Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ljudbygge Saab 93 coupe -99.

  1. #1

    Ljudbygge Saab 93 coupe -99.

    Tja allesammans!
    Jag tänkte bygga ljud i min saab. Har hört att det är jävligt jobbigt i just Saab, stämmer det?
    Tänkte dra kablar till bas och slutsteg, samt sätta högtalare i framdörrarna och byta dom i hatthyllan. Har ni några tips ni kan ge mig innan jag river ut hela bilen och sedan kliar mig i huvudet?

    Tack på förhand!

    Victor

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Ljudbygge Saab 93 coupe -99.

    Citat Ursprungligen postat av bravobanan
    Tja allesammans!
    Jag tänkte bygga ljud i min saab. Har hört att det är jävligt jobbigt i just Saab, stämmer det?
    Tänkte dra kablar till bas och slutsteg, samt sätta högtalare i framdörrarna och byta dom i hatthyllan. Har ni några tips ni kan ge mig innan jag river ut hela bilen och sedan kliar mig i huvudet?

    Tack på förhand!

    Victor
    Svårt i just SAAB vet jag inte. Men de som kan vara lite knepigt är att få igenom grövre kablar från motorrummet in i kupen samt från kupe till bagaget (iaf på 9000).

    Går gör det alltid, man får ibland borra upp lite nya vägar (kom ihåg att rostskydda) och att man inte får vara rädd att skruva bort andra inredningsdetaljer.

    Kom ihåg att du alltid skall ha säkring i början på kabeln till slutsteg samt att du har skyddsslang/extraisolering/skydd där de behövs så du inte får onödiga bränder och liknande.

    Sen är de bara att kolla upp va du har för elementstorlek (om du vill använda orginalplatser) be till plånboken och slita isär bilen!

    Vet inte om dehär va så mycket till hjälp, men vad jag vet är de inte så unikt med just SAABarna att bygga ljud i.
    Kom gärna med specifika frågor så är de lättare att svara.

    //
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  3. #3

    Re: Ljudbygge Saab 93 coupe -99.

    Saabar är inte svårare, dock relativt enkla Cabbar är väl dock inte fullt så kul.

    Gummitätningen vid pedalerna är enkel att dra ström igenom, lågnivån på andra sidan. Ska du dra nya kablar till dörrarna har du lite pyssel, det är väl det tråkigaste att modifiera kabelanslutningen där.
    Och när du har nere dörren så se för bövelen till att lägga lite dämpmatta, gör mer än själva stereobygget

    Lycka till med bygget!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Ljudbygge Saab 93 coupe -99.

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Saabar är inte svårare, dock relativt enkla Cabbar är väl dock inte fullt så kul.

    Gummitätningen vid pedalerna är enkel att dra ström igenom, lågnivån på andra sidan. Ska du dra nya kablar till dörrarna har du lite pyssel, det är väl det tråkigaste att modifiera kabelanslutningen där.
    Och när du har nere dörren så se för bövelen till att lägga lite dämpmatta, gör mer än själva stereobygget

    Lycka till med bygget!
    Lägg i lite 5-56 längst ner i dörren, rostskyddar fin när man ändå tar isär också

    Dämpmatta e fint, gör mycket både för ljudet samt övriga komforten när man kör
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  5. #5

    Re: Ljudbygge Saab 93 coupe -99.

    Skulle snarare säga att du bör dra strömmen i överföringen bakom handskfacket. Lätt att plocka ner helt okej plats utan att behöva borra eller liknande.
    Lågnivå på förarsidan, finns något som är lite som en korg under ratten där du kan dra den i och sedan ner i trösklarna utan att den blir synlig.
    Jorda kan du göra vid öglorna längst ut till höger samt vänster sida, kom ihåg att slipa ner lacken så du får kontakt. Fixa gärna en byggplywood eller liknande skiva (efter hur mycket pengar du har lust att lägga) att ha under mattan som du kan fästa lådan i. I annat fall får du hitta något att fästa spännband i, om du inte vill att lådan ligger ner efter varje kraftigt gaspådrag. Vad det gäller hatthyllan så får dom ju inte vara allt för djupa om de ska få plats..

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Ljudbygge Saab 93 coupe -99.

    Ström drar man ju på förarsidan, mycket enklare och kortare väg att dra, ju kortare kabeln är ju mindre förluster får man, lika så går ju en stor del av bilens ledningsnät redan på just förarsidan så där vill man ju inte ha signalkablar.
    Finns en helt utmärkt genomföring strax åvanför pedalerna att dra strömkabeln genom.

    Lågnivå drar man med fördel på passagerarsidan då det är lite kblar där, vilket både underlättar dragningen och minimierar störkällorna på signalen.

    Jag gjorde ett helt golv med hjälp av 2 lager plywood, gör en mall i wellpapp, sen får man såga ut 2 lager som man får skruva ihop på plats då det inte går att få ner hela golvet i ett stycke.
    Jordning brukar jag köra fästet för ryggstödet bak, fälelr man ner ryggstödet så har du 3st rejäla bultar där uppe där haken till ryggstödet fäster i plåten, tänk dock på att skrapa bort färg.

    Det är rellativt enkelt att bygga ljud i just ng900/og9-3.

    Mycket värre i 9000 och 9-5 enligt mitt tycke.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Ljudbygge Saab 93 coupe -99.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Ström drar man ju på förarsidan, mycket enklare och kortare väg att dra, ju kortare kabeln är ju mindre förluster får man, lika så går ju en stor del av bilens ledningsnät redan på just förarsidan så där vill man ju inte ha signalkablar.
    Finns en helt utmärkt genomföring strax åvanför pedalerna att dra strömkabeln genom.

    Lågnivå drar man med fördel på passagerarsidan då det är lite kblar där, vilket både underlättar dragningen och minimierar störkällorna på signalen.

    Jag gjorde ett helt golv med hjälp av 2 lager plywood, gör en mall i wellpapp, sen får man såga ut 2 lager som man får skruva ihop på plats då det inte går att få ner hela golvet i ett stycke.
    Jordning brukar jag köra fästet för ryggstödet bak, fälelr man ner ryggstödet så har du 3st rejäla bultar där uppe där haken till ryggstödet fäster i plåten, tänk dock på att skrapa bort färg.

    Det är rellativt enkelt att bygga ljud i just ng900/og9-3.

    Mycket värre i 9000 och 9-5 enligt mitt tycke.
    Har du rätt kablar så skall du inte ha några som helst problem med magnetfält från andra kablar. Då har du större problem med att de är samma elsystem, så de är inget problem.

    Bultarna bak vid baksätet är oerhört bra, 2 gnyff kopparpasta så oxiderar de inte + att de leder fint.

    Vart man drar varierar ju som sagt en del på hur man tycker. Men reka lite, handskfacket har jag dragit allt igenom en egen genomföring som jag borrade upp. (Har rätt mycket kablage genom min torped).

    Lycka till, nästan bättre att du frågar nu :P så vi inte bajsar ner dig med idéer :P
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

Liknande ämnen

  1. Ljudbygge saab 9-3 og -99
    Av Fande i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 16:43
  2. Ljudbygge saab 9-3SS 05
    Av 4Klover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 14:46
  3. Ljudbygge Saab 9-3 SS
    Av Phasio i forum Projekt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 12:35
  4. saab 93 03-05 ljudbygge
    Av moje i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •