Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Mystisk automatisk farthållare ng900. Löst.

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Mystisk automatisk farthållare ng900. Löst.

    Sedan jag förra året bytta motor i min ng900, den i signaturen, så har jag haft ett väldigt irriterande fel. Den har nämligen fått en farthållare utan att jag bett om den.
    Om jag gasar upp till ca 2 500 rpm så kan den hålla sig kvar där i några sekunder, sen går den sakta ner till 1 000 rpm. Andra gånger går den ner till ca 1 400 rpm och stannar även där några sekunder innan den går ner till 1 000.
    Om jag ligger i 30 km/h på trean så gasar den oftast av sig själv så att den ligger kvar i 30 km/h, även om jag inte vill det.
    Tomgångsmotorn är bytt till en begagnad och likaså spjällägesgivaren.
    Var ska jag fortsätta leta? Kan det vara något med spjällhuset som läcker luft? Ska jag byta det?
    Snälla hjälp, det här börjar bli väldans irriterande...!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    kärvande spjäll? eller att vajern har hamnat i kläm?

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Huruvida spjället kärvar vet jag inte, men hävarmen går tillbaka som den ska, så det borde väl inte vara vajern då?
    Jag har ju ett spjällhus liggandes hemma, det kanske är värt att testa att byta det?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Huruvida spjället kärvar vet jag inte, men hävarmen går tillbaka som den ska, så det borde väl inte vara vajern då?
    Jag har ju ett spjällhus liggandes hemma, det kanske är värt att testa att byta det?

    kan ju prova att göra rent det gamla först men det gör du ju som du vill är ju inte direkt jobbigt att byta. har du läcksökt med startgas kan ju vara någon lite läcka...


    kan ju även prova att dra kontakten till tomgångsmotorn och se om problemt kvar står

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Hur och var ska man rengöra mer exakt?

    Hur läcksöker man med startgas? Jag har läst en massa trådar om det, men det har aldrig fastnat

    Om jag drar kontakten till tomgångsmotorn så går motorn ner i varv så snabbt som den ska, men tomgången blir istället väldigt instabil när motorn är kall och motorn dör allt som oftast.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Hur och var ska man rengöra mer exakt?

    Hur läcksöker man med startgas? Jag har läst en massa trådar om det, men det har aldrig fastnat

    Om jag drar kontakten till tomgångsmotorn så går motorn ner i varv så snabbt som den ska, men tomgången blir istället väldigt instabil när motorn är kall och motorn dör allt som oftast.

    om du sprutar startgas och du har en läcka så kommer motorn att varva upp.

    vid rengöring har jag använt mig av en trasa och brekklin torka rent spjäl och fjädern.

    men tycker fortfarande att det låter som att vajern int egår riktigt fritt och fastnar ingen skada på höljet runt vajern?

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Jag kan byta bärarmar, bygga om vevhusventen och flasha T5-boxar, men jag har ännu inte lärt mig var man sprutar in startgasen
    Jag ska ta och kika på höljet och vajern och se om jag kan se någon skada, men med tanke på att hävarmen går tillbaka snabbt och fint så borde väl problemet inte ligga där?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    händer detta endast när du står på tomgång och varvar? eller även under last?

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Även under last när jag kör. Vid ca 30 km/h i trean så gasar den gärna så att hastigheten bibehålls.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Jag bytte spjällhuset nu, men såg att en anslutning för en slang på det gamla huset var pluggat, men på det som jag köpt begagnat inte var pluggat, men jag bytte ändå.
    Nu fungerar det mycket bättre, den verkar inte vilja gasa på automatiskt längre, men varvtalet lägger sig på ca 1 300 rpm om jag torrgasar lite, men efter några sekunder går den ner till 1 000 rpm. Detta kan nog bero på läckaget som finns nu?
    Vad kan man använda för att plugga den där anslutningen?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    sitter en liten gummhatt där orginal om vi tänker på samma sak. går att köpa på saab. annars kan du ju ta en vacumslang och sätta den där så stoppar du in en skruv eller nått liknade som tättar. kan ju sätta en slang sen ett t kors och återcirkulera den tillbaka till t korset med en annan slang

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Det är inte en vakuumslang som ska sitta där, utan någon större slang. Den gula pilen på bilden visar var jag menar.
    När jag bytte spjällhuset så dök en annan fråga upp: vad är det för slang som sitter där den röda pilen pekar?

    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    hmmm var ju några årsedan jag var där och rotade på en 900.... kan inte komma på vad det är som sitter där mer än intaget till tomgångsmotorn men dom andra kan jag inte komma på just nu.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Inte förvärmningen då?

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Det kom ut vatten när jag lossade på den slangen och jag visste inte att den gick vatten genom spjället, det är därför jag undrar.

    Om man läcksöker med startgas, ska man då spruta den på alla slangar och se om något händer med varvtalet?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Om det kom vatten så är det förvärmning!

    Korrekt, man brukar märka om tomgången höjer sig

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Citat Ursprungligen postat av Nico
    Om det kom vatten så är det förvärmning!

    Korrekt, man brukar märka om tomgången höjer sig
    Tack för svaret, då ska jag pröva med det, för när jag åkte till jobbet nu i kväll så märkte jag att det inte är riktigt så bra som jag trodde först. Visst, varvtalet går ner vid växlingar, men stannar till vid 1 300-1 500 rpm för att några sekunder senare gå ner till 1 000.

    Det ska inte sitta några packningar mellan spjällhuset och insuget eller mellan spjällhuset och insugskröken?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Nico
    Om det kom vatten så är det förvärmning!

    Korrekt, man brukar märka om tomgången höjer sig
    Tack för svaret, då ska jag pröva med det, för när jag åkte till jobbet nu i kväll så märkte jag att det inte är riktigt så bra som jag trodde först. Visst, varvtalet går ner vid växlingar, men stannar till vid 1 300-1 500 rpm för att några sekunder senare gå ner till 1 000.

    Det ska inte sitta några packningar mellan spjällhuset och insuget eller mellan spjällhuset och insugskröken?
    Har du rengjort tomgångsventilen med 5,56? Vet inte hur det är på nyare saabar men på gamla 900 så sitter den en oring mellan insug och spjällhus.

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Citat Ursprungligen postat av Nico
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Tack för svaret, då ska jag pröva med det, för när jag åkte till jobbet nu i kväll så märkte jag att det inte är riktigt så bra som jag trodde först. Visst, varvtalet går ner vid växlingar, men stannar till vid 1 300-1 500 rpm för att några sekunder senare gå ner till 1 000.

    Det ska inte sitta några packningar mellan spjällhuset och insuget eller mellan spjällhuset och insugskröken?
    Har du rengjort tomgångsventilen med 5,56? Vet inte hur det är på nyare saabar men på gamla 900 så sitter den en oring mellan insug och spjällhus.
    Ja då, den är rengjord och jag har även testat med två andra ventiler som har fungerat bra på en annan bil, men det gjorde ingen skillnad, så det är inte tomgångsventilen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #20
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Mystisk automatisk farthållare ng900

    Jag kollade i EPC och där visas en packning som ska vara mellan insug och spjällhus, så jag får ta och köpa en sådan och se om det blir bättre och så ska jag ta och köpa mig en burk startgas och gå över alla slangar. Alla vakuumslangar är bytta i alla fall.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Farthållare ur funktion 9-3 SS - Problemet löst
    Av Felten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-10-30, 21:19
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 21:37
  3. Mystisk farthållare 9000 -90
    Av 9000mike i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 22:49
  4. Farthållare lagt av. LÖST! .......men trasigt igen
    Av Torpalasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •