Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 434
    Medlem#
    6069

    Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Bil: 9-5 2.3t -00 med TD04-15T, kungskobra, alu-IC och Aero 260 hk program

    Symptom: Vid fullgas smårycker/tvekar bilen vid ca 3500-4000 rpm, sen drar det på bra igen, ända in i kaklet. Det rycker mindre/inte alls när det är minusgrader.
    Bilen går bra i övrigt.

    MReq visar 1150 men det "saknas" lite MAir, ca 100?, vid ryckandet.
    OpenSID visar lambavärde(borde vara 0) när det rycker vilket jag tolkar som att det kommer in för mycket luft och lambda hamnar inom mätområdet för sonden.
    Amul ligger på någon enstaka procent, minnet sviker mig om det är + eller -.

    De små blå rackarna byttes mot svarta VAG förra sommaren.
    Soppapumpen är också ca ett år, det sitter en Wallbro, inte Scantec i tanken.
    Jag har gjort ren LMM med elektronikrengöringsspray, inte "topsat".
    BTR bytt mot en beg.

    Nu riktas misstankarna mot luftläck mellan LMM och turbo, vad tror ni om det?
    Jag kan tillägga att kompressorhuset är "hemmasvarvat".
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    220

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Bil: 9-5 2.3t -00 med TD04-15T, kungskobra, alu-IC och Aero 260 hk program

    Symptom: Vid fullgas smårycker/tvekar bilen vid ca 3500-4000 rpm, sen drar det på bra igen, ända in i kaklet. Det rycker mindre/inte alls när det är minusgrader.
    Bilen går bra i övrigt.

    MReq visar 1150 men det "saknas" lite MAir, ca 100?, vid ryckandet.
    OpenSID visar lambavärde(borde vara 0) när det rycker vilket jag tolkar som att det kommer in för mycket luft och lambda hamnar inom mätområdet för sonden.
    Amul ligger på någon enstaka procent, minnet sviker mig om det är + eller -.

    De små blå rackarna byttes mot svarta VAG förra sommaren.
    Soppapumpen är också ca ett år, det sitter en Wallbro, inte Scantec i tanken.
    Jag har gjort ren LMM med elektronikrengöringsspray, inte "topsat".
    BTR bytt mot en beg.

    Nu riktas misstankarna mot luftläck mellan LMM och turbo, vad tror ni om det?
    Jag kan tillägga att kompressorhuset är "hemmasvarvat".
    Kan ju vara läckage på sugsidan om turbon. Dax att flytta LMM till tryckröret istället ^^?

    Mata startgas runt svarvade delen på turbon försiktigt (inte för varmt nu bara) så tomgång kall är att föredra. Då borde du höra någon förändring i motorn.

    Sen blire till att tryckprova.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    698

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Bil: 9-5 2.3t -00 med TD04-15T, kungskobra, alu-IC och Aero 260 hk program

    Symptom: Vid fullgas smårycker/tvekar bilen vid ca 3500-4000 rpm, sen drar det på bra igen, ända in i kaklet. Det rycker mindre/inte alls när det är minusgrader.
    Bilen går bra i övrigt.

    MReq visar 1150 men det "saknas" lite MAir, ca 100?, vid ryckandet.
    OpenSID visar lambavärde(borde vara 0) när det rycker vilket jag tolkar som att det kommer in för mycket luft och lambda hamnar inom mätområdet för sonden.
    Amul ligger på någon enstaka procent, minnet sviker mig om det är + eller -.

    De små blå rackarna byttes mot svarta VAG förra sommaren.
    Soppapumpen är också ca ett år, det sitter en Wallbro, inte Scantec i tanken.
    Jag har gjort ren LMM med elektronikrengöringsspray, inte "topsat".
    BTR bytt mot en beg.

    Nu riktas misstankarna mot luftläck mellan LMM och turbo, vad tror ni om det?
    Jag kan tillägga att kompressorhuset är "hemmasvarvat".
    Kan ju vara läckage på sugsidan om turbon. Dax att flytta LMM till tryckröret istället ^^?

    Mata startgas runt svarvade delen på turbon försiktigt (inte för varmt nu bara) så tomgång kall är att föredra. Då borde du höra någon förändring i motorn.

    Sen blire till att tryckprova.
    bör man inte undvika flytt av lmm till trycksidan pga av oljedimman?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 434
    Medlem#
    6069

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Polly

    Kan ju vara läckage på sugsidan om turbon. Dax att flytta LMM till tryckröret istället ^^?
    .
    Ja, eller fixa ev. läcka kanske är lättare?

    Jag tror jag börjar med att införskaffa en ny kobra- samt dumprör-O-ring.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    220

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av Polly

    Kan ju vara läckage på sugsidan om turbon. Dax att flytta LMM till tryckröret istället ^^?
    .
    Ja, eller fixa ev. läcka kanske är lättare?

    Jag tror jag börjar med att införskaffa en ny kobra- samt dumprör-O-ring.
    Visst är de så finns väl delade meningar om hurvida man kan göra det. Men finns rätt många som kör med det.

    Startgas brukar fungera fint att testa sugläckage med.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 270
    Medlem#
    1941

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Symptom: Vid fullgas smårycker/tvekar bilen vid ca 3500-4000 rpm, sen drar det på bra igen, ända in i kaklet. Det rycker mindre/inte alls när det är minusgrader.
    Bilen går bra i övrigt.
    Löste sig problematiken? Hur isf?
    Jag har likvärdigt fenomen & funderar på vad det kan vara. LMM, luftläckage, ???

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    4 011

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Jag hade liknande problem för nåt år sen, då var det LMM som packat ihop och tackat för sig.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 434
    Medlem#
    6069

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Jag vet inte om jag löste problemet, eftersom jag inte har kört så mycket med bilen sen jag köpte en Aero.

    Men jag riktar numera mina misstankar mot kablaget till tändkassetten mm(?), alt. jordningarna till den samma.
    Bilen stod still några månader i väntan på ny grenrörspackning och efter att jag väl fått tummen ur och bytt packningen så startade bilen snällt och fint och verkade gå bra. Men på andra-tredje nånting provrundan så ville inte främre lambdan vara med längre enligt felkod(+ att amul landade på -2500). Jag skaffade en bättre beg. lamdbasond och efter byte så försvann felkoden och amul hamnade på nåt enstaka hundratal över/under noll. Ah, tänkte jag, då kanske det "mystiska felet" är väck nu, men icke. Då gjorde jag rent jordpunkten vid termostaten i hopp om att det skulle hjälpa(jag vet att det finns en till, men den hann jag inte leta upp vid det tillfället).
    Nu gick bilen plötsligt sämre, dvs. typ GLT. Inga felkoder. Någon dag senare "ruckade" jag i jordkabeln samt resten av kablaget i närheten och sen gick bilen som vanligt igen, och där är vi nu ...
    Sedan dess har jag inte kollat om det mystiska felet är kvar.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    106

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    provat annan tändkasset?!
    http://www.garaget.org/Gidlund
    Saab 9-5 Aero "Performance by Nordic"

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 434
    Medlem#
    6069

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av gidlund88
    provat annan tändkasset?!
    Har för mig att jag gjort det utan resultat, men nu blev jag osäker, kanske är bäst att göra det igen...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    106

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    gört
    http://www.garaget.org/Gidlund
    Saab 9-5 Aero "Performance by Nordic"

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 787

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    De har inga betydelse luftläckage mellan LMM o turbo man befinner sig på undertryckssida
    och inte trycksida....jag pratar om små läckage och inte ett hål som du kan stoppa näve.
    Tänk själv varför ska luft ta vägen genom läckage som är så liten och inte ta vägen genom LMM som är stor som motorväg. Testa själv att spraya sopa vatten där vad du tror att läckage finns, så ser du inget.
    Skulle du fått errror coder, vilka jag fick, är helt fel, dator är dummare än människa och de är människa som skåpat den.Mina error coder talade just om den läckage men de var så ologiskt att de var inte värd att ens tänka på det. Bytte LMM så vart de kanon istället.
    även Manick skrevs redan om detta, därefter instämmer med honom.I mitt fall gällde en VAG bil.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    498

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Ja, eller fixa ev. läcka kanske är lättare?

    Jag tror jag börjar med att införskaffa en ny kobra- samt dumprör-O-ring.
    Visst är de så finns väl delade meningar om hurvida man kan göra det. Men finns rätt många som kör med det.

    Startgas brukar fungera fint att testa sugläckage med.
    Startgas fungerar väl bara när du har passerat spjället. Dvs när undertrycket är högre.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    4 011

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av Polly

    Visst är de så finns väl delade meningar om hurvida man kan göra det. Men finns rätt många som kör med det.

    Startgas brukar fungera fint att testa sugläckage med.
    Startgas fungerar väl bara när du har passerat spjället. Dvs när undertrycket är högre.
    Nä de funkar hela vägen från kobran.. sätter du en hand för röret som går till filtret så känner du hur den suger åt sig handen, således får man med sig startgas in med..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 824
    Medlem#
    6973

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av George
    De har inga betydelse luftläckage mellan LMM o turbo man befinner sig på undertryckssida
    och inte trycksida....jag pratar om små läckage och inte ett hål som du kan stoppa näve.
    Tänk själv varför ska luft ta vägen genom läckage som är så liten och inte ta vägen genom LMM som är stor som motorväg. Testa själv att spraya sopa vatten där vad du tror att läckage finns, så ser du inget.
    Skulle du fått errror coder, vilka jag fick, är helt fel, dator är dummare än människa och de är människa som skåpat den.Mina error coder talade just om den läckage men de var så ologiskt att de var inte värd att ens tänka på det. Bytte LMM så vart de kanon istället.
    även Manick skrevs redan om detta, därefter instämmer med honom.I mitt fall gällde en VAG bil.

    MVH George
    Jag håller inte med.

    För bilar med T7 så kan det läcka rätt friskt mellan kobran och kompressorhuset om det är lite slarvigt monterat, eller om o-ringen är dålig. Isf så kan kanske 15% av alla luft motorn förbrukar komma från den här tjuvläckan istället för att gå via luftfilter och LMM.

    Det här kan man kolla med Tech2. LMM kan ju såklart vara trasig och mäta fel ändå, men det är billigare att börja med att byta en o-ring...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 787

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av George
    De har inga betydelse luftläckage mellan LMM o turbo man befinner sig på undertryckssida
    och inte trycksida....jag pratar om små läckage och inte ett hål som du kan stoppa näve.
    Tänk själv varför ska luft ta vägen genom läckage som är så liten och inte ta vägen genom LMM som är stor som motorväg. Testa själv att spraya sopa vatten där vad du tror att läckage finns, så ser du inget.
    Skulle du fått errror coder, vilka jag fick, är helt fel, dator är dummare än människa och de är människa som skåpat den.Mina error coder talade just om den läckage men de var så ologiskt att de var inte värd att ens tänka på det. Bytte LMM så vart de kanon istället.
    även Manick skrevs redan om detta, därefter instämmer med honom.I mitt fall gällde en VAG bil.

    MVH George
    Jag håller inte med.

    För bilar med T7 så kan det läcka rätt friskt mellan kobran och kompressorhuset om det är lite slarvigt monterat, eller om o-ringen är dålig. Isf så kan kanske 15% av alla luft motorn förbrukar komma från den här tjuvläckan istället för att gå via luftfilter och LMM.

    Det här kan man kolla med Tech2. LMM kan ju såklart vara trasig och mäta fel ändå, men det är billigare att börja med att byta en o-ring...

    Mvh
    Vi(jag) pratar om en O-rinsgs läcka och inget annat , annars hade man sett med ögon och kunde tejpa runt för att se skillnad, skulle jag haft hans bil skulle jag tejpat i alla fall just när bilen går dålig.
    Om man har luft läcka då har man den hela tiden och bilen skulle gå illa hela tiden, är min resonemang.
    Våra VAG gjorde exakt som hans bil (finns ingen kobra ) och därefter mitt svar. Visa dagar bilen hade 50hp extra för att sedan trilla ner till 100hp mindre(GLT, save lägge)
    Verkan på VAG i linköping är god vän till mig och han säger som du och jag sa nej.
    De blev som jag skrev ovan och en utbytes ny LMM org Bosch på mekonomen för 1300 spänn.

    PS! ärligt sagt vet jag inte om kobra och O-ring på T7 men tror att de finns spår som ska ringen hamna i därefter min svar.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    498

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008

    Startgas fungerar väl bara när du har passerat spjället. Dvs när undertrycket är högre.
    Nä de funkar hela vägen från kobran.. sätter du en hand för röret som går till filtret så känner du hur den suger åt sig handen, således får man med sig startgas in med..
    Jag menar bara att läckaget av luft i allra högsta grad kommer bero på tryckdifferensen.
    Innan spjället bör du i princip ha nästan atmosfärstryck, iaf på tomgång.
    Utan tryckskillnad kommer startgas-tricket inte fungera.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  18. #18

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Heej

    Är det någon som vet dimmensionerna på dessa o-ringar?
    1. Mellan turbo och inloppsrör
    2. Mellan inloppsrör och rör till avlastningsventil.

    Det är nämligen som så att efter turbobyte så uppstår ett lustigt pysljud när turbon laddar, samt att bilen rycker.

    Borde väl vara dessa o-ringar. Jag bytte alla andra packningar i samband med turbobytet. Dessa ingick inte i packningssatsen och de verkar endast finnas hos SAAB och dyra antar jag? så tänkte åka till någon lokal butik o inhandla dessa...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 434
    Medlem#
    6069

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Jag har för mig att de inte var speciellt dyra hos Saabverkstan.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  20. #20

    Re: Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)

    Vad är LMM ? Luftmäsemätare?

Liknande ämnen

  1. Luftläckage B284, felkod P2187 00
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-30, 23:53
  2. Hjälp med misstänkt luftläckage 9-5 2006->
    Av Schottis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 14:58
  3. Felsökning luftläckage? SAAB 900-95
    Av kongo_lasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 15:43
  4. Luftläckage (svajande laddtryck)
    Av Rander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 22:31
  5. Luftläckage
    Av Erik- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •