Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    Skabyta skivor och belägg på min Saab 9-3sc MY07- till helgen, är det något speciellt jag ska tänka på eller är det som på vilken bil som helst!?

    Tänker om det är några svårigheter att lufta bromsarna pga. modern teknik. Eller om man ska trycka eller skruva in kolvarna osv...

    Har inte jobbat med så nya bilar förr så jag tänkte att det kan bra att fråga om det är något särskilt jag bör veta innan jag drar igång!?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    Du behöver ju inte lufta bromsarna för att du skall byta dromsskivor och klossar
    Vet att på min 03:a så har fram oken skruv kolv som tydligen va något special verktyg som den verkstaden jag hade lämnat bilen till INTE hade, men han åkte och handlade de
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07


  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    Nu har jag kommit igång.
    Jag hade redan ett sånt där saab-verktyg för att vrida tilllbaka deras bromskolv sen tidigare, så det är lugnt. Däremot så hade jag inte E18 och E20 (invändiga torxhylsor)som jag behövde, så det var jag tvungen att cykla in till Clas Ohlson och köpa. Kom just tillbaka därifrån, nämnde kanske inte att jag skulle byta skivor också runt-om.

    Sen förutom de tips jag fått om bromskolvsverktyge menade jag främst om jag behövde tänka på något speciellt. Har hört om de där kolvarna bara slagit ihop av sig själv (undrar om det var något med elektrisk handbroms, tror det gällde en mercedes). Sen har jag för mig att det kan vara lite annorlunda att lufta en bil med el-bromsservo istället för de gamla med vacumservo. Tänker ifall jag vill byta bromsvätska när jag ändå håller på då det är färskvara.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    299

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    Varför skall man ha e18? Är det inte bara att lossa torx skruven och sedan plocka bort skivan åt sidan? För e18 är väl för okhållaren?
    9-3 Aero SC 2.8T

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    Sitter i garaget nu och jobbar för fullt. Har använt E20 både fram och bak. Det är för att det sitter en '/khållar-8ygel' ivägen så att bromsskivan inte går att ta loss annars. Syns på bilderna i länken ovan hur det ser ut.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    299

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    Citat Ursprungligen postat av kahuna
    Sitter i garaget nu och jobbar för fullt. Har använt E20 både fram och bak. Det är för att det sitter en '/khållar-8ygel' ivägen så att bromsskivan inte går att ta loss annars. Syns på bilderna i länken ovan hur det ser ut.

    hmm bytte själv idag skivor och klossar bak, köptre en e18 men behövde ej använda den. Tog ut skivan snett bara.
    Märkligt
    9-3 Aero SC 2.8T

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    Citat Ursprungligen postat av bananmanen
    Citat Ursprungligen postat av kahuna
    Sitter i garaget nu och jobbar för fullt. Har använt E20 både fram och bak. Det är för att det sitter en '/khållar-8ygel' ivägen så att bromsskivan inte går att ta loss annars. Syns på bilderna i länken ovan hur det ser ut.

    hmm bytte själv idag skivor och klossar bak, köptre en e18 men behövde ej använda den. Tog ut skivan snett bara.
    Märkligt

    ja varför krångla till det när man inte behöver

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    Ja, det var märkligt. Kanske är det någon skillnad på din aero och min diesel?
    Jag har inte en chans att få loss skivorna utan att lossa en bult och ta bort den andra för att vrida bort ok-hållaren och kränga/slå loss skivan.
    Måste rätta mig själv. Är 18 som passar men pga. Rost och skit kör jag med 20 istället. Fungerar bra änsålänge. ;-)

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    vad jag vet så finns det 2 olika bromsar dom stora som är ventilerade och dom små solida

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    Jag har ventilerade fram (antar att alla har det) och solida skivor bak. Fick inte loss skivorna, varken fram eller bak utan att lossa "ok-hållaren". Och jag försökte ett bra tag då det vore skönt att slippa extrajobbet det innebär.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07

    ventilerade bak så kan man vikla ut skivan dom solida vet jag inte men det är säkert som du säger

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Biltema har en del bromskolvverktyg, vilket bör man köpa för att få in kolvarna? Tacksam för tips
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  14. #14
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Hej,
    Denna fungerar http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...-delar-191255/
    Det är platta M i satsen som du ska använda har jag för mig.

    Mvh Marcus

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Denna har jag hemma som används till Scorpions bakre ok kan den funka på vår 9-3 -08?

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...verktyg-19234/
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej!

    Fram pressas bara kolven in. Bak skruvas den in under tryck. Håll koll på bromsvätskanivån.
    Fram är det E20 till okhållaren. Bak är det E18.
    Fram går det inte att vinkla ut skivan utan att lossa hållaren. Bak går det bra för den ventilerade skivan.
    Se till att ha en 7 mm insex till glidbultarna.

    Detta gäller alltså på min bil enligt signatur.
    Senast redigerat av KristianS den 2014-11-14 klockan 02:10.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  17. #17
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Denna har jag hemma som används till Scorpions bakre ok kan den funka på vår 9-3 -08?

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...verktyg-19234/
    Det beror ju på om stiften passar in i kolven eller inte. Troligen inte, men det är ju bara att prova.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Jag har problem att få på oket med nya skivor och belägg. Har skruvat kolven i botten med det är inte tillräckligt. Hjälper det om man har tändningen på, öppnar locket på oljebehållaren eller något annat man bör tänka på? Släppa handbromsjusteringen? Eller måste kolven enbart pressas de sista millimetrarna? Annars är väl oket kass :/

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Där fram öppnar man oket (två bultar på insidan), kan inte detta göras bak? har aldrig gjort bak dock

Liknande ämnen

  1. svårt att byta bromsskivor, belägg?
    Av prets i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 08:40
  2. Varför byta belägg när man byter bromsskivor
    Av Mr.O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •