Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Hej har en 9000 2.3FTT-95 som idag besiktades och fick ett högt HC värde på 205.

    Nu är det så att den spikar och går lite ojämt ibland på tomgången, har provat bytt kassett(vilket är enklast och som brukar spöka) men det hjälpte bara i nån 1km efter lite hård provkörning(full gas 2-3-4). Så det måste nästan vara ett data problem? Tog av minus när jag bytte och det nollställer ju systemet.

    Jag undrar om det är MV som är trasig och ger för hög tryck? Eller kan det vara WG som kärvar? Hur vet man vilket??

    //Andreas

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Hej!

    Du skriver att motorn spikar, hur vet du att den gör det?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Du skriver att motorn spikar, hur vet du att den gör det?
    Vet inte hur jag ska förklara det annars.. Det låter som varvstoppen går i och att den bara tänder på 3 cylindrar och det händer bara när det är mycket ladd. Så jag tänker att nån cylinder inte får tillräckligt med bränsle. Eller så är det APC som gör något med bilen för den tappar effekt fort när nålen går över till röda området.

    Tändstiften är bytt för mindre än 100mil och oljan har inte rullat mer än 200.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Hej!

    Som jag gissade, lite fel li din symptombeskrivning.
    Hoppas att du förstår att med felaktiga uppgifter är det omöjligt att ge ett vettigt svar.
    Hur är bilen för övrigt? Trimmad?
    Vilka tändstift använder du? Kan faktiskt vara läge att provbyta tändstift igen, skulle det visa sig att problemet kvarstår så är ju ingen skada skedd, då har du kvar några lätt begagnade tändstift till nästa service.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Ska var 240 hästar i den och den har varit bra servad, det är ngk stift såklart och bilen går hur bra som helst när man inte gasar.

    Har nyss monterat 3" hela vägen men den gick lika förut, då bytte jag stift men gick lika illa då. Detta är ju drygt för när man ska köra om måste man krama gasen så det inte blir för mycket ladd och börjar hacka. Den känns som att gå orent när man trycker på men bara när laddet kommer. Sen är det ju lite svajig tomgång det vandrar ca 1-200.

    Den har gått 29700mil

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Hej!

    Pusselbitar som passar ihop:

    Hög HC
    Misständning vid höglast
    Orolig tomgång
    240 hk 2.0

    Det första är nog att kika på stiften, en 240 hk som är lite olämpligt funtad kan gå illa åt tändstiften på nolltid. Så, säkerställ att tändningen är OK först, innan du gör nå't annat jox. Vartifrån kommer trimmet? Övrig info?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Pusselbitar som passar ihop:

    Hög HC
    Misständning vid höglast
    Orolig tomgång
    240 hk 2.0

    Det första är nog att kika på stiften, en 240 hk som är lite olämpligt funtad kan gå illa åt tändstiften på nolltid. Så, säkerställ att tändningen är OK först, innan du gör nå't annat jox. Vartifrån kommer trimmet? Övrig info?
    Det är fortfarande en 2.3L FTT, trimmet vet jag inte vart det kommer ifrån någon tidigare ägare som chippat. Hur kollar man tändningen med Di kassett? :S Blev ingen skillnad med helt nya stift.

    Ska prova alla nolla den över kvällen

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Såg på din garaget sida att du körde utan katt. gjorde du besiktningen med eller utan katt?
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Såg på din garaget sida att du körde utan katt. gjorde du besiktningen med eller utan katt?
    Satt på 3" metall kissen från og JT systemet

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Såg på din garaget sida att du körde utan katt. gjorde du besiktningen med eller utan katt?
    Satt på 3" metall kissen från og JT systemet
    okej då kan vi iallafall utesluta det :P du har kollat med laddtrycksmätare ifall du har för högt eller lågt ladd?

    testat så det inte är di som spökar? har du motorlampa?
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    okej då kan vi iallafall utesluta det :P du har kollat med laddtrycksmätare ifall du har för högt eller lågt ladd?

    testat så det inte är di som spökar? har du motorlampa?
    Har ingen extern laddtrycksmätare installerat :/ Men den går mot slutet på det röda och det är väl mer än vad en 240 hästars 2.3 ska ladda?

    Bytte ju di kassett men har en till å testa med :P Nä har ingen sån lampa men kan ju låna

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    okej tänkte mest om det lyser någotn motorlampa när du kör

    men sen kan du ju göra rent mv med. min hade hängt sig när jag hade för högt ladd. gjorde rent den med vatten sedan i med 5-56, wd40 eller liknande sedan häller man ut överflödigt. Gjorde detta då jag trodde den var skrot ändå :P detta var snart 2 år sen funkar fortfarande lika bra för han som köpte bilen

    kolla även upp alla vacumslangar till mv så dom inte har lossnat eller läcker. kolla även över alla andra med när du ändå är igång.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    vet inte om det är relevant. men min saab 9-5 aero -00 "spika" också när jag gasa då vare bränslepumpen som var boven.
    Saab 9-5 2.0t -04

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    vet inte om det är relevant. men min saab 9-5 aero -00 "spika" också när jag gasa då vare bränslepumpen som var boven.
    Säg inte så.. Bränsle pumpen har jag bytt på en annan 9000 och det vill jag inte göra om :S Ja nu börjar den "spika/rycka" vid lägre varv :/ Ska kika hur bränsleser ut också. Men när jag nolla den så gick den ju rent ett litet tag

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Kom ju på en till sak, bromsljuset funkar inte bak eller den i rutan men inte de 2 i lyktan. Hört att tryckvakten har nått med den kretsen å göra. Lyser att dom är urfunktion också.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    har för mig det var något som spökade när inte bromslysena fungerar på 9000. men var det inte lägre ladd då? byt i vilket fall ska inte köra utan bromsljus!
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    har för mig det var något som spökade när inte bromslysena fungerar på 9000. men var det inte lägre ladd då? byt i vilket fall ska inte köra utan bromsljus!
    Ja får leta upp det där men tror den tråden är längst upp hela tiden :P Har ju det uppe i rutan så nog syns det :P Har fått tipset att en av slangarna på MV kan ha spruckit ska kolla på det och resten av ALLA slangar

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    har för mig det var något som spökade när inte bromslysena fungerar på 9000. men var det inte lägre ladd då? byt i vilket fall ska inte köra utan bromsljus!
    Ja får leta upp det där men tror den tråden är längst upp hela tiden :P Har ju det uppe i rutan så nog syns det :P Har fått tipset att en av slangarna på MV kan ha spruckit ska kolla på det och resten av ALLA slangar
    ja men det är billiga slangar tror hela kittet kostar 3-400kr om du köper orginal finns ju andra vacumslangar och köpa med bara dom är rätt mm så gjord jag iallafall när det inte satt mv orginal. kolla dem som är från wastegaten och kompressorhuset dom 2 så händer det saker om dom läcker. kolla även mv så den inte hängt sig då det kan komma skit i den.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    ja men det är billiga slangar tror hela kittet kostar 3-400kr om du köper orginal finns ju andra vacumslangar och köpa med bara dom är rätt mm så gjord jag iallafall när det inte satt mv orginal. kolla dem som är från wastegaten och kompressorhuset dom 2 så händer det saker om dom läcker. kolla även mv så den inte hängt sig då det kan komma skit i den.
    Ja ska kika på det, Körde nyss och laddet är lite instabilt :/ Känns när man håller jämn gas.
    Nån ting med motorstyrningen är det iaf, precis när jag kommer in på rött så nyper han till. Är som misständer på alla cylindrar. Ju mer jag gasar ju mer vobblar laddet också.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd

    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    ja men det är billiga slangar tror hela kittet kostar 3-400kr om du köper orginal finns ju andra vacumslangar och köpa med bara dom är rätt mm så gjord jag iallafall när det inte satt mv orginal. kolla dem som är från wastegaten och kompressorhuset dom 2 så händer det saker om dom läcker. kolla även mv så den inte hängt sig då det kan komma skit i den.
    Ja ska kika på det, Körde nyss och laddet är lite instabilt :/ Känns när man håller jämn gas.
    Nån ting med motorstyrningen är det iaf, precis när jag kommer in på rött så nyper han till. Är som misständer på alla cylindrar. Ju mer jag gasar ju mer vobblar laddet också.
    okej nej vanligaste man kollar först är ju tk,tändstift vacumslangar, mv, wastegaten

    är ju där dom vanligaste felen ligger med konstigt ladd. kolla där så komemr det nog lösa sig
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,8t sportcombi spikar vid högt laddtryck
    Av saabägaren1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 21:11
  2. og93 spikar pga för högt ladd, bytt magnetventil vad mer??
    Av HenkeM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •