Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

  1. #1
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    När jag köpte min gamla 9-5:a av årsmodell 1999 så visste jag att originalstereon (cd+kassett+radio) inte var mycket att ha dvs den behövdes bytas ut. Den var rejält sliten. Har nu börjat så smått att leta på nätet efter en beg gammal fullt fungerande originalstereo. Men, är det något jag bör tänka på? Jag såg nämligen en Traderasäljare för en tid sedan som drog tillbaka sin annons då han först skrev att stereon "innehöll chassienummer o kod". för att efter några dagar meddela att den inte innehöll dessa uppgifter varför den som köpte stereon måste besöka en auktoriserad Saab verkstad för att få den omprogrammerad.

    Detta är ju totalt främmande för mig. Någon som har mer info om vad som gäller. Trodde i min enfald att det i princip var lika enkelt att byta ut stereon som att byta en glödlampa!??
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Så enkelt är det inte.Du måste gå in med Tech2 och skilja din gamla först och sen gifta in den nya ,och den nya måste vara skild eller chassinr som följer med.
    Jag har en som ligger och är skild .
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  3. #3
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Oj, vad är "Tech2"? Det här låter ju alldeles oerhört avancerat. I mina senaste bilar drog man bara ut stereon, kopplade bort strömmatningen (pluskabeln) o kablarna till högtalarna o antennen o det var fixat på några minuter. Det här låter ju inte direkt som något man gör själv.

    Tack för ditt svar.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Med Tech2 kan man gå in och kolla felkoder och göra inställningar på allt möjligt i bilen datorer.Stöldskyddet i radion kan man säga är att chassinummret står skrivet i radion ,plockar man ut den så funkar den inte i en annan bil om man inte talar om för bilens dator först att man ska ta bort den och montera dit en annan, man skiljer den från bilen och då "vet" både bilen och radion att de är separerade.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  5. #5
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Med Tech2 kan man gå in och kolla felkoder och göra inställningar på allt möjligt i bilen datorer.Stöldskyddet i radion kan man säga är att chassinummret står skrivet i radion ,plockar man ut den så funkar den inte i en annan bil om man inte talar om för bilens dator först att man ska ta bort den och montera dit en annan, man skiljer den från bilen och då "vet" både bilen och radion att de är separerade.
    Tack för dit svar. Jag börjar förstå att detta "Tech2" inte bara är något mjukvaruprogram man kan tanka ner från TPB o sedan gå in o manipulera med bilens egen dator som man själv vill.

    Om jag förstår dig rätt o om jag förstått alla andra som säljer beg original Saab bilstereo med "cd+kassett+radio" så vad jag behöver är dels en ny funktionell bilstereo där stereon är skild från bilen o där säljaren har uppgift om den gamla bilens chassienummer o kod!??
    Samt dels någon verkstad som sitter på en "Tech2" maskin som kan skilja min gamla defekta stereo som sitter i bilen samt "gifta ihop" min nyinköpta bilstereo med chassienummer o kod med min egna bil!??

    Det var krångligt värre det här men jag har full förståelse för att det ska vara så krångligt som möjligt för att försvåra för alla tjuvar.

    Finns en liten sannolikhet att jag får köra utan stereo i framtiden.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  6. #6
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Stereon måste inte vara skild från föregående bil innan den gifts in med den nya.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Stereon måste inte vara skild från föregående bil innan den gifts in med den nya.
    Den behöver inte vara skild ,men DÅ måste du ha ett chassinr från bilen den satt i.
    Är stereon skild så är det bara att skilja den gamla och gifta in den nya.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Stereon måste inte vara skild från föregående bil innan den gifts in med den nya.
    Den behöver inte vara skild ,men DÅ måste du ha ett chassinr från bilen den satt i.
    Är stereon skild så är det bara att skilja den gamla och gifta in den nya.
    Och det chassinumret får man lätt fram om man gör jobbet på en auktoriserad verkstad...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Skärblacka
    Inlägg
    59

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Måste du ha en orginal? Annars passar en dubbel-din i hålet å då kan du lira MP3 å ev dvd åxå.. Skulle jag byta blidde det en annan.
    That´s why they call us vikings..

    Saab 9-5 2,3t -00

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av LeifA

    Den behöver inte vara skild ,men DÅ måste du ha ett chassinr från bilen den satt i.
    Är stereon skild så är det bara att skilja den gamla och gifta in den nya.
    Och det chassinumret får man lätt fram om man gör jobbet på en auktoriserad verkstad...
    Ja,bara verkstaden har en Tech2 så går det.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40

    Re: Köpa beg originalstereo till 9-5 -99

    Hej,
    Om det bara är knapparna som dåliga så kan du göra som jag gjorde.
    se
    viewtopic.php?f=6&t=302532

Liknande ämnen

  1. Koppla in steg till originalstereo?
    Av boyinblue i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •