Sidan 186 av 199 FörstaFörsta ... 86136176184185186187188196 ... SistaSista
Resultat 3 701 till 3 720 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #3701
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://www.di.se/artiklar/2012/8/27/...a-i-hetluften/

    Ni får ursäkta om jag river upp gamla sår men jag måste skriva av mig lite ilska...

    Från dag 1 har jag varit skeptisk till Muller och den känslan har bara förstärkts sen konkursen!

    Först kommer det fram att en av de prioriterade fordringsägarna i konkursen är ett bolag som Saab inte vill uppge namnet på, och som konkursboet är skyldigt en summa som är snarlik den som VM och Spyker köpte Saab för.

    Sen visar det sig att Saabs ägare Spyker som har gått med förlust varje år sedan VM startade företaget, plötsligt gör sitt första år med vinst i och med att Saab går i konkurs.

    Och nu har alltså Victor Muller och Spyker fått Youngman att gå in i företaget med 82 miljoner kronor "som tack" för att Muller smugglade ut rättigheterna till Phoenix-plattformen till Youngman innan konkursen. Phoenix måste ha varit det i särklass mest värdefulla som fanns kvar i Saab efter att GM dragit sig ur.

    För att inte glömma de hutlösa räntor som Mullers egna bolag tog ut på lån man gav till Saab, bonusar och ersättningar osv.

    Jag trodde inte en sekund på att Muller hade satsat allt han ägde och snacket om att han om Saab gick omkull skulle gå i personlig konkurs, aldrig mer kunna få ett jobb p.g.a. ryktet, att han var körd i näringslivet osv.

    Hur många av sina 100 000-kronors klockor tror ni att han har sålt? Hur många båtar ur sin "yatch-samling" har han pantsatt? 1000-tals personer har förlorat sina jobb och redan efter 6 månader är Muller tillbaka och ska tjäna miljoner på Saabs kvarlevor...

  2. #3702
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Sen visar det sig att Saabs ägare Spyker som har gått med förlust varje år sedan VM startade företaget, plötsligt gör sitt första år med vinst i och med att Saab går i konkurs.
    Den "vinsten" sägs bero på att GMs preferensaktier var bokförda som skulder, det är knappast något som man planerar för att berika sig, eller som får det resultatet. Men visst ser det lite märkligt ut. Lägger man därtill det sorgliga ödet för Saab så kan det sticka i ögonen, men det är knappast planerat med detta som slutmål ... Hur avtalen ser ut vet vi inte, och många bokföringstekniska manövrar kan te sig märkliga.

    Mycket hade nog kunnat göras annorlunda; vad vi såg under 2011 var mest nödlösningar då Spykers finansiering inte accepterades. Jag vet inte mycket om vilka lån det skulle röra sig om som skulle ha givits från egna bolag, återigen i så fall en omåttligt komplicerad procedur för att berika sig, och i alla avseenden inte förstahandsvalet, och definitivt inte det som stjälpte Saab.

    Sedan vet jag inte vilka som har "snackat" om att huvudägaren skulle bli utfattig, har han själv sagt det?
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    ... "som tack" för att Muller smugglade ut rättigheterna till Phoenix-plattformen till Youngman innan konkursen. Phoenix måste ha varit det i särklass mest värdefulla som fanns kvar i Saab efter att GM dragit sig ur.
    Utan att någon av oss alla vet exakt vad det rörde sig om, så tror jag att det var en s.k. tekniklicens för Phoenix-plattformen som användes som säkerhet 2011 för finansiering av rekonstruktionsprocessen. Den licensen skulle sedan gå tillbaka då de som senare delägare inte skulle behöva den. De ska då ha fått vissa licensrättigheter, hur omfattande har diskuterats, och då betalningar dröjde, och inte blev lika stora som först tänkt, drar man gärna slutsatsen att de avser vissa delar av arkitekturen, och som jag sade i någon post ovan, som den såg ut vid tiden. Och som påpekades flera gånger när det begav sig, det rörde sig inte om exklusiva rättigheter, vilket inkluderar äganderätt. Det hade varit enastående dumt. Denna stannade hos Saab, köper någon Saab förvärvar väl denne då de äganderätter som följer med. Att så förhåller sig antyds även nu av VM i artiklar ovan:
    Enligt Victor Muller finns det inga tveksamheter om att Youngman har licens till Phoenixplattformen så som den såg ut i september 2011 när Youngman skrev ett låneavtal med plattformen som säkerhet.

    – Jag var själv med och skrev avtalet med Youngman då så jag vet vad de har, säger han.

    Samtidigt är Phoenixplattformen den stora tillgången i Saabs konkursbo och elbilskonsortiet Nevs, som i juni presenterades som köpare, tänker sig också att använda Phoenixplattformen.

    – Om deras köp verkligen avslutas kommer de att äga plattformen, säger Muller.
    Man kan fråga sig hur verkställande direktören och övriga i olika ledningsgrupper tänkte när de nu stod med en ny ägare, som de visste, eller på goda grunder kunde anta, hade mindre finansiella muskler. Jag har full respekt för att det var ett mycket omfattande arbete, och jag har kommenterat det tidigare, att flytta hem viss produktion, bygga egna system, skapa nytt säljbolag i USA etc. etc. Allt efter den nära-döden-upplevelse som det innebar när GM påbörjade en likvidation, "wind down", 2010. Full förståelse för att detta innebar att företaget var i en annan position, på marknaden, och produktionsmässigt, än när det gick ur rekonstruktionen augusti 2009 under försäljningsprocessen. Detta har jag sagt flera gånger. Somliga förenklar allt till det yttersta och menar att Saab Automobil överlämnades skuldfritt och med all tänkbar utrustning så att det bara var att trycka på knappen och starta produktionen, och att VM etc. vände detta på 1-1,5 år till en skuld på 9+ miljarder. Då har man förenklat processen högst avsevärt.

    Icke desto mindre undrar man som sagt hur ledningen tänkte, inte bara ägarna även om det är deras intentioner som ska verkställas. VD:n valde att stanna endast ett år, antingen skulle man ha tillsatt en ny VD direkt i anslutning till Spykers köp, eller så skulle denne ha visat större aktivitet under 2010 och uthållighet. Inför rekonstruktionen 2011 presenterade man en plan på omorganisation. Hade det inte varit bra med en total översyn i anslutning till Spykers köp 2010? Nu kändes den närmast framtvingad av omständigheterna. Jag tror detta har berörts som hastigast av chefsjuristen, att en översyn av organisationen hade varit bra.

  3. #3703
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Somliga förenklar allt till det yttersta och menar att Saab Automobil överlämnades skuldfritt och med all tänkbar utrustning så att det bara var att trycka på knappen och starta produktionen, och att VM etc. vände detta på 1-1,5 år till en skuld på 9+ miljarder. Då har man förenklat processen högst avsevärt.
    Vad som också kraftigt förenklats är det faktum att man flyttade produktionsort för både 9-5 och 9-3cab på anmärkningsvärt kort tid. En logistiskt utmaning för både Saab och leverantörer.
    Fredrik J

  4. #3704
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det tycks ha varit ont om pengar till det mesta. I detta fall ett antal motorer och utvecklingsarbete, om man får tro diverse artiklar.

    BMW stämmer Saab Parts
    http://ttela.se/ekonomi/1.1740216-bmw-s ... saab-parts

  5. #3705
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Det tycks ha varit ont om pengar till det mesta.
    Inte helt ovanligt när företag går i konkurs...
    Fredrik J

  6. #3706
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Och som sagt en verklighet man tycks ha trätt in i omgående efter att företaget bytte ägare. Desto större anledning att då se över verksamheten och organisationen. Sedan är det väl så att det högst sannolikt hade hjälpt föga då Spykers finansieringslösningar ratades, före köp, under köp, och efter köp. Blir en ganska liten kostym för de pengar man hade att röra sig med.

  7. #3707
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Hur gick det?
    NEVS hade ju till idag på sig att slanta upp??

    Fixade de det??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #3708
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Hur gick det?
    NEVS hade ju till idag på sig att slanta upp??

    Fixade de det??
    http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2215046

    Det verkar som att allt är som det har varit hela sommaren. Ingen säger någonting och säger fråga dom andra.

    //Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #3709

  10. #3710
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag kan inte låta bli att undra då och då hur mycket Koenigsegg Automotive drog ner Saab Automobile i skiten med sitt vimsade i typ ett halvår utan att det blev något utav det..

    Stryk skulle de ha.


    / TD
    CH43J6 m.m.

  11. #3711
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  12. #3712
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    åhå-jaja
    Startar elbilsproduktion

    De nya ägarna planerar att lansera sin första elbil som bygger på Saabs teknik om ett och ett halvt år.
    Någon som tror på dessa ambitioner?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  13. #3713
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) har den 31 augusti 2012 fullföljt förvärvet av huvuddelen av tillgångarna i Saab Automobiles konkursbon. Förutsättningarna för att implementera affärsplanen är nu på plats. Förvärvet innefattar IP-rättigheterna för Saab 9-3, IP-rättigheterna för Phoenixplattformen, verktyg och fabriksanläggningen samt test- och labfaciliteter. Dessutom ingår samtliga aktier i det fastighetsbolag som ägt anläggningarna i Trollhättan.
    NEVS har träffat ett licensavtal med Saab AB om att använda namnet Saab som varumärke på framtidens bilar. Företaget som tillverkar bilar heter National Electric Vehicle Sweden AB, ”NEVS”. Bilarna samt tillhörande produkter och tjänster kommer att namnges SAAB. Den nuvarande logotypen kommer inte att användas.
    Rekrytering av ledningsgrupp och nyckelkompetenser pågår. Hittills har cirka 75 personer fått erbjudande om anställning.


    http://www.national-ev.se/'

  14. #3714
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    åhå-jaja
    Startar elbilsproduktion

    De nya ägarna planerar att lansera sin första elbil som bygger på Saabs teknik om ett och ett halvt år.
    Någon som tror på dessa ambitioner?
    Ja jag tror att de har ambitionen men sen är ju frågan om det är rimligt eller ens möjligt. Vi får väl vänta och se. Köparna är troligtvis betydligt mer insatta i både möjligheter och svårigheter än vi här i forumet...

  15. #3715
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Undrar just vad man kommer att få se av den nya 9-3:an, blir det bara en ren elbil eller kan det bli nån hybrid? Hoppas man snart får lite info om Nevs planer gällande detta. Koenig och Spyker har ju "stulit" ganska mycket tid sedan det brakade ihop.
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  16. #3716
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Rekrytering av ledningsgrupp och nyckelkompetenser pågår. Hittills har cirka 75 personer fått erbjudande om anställning.
    Jag tror man behöver gå ut med vilka som antagit erbjudandet ganska raskt. Jag tror det har stor betydelse för hur rekryteringen fortlöper.
    Fredrik J

  17. #3717
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Köparna är troligtvis betydligt mer insatta i både möjligheter och svårigheter än vi här i forumet...
    Förhoppningsvis. Även om just det här motorforumet utmärker sig genom att en hel del av användarna ju faktiskt är insatta då många arbetat på Saab även om kunskaperna ofta begränsar sig till enskilda produktområden.
    Fredrik J

  18. #3718
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Jag kan inte låta bli att undra då och då hur mycket Koenigsegg Automotive drog ner Saab Automobile i skiten med sitt vimsade i typ ett halvår utan att det blev något utav det..
    Håller med att den utdragna försäljningsprocessen som startade 2009 satte förutsättningarna, sedan tillkom en del ytterligare hinder när företaget väl var sålt, men i stort var den processen avgörande för framtiden.
    Kanske inte så lätt att sälja en biltillverkare under en tilltagande finanskris, å andra sidan påbörjade Ford sin försäljning av Volvo under 2009 om jag minns rätt. Valet av köpare såg märkligt ut, vilket naturligtvis kan bero på avsikter med försäljningen, olika samarbeten som redan existerar, marknadsintressen etc. Saab var ju som bekant i en finansiell rekonstruktion när tilltänkta köpare presenterades och gick väl ur den i augusti, och ägget hoppade av någon gång i november med hänvisning till bl.a. att den utdragna processen hade gjort det omöjligt att följa affärsplanen. Hade det skett med större omsorg, och noggrannhet så hade man förstås valt en god köpare och arbetat för att försäljningen skulle avslutas så nära som möjligt efter Saabs rekonstruktion feb-aug 2009. Men GM var väl strängt upptagna med egna problem.

  19. #3719
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    NEVS har träffat ett licensavtal med Saab AB om att använda namnet Saab som varumärke på framtidens bilar. Företaget som tillverkar bilar heter National Electric Vehicle Sweden AB, ”NEVS”. Bilarna samt tillhörande produkter och tjänster kommer att namnges SAAB. Den nuvarande logotypen kommer inte att användas.
    Nu vet vi inte detaljer, men under hela den tid i år som användning av varumärket och logotypen har diskuterats i media och olika forum så har det för mig stått klart, och förhoppningsvis för det flesta, att användningen av namnet Saab har varit den svåra nöten att knäcka. Och mycket riktigt som nämndes härom veckan, det som är huvudmotivet i logotypen är inget som Scania har ensamrätt till; möjligtvis i det aktuella utförandet. Då är namnet långt mer unikt. Sedan är det förstås så som de flesta vet att logotypen på Saabs bilar har skiftat genom åren, inte namnet. Därtill är det så att på de sista bilarna så minskade användningen av logotypen.

    Följer inte SU, men såg att diskussionerna om logotypen förekommit där i olika omgångar; och så fort ett äldre exempel visades, eller Malmö stadsvapen, så diskuterades ev. likheter omedelbart. Men som med det mesta så har det stiliserats i omgångar.

  20. #3720
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    P.g.a. att emblemen brukar flagna är ju gripen ganska sällsynt även på lite äldre bilar...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •