Jag ska på min bil göra lite "vårservice"...
Jag har en saab 9000 cse 1997 2.0t
Ska byta följande:
-Batteri (Vad behöver jag för styrka?)
-Luftfilter
-Kupefilter
-Tändstift
Ska man köpa på biltema eller mekonomen? Det skiljer ju en del SEK.
Jag ska på min bil göra lite "vårservice"...
Jag har en saab 9000 cse 1997 2.0t
Ska byta följande:
-Batteri (Vad behöver jag för styrka?)
-Luftfilter
-Kupefilter
-Tändstift
Ska man köpa på biltema eller mekonomen? Det skiljer ju en del SEK.
SAAB 9-5 AERO SC 2.3T/250 -2004
Batteri: Ja det kan du köra med Biltemas 70 amp kolla reklista.
Luftfilter: Nja Kör på ett bättre kvalitetsfilter.
Kupefilter. Ja det kan du använda biltemas det duger bra.
Tändstift. NEJ Du ska ha NGK bpcr7es-11 inget annat.
Åke
Ursprungligen postat av turbo-tobbe
Beträffande batteri så har Biltema ett 74Ah batteri (Silver någonting...) som egentligen inte passar rakt av. Det är något(10mm) för långt. Går dock att få på plats om man "sågar bort" fästflänsen på ena kortsidan.
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Batteri kan man fynda på skroten.. Folk verkar åka vägen förbi och köpa batteri på vägen till skroten med sina bilar
Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
Såld 9-3 LTT med BSR steg 1
Jag skulle nog resonera som mr sba. Satsa på dokumenterad kvalitet när det gäller tändstift och luftfilter och leta efter bästa pris på det övriga.
Fredrik J
Jag resonerar ungefär som de andra grabbarna när det gäller delar.
Men som kul motvikt till fördomarna mot Biltema känner jag till en väldigt fin 9000 turbo -91 som gått på Biltemaolja, oljefilter, luftfilter osv. under många år och många mil. Nu vet jag inte exakt vad bilen gått vid dags dato, men kanske 24-27000mil. Den är löpande rostskyddad av ägaren med rostskyddsmedel från Biltema och skött med produkter i princip enbart från Biltema
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
Jag skulle vilja säga NGK BCPR7ES-11.. så hittar TS om denne söker på det stiftetUrsprungligen postat av Mr cba
Hej, Tack alla!
En sammanfattning på vad jag tänkt köpa:
Batteri: BILTEMA- 802622, BATTERI SILVER 12V 62AH CCA600
Luftfilter: MEKONOMEN- Bosch Knr: S9839,15-S9839
Kupefilter: BILTEMA- 52748, KUPEFILTER SAAB
Tändstift: MEKONOMEN(enl. deras sök-via-regnummer): NGK 18-BCPR7ES11 eller 18-BCPR7EVX11
Mitt reg-nummer: JHD527
Har jag gjort en vettig sammanfattning?
SAAB 9-5 AERO SC 2.3T/250 -2004
Tragisk tråd.... kan ju tipsa om tändstift på skroten, finns säkert några som passar din budjet.
Ursprungligen postat av Gunnel
Nån som har vaknat på fel sida ?
9-5 Vector Sportcombi -2003
Tror de faktiskt :P hahaUrsprungligen postat av Semb
Tändstift som CBA nämnde och sedan Silver batterierna från biltema e riktigt bra med garanti allt.
Med vänliga hälsningar
Patrik Larsson
Saab 9000 2.3T Going stronger!
Det finns 2 olika batterier på BT.
-62 eller 74AH.
Läser att 74AH är för 6-cyl och 62 är för 4-cyl.
Men någon sa att man ska ta de starkaste...
Men det ska ja väl inte behöva göra?
SAAB 9-5 AERO SC 2.3T/250 -2004
802742 är ett silver-kalcium batteri på 74Ah. Ett sådant köpte jag till min 9000. Problemet är att batterihyllan är något för kort. Det fungerar dock att få dit om man "sågar bort" fästflänsen längst ned på batteriets ena kortsida.Ursprungligen postat av turbo-tobbe
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri/Untitled/#
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Men det borde väl räcka bra med ett 62AH-batteri?
Det står att de 74AH är för 6-cyl.
SAAB 9-5 AERO SC 2.3T/250 -2004
Räcker generatorn till att ladda det större batteriet?
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Eller så köper du detta på saab för samma pengar, kan inte priserna i huvet, men det är ingen stor skillnad!Ursprungligen postat av turbo-tobbe
Det handlar inte om storleken på generatorn när du väljer batteri. generatorn ska matcha förbrukningen + lite till (för laddning).Ursprungligen postat av J.K Nilsson
Det ända som händer är att du får lite mer driftsäkerhet. + att du kan nyttja stereo och annat om du nu står stilla och väntar utan motorn igång.
64 eller 74 amp spelar ingen roll för start de viktiga är startströmmen från batteriet, som är bättre på silver-kalcium batteriet. + att livslängden på dom är bättre. Slutna celler mm. Altså inget batterivatten och jock som de är på dom blybatterier du köper hos saab eller liknande.
Fördel är bättre vid vinterstarter också + att självurladdningen i batteriet är mindre. Så de skiljer en del.
Bästa batterierna idag är Banner AGM tekniken. Men den är betydligt dyrare. så silver-kalcium är et otroligt prisvärt alternativ.
Har du stereo eller liknande så lämnar de även bättre spänning jämfört med vanliga blybatterier.
Att 74resp 64 amp är för 6 eller 4 cyl handlar helt om typ, inte om Amperetimmar. Helt fel mått att typa in dom mot motorer på, 74Ah är hur många ampere du kan ta ut under en timme, du startar inte bilen i en timme.. De som anger startström är exempelvis 640A eller liknande. De anger dock inte Biltema ser jag nu, vet dock att silver-kalcium har en bättre startström än många vanliga blybattterier. AGM är de som man använder som ersättare där man har Optima Spiralcellsbatterier i tunga fordon mm dom har grymma startspänningar! http://www.bannerbatterien.com/banne...ll/index10.php
Silver-kalcium har ju även 4 års garanti
Nog för mig :P
Med vänliga hälsningar
Patrik Larsson
Saab 9000 2.3T Going stronger!
Så det du säger är jag ska gå på 74AH ?Ursprungligen postat av Polly
Både 62 och 74 verkar vara Silver-batterier.
SAAB 9-5 AERO SC 2.3T/250 -2004
Ursprungligen postat av J.K Nilsson
Utan några som helst probem, den klarar givetvis mycket större batterikapacitet.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Som sagt, du kan ha 10 st 74ah batterier om du vill. E bara en fråga hur lång tid de tar att ladda upp det om du har laddat ur dom... :PUrsprungligen postat av DrBoost
Med vänliga hälsningar
Patrik Larsson
Saab 9000 2.3T Going stronger!