Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Drar snett och sliter däck OG9-3

  1. #1

    Drar snett och sliter däck OG9-3

    Hej!
    Skulle vara jättetacksam för hjälp med följande fel:

    Är så att min bil drar åt höger konstant och gjorde idag en framvagnsinställning på Vianor men bilen drar fortfarande snett och enligt Vianor beror detta på att Cambervinkel är -2 grader på höger fram. Är något med fjäderbenets lutning så som jag tolkar det.

    Har någon varit med om något liknande och lyckats fixa detta, eller måste fjäderbenet bytas?

    Jättetacksam för all info!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43
    Är det endast på en sida!?

    Jag har -2,5 grader på framhjulen på en av mina bilar och den drar inte åt något håll. Men det är samma cambervinkel på båda sidorna, så vad som händer med mycket negativ camber på en sida har jag ingen koll på. Däremot brukar man inte kunna ändra cambervinkeln på framhjulen på en standardbil. Bak går det däremot att göra på de flesta bilar.

    Vad jag spontant tänker är att det är mycket märkligt att du kan ha sån negativ camber utan anledning. Det går kanske att köpa justerbara topplagringar till din bil, det brukar dock kosta en slant och tar ett tag att byta. Annars går det som budgetalternativ att fila upp de övre hålen i stötdämpartornen för att kunna flytta ut infästningen och få en mer positiv cambervinkel.

    Men som sagt, det är möjligt att vi "jagar symptom" på det sättet, frågan är vad grundproblemet är, alltså varför du har fått en så konstig hjulvinkel på en sida!

  3. #3
    Hej och tack för svar!

    Jag har ägt min bil i snart 1 år och problemet med att den drar har blivit värre och värre till och med nu efter framvagnsinställningen och bytet till 17 tums däck (dessa är nya) så inte snedslitna vilket dock vinterdäcken var som suttit på 5 månader. Dessa var ganska kraftigt nedslitna.

    Bilen har en repa fram på kofångaren på höger sida, har frågat om hjälp att laga denna här i forumet och har en bild på den genom länken:
    viewtopic.php?f=5&t=302219

    Förra ägaren hade kört in i en släpkärra och detta är det enda som jag vet hänt i krockväg, och detta i troligen ganska låg fart. Sedan vet jag att jag själv kört upp på någon hög kant då och då lite väl kraftigt men problemet med att den drar har funnits hela tiden.

    Hade negativ campervinkel eller vad det kallas bara höger fram -2 grader medan vänster fram var 0 och bak likaså.

    Saab kunde göra diagnostik på bilen för en hög kostnad men problemet har jag redan fått bekräftat från Vianor men Saab-verkstaden berättade inte konkret vad de kunde göra.

    Så vet inte om någon har någon idé om hur man kan få detta bra? Den drar som sagt väldigt mycket åt höger... Byta fjäderben kanske skulle lösa det men kostar ju en del.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43
    Jag är ute på djupt vatten nu eftersom jag aldrig har kört med olika inställningar på respektive sida. Med det sagt så kan jag bara konstatera att enbart negativ camber normalt sett inte nöter så fasligt snett på däcken som man kan tro. Det är i regel toe-in/out som nöter snett på däcken. Du har fått en utskrift från vianor på din hjulinställning, har du mycket toe åt något håll?

    Angående fjäderbenets skick. Borde det inte synas på själva fjäderbenet om det har fått sig en så rejäl smäll att hela benet (med en insatsstötdämpare inuti) blivit krökt!? Jag vet inte, men det borde inte hända utan kraftigt våld och borde lämnat några fler spår efter sig. Om det nu visar sig att bara fjäderbenet är lite skevt borde det väl gå att köpa ett fjäderben från en skrot billigt då de verkar vara helt sjukt dyra nya. Det går ju alltid att byta insatsdämparna bara du har själva fjäderbenet som inte behöver vara nytt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Frinnaryd
    Inlägg
    12
    Det är inte så att bärarmen är bytt på ena sidan bara så att de inte är samma längd ?

    Det är bara en tanke...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43
    Det var minsann ingen dålig idé, så kan det absolut vara.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Frinnaryd
    Inlägg
    12
    jag har råkat ut för detta på ett par bilar .

    därför kom jag att tänka på det

  8. #8
    Hej och tack för alla svar och idéer.
    Jag var ju på framvagnsinställning på Vianor så allt sånt ska vara fixat men det var de som hittade att det var -2 grader camber. Detta är antagligen rätt svårt och se på fjäderbenet men han på Vianor pratade om att man kanske kunde banka på det och att det hjälpte?

    Någon nämnde något med bärarm, är det samma som länkarm?
    Är inte så bilkunnig själv nämligen.

  9. #9
    Hej.
    Har du 0 grader camber på vänster och -2 grader på höger, så kan inte bilen dra åt höger.

    Det är nämligen så att bilen drar åt det hållet som har minst - camber.
    Det är vanligt att bliar drar åt höger för att vägbanan lutat lite ned åt diket, då får man öka - camber lite granna på höger hjul.
    Det är inte så att det står + camber på protokollet.

    Ställ bilen på ett plant underlag och mät på fälgkanten med ett vattenpass så ser du hur det ligger till - camber är in i uppkant + camber är ut i uppkant på fälgen.

    MVH LArs-Åke

    PS.Ett tips.
    Läs på forumet rejsa.nu om hjulinställning.

  10. #10
    Tack Lars-Åke för svar!
    Är dock rätt uppenbart att min bil drar höger, det går inte att missa om man sitter bakom ratten och spelar ingen roll vilken väg jag kör på för den drar jättemkt, tom mer nu än före hjulinställningen.

    På mitt papper jag fick står det också camber -2,20 höger och +0,20 vänster men den drar åt höger, no doubt!

    Men vet du hur jag kan göra för att justera camber? Känns som att 2 grader inte är så mkt, så undrar om det finns någon lösning.

    Ska också kolla den hemsidan du länkade!

    TACK!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    9
    Hallo!

    Fick detta något avslut?

    Har en 9-3 -01 Aero med samma tendenser.
    Den är även generellt väldigt (öd)mjuk i framvagnen vid acc.
    Den drar gärna även åt höger vid körning upplever jag.

    Fick du någon lösning på rejs?

    Mvh
    M
    Hmm... Before you insult someone always walk a mile in their shoes, if he's offended and gets angry, you're a mile away and have his shoes...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487
    skulle jag med gärna vilja veta, min drar åt höger med av nån anledning.. började den med i vintras

  13. #13
    Min bil drog oerhört snett med vinterdäcken 15" och sedan bytte jag till 17" (2 nya billiga däck fram som var oerhört mkt obalans i, nu fixat) och gjorde framvagnsinställning.

    På framvagnsinställningen lyckades de fixa hjulvinklar and so on men bilen drog fortfarande snett, om än mer snett än med vinterdäcken...

    Obalansen var då kvar efter framvagnsinställningen, däcken var köpa på annat företag.

    När jag sedan bytte plats på framdäcken som var nya med bakdäcken så var det ingen obalans kvar (har balanserat framdäcken 3 ggr men var skakningar i ratten) men nu sitter de däcken bak och inga skakningar varken i ratt eller kaross.

    Och det bästa, bilen drar inte höger, utan snarare väldigt lite vänster (vilket förklaras av negativ cambervinkel). Så att min bil drog höger hade med att den inte vara framvagnsinställd att göra och att den fortsatte dra höger efteråt måste haft med däcken att göra...

    Men däcken ska inte kunna snedslitas nu då vinklar blabla är inställda och -2grader på vinkeln camber är så lite att det inte knappt är märkbart..

    Så framvagnsinställningen var nog värd 795 kr trots allt!

Liknande ämnen

  1. MB C220 sliter snett med hjulinställning ok
    Av RSJ80 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 22:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •