Har tyvärr dragit gängpaj vid Kedjespännare!!
Någon som har ett bra tipps..
Hur för jag till det bäst???
Och vad är det som är olika på en Aero topp och en vanlig??
kanaler och så är dom lika stora..
Har tyvärr dragit gängpaj vid Kedjespännare!!
Någon som har ett bra tipps..
Hur för jag till det bäst???
Och vad är det som är olika på en Aero topp och en vanlig??
kanaler och så är dom lika stora..
Menar du kamkedjespännaren som man hittar på baksidan av motorn? Ajdå.
Det jag förmodligen skulle gjort är att köpa en såkallad "heli-coil"-sats. Vad du då gör är att du gängar upp hålet till en större dimension och skruvar in en insatsgänga som hänger med i satsen. Innandömet på insatsgängan är sedan samma storlek som du hade på hålet från början och spännaren kommer alltså passa i. Nackdelar med metoden är att det kommer åka in metallspån i hålet när du gängar. Kan reduceras en del ifall du kletar in gängtappen i något trögflytande fett, typ hjullagerfett eller liknande men det duger inte. Du får ha loss kamkåpan och de är rätt trångt där.
Mvh Christian
Beroende på motor så är det ju lite olika svårt kan jag tro. Vad gäller det för bil?
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Det är en 9-5 motorn är en -01 2,3 satt en 2,0 190hk saab trim i den förut.
Det sitter väl samma "bra" ventiler i dom..
Från -01 är de samma topp på alla B235 motorer.
Om de är samma på B205 från -01 vet jag inte men har för mig de kom lite senare.
/F
B205 är en -99
Innan du gängar upp för helicoil så trycker du in lång men rejäl trasa i hålet och trasan ska bottna/fylla ordentligt. Dels ska det vara tätt därinne och dels ska det vara rejäl längd på trasan som finns innanför gänghålet. Efter du gängat drar du ut trasan och får tack vare dess längd ut alla spånor.