Sidan 144 av 199 FörstaFörsta ... 4494134142143144145146154194 ... SistaSista
Resultat 2 861 till 2 880 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #2861
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det känns ju väldigt ostrategiskt. Nästan som om de tar för givet att det inte kommer bli någon försäljning!
    Mvh Christian

  2. #2862
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Tjohooo, här var det uppåt!

    Vadå sen igår? Det var väl i förra veckan uppsägningarna blev definitiva?
    Igår var dagen då de allra flesta städade av sitt skrivbord och lämnade in telefon, dator och passerkort för att gå ut ur grinden för sista gången. Jag pratade med flera kollegor igår kväll och alla vill nu avvakta på lite avstånd och se vad som händer med Saab. Man kommer troligtvis inte komma tillbaka i det korta perspektivet. Hur skulle du själv gjort om du satt där med ett intressant jobberbjudande i handen?
    Fredrik J

  3. #2863
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Vem är med och delar på däcken?
    Jag vill ha Hirsh el TurboX och 8-10uppsättningar i backup...
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  4. #2864
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Igår var dagen då de allra flesta städade av sitt skrivbord och lämnade in telefon, dator och passerkort för att gå ut ur grinden
    Det hörde jag var klart redan i fredags före "We are many - we are SAAB"-träffen på parkeringen var..?
    Spelar ingen större roll egentligen, eller hur?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    för sista gången.
    Där har vi än så länge olika åsikter...


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag pratade med flera kollegor igår kväll och alla vill nu avvakta på lite avstånd och se vad som händer med Saab. Man kommer troligtvis inte komma tillbaka i det korta perspektivet. Hur skulle du själv gjort om du satt där med ett intressant jobberbjudande i handen?
    Jobbar(jobbade) du själv på SAAB som ingenjör och har fått flera erbjudanden från andra arbetsgivare eller hur kan du ha så exakt åsikt om detta..?

    Hur jag hade gjort?

    Är man ingenjör på SAAB och kanske till och med utvecklings-gruppledare som är det jag har att associera till, eller får höra verkliga berättelser från, så är jag fullt medveten om att det här med att få samma eller likvärdig tjänst på annat företag med likvärdiga arbetsuppgifter inte är några större problem.
    De personer som jag känner i THN (alla inom utveckling) som Jobbar(jobbade) på SAAB har bott i THN mer eller mindre hela livet, har familj och vänner där, "men kan tänka sej att flytta om de måste".
    Någonstans längst in finns ju den omtalade SAAB-andan, det kan ingen komma undan, inte ens de som jobbar på linan, det är jag helt övertygad om (vissa undantag finns givetvis).

    Tror du själv att folk som haft anställning på SAAB och nu under tiden luskat omkring efter jobb på annan ort/utomlands hellre skulle välja att flytta från familj & vänner och börja om från början (i medelåldern) om det om 2-3 veckor skulle visa sej att affär har gjorts och verksamheten återupptas under ny ledning och nya kontakter inom det mesta som en bil kan tänkas byggas av???

    Hur jag skulle gjort är å ena sidan helt ointressant då jag är så långt från ingenjör på SAAB man kan komma, fast har en liiiiiiten insikt i vad som hänt de senaste åren via släkt, vänner & bekata, men samtidigt väldigt intressant, och då kommer ovan nämnda anda in i bilden igen, självklart skulle jag ställa upp för företaget och bilmärket jag och väääääldigt många andra älskar och har i våra hjärtan!!

    Tack för mej...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #2865
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Jobbar(jobbade) du själv på SAAB som ingenjör och har fått flera erbjudanden från andra arbetsgivare eller hur kan du ha så exakt åsikt om detta..?
    Ja precis. Jobbar på Volvo nu och fler kollegor är på väg.

    Det är 8 mil till göteborg från trollhättan och villan kostar en tredjedel. Ingen av dom jag har talat med planerar att flytta.

    Vi är många som är innerligt trötta på alla turer runt Saab de senaste två åren. Efter att ha fått läsa om sin arbetsplats i tidningen varje morgon är man rätt less och vill ha lugn och arbetsro, något som Volvo erbjuder.
    Eventuell uppstart på Saab befarar jag skulle få starka inslag av Åsa-Nisse. Lite personal och övermänsklig arbetsbörda vilket resulterar i slarv. Det var tungt redan i våras. Byta ut GM-komponenter tar tid.

    För mig dog Saab 21 december.
    Fredrik J

  6. #2866
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    För mig dog Saab 21 december.
    End of discussion...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #2867
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag har full respekt för Fredriks beslut och absolut ingen förståelse för de som verkar vara mer eller mindre överraskade (möjligen är oförberedda ett bättre ord) för den brutala utvecklingen sedan den 19 december.

    SAAB är en biltillverkare och har i princip inte tillverkat bilar sedan i april 2010. De flesta borde haft tid att förstå att chansen för ett lyckligt slut minskat lika mycket som risken för en katastrof ökat för varje dag som gått sedan i april 2010.

    Om jag ska rikta kritik åt andra håll så är det ju märkligt att så få människor i förhållande till antalet deltagare på de möten som hölls 2010 respektive 2012 köpt nya bilar de sista två åren.

    Slutligen, SAABs konstruktioner är bra och de monteras på ett bra sätt. Tyvärr finns det andra delar av organisationen som inte når de höjder som konstruktörerna och montörerna gör. Där har vi enligt min åsikt orsaken till SAABs konkurs.

  8. #2868
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag jobbar också inne på saab fram tills idag, dock med GM projekt, men det är irrelevant.

    Har pratat med många saabare som senaste dagarn, och drar följande slutsats, minst 60% av alla ingenjörerna jag pratar med har hittat nya jobb, Nästan alla har gått till volvo, anställda av kosultföretag(och därav inte ingår i statestiken sär volvo berättar hur många saabanställda dom tagit över) eller volvo bussar eller volvo lastbilar. det finns inte länge några som går och väntar på att "saab kanske kommer igång igen.

    Ett understatement är att det saknas enormt många ingenjörer på saab, tyvärr.

    Däremot har få kollektivanställda fått nya jobb vad jag förstått. och då menar jag dom kollektivanställda på teknisk utveckling, produktionssidan har jag inte koll på.

    Så om dom skulle försöka starta en utvecklingsverksamhet kan jag tyvärr säga att den skulle ha fler gluggar än en inavlad amerikansk hillbillie
    Kör: 9000 Aero -91

  9. #2869
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Har en stark känsla av att ingenjörer har en något lättare inställning till pendling.

    En orsak som kan påverka är givetvis att många ingenjörer har flextid. Kollektivanställda med fasta tider alt skift kan ha betydligt svårare att få vardagen att gå ihop. Dagis och liknande kan påverka möjligheterna i fallet för de senare.

  10. #2870
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Här är anledningen till att det gick som det gick...

    http://svenskbladet.se/ekonomi/index.ph ... gning.html
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #2871
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Här är anledningen till att det gick som det gick...

    http://svenskbladet.se/ekonomi/index.ph ... gning.html
    Plojtidning, men sant ändå....
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  12. #2872
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Här är anledningen till att det gick som det gick...

    http://svenskbladet.se/ekonomi/index.ph ... gning.html
    "Väldigt synd...." säger de och att "andra" borde göra nåt. Så åker de vad som helst utom SAAB. Hur tänker man då?

  13. #2873
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag hoppas att ingenjörerna tröttnar på 16 mils pendling per dag och vänder tillbaka till Saab om Youngman bestämmer sig för att satsa på utvecklingen.

  14. #2874
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Jag hoppas att ingenjörerna tröttnar på 16 mils pendling per dag och vänder tillbaka till Saab om Youngman bestämmer sig för att satsa på utvecklingen.
    Tyvärr är det ju tydligen så enligt tidigare talare att samtliga har tröttnat på SAAB och väljer hellre andra biltillverkare/konsultföretag än att hjälpas åt för att ge SAAB ytterligare en chans..

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #2875

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Eller så blir framtidens Volvo Saabish.

  16. #2876
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Eller så blir framtidens Volvo Saabish.
    Gud förbjude.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #2877
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Jag hoppas att ingenjörerna tröttnar på 16 mils pendling per dag och vänder tillbaka till Saab om Youngman bestämmer sig för att satsa på utvecklingen.
    Sannolikt. Men man vill se att det kommer igång först innan man lämnar sin nyvunna säkerhet. Lite moment22.
    Fredrik J

  18. #2878
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1502325- ... -tystnaden

    Konkursförvaltarna bryter tystnaden
    Presskonferens i dag 13.30

    Frågorna om Saab Automobiles konkurs har varit många, men svaren från konkursförvaltarna få. Drygt en månad efter konkursen håller förvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux i eftermiddag en pressträff i Göteborg.

  19. #2879
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vi är många som är innerligt trötta på alla turer runt Saab de senaste två åren. Efter att ha fått läsa om sin arbetsplats i tidningen varje morgon är man rätt less och vill ha lugn och arbetsro, något som Volvo erbjuder.
    Eventuell uppstart på Saab befarar jag skulle få starka inslag av Åsa-Nisse. Lite personal och övermänsklig arbetsbörda vilket resulterar i slarv. Det var tungt redan i våras. Byta ut GM-komponenter tar tid.

    För mig dog Saab 21 december.
    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Patrik_B":4lane85q
    Jag hoppas att ingenjörerna tröttnar på 16 mils pendling per dag och vänder tillbaka till Saab om Youngman bestämmer sig för att satsa på utvecklingen.
    Sannolikt. Men man vill se att det kommer igång först innan man lämnar sin nyvunna säkerhet. Lite moment22.[/quote:4lane85q]

    Sovit på saken eller bara problem med att bestämma dej?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #2880
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1502325-konkursforvaltarna-bryter-tystnaden

    Konkursförvaltarna bryter tystnaden
    Presskonferens i dag 13.30

    Frågorna om Saab Automobiles konkurs har varit många, men svaren från konkursförvaltarna få. Drygt en månad efter konkursen håller förvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux i eftermiddag en pressträff i Göteborg.
    Så skönt, då kanske åt minstone NÅGRA frågetecken suddas ut....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •