Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Laddtrycksproblem 9000 2.0t -97

  1. #1

    Laddtrycksproblem 9000 2.0t -97

    Hej!
    Jag tror jag har problem med att laddtrycket på min 9000 -97 skenar.

    Det verkar som att symptomen är ganska vanliga: Ganska kraftigt ökad motorprestanda tills motorn hastigt klipper med ett brak. Minskar man då på gasen går den som vanligt igen. Noterar också att motorn inte pyser/väser vid växling eller gaspådrag som den gjorde innan.

    Motorn är en 2.0t och jag har väl således ingen magnetventil som kan strula. Var under bilen och kände på wg-stången. Den verkar sitta helt fast, samtidigt som jag inte riktigt vet hur lätt den ska löpa. Kollade samtidigt så att insug och övriga småslangar inte var tilltäppta. Har bytt slangen mellan insug och dump också.

    Det jag funderar på är dels om man kan byta waste gate på ett enkelt sätt och dels om det finns fler felsökningstips som kan hjälpa till att lokalisera felet?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    50

    Re: Laddtrycksproblem 9000 2.0t -97

    Hej!

    wg-stången ska inte vara stum, fastnar den i stängt läge så resulterar det i skenande laddtryck. Haka av stången från klaffen och känn om denna kärvat fast. Enklast så tar du då och försöker smörja med något passande tills den löper lätt, tex 5-56?

    Var försiktig bara när du har klaffen fri så du inte öppnar den för mycket, det kan resultera i att tallriken vänder sig i avgashuset och fastnar!
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksproblem 9000 2.0 LTT -96
    Av bobbiliten91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 15:15
  2. 9000 2.3t laddtrycksproblem
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 17:13
  3. Laddtrycksproblem 9000
    Av Skalman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •