Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ng900 2.0t startar inte

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Ng900 2.0t startar inte

    Goddagens.

    Har haft många problem med min egen bil under senaste 5 åren, som alltid löst sig. Jag ser mig alltså som en riktig expert på krånglande 900'or Men nu står jag och fattar ingenting. En kompis köpte en 96a för ett par månader sen. Han körde den utan problem i ett par veckor, sen stack han till Thailand över jul och kom tillbaka för någon vecka sen, bilen har alltså stått i ca 3 månader utan att vara igång.

    Nu startar den inte alls, så idag ryckte vi ut. Bilen går på starten, inte ett livstecken att bluddra till eller ens tända lite lite grann. Så tändkassetten testbytte vi med min, som sedan funkade i min bil, så den är utesluten. Vi testade även med min vevaxelgivare. Utan resultat. Det kommer soppa ända fram till bryggan, men den får inte bränsle. Bilen tänder på startgas.

    Vad finns det för orsaker förutom vevaxelgivare och tk, när en ng900 inte ger ETT livstecken på att få soppa? Alla säkringar är givetvis kontrollerade, stiften ser helt okej ut. Vad kan gå snett när bilen bara står? Vi körde den med kablar direkt på polerna med bortkopplat batteri, då det är soptomt.

    Hjälp..! Jag kliar mig i huvudet här...
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Bränslepumpen.
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Bränslepumpen.

    Kommer som sagt soppa fram till bryggan.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Har du kollat bränsletryck med? Så pumpen ger som den ska så det inte är sliten pump/filter?
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Citat Ursprungligen postat av Classe
    Har du kollat bränsletryck med? Så pumpen ger som den ska så det inte är sliten pump/filter?
    Bränsletrycket är kontrollerat. Även om trycket vore halvdåligt så hade den iallafall rosslat till lite då och då, eller iallafall gett någon avgassmäll. Men det finns inte ett tecken på att den får soppa. Jag kan inte komma fram till mer än tk och vevaxelgivare som helt kan stoppa bränsletillförseln. Mjukvaran hade ju varit ett alternativ om den vore mekanisk och kunnat rosta ihop på ett par månader.. men nu är det ju tyvärr inte så.

    Fler idéer är varmt välkomna!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    provat att med startgas?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    provat att med startgas?
    Ja, den tänder på startgas som jag skrev i första inlägget
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    provat att med startgas?
    Ja, den tänder på startgas som jag skrev i första inlägget
    Missa det var lite trött. men då kan vi konstatera att du troligtvis inte får fram någon soppa provat att lossa spridarna? kan ju vara så att dom inte öppnar

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av niohundra

    Ja, den tänder på startgas som jag skrev i första inlägget
    Missa det var lite trött. men då kan vi konstatera att du troligtvis inte får fram någon soppa provat att lossa spridarna? kan ju vara så att dom inte öppnar
    Jag utgår nästan ifrån att de inte öppnar, den bluddrar inte ens när man nöter starten. För soppan tar sig till bryggan.. Och visst måste den ju iallafall rossla till en smula om spridarna öppnat, när den tänder på gas? Eller har jag fel? Frågan är ju isåfall vad det är som håller dem stängda?
    Mjukvaran kan ju inte rosta igen speciellt mycket.. Och bränt nåt drivsteg när den stått still känns konstigt..? Eller? Ös på med teorier, det står still i huvudet på undertecknad..!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    lossa spridar brygga med spridarna och försök starta så ser du vad som händer

    hade du kollat bränsletrycket? så att inte btr står helt öppen?

    har du mät upp och kollat så att du har signal hela vägen fram till spridarna?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    En 96;a har ju VSS-larm så jag tror faktiskt startspärren armerat sig lite grann.
    5 tryck på larmdosan med tändningen på är ett tips.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    En 96;a har ju VSS-larm så jag tror faktiskt startspärren armerat sig lite grann.
    5 tryck på larmdosan med tändningen på är ett tips.
    Om startspärren var armerad så skulle motorn starta, men stängas av efter någon sekund. Så har det i alla fall varit på alla ng900 jag har varit med om det på.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Precis som Travis så har VSS'en aldrig betett sig så med mig, den har iallafall hostat till..

    Spridarna öppnar ICKE, kollade idag på morgonen. Vart går man vidare då..? Är det bara boxen kvar eller? Tänkte om man kunde testa med min box, men det är ju långt från samma programvara..
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Nu har boxen till denna stackars skuta varit på inspektion, och är i fullt friskt skick. Varför öppnar inte spridarna..? Vevaxelgivaren är testbytt mot bevisat fungerande, btr'en är frisk. Något frivilligt geni som vill förklara för mig vad som är fel?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63

    Re: Ng900 2.0t startar inte

    Delikat problem

    Spriare som inte öppnar kan i huvudsak vara orsakade av två problem.

    1. Dåligt spridartryck
    Du måste mäta upp ditt tryck och se att det är tillräckligt. Jag har varit med om spridare som inte öppnar ö.h.t om trycket är för lågt. Om trycket är för lågt så måste du åtgärda det.

    2. Ingen styrsignal eller matning
    Nu är jag inte helt hundra på hur spridarna är kopplade på trionic-systemet men i huvudsak fungerar alla spridare på följande vis: Spridarna får en matningsspänning på 12 volt till en av polerna. Den andra polen får också 12 volt fast från styrboxen. När spridaren ska öppnas jordas den pol som går till styrboxen.
    Lossa en spridarkontakt och mät upp att du har 12 volt till båda polerna när tändningen är på. Om du bara har 12 volt till en pol så ligger felet troligtvis där. Man kan då prova att byta relät som matar spridarna med spänning.

Liknande ämnen

  1. NG900 startar inte??
    Av snalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 11:05
  2. Ng900 startar inte
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 21:41
  3. ng900 startar inte!
    Av dean i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •