Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

  1. #1

    Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

    Hallå
    Idag när jag skulle åka iväg med bilen lade jag märke till att styrningen gick segt som tusan och batterilampan lös.
    Hoppade ur bilen och tog en snabbtitt under huven, och såg att drivremmen hoppat av. När jag tittade ännu närmre såg jag att ett av spännhjulen hade hoppat bort, det ända som var kvar var ett märke i gjutgodset. Några meter bort på asfalten låg hjulet.
    Går det att byta på något sätt, alltså själva fästet? Det är nummer ett på bilden nedan.



    Hade en bild till på själva skadan, men får inte upp bilden här just nu. Men allt som är kvar är iallafall bara ett märke och på hjulet sitter en liten arm som skulle passa på märket.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

    om jag int ekomme rihåg helt tokigt så sitter fästet med 4 skruv in i toppen bara att skruva av och mintera ett nytt. men är du säker på att det har gått sönder fungerar inte med en nytt hjul och en ny bult? eller är fästet helt sönder?

  3. #3

    Re: Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

    Var precis o kollade lite noggrannare på det hela, och det ser ut ungefär som du skriver. Ser bara ut som det är jobbigt att komma åt där.
    Den är helt av, så antagligen måste allt bytas. Verkar bara vara svårt att få tag i hela paketet. Har sökt runt lite o på alla ställen är det bara hjulet och bulten som finns. Men ska söka vidare, ska ut till skroten imorrn höra efter.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

    Citat Ursprungligen postat av Matsa_
    Var precis o kollade lite noggrannare på det hela, och det ser ut ungefär som du skriver. Ser bara ut som det är jobbigt att komma åt där.
    Den är helt av, så antagligen måste allt bytas. Verkar bara vara svårt att få tag i hela paketet. Har sökt runt lite o på alla ställen är det bara hjulet och bulten som finns. Men ska söka vidare, ska ut till skroten imorrn höra efter.

    men har fästet gått av? är det inte så att bara bulten är av?

    fäste kan du köpa på www.sdcc.se

  5. #5

    Re: Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

    Hela fästet är av, det är som en liten arm som sticker upp och den är helt av.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

    Citat Ursprungligen postat av Matsa_
    Hela fästet är av, det är som en liten arm som sticker upp och den är helt av.

    okej men då rekomnderar jag dig att kontakta sdcc. är lite trångt att komma åt men det går att byta på plats utan att demontera insuget som är mest ivägen

  7. #7

    Re: Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

    Hej, Fick samma konstiga fenomen idag,vid start hördes som remmen gick av tog en titt under motor huvuden och fick konstatera att över rulle fästet är av från fäst plattan.

    är det skroten som gäller för en del,eller finns det nya delar att få tag på. fäst plattan i sig är svår att söka på utan original part nummer.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37

    Re: Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

    är det 4356119 du menar?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    36

    Re: Fäste spännhjul/spännrulle. Saab 900 -95

    Saab 9000 2,3t 97:a Saab 9000 2,0t 96:a (Skrot)
    Saab 9000 2,3t 94:a Saab 9000 2,3i 89:a (Skrot)
    saab 900 t8 82:a

Liknande ämnen

  1. Spännhjul och löphjul 1, 9 TID?
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-26, 01:46
  2. Spännhjul, multirem och spännare Saab 9-5
    Av joqe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 20:40
  3. Saab 900 NG -98, knackar efter byte av drivrem och spännhjul
    Av Exinfernis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 08:41
  4. Rem-spännrulle och spännarm till Saab 9000 2,3T
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 20:28
  5. Vilka spännhjul?
    Av Oskarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •