Sidan 59 av 199 FörstaFörsta ... 949575859606169109159 ... SistaSista
Resultat 1 161 till 1 180 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #1161
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Bateman, jag har läst många av dina inlägg och du har likartad argumentation hela tiden. Jag förstår inte vad du gör på ett Saab forum för det verkar inte finnas nåt i märket Saab som du uppskattar. Du verkar ha uppfattningen att Saab entusiaster sk-ter i att fabriken är på ruinens brant och att vi blundar för alla fel och misstag och att vi är naiva idioter. Du har fel.

    Det skulle däremot inte vara fel om du talade om varför du är här och öser galla över allt som Saab anknyter till och det vore heller inte fel om du kunde berätta vad du gillar med Saab.
    Annars tycker jag det är dags att dra ner på inläggen och leta ett forum med likasinnade
    1. Du har fel när det gäller min uppfattning av Saab-entusiaster.
    2. Jag är här för att jag äger och har ägt Saabar, är betalande medlem i Saab Turbo Club of Sweden och är allmänt bilintresserad. Dessutom har jag nog för mycket fritid.
    3. Jag har inte spytt galla över allt som anknyter till Saab. Hitta en annan tråd än denna där jag "spyr galla över Saab". Gillar du inte mina åsikter när det gäller Victor Muller och hur Saab har skötts så blunda för mina inlägg i denna tråden eller läs någon annan av de tusentals trådarna som finns här som hyllar Saab. Så länge jag inte någon moderator har stängt av mig och jag tycker att det är intressant så tänker jag fortsätta att ha en åsikt diskutera här.

  2. #1162
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Bateman, jag har läst många av dina inlägg och du har likartad argumentation hela tiden. Jag förstår inte vad du gör på ett Saab forum för det verkar inte finnas nåt i märket Saab som du uppskattar. Du verkar ha uppfattningen att Saab entusiaster sk-ter i att fabriken är på ruinens brant och att vi blundar för alla fel och misstag och att vi är naiva idioter. Du har fel.

    Det skulle däremot inte vara fel om du talade om varför du är här och öser galla över allt som Saab anknyter till och det vore heller inte fel om du kunde berätta vad du gillar med Saab.
    Annars tycker jag det är dags att dra ner på inläggen och leta ett forum med likasinnade
    1. Du har fel när det gäller min uppfattning av Saab-entusiaster.
    2. Jag är här för att jag äger och har ägt Saabar, är betalande medlem i Saab Turbo Club of Sweden och är allmänt bilintresserad. Dessutom har jag nog för mycket fritid.
    3. Jag har inte spytt galla över allt som anknyter till Saab. Hitta en annan tråd än denna där jag "spyr galla över Saab". Gillar du inte mina åsikter när det gäller Victor Muller och hur Saab har skötts så blunda för mina inlägg i denna tråden eller läs någon annan av de tusentals trådarna som finns här som hyllar Saab. Så länge jag inte någon moderator har stängt av mig och jag tycker att det är intressant så tänker jag fortsätta att ha en åsikt diskutera här.
    Mitt inlägg kvarstår fullt ut.
    Jag berörde inte Muller överhuvudtaget men du målar upp mina åsikter om honom och annat utan att du har den minsta aning om vad jag tycker. Låg argumentation.
    Jag bad dig kommentera vad du gillar med Saab och varför du är på forumet men det undviker du att svara på.

    Min egen fritid är alltför liten och värdefull så jag tänker inte spendera tid på mer inlägg om din profil för den har du nu själv bekräftat.

  3. #1163
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Mitt inlägg kvarstår fullt ut.
    Jag berörde inte Muller överhuvudtaget men du målar upp mina åsikter om honom och annat utan att du har den minsta aning om vad jag tycker. Låg argumentation.
    Jag bad dig kommentera vad du gillar med Saab och varför du är på forumet men det undviker du att svara på.

    Min egen fritid är alltför liten och värdefull så jag tänker inte spendera tid på mer inlägg om din profil för den har du nu själv bekräftat.
    Men snälla, vad är ditt problem? Varför ska det behöva bli sandlådenivå?

    Har jag målat upp dina åsikter? Jag skrev "Gillar du inte mina åsikter..." Jag har ingen aning om vad du tycker om Muller och har inte skrivit någonting om det. Men jag antar att du inte uppskattar mina åsikter, och därför skrev ditt spydiga inlägg med dina frågor till mig? Eller vad menar du att jag har "målat upp"?

    När det gäller vad jag gillar med Saab och varför jag skriver på forumet så svarade jag på detta vid punkt 2. Läs igen. Eftersom jag äger en Saab och är medlem i STCS-klubben så borde det väl finnas något jag gillar med märket eller hur? Jag tänker inte räkna upp punkt för punkt vad jag tycker är bra med Saab, det finns det andra trådar till.

  4. #1164
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Bateman, det går inte att diskutera med vissa. Tycker man inte att GM är den Store Satan, att Saab har gjort allt rätt och GM fel - då är man Saabhatare. Några andra förklaringar finns inte.

    Den grundläggande frågan - att det har sålts för få Saabar sista decenniet - är många väldigt ovilliga att ens beröra. Det finns alltid en bortförklaring. Man är inte entusiast för att man vägrar ta in de negativa aspekterna. Man är naiv.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  5. #1165
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Bateman, det går inte att diskutera med vissa. Tycker man inte att GM är den Store Satan, att Saab har gjort allt rätt och GM fel - då är man Saabhatare. Några andra förklaringar finns inte.

    Den grundläggande frågan - att det har sålts för få Saabar sista decenniet - är många väldigt ovilliga att ens beröra. Det finns alltid en bortförklaring. Man är inte entusiast för att man vägrar ta in de negativa aspekterna. Man är naiv.

    Men det finns en del det verkligen går att diskutera med! Ja verkligen...

    Jag kan inte dra mig till minnes att en enda naiv entusiast påstått det sålts tillräckligt med Saabar under senaste decenniet. Inte ens undertecknad har påstått det.

  6. #1166
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    GM hade turbo redan 1969 i Corvere sport med boxersexa.
    BMW 2002 Turbo var också före SAAB:s turbo
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  7. #1167
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    GM hade turbo redan 1969 i Corvere sport med boxersexa.
    BMW 2002 Turbo var också före SAAB:s turbo
    Men saab var väl först med fungerande wastegate på seriebyggda personbilar, eller är det oxo bara en myt??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #1168
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Bateman, det går inte att diskutera med vissa. Tycker man inte att GM är den Store Satan, att Saab har gjort allt rätt och GM fel - då är man Saabhatare. Några andra förklaringar finns inte.
    Det finns gott om folk innanför väggarna på stallbacka som inte alls tycker GM var "store satan". Möjligen att ett och annat skulle kunna gjorts annorlunda men i det stora hela har GM betalat för Saabs utveckling till ett modern biltillverkare. Utan GM hade man försökt sig på faceliftade 9000...
    Fredrik J

  9. #1169
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jo det har jag fått för mig också att dom var..
    Dock är det väl inget som var en nyhet för Opel under Gm tiden. "oj, kolla vad dom har på sina turboaggregat, det ska vi använda oss av."

    Det där hade dom kunnat ordna utan att kalla det mjölkning..

    Btw, opel hade ju sin c20let redan på tidigt 90 tal så nog hade dom klarat sig utan Saabs unika kompetens.


    För övrigt är Sverige en liten marknad för Toyota. Dom säljer ju fler bilar i andra länder, och prioriterar dem.
    Därför vi inte har kvar några av de sportiga modellerna.

    Finns ju begränsad utgåva, 40st Yaris Turbo, och några Corolla kompressor såldes det också.

    Någon menade att dom var störst, men inte bäst.
    Nej, men varför är dom störst då? Säljer bäst? Marknadsföring? Säkert..

    En skitprodukt, men bra marknadsföring! Det är därför dom är den största biltillverkaren i världen. (Borde skicka VM på kurs där kanske? )

  10. #1170
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Att Toyota går bra beror väl på att de flesta (iaf som jag känner) som köper sig en sånn bil gör det för att de är totalt ointresserade av bilar och vill ha nått simpelt, billigt och som inte är nått mer än just ett transportmedel.

    Och den större massan av bilägare är ju lite så, det bryr sig inte om bilen utan det ska bara va där och funka, inget märkvärdigt.

    Lika så vill folk ha billiga bilar, hör allt som ofta om folk som köpt bil och det ska vara någon form av pissalängst vem som betalat minst för den, är det inte häftigare att ha köpt en dyr bil? än att skryta om vem som var snålast vid bilköpet?

    Lite där problemet med Saab började med, man tillverkade just sånna enkla billiga bilar för att senare gå mot dyrare bilar som mer var riktade mot en specifik kundkrets.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #1171
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Kan du bevisa motsatsen? Har du nån trovärdig källa till ditt påstående? (Att tidningar inte duger som källa förstår du nog)
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Det här är ju en gammal diskussion men visst. Om nu GMs och Saabs revisorer har redovisat att Saab gick med förlust under de aktuella åren, så är det väl den som kommer med ett annat påstående som har bevisbördan.
    Har de? Har du nån källa på det(förutom skvallerjournalisterna på DI eller kvällspressen)?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Och om nu Saab har varit en sådan vinstmaskin, varför var det inte fler som ville ta över Saab från GM? Varför ville GM hellre lägga ner Saab än att behålla företaget om det nu var en sådan källa till teknisk kompetens och bidrog med vinst år efter år?
    Vem har påstått att Saab varit en vinstmaskin? De har vare sig varit en vinstmaskin eller ett företag som alltid gjort förlust. Varför är allt svart eller vitt när såna som du ska framföra sina åsikter och synpunkter i ett forum?
    Om du var lite mer påläst skulle du veta att det fanns ett tjugotal spekulanter till att köpa Saab. Det borde inte heller undgått dig att hela GM var nära konkurs och att man fick statligt ägande och krav på att göra sig av med märken som inte ansågs passa in längre. Pontiac, Hummer och Saturn lades ner. Saab och Opel skulle säljas. I sista stund valde man att behålla Opel och lägga ner Saab. All badwill GM fick för beslutet att lägga ner Saab fick dom att ändra sig och istället sälja Saab.

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Och om GM bara var en börda för Saab och GM bara mjölkade företaget, varför har det gått som det har gått efter att VM tog över? När de flesta andra biltillverkarna har återhämtat sig snabbare än någon hade förutspått och betalat tillbaka sina statliga lån så står Saabs fabrik still och man har problem att betala lönerna.
    Varför skriver du det som svar till mig? Jag har aldrig någonsin påstått att GM varit en börda för Saab. GM har satsat massor på anläggningarna i Trollhättan men satsade knappast något på nya Saabmodeller. GM misskötte varumärket Saab och flyttade pengar inom koncernen genom bl.a. interna köp med överprisade komponenter och genom att inte återföra vinst från försäljningen av Saabar i USA till Saab Sverige.

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Det är mina "källor" till att Saab hade ekonomiska problem redan innan VM tog över.
    Dina källor? Vilka källor? Du kom bara med en radda påståenden och åsikter.

  12. #1172
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Att Toyota går bra beror väl på att de flesta (iaf som jag känner) som köper sig en sånn bil gör det för att de är totalt ointresserade av bilar och vill ha nått simpelt, billigt och som inte är nått mer än just ett transportmedel.

    Och den större massan av bilägare är ju lite så, det bryr sig inte om bilen utan det ska bara va där och funka, inget märkvärdigt.

    Lika så vill folk ha billiga bilar, hör allt som ofta om folk som köpt bil och det ska vara någon form av pissalängst vem som betalat minst för den, är det inte häftigare att ha köpt en dyr bil? än att skryta om vem som var snålast vid bilköpet?

    Lite där problemet med Saab började med, man tillverkade just sånna enkla billiga bilar för att senare gå mot dyrare bilar som mer var riktade mot en specifik kundkrets.
    Och dessa människor köper sig en ny Hyundai, Kia etc. för priset av en 2 år gammal 9-5 kombi. Mitt val är simpelt. Inte bara för det är Saab. Utan använder man hjärnan och tänker på sina barn, då jag upplevt de flesta som köpt dessa bilar är barnfamiljer. Så är valet riktigt riktigt simpelt.

  13. #1173
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Varför skriver du det som svar till mig? Jag har aldrig någonsin påstått att GM varit en börda för Saab. GM har satsat massor på anläggningarna i Trollhättan men satsade knappast något på nya Saabmodeller.
    Ursäkta, det var inte menat som svar till dig utan till personen som skrev att GM hade misskött och mjölkat Saab.

  14. #1174
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Cordone
    Jo det har jag fått för mig också att dom var..
    Dock är det väl inget som var en nyhet för Opel under Gm tiden. "oj, kolla vad dom har på sina turboaggregat, det ska vi använda oss av."

    Det där hade dom kunnat ordna utan att kalla det mjölkning..

    Btw, opel hade ju sin c20let redan på tidigt 90 tal så nog hade dom klarat sig utan Saabs unika kompetens.


    För övrigt är Sverige en liten marknad för Toyota. Dom säljer ju fler bilar i andra länder, och prioriterar dem.
    Därför vi inte har kvar några av de sportiga modellerna.

    Finns ju begränsad utgåva, 40st Yaris Turbo, och några Corolla kompressor såldes det också.

    Någon menade att dom var störst, men inte bäst.
    Nej, men varför är dom störst då? Säljer bäst? Marknadsföring? Säkert..

    En skitprodukt, men bra marknadsföring! Det är därför dom är den största biltillverkaren i världen. (Borde skicka VM på kurs där kanske? )
    En förklaring kan ju vara att amerikanerna gör så undermåliga bilar själva att en Toyota Camry sågs som det bäst köpet...
    Fredrik J

  15. #1175
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Att Toyota går bra beror väl på att de flesta (iaf som jag känner) som köper sig en sånn bil gör det för att de är totalt ointresserade av bilar och vill ha nått simpelt, billigt och som inte är nått mer än just ett transportmedel.

    Och den större massan av bilägare är ju lite så, det bryr sig inte om bilen utan det ska bara va där och funka, inget märkvärdigt.

    Lika så vill folk ha billiga bilar, hör allt som ofta om folk som köpt bil och det ska vara någon form av pissalängst vem som betalat minst för den, är det inte häftigare att ha köpt en dyr bil? än att skryta om vem som var snålast vid bilköpet?

    Lite där problemet med Saab började med, man tillverkade just sånna enkla billiga bilar för att senare gå mot dyrare bilar som mer var riktade mot en specifik kundkrets.
    Och dessa människor köper sig en ny Hyundai, Kia etc. för priset av en 2 år gammal 9-5 kombi. Mitt val är simpelt. Inte bara för det är Saab. Utan använder man hjärnan och tänker på sina barn, då jag upplevt de flesta som köpt dessa bilar är barnfamiljer. Så är valet riktigt riktigt simpelt.
    Ja men det är det där med garantier, de vill ha ett bekymmerslöst ägande och där kommer ju garantier på bilen in som ganska viktigt, dessa har du ju inte på en 2 år gammal 9-5.

    Sen tror jag ju inte Toyota är så fruktansvärt katastrof ur säkerhetssynpunkt.

    Jag stog själv i valet och kvalet hur jag skulle göra, hur det slutande ser du ju i sign.

    Skulle vilja ha en 9-5a till fast 2,3T, mycket tack vare priset men vettifan om jag vågar köpa mig en nu, konkar Saab så sjunker ju värdet på bilen med 20papp direkt typ...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #1176
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av LeifA

    BMW 2002 Turbo var också före SAAB:s turbo
    Men saab var väl först med fungerande wastegate på seriebyggda personbilar, eller är det oxo bara en myt??
    Helt rätt.
    SAAB testade också först utan wg i Kasselbackarna i Tyskland men stod sedan uppe på backen med rasad motor, med wg gick det bättre.Tyskarna undrade vad SAAB hade gjort med EMS modellerna som gick så otroligt fort upp för backarna.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  17. #1177
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4614178

    "– Vi har fått nya indikationer nu som har förändrat bilden nu sista tiden och vi har ett gott hopp om att finna en lösning i alla fall."

  18. #1178
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ännu en del i den ständiga berg och dal banan ser det ut som. Frågan är hur länge detta kan pågå innan alla potentiella kunder är helt bortskrämda, eller i alla fall tillräckligt många för att inte sälja nog med bilar om det väl kommer igång igen.

  19. #1179
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Man vill ju ta fram gripenplan och helt enkelt attackera alla medierna
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  20. #1180
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Man vill ju ta fram gripenplan och helt enkelt attackera alla medierna
    Jag förstår vad du menar för media går verkligen igång på andras elände. Positiva saker gillas inte av journalister.
    Det är alltid så att den som ramlar omkull och ligger ner får mer stryk av de som tror de är starka (media och vissa här på forumet) och det bästa motvapnet är att resa sig upp och ge igen. I det här fallet är det bästa motvapnet att se till att sälja bilar för då kommer de "starka" av sig.
    Order på bilar finns det, så se till att betala skulderna och kör igång verksamheten. Först och främst tillverkning men också utveckling för att kunna komma med nyheter.

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •