Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: trasig topplockspackning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    294

    trasig topplockspackning?

    Hejsan allihopa!

    Har märkt att bilen har börjat puffa lite oljerök vid start med kall motor (endast vid kall motor och bara ett par sekunder efter start)och att bilen drar ett par deciliter kylarvätska per månad.

    Lyfte på huven och såg att det läcker olja mellan toppen och blocket på höger sida.

    Så vad tror ni, är det topplockspackningen eller är det turbon eller något annat?

    Kan det räcka att efterdra toppen?

    Tacksam för svar!
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 421

    Re: trasig topplockspackning?

    Har du förhög tryck i expan. kärlet och vatten tar ut denna vägen då är toppackning trasig.
    Vatten läckage kan vara läcka vid slangen oftast den nedre vid kylaren.
    Att den ryker ibland efter kall start är mer att turbo tätning är inte 100 och har inget med toppackning att göra.Hög VHV kan oxå fixa det men då skulle den ryka hela tiden och t-packning kan vara trasig samt vatten åker ur från ex.kärlet.
    Har du tort vid ex.kärlet, vatten är inte smutsig och den luktar inte avgaser då skulle jag köra som vanligt.
    Kan vara bra att titta på olja nivå lite oftare och blir olja förlust hög då blir de turbo byte/renovering på sin plats, annars gör inget.



    Med vänlig hälsning
    george
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: trasig topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Har du förhög tryck i expan. kärlet och vatten tar ut denna vägen då är toppackning trasig.
    Vatten läckage kan vara läcka vid slangen oftast den nedre vid kylaren.
    Att den ryker ibland efter kall start är mer att turbo tätning är inte 100 och har inget med toppackning att göra.Hög VHV kan oxå fixa det men då skulle den ryka hela tiden och t-packning kan vara trasig samt vatten åker ur från ex.kärlet.
    Har du tort vid ex.kärlet, vatten är inte smutsig och den luktar inte avgaser då skulle jag köra som vanligt.
    Kan vara bra att titta på olja nivå lite oftare och blir olja förlust hög då blir de turbo byte/renovering på sin plats, annars gör inget.
    Turbon är ju som sagt ett vanligt fel. Känn glappet på det axiala spelet på den. Eftersom de är en glidlagrad turbo så skall spelet knappt gå att känna för hand.

    Det kan vara så att när topplockspackningen är trasig och du stänger av bilen, så är trycket i kylsystemet högre än i cylindrarna när motorn stannat. Då kan en liten mängd glykol tränga in i en cylinder som vid nästa start leder till onormalt mycket vitrök. Ett sätt att kolla detta ta ett komp-prov med kylsystemets expansionskärl-lock avskruvat, detta kan dock vara så små läckage att de inte ger några större utslag på komp-provet.

    No1 kolla turbon
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    294

    Re: trasig topplockspackning?

    Hejsan!

    Tack för era tips, ska kolla upp detta!

    Är denna turbo vattenkyld också?


    Tror främst det är olja som förbränns vid kallstart då slutblåset på avgassystemet är helt svart nertill och det luktar bränt, ser lite ut som blåa puffar också.
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: trasig topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    Hejsan!

    Tack för era tips, ska kolla upp detta!

    Är denna turbo vattenkyld också?


    Tror främst det är olja som förbränns vid kallstart då slutblåset på avgassystemet är helt svart nertill och det luktar bränt, ser lite ut som blåa puffar också.
    När mina 3 senaste T25 turbos har rasat så har de kommit puffar (eller mega moln om man kört så ett tag) om du drar på och sedan släpper av.

    Lossa svarta insugsröret till turbon, detta är placerat till höger om du står framför motorrummet och sitter endast med 1 slangklämma. Ta tag i axeln och tryck resp dra i den för att kolla spele.t
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    294

    Re: trasig topplockspackning?

    allright, det kommer aldrig nån rök när jag kör utan bara vid kallstart.

    Men jag ska kolla glappet imorgon förhoppningsvis!
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: trasig topplockspackning?

    För mycket länge sedan hade jag en 9000 -87 som blårök vid start. Det var otäta ventilstyrningar som enligt SAAB verkstaden inte krävde åtgärd. Det var bara om jag irriterade mig på blåröken som de ansåg att det var nån anledning att reparera. Det fick vara och bilen gick bra ändå så länge jag hade den.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: trasig topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    För mycket länge sedan hade jag en 9000 -87 som blårök vid start. Det var otäta ventilstyrningar som enligt SAAB verkstaden inte krävde åtgärd. Det var bara om jag irriterade mig på blåröken som de ansåg att det var nån anledning att reparera. Det fick vara och bilen gick bra ändå så länge jag hade den.
    Visst kan det vara så, men är detta problemet nu också kommer den inte gå igenom på avgaskraven på en besiktning.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  9. #9
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: trasig topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Citat Ursprungligen postat av benny900
    För mycket länge sedan hade jag en 9000 -87 som blårök vid start. Det var otäta ventilstyrningar som enligt SAAB verkstaden inte krävde åtgärd. Det var bara om jag irriterade mig på blåröken som de ansåg att det var nån anledning att reparera. Det fick vara och bilen gick bra ändå så länge jag hade den.
    Visst kan det vara så, men är detta problemet nu också kommer den inte gå igenom på avgaskraven på en besiktning.
    Som sagt, det var mycket länge sen och avgaskraven kan ha ändrats sen dess.

Liknande ämnen

  1. Topplockspackning trasig
    Av Sigvard69 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 11:32
  2. Trasig topplockspackning?
    Av stenling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 22:29
  3. trasig topplockspackning
    Av permartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 00:54
  4. trasig topplockspackning??
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 19:55
  5. Topplockspackning trasig ?
    Av wolf66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •