Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ang byte av handbromsbackar NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33

    Ang byte av handbromsbackar NG900

    Hej!

    Har idag bytt handbromsbackar på min NG900 -94, handbromsen tog väldigt dåligt och mina försök att spänna den innan var meningslösa. Så jag antog att handbromsbackarna behövde bytas, inhandlade ett kit på Mekonomen och satte igång. Under resans gång har det varit pillrigt, men slutligen fick jag ihop allt som det skulle sitta (har aldrig bytt något sådant tidigare och har ytterst liten erfarenhet av att skruva med bilar).

    Jag spände först handbromsen på det lilla kugghjulet innanför bromsskivorna, spände tills det blev tvärstopp, sedan släppte jag på den tills skivan kunde snurra fritt. Monterade på hela konkarongen (hjul osv) och spände på spänngrejjen som sitter på vajern mitt under bakdelen på bilen. Blev tvungen att spänna den nästan ända in!! Och då tar handbromsen, men för att stoppa bilen i en halvbrant backe får man ta i så in i helvete och dra handbromsen längst upp, och då är det KNAPPT.. Dessutom så vibrerar något av motorns tomgång när man har handbromsen i det läget.

    Det känns lite misstänkt som att handbromsen ligger på lite trots min försiktiga spänning. Jag inbillar mig iaf att det känns så när man kör, inga ljud som bekräftar detta dock.

    Provade att dra i handbromsen på grusplan och det verkar som att endast högra hjulet låser riktigt.


    Hjälp, vad fan ska jag göra nu? Det KAN ju inte ska vara såhär, helt nya bromsbackar liksom.

    Saken är att jag måste snart (inom 3 timmar) köra iväg med bilen, och kommer därefter inte att ha tillgång till några vettiga verktyg, skulle så gärna vilja få till det bra redan nu.

    Snabba svar önskas, tack på förhand.
    /Björn
    ;-------------------------------------------
    900 V6 -94

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Du har gjort rätt. Jag brukar spänna åt backarna tills det tar stopp, sen släppa ca 5 "snäpp" med en mejsel genom hålet i skivan. Lika mycket på höger och vänster sida givetvis.

    Efter det spänner man vajern tills handbromsen tar bra när man ryckt upp spaken 4-6 hack.

    Tar det ändå ojämnt, eller ligger på eller så, ja då har du kanske monterat nånting fel, eller så kärvar vajern.

    -94ans vajer är ingen höjdare. Tråkig spännanordning och brukar kärva.

    Säker på att du monterat allt rätt och att vajern löper fritt?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Tack för ditt svar..

    Pratade med en gammal mekar-räv per telefon, som påstod att man ska släppa spänningen på backarna, och spänna vid vajern först, sedan eventuellt justera på backarna. Provade att spänna varjern fullt och provade att justera backarna lite, men med sasmma dåliga resultat som förr. Dock så låser sig båda bakhjulen nu, gjorde ett test på en sandplan igen.

    Tog också och monterade bort bromsskiva och ok på det hjul som ej låste sig innan, sprayade den lilla mekaniska armen som håller bromsbackarna med 55-6. Jag lade märke till att när man drar i handbromsen så är det bara en av backarna som rör sig utåt, och det är inte överdrivet många millimeter. Om man trycker emot den back som rör sig så kan man få den andra att röra sig, men det är max 1 millimeter.

    Fenomenet med att endast ena backen rör sig gäller på båda sidor av bilen.


    Tänkte ta och prova att justera bromsbackarna lite mer någon dag framöver, och funkar inte det så blir jag ju tokig, nybytta bromsbackar och dålig handbroms, inte roligt.

    Hur kan man kontrollera att vajern inte kärvar?
    Är RÄTT säker på att jag monterat allt rätt, en enda liten sak som skulle kunna vara något fel med dock, det översta fästet som håller handbromsbackarna, har en liten mekanisk arm (den som jag smörjde), denna arm går att skjuta nedåt i ett läge, och att ha i översta läget. Jag har provat mig fram och kommit fram till att den bör ligga i översta läget, kanske är det fel slutsats?
    ;-------------------------------------------
    900 V6 -94

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Tänkte du på att kolla hur skivorna såg ut på insidan?

    bytte handbromsbackar jag också inför förra besiktningen men tog mig igenom med en hårsmån.

    Mina skivor såg inte alls roliga ut på insidan (Nedsliten där handbromsbackarna tar, och rostiga i övrigt) så jag antar att det är därför min handbroms inte tar så vidare värst mycket. (Den funkar men är som sagt lite dåligt).


    Ev kanske ett skiv-byte kan vara på sin plats också?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Kikade, tyckte inte att de verkade nerslitna där backarna tar i dock.
    ;-------------------------------------------
    900 V6 -94

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Att bara ena backen åker ut när du drar i handbromsen med skivan borta är normalt. Dock ska den andra åka ut lika långt om du håller fast den som rör sig.

    Den armen som du smörjt kallas "schackel" (stavning?) och består av 3 delar. Arm, "hölje" och en kort sprint/axel. Detta kit brukar rosta rätt bra. Kan kärva mycket trots smörjning. Plocka isär detta och slipa bort rosten och smörj upp och återmontera. Eller ännu hellre byta. De är relativt dyra har jag för mig.

    Att du kan montera denna arm i två lägen verkar konstigt. Ska bara kunna sitta på ett sätt. Har du satt backarna så att schacklet sitter vid den lilla och justerskruven sitter vid den stora "urfräsningen" på backen?

    För att kolla vajern så kan du haka av vajrarna från handbromsens armar, sen drar du åt spaken och släpper i spaken igen. Kan du med enkel fingerkraft dra tillbaka varjarna så är vajern okej.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Tack för råden, underbart med kunskap! Ska sätta mig och jävlas igen när jag kommit hem (är bortrest några dagar till) och kan sätta mig i lugn och ro.

    Jo de stora utfräsningarna är nedåt vid justerskruven. Men det är precis som att "schaklet" har två lägen i höjdnivå, så är det på båda sidor.
    ;-------------------------------------------
    900 V6 -94

Liknande ämnen

  1. Tips & trix byte handbromsbackar OG9-5
    Av andreas2251 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-07-29, 09:36
  2. Problem byte av handbromsbackar saab 9-5 01
    Av Friskan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-01-17, 16:55
  3. Handbromsbackar 9-5 2007??
    Av Tommy F i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 22:08
  4. Att byta handbromsbackar (NG900)
    Av sunki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 17:42
  5. Murphys lag (byte av handbromsbackar)
    Av Zed82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •