Sidan 95 av 199 FörstaFörsta ... 45859394959697105145195 ... SistaSista
Resultat 1 881 till 1 900 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #1881
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat fr. SvD.se idag den 10:e September:

    "- Vi får positiva signaler därifrån. Jag har en bra känsla av det här, säger Rachel Pang.

    Saab har i dag skulder på totalt 6,9 miljarder. Om affären godkänns innebär det ett välbehövligt tillskott på 2,2 miljarder kronor.

    Samtidigt påbörjas nu en kamp mot klockan. I Trollhättan hänger konkurshotet som ett svart moln över Saab, eftersom de anställda redan på måndag kan begära företaget i konkurs.

    - Vi kommer att stötta Saab för att komma ur den här situationen, säger Rachel Pang till SvD." Slutcitat!


    -Mm!.... vi får väl se... Vidhåller ändock att Muller mera stjälper än hjälper SAAB oavsett vad hans roll skulle vara som har med SAAB som bilprodukt att göra!!!!....
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  2. #1882
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Roligast av allt är ju alla jävla nötter som säger att 2,5 miljard inte kommer att räcka från kineserna. De verkar ju på fullaste allvar tro att de bara ska betala in den summan och sen sitta och titta på….

  3. #1883
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Roligast av allt är ju alla jävla nötter som säger att 2,5 miljard inte kommer att räcka från kineserna. De verkar ju på fullaste allvar tro att de bara ska betala in den summan och sen sitta och titta på….

    Ja! med Muller kan det nog bli så är jag rädd... får hoppas att ngn kanske i kina tar över handen el varf inte Antonov själv det vore nog det bästa för han verkar ju iaf seriös i sin avsikt!
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  4. #1884
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    93

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Roligast av allt är ju alla jävla nötter som säger att 2,5 miljard inte kommer att räcka från kineserna. De verkar ju på fullaste allvar tro att de bara ska betala in den summan och sen sitta och titta på….

    Ja! med Muller kan det nog bli så är jag rädd... får hoppas att ngn kanske i kina tar över handen el varf inte Antonov själv det vore nog det bästa för han verkar ju iaf seriös i sin avsikt!
    Muller har själv sagt att han inte är lämplig som VD men att det under rådande omständigheter varit svårt (omöjligt) att hitta en efterträdare till Jan-Åke.
    Svart 9-3 Coupé -98

  5. #1885

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Herregud, nu ska Geely in, och så Youngman, Pang Da, och ryssar och Heliga Anden och jag vet inte vem längre. Konkurser, rekonstruktioner - hela alltet börjar påminna om en sån här komplicerad film typ Inception som man inte orkar kolla på mer.

  6. #1886
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Herregud, nu ska Geely in, och så Youngman, Pang Da, och ryssar och Heliga Anden och jag vet inte vem längre. Konkurser, rekonstruktioner - hela alltet börjar påminna om en sån här komplicerad film typ Inception som man inte orkar kolla på mer.

    Jag ser iaf detta som faktiskt bra! för då får Muller lite ännu mera press på sej sj om han nu tex vill se om sitt samarbete med Pang Da & Youngman inte gå i stöpet och kanske!! de kinesiska myndigheterna i sin tur snabbar på processen ännu mera med sitt slutgiltiga beslutsorgan! Då de har Geely och volvo som referens att det faktiskt går att överta ett västerländskt bilbolag utan knas... jaja ta d sista i raden jag skrev med en nypa salt där då.. men iaf ni fattar vad jag menar...
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  7. #1887
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av jankes
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Victor Muller, hollands svar på Johan Stael von Holstein?

    Jag tror det är dags för konkurs nu, som jag tror inte behöver betyda det absoluta slutet för Saab.
    Fegt av facket att lämna konkursbeslutet i händerna på löntagarna.
    Facket skall väl göra som vi löntagare säger ,det är väl inte på något sätt fegt av facket.
    Det är nog ett jobbigt beslut att ta. Att begära sin egen och alla sina arbetskamraters arbetsgivare i konkurs.
    Därför tycker jag facket ska ta ett beslut av ren princip.
    Får medlemmarna ingen lön, då väntar man stipulerad tid, sen begär man företaget i konkurs. Punkt slut.

    Visst, det finns en mikroskopisk möjlighet att Saab räddas om man drar ut på detta i en vecka eller två. Men facket tappar i trovärdighet på denna manöver.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  8. #1888
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Aftobladet har nu satt en helt ny lägstanivå!

    De har nu räknat ut att Muller har fått totalt 19 miljoner kronor i lön och att Saabs förluster under den perioden har ökat. Det festliga är att jämförelsen börjar redan 2005!!!
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13601412.ab

    Hade Aftonbladet firmafest igår?
    Det visar ju hur duktiga AB journalister är på research
    Baksidan av det hela är ju att förorts-benke tror att detta är sanningen

    Mvh. Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  9. #1889
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Har inte varit inne i denna diskussion, faktiskt, tidigare, men redan på Palmes tid så utlovades från det då styrande partiet till P-G Gyllenhammar att han i framtiden skulle slippa ha konkurrens gällande biltillverkning i sverige.

    Det tog ett par decennier, men det mest intressanta är ändå vilka politiska krafter som trots allt ligger bakom detta. Och hur många hemliga överenskommelser mellan GM, nuvarande regering och oppositionspartierna som egentligen finns.

    Att inte släppa in en finansiär och skylla på maffia o andra saker visar ju bara på att den agenda som Palme faktiskt personligen la grunden till först nu verkar bli vår verklighet.

    Vi har ju snart ingen bilproduktion alls i sverige för Volvo är ju med stormsteg på väg ut ur landet inom snar framtid, också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #1890
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har inte varit inne i denna diskussion, faktiskt, tidigare, men redan på Palmes tid så utlovades från det då styrande partiet till P-G Gyllenhammar att han i framtiden skulle slippa ha konkurrens gällande biltillverkning i sverige.

    Det tog ett par decennier, men det mest intressanta är ändå vilka politiska krafter som trots allt ligger bakom detta. Och hur många hemliga överenskommelser mellan GM, nuvarande regering och oppositionspartierna som egentligen finns.

    Att inte släppa in en finansiär och skylla på maffia o andra saker visar ju bara på att den agenda som Palme faktiskt personligen la grunden till först nu verkar bli vår verklighet.

    Vi har ju snart ingen bilproduktion alls i sverige för Volvo är ju med stormsteg på väg ut ur landet inom snar framtid, också.
    Källa??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #1891
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Vad många hänger upp sig på att facket ska driva SAAB i kk. Det är ju som så att det är facket, IFMetall, som nu sitter med "Svarte Petter" och inget annat. Dom försöker att hjälpa sina medlemmar genom att i det längsta dra ut på kk-ansökan för när väl den är inne ryker medlemmarnas jobb och Kina rensar det mesta som är av något värde i stället för att man nu, fast det är liten chans, roddar ihop något som gör att man startar produktionen i Trolleborg. VM gör ett otroligt jobb men är ingen VD, men det jobb han ändå gör är det ytterst få som skulle ha klarat av det. Han är en person som roddar ihop de mest hopplösa affärer och får några att gå i lås fast det räcker inte till som det ser och har sett ut ett tag. VM har hållit liv i ett bolag som egentligen skulle ha dött för bra länge sedan. SAAB är inte livsdugligt i den nuvarande formen men i den mest troliga formen, nämligen i Kina, där är det väldigt livsdugligt vilket betyder att anställda i Svedala, ja dom tillhör inte kategorin, resurssnål tillverkning.

  12. #1892
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Om ändå bara ryssen fick komma in från början
    Ja menar hur mycke svarta, smutsiga pengar tror ni inte finns
    redan i olika branscher här i Sverige
    Jag kanske inte är världens mäst pålästa men antonov hade
    nog fixat cashen. Jävla synd bara att Saab kanske nu går i
    kk när dom äntligen börjar bygga riktigt schysta och prisvärda bilar

  13. #1893
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    När det gäller Antonov så kan det ha att göra med att den litauiska centralbanken och EIB har riktat skarp kritik mot hans bank, Snoras, som bryter mot lagen.

    http://www.industrinyheter.se/2011/0...itauisk-kritik

    Vid ett möte den 18 januari krävde en enig direktion i EIB åtgärder om bättring i Snoras, där Antonov själv innehar ordförandeposten. Enligt direktionsprotokollet som Ekot tagit del av bryter banken mot lagen, sköter inte värdepappershandeln och har lånat ut pengar på ett lättvindigt sätt.

    Bland annat ska Antonovs bank ha lämnat ett mycket stort lån till ett ryskt företag som tidigare fått nej från andra banker. Banken Snoras gjorde också stora kreditförluster under förra året. Centralbankens kritik från januari tvingade fram en nyemission under våren, enligt Ekot.
    Det hade ju varit märkligt om EIB senare hade kommit på att man ville låna ut pengar till honom genom Saab...

  14. #1894
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    En bank i EU som får kritik för att för lättvindigt ha lånat ut pengar. Man tar sig för pannan vad har egentligen hänt sedan 2008? Man trycker ut miljard efter miljard till Grekland och nu står Italien på tur för att ta emot pengar. Men företag, dom skall vi minsann ställa extra hårda krav på?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #1895

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Roligast av allt är ju alla jävla nötter som säger att 2,5 miljard inte kommer att räcka från kineserna. De verkar ju på fullaste allvar tro att de bara ska betala in den summan och sen sitta och titta på….
    Har du lust att utveckla det där lite?

  16. #1896
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_M
    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Roligast av allt är ju alla jävla nötter som säger att 2,5 miljard inte kommer att räcka från kineserna. De verkar ju på fullaste allvar tro att de bara ska betala in den summan och sen sitta och titta på….
    Har du lust att utveckla det där lite?
    Du skulle kunna kalla mig ett "nöt" i så fall. 2,5 miljarder SEK kommer att täcka nuvarande leverantörsskulder samt lönerna fram till årsskiftet. Att inte gå in med mer pengar på en gång känns konstigt om man ändå måste in med ännu mer pengar inom ett par månader. Och jag tror att detta kommer att spela roll.

    Jag är personligen en spekulant på en ng 9-5 SC och med tanke på Saabs situation skulle jag till och med kunna tänka mig att beställa en ny bil trots att jag är en privatperson. Men detta förutsätter ett rejält förbättrat läge för Saab som företag och att då precis få näsan över vattenytan ekonomiskt känns inte helt tillfredställande för mig som kund.

  17. #1897
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    På frågan om varför Saab har betalat ut lönerna föregående månader, men inte betalat andra fodringsägare som egentligen stod före i kön så säger Muller att man då hade en absolut finansiering säkrad, men att det inte ser ut så längre.

    Betyder det att någon finansiär (kines) dragit sig ur?
    (Hej på er, är ny här; och ja, det är väl ovanligt att börja med kommentarer i dylika trådar, men situationen är ju nu mycket prekär för vårt favoritmärke. )

    Det tror jag inte, apropå finansiärer. Men som vi vet, och som du nämner, så finns ett antal, över hundra, fordringar hos Kronofogden. Ett antal leverantörer, bland dem som har sina fordringar där, har sagt till Kronofogden att denne ska gå vidare, från "steg 1" så att säga, och driva in pengar. Det har nu pågått sedan några veckor.

    Det förändrade hela spelplanen, jämfört mot tidigare månader. Det är det som är skillnaden, enligt min uppfattning.

    De skulle m.a.o. behöva finansiering som täcker både de fordringar som är under indrivning, och löner och skatter. Som sagts, de kan inte prioritera sina egna anställda när Kronofogden gått över i den fasen, med en del av fordringarna. Saab samarbetar med Kronofogden, och är tvingad att göra detta, inget konstigt.

    När man lämnade en ansökan om rekonstruktion i veckan, så kom det positiva reaktioner från Clepa (något överraskande, sett från utsidan, då de har varit kritiska), FKG med flera. Man sade sig vilja samarbeta med Saab, om Saab vill betala hela eller delar av skulderna, och hjälpa till så att produktionen kan startas. Lät ju lovande.

    Problemet är att, så som det verkar från utsidan, medlemmar i FKG eller Clepa, d.v.s. underleverantörer, kan i.o.f.s. vara andra som har Saab som kund, har bett Kronofogden att driva in fordringar, detta förhindrar Saab att betala löner (om man inte kan finna kortsiktig finansiering som täcker båda), och detta driver en eller flera fackförbund närmare att begära Saab i konkurs.

    Något som troligtvis ingen underleverantör önskar, då de riskerar att få litet eller inget. De anställda är tryggade via lönegaranti oavsett konkurs eller rekonstruktion, men en konkurs är naturligtvis långt värre, med tanke på följderna.

    Nu driver alltså somliga underleverantörer de anställda till att göra något som inte är i underleverantörernas intressen, om man får tolka uttalandena från FKG och Clepa som att de hellre ser en rekonstruktion.

    Man önskar att dessa organisationer bättre hade kunnat samordna sina medlemmar, underleverantörerna; vilket förstås är ett önsketänkande.

    Jag tror Muller sade något i P1-morgon, fredags, att vid sidan om att överklaga till sista instans, så är en annan lösning att pengar kommer utanför Saab (outside of Saab).

    Vad gäller att "gå in med pengar", och behovet av mer, så är det ju som vi vet ägarandelar det är tal om f.n. Men visst, om man vet att det behövs mer, och tänker sig investera det, kunde man naturligtvis tillkännage det. Men till att börja med måste de tillåtas bli delägare.

  18. #1898
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    På frågan om varför Saab har betalat ut lönerna föregående månader, men inte betalat andra fodringsägare som egentligen stod före i kön så säger Muller att man då hade en absolut finansiering säkrad, men att det inte ser ut så längre.

    Betyder det att någon finansiär (kines) dragit sig ur?
    (Hej på er, är ny här; och ja, det är väl ovanligt att börja med kommentarer i dylika trådar, men situationen är ju nu mycket prekär för vårt favoritmärke. )

    Det tror jag inte, apropå finansiärer. Men som vi vet, och som du nämner, så finns ett antal, över hundra, fordringar hos Kronofogden. Ett antal leverantörer, bland dem som har sina fordringar där, har sagt till Kronofogden att denne ska gå vidare, från "steg 1" så att säga, och driva in pengar. Det har nu pågått sedan några veckor.

    Det förändrade hela spelplanen, jämfört mot tidigare månader. Det är det som är skillnaden, enligt min uppfattning.

    De skulle m.a.o. behöva finansiering som täcker både de fordringar som är under indrivning, och löner och skatter. Som sagts, de kan inte prioritera sina egna anställda när Kronofogden gått över i den fasen, med en del av fordringarna. Saab samarbetar med Kronofogden, och är tvingad att göra detta, inget konstigt.

    När man lämnade en ansökan om rekonstruktion i veckan, så kom det positiva reaktioner från Clepa (något överraskande, sett från utsidan, då de har varit kritiska), FKG med flera. Man sade sig vilja samarbeta med Saab, om Saab vill betala hela eller delar av skulderna, och hjälpa till så att produktionen kan startas. Lät ju lovande.

    Problemet är att, så som det verkar från utsidan, medlemmar i FKG eller Clepa, d.v.s. underleverantörer, kan i.o.f.s. vara andra som har Saab som kund, har bett Kronofogden att driva in fordringar, detta förhindrar Saab att betala löner (om man inte kan finna kortsiktig finansiering som täcker båda), och detta driver en eller flera fackförbund närmare att begära Saab i konkurs.

    Något som troligtvis ingen underleverantör önskar, då de riskerar att få litet eller inget. De anställda är tryggade via lönegaranti oavsett konkurs eller rekonstruktion, men en konkurs är naturligtvis långt värre, med tanke på följderna.

    Nu driver alltså somliga underleverantörer de anställda till att göra något som inte är i underleverantörernas intressen, om man får tolka uttalandena från FKG och Clepa som att de hellre ser en rekonstruktion.

    Man önskar att dessa organisationer bättre hade kunnat samordna sina medlemmar, underleverantörerna; vilket förstås är ett önsketänkande.

    Jag tror Muller sade något i P1-morgon, fredags, att vid sidan om att överklaga till sista instans, så är en annan lösning att pengar kommer utanför Saab (outside of Saab).

    Vad gäller att "gå in med pengar", och behovet av mer, så är det ju som vi vet ägarandelar det är tal om f.n. Men visst, om man vet att det behövs mer, och tänker sig investera det, kunde man naturligtvis tillkännage det. Men till att börja med måste de tillåtas bli delägare.
    Hej! och välkommen iallafall Tripod
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  19. #1899
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag förstår att J-Å.J (Även om han sade sej vilja ägna mera tid åt sin familj och barnbarn och lugna ner tempot!) Klev av mullercirkusen han hade ju ingen makt gentemot muller.... Muller gjorde ju som han ville redan då...
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  20. #1900
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Jag förstår att J-Å.J (Även om han sade sej vilja ägna mera tid åt sin familj och barnbarn och lugna ner tempot!) Klev av mullercirkusen han hade ju ingen makt gentemot muller.... Muller gjorde ju som han ville redan då...
    Jag tror att JÅJ arbetade hårt för Saab, de anställda, produkterna samt att få loss Saab ur GM. Jag tror även att VM arbetar väldigt hårt för att skydda sin investering genom att finna ett par strategiska sammarbetspartners. Det ena förhållningssättet kräver lugn och ro för att klara av uppgiften samt för att få ut produkterna, det andra agendan förutsätter extravagans och hype.

    Om jag hade varit JÅJ så tror jag att jag hade uppfattat mig själv som överkörd stup i ett. I dag vet vi dessutom vilken kraft som segrade men även vad det har inneburit för Saabs ekonomi.

    T.ex: Vems agenda tillfredställde man med (det dyra) Phoenix-konceptet?

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •