bara genom att skruva bort hjulet?

Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007

Citat Ursprungligen postat av mr.zimpa
    Ja den går först ner lite sen upp och sen låter det och ser ut som den kuggar över och åker ner i botten. Behöver man plocka bort något för att komma åt nivågivaren som sitter i höger hjulhus? Kommer man åt den bara genom att skruva bort hjulet?
    Börja med hjulet och lossa kontakten och se om du kan se nån grön oxid nere i givaren för det är vanligt,är det så byt givare och är det mycket kan man få byta kabeln som går från givaren och in i motorrummet.
    Ta bort remskyddet om du ska byta givare så går det lättare
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

tjena mr.zimpa har samma problem med min. lysena går upp och sen hackar dom eller knakar som att dom missar kuggar? har försökt med verkstad men tack vare att saab har det lite jobbigt nu finns inga reservdelar tydligen? hur bar du dig åt eller har du löst det? var det nivågivare eller?

Liknande ämnen

1. Sänkning och automatisk nivåreglering?
    Av Teufelschlumpf-79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 00:06
  2. Automatisk nivåreglering ur funktion 9-5 Aero -02
    Av caliber_80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 16:53
  3. Automatisk nivåreglering Xenon
    Av tannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 19:47
  4. AS3 Automatisk volymreglering? OG9-5