Sidan 17 av 199 FörstaFörsta ... 715161718192767117 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #321
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Det är bra att vara medveten om att mycket av det som skrivs i tidningar och kommentarsfält inte utgår i från fakta utan känslor. Det är inte fakta som får någon att välja en viss bil utan som regel är det en känsla som gör det. I Sverige har det länge varit en känslomässig kamp mellan t.ex. Saab och Volvo. Faktamässigt är det inte särskilt mycket som skiljer bilarna åt. Det är ofta andra faktorer som spelar in när man väljer bilmärke.

    Låt dem skriva sin skit.
    Saab behöver sälja runt 100 000 bilar för att gå runt? De 100 000 bilarna ska inte direkt säljas i Sverige. Utan "delas" ut över 9 miljarder människor på vårat jordklot.

  2. #322
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    190

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Varför är Sverige så fientligt till sin bilindustri?
    Inte i något annat land i världen arbetar en regering så aktivt för att lägga ner sin biltillverkning. Inte i något annat land står befolkningen upp som en man och skanderar "lägg ner skiten!".
    Bara i Sverige.
    Jag blir gråtfärdig över den totala avsaknaden av kompetens, analys och kloka, långsiktiga beslut.
    Vart är vi på väg? Vad är nästa steg? Att slå igen gruvorna (miljömyndigheterna jobbar hårt på den linjen)?, stänga basindustrin? Stoppa det småskaliga fisket i Östersjön?
    Men vad ska vi leva på då?
    Näringsministern Maud Olofsson (C) har på fullt allvar föreslagit att Saab i Trollhättan ska börja bygga vindkraftverk! Ett politiskt inlägg utan saklig grund, men som får en otrolig slagkraft när det är näringsministern (= regeringen) som säger det.
    Sverige är ett konkurrenskraftigt industriland som står sig bra i förhållande till jättar som Tyskland och Frankrike, både när det gäller produktivitet och kostnader.
    I Tyskland och Frankrike gör regeringarna allt de kan för att rädda sin bilindustri, de går in med statliga stödmiljarder långt innan krisen är ett faktum. Och ingen skränar om att "riskera skattebetalarnas pengar", alla är ense om att det är just med sådana satsningar som man i det långa loppet RÄDDAR SKATTEBETALARNAS PENGAR".
    Volvo såldes ut till den kinesiske entreprenören Li Shufu. Men det tragikomiska i affären är att den kinesiska staten gick in med de kinesiska skattebetalarnas pengar för att finansiera hälften av köpet. Så viktigt tyckte kommunistpartiet i Kina att affären var.
    Hur länge kan vi tillåta att regeringen utarmar Sverige som industriland?
    Vem tar ansvaret för att regeringen just nu är på väg att tvinga Saab i konkurs?

    Citerat från http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin, skrivet idag av den samme..
    Det tar emot att erkänna men jag börjar nästan att gilla den där Robert.
    Nu har han ju helt rätt.
    "Only one aircraft manufacturer makes cars.
    Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."

  3. #323
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Sven
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Varför är Sverige så fientligt till sin bilindustri?
    .................................................. ...........................
    Citerat från http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin, skrivet idag av den samme..
    En annan sak jag har funderat på är varför svenska investerare är så Djävla rädda för att stödja svenska innovatörer?
    Om det uppfinns nåt i sverige så inte faan vågar den svenska ekonomiska "eliten" att gå in med pengar utan innovationer och tillverkning hamnar utomlands.

    Det är ju lite samma problem saab har med finansieringen menar jag.

    Jag hoppas och tror att det löser sej.

    Mvh. Sven
    Hasse Johansson, tidigare utvecklingschef hos Scania och en av männen bakom Saabs tändkassett har tidigare påpekat bristerna för innovatörer i Sverige. Han nämnde också att Scania aldrig tittade på några lösningar såvida inte innovatörerna hade patent pga rädsla för att bli stämda.

    När det gäller biltillverkning så är det dock väldigt stora pengar som måste investeras. Saab förlorar kanske i storleksordningen 200 miljoner kr i månaden, det är mycket pengar och risken är stor att man inte får tillbaka dem. Det krävs alltså en investerare som både har gott om pengar och kan acceptera en hög risk.

  4. #324
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Man undrar ju då, varför man ska tillverka något som folk inte tycks vilja köpa?

  5. #325
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Cordone
    Man undrar ju då, varför man ska tillverka något som folk inte tycks vilja köpa?
    Det ska man inte. Men det har ju inte så mycket med Saab att göra.
    "Folk" vill köpa Saabar. Man har gjort det tidigare och jag ser inte varför man inte skulle göra det i framtiden.
    Är det inte lite korkat och hävda att Saab tillverkat bilar som ingen vill ha samtidigt som man tillverkat över 100000 bilar per år och prenumererat på top 5 över svenska nybilsförsäljningen?
    Vad Saab behöver är en ersättare till 9-3 vilket är precis vad affärsplanen går ut på. Överlevnad fram tills dess.
    Fredrik J

  6. #326
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Cordone
    Man undrar ju då, varför man ska tillverka något som folk inte tycks vilja köpa?
    Börjar bli ganska trött på den där harangen. Om det skulle stämmer så borde Audi sluta sälja A4:or och Skoda Ocatvior i sverige. 9-3 säljer bättre än båda dem enligt Bilsweden.

    Och volvo kan ju sluta göra S80 eftersom den säljer sämre än nya 9-5. Betydligt sämre.

    Varför sälja A4:or, ocatvior och S80 när "ingen tycks vilja köpa dem"?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #327
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Cordone
    Man undrar ju då, varför man ska tillverka något som folk inte tycks vilja köpa?
    Börjar bli ganska trött på den där harangen. Om det skulle stämmer så borde Audi sluta sälja A4:or och Skoda Ocatvior i sverige. 9-3 säljer bättre än båda dem enligt Bilsweden.

    Och volvo kan ju sluta göra S80 eftersom den säljer sämre än nya 9-5. Betydligt sämre.

    Varför sälja A4:or, ocatvior och S80 när "ingen tycks vilja köpa dem"?
    2010: Audi sålde 6592st A4, Saab 9-3 6232st

    Trodde faktiskt att försprånget skulle vara större.

    http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.ax ... hment=True
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  8. #328
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    "Muller och Jonsson på väg till Kina"

    http://di.se/Default.aspx?pid=234073__A ... anguage=sv

    Vi får väl hoppas att de hittar en köpare där.

  9. #329
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Börjar bli ganska trött på den där harangen. Om det skulle stämmer så borde Audi sluta sälja A4:or och Skoda Ocatvior i sverige. 9-3 säljer bättre än båda dem enligt Bilsweden.

    Och volvo kan ju sluta göra S80 eftersom den säljer sämre än nya 9-5. Betydligt sämre.
    Varför sälja A4:or, ocatvior och S80 när "ingen tycks vilja köpa dem"?
    Funkar inte att enbart titta på försäljningen i Sverige. Om Audi säljer 2 st A4:or i Sverige men 100.000 i övriga världen så är det ingen katastrof för Audi. Visserligen skulle de överväga att sluta sälja A4 i Sverige, t.ex. som att Volvo numera inte säljer vissa kombimodeller i USA.

    För Saab gäller det att kunna sälja så många bilar som möjligt på varenda tillgänglig marknad där ute. För egen del vill jag nog påstå att även om Saab får igång produktionen så kommer det vara ett väldigt tufft jobb att få upp tillräcklig volym. Saab behöver ett större kundunderlag än enbart sina fans och konkurensen är stenhård. Tycker Saab skulle vara en värdig kandidat till bragdguldet om de ror skutan i land.

  10. #330
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Brynar
    Funkar inte att enbart titta på försäljningen i Sverige.
    Vad är det som inte funkar? Att peka på att Saab bygger bilar som ingen vill ha är skitsnack?
    Det är ju ingen jättevild gissning att Audi säljer förmodligen mest på sin hemmamarknad. Det är ganska vanligt rent generellt. Poängen som försöker gå fram är att även om Saab skulle göra bilar som attraherar den svenske A4 kunden skulle man inte sälja 100000 bilar i resten av världen. Saabs potential är dessutoom stor. Det finns få köpare som inte vet att Audi A4 finns men jag är ganska övertygad om att det finns en hel del som inte känner till Saab. Jag har kollegor i frankrike som trots att dom arbetar i bilindustrin inte har märkt så mycket av turbulensen runt Saab. Man vet att GM sålt men det är ungefär allt. Vilka modeller Saab har vet man i regel inte. Potential...
    Fredrik J

  11. #331
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Hade en tillverkare av testutrustning här på jobbet förra veckan.
    Företaget är tyskt och installatören var från Frankrike och när jag visade en bild på nya 9-5 så var reaktionen: Wow!!
    Han hade inte en aning om att SAAB fortfarande var vid liv Så visst finns det potential.....

    Även dessa människor jobbar inom fordonsindustrin.

    /Jonas

  12. #332

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det handlar nog mer om att anpassa verksamheten efter hur mycket bilar man säljer, även mindre företag kan gå med vinst.

  13. #333
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Det handlar nog mer om att anpassa verksamheten efter hur mycket bilar man säljer, även mindre företag kan gå med vinst.
    Skulle tro att saab ligger ganska bra till med kvoten antalet anställda/tillverkad bil. Naturligtvis inte nu men jämfört med sin normala produktion på ca 100000.
    Fredrik J

  14. #334
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    men vad är då problemet om Saab nu säljer mer än t.ex Audi? Då borde ju det inte finnas något problem med ekonomin?

    Dom säljer för lite, för att kundgruppen är för liten. Varför är kundgruppen för liten?
    För att alla vill ha bilarna? Bilarna är jättebra?

    Och ja, jag har själv ägt massor av Saab, så jag tycket inte illa om märket, men ser ändå på det utan att bli fanatisk..

  15. #335
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Cordone
    men vad är då problemet om Saab nu säljer mer än t.ex Audi? Då borde ju det inte finnas något problem med ekonomin.
    En likviditetskris är att man saknar rörelsekapital, t.ex. för att köpa komponenter. Det är inte samma sak som röda siffror (även om det normalt blir resultatet eftersom produktionen stannar).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #336
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Grönt ljus från GM och Riksgälden för Antonov som delägare i Saab!

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1197337- ... riksgalden
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  17. #337
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Då får man hoppas att det inte är bortkollrat och för sent.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  18. #338
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Cordone
    men vad är då problemet
    Problemet med dig är att du ett par poster upp i tråden hävdar att Saab inte bygger bilar som folk vill ha. Andra hävdar att Audi gör precis det. Sedan dess har vi försökt förklara för dig att så inte är fallet, iallafall inte på den svenska marknaden.
    När man läser vad såna som du häver ur dig kan man ju tro att Saab måste öka sina marknadsandelar på ett sällan skådat sätt.
    Sanningen är ju att man bara måste återgå till de volymer man producerade för bara några år sedan och det med ett betydligt äldre produktprogram.
    Det finns ingen som hävdat att Saab har den minsta möjlighet att gå med vinst innan nya 9-3 finns på marknaden vilket ju naturligtvis måste bli en bil som folk vill ha. Utmaningen är att överleva fram tills dess.
    Fredrik J

  19. #339
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Cordone
    men vad är då problemet
    Problemet med dig är att du ett par poster upp i tråden hävdar att Saab inte bygger bilar som folk vill ha. Andra hävdar att Audi gör precis det. Sedan dess har vi försökt förklara för dig att så inte är fallet, iallafall inte på den svenska marknaden.
    När man läser vad såna som du häver ur dig kan man ju tro att Saab måste öka sina marknadsandelar på ett sällan skådat sätt.
    Sanningen är ju att man bara måste återgå till de volymer man producerade för bara några år sedan och det med ett betydligt äldre produktprogram.
    Det finns ingen som hävdat att Saab har den minsta möjlighet att gå med vinst innan nya 9-3 finns på marknaden vilket ju naturligtvis måste bli en bil som folk vill ha. Utmaningen är att överleva fram tills dess.

    Du menar att folk vill ha Bilmodellerna då förstår jag..
    Antar då att du kör ny Saab?
    Anledningen att det såldes massor med 9-5 / 9-3 för några år sedan var väl ändå tjänstebils sektorn. Det blev ju dock ganska mättat med beggade Saab som resultat, och dåliga andrahandsvärden. Således vill man ju inte ösa 300k på en ny, när ingen vill ha den när den är några år gammal. Lite av en ond cirkel?

    Men jag antar att jag har fel. Orkar inte med pajkastning, inte det jag är ute efter.
    Min uppfattning är att grejorna är för dåliga helt enkelt. Jag vågar inte köpa Saab igen, har nog sällan lagat en bil mer än alla de Saabar jag ägt.

    Och jag är väl knappast ensam?

  20. #340

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Du anför dåligt andrahandsvärde och dyra reparationer som skäl för att tjänstebilskunderna uteblivit. Det enda du har rätt i var när du sa att du hade fel - eftersom dessa två punkter inte bekommer företagskunderna tack vare garantier och garanterade restvärden.

    Sen apropå att man gör "för dåliga grejer" - visst, jag kan hålla med om att modellprogrammet var tråkigt och föråldrat för kanske ett eller två år sedan. Men ärligt - nya 9-5an, den sopar banan med allt som finns ute på marknaden. Jag trodde aldrig, aldrig någonsin att jag skulle köpa en ny Saab, men när jag fick se/köra 9-5an blev jag helt såld (och bilen likaså).

    Den lockar helt enkelt till sig en ny kundgrupp - Saab har just tagit steget in i premiumsegmentet. Om nya 9-3an blir lika fräck så har Saab plötsligt ett modellprogram som lagt "svennepappa"-tråkigheten bakom sig, utan att den diskreta elegansen gått förlorad. Saab kommer vid en överlevnad ses som en ung, innovativ, modern och futuristisk tillverkare med modeller som 9-5, en ny 9-3a samt 9-4x, i motsats till den image bolaget haft som vissen gren på det likaledes vissna GM-trädet.

    Trots att VM och VA ses med kritiska ögon av allmänheten, så tycker jag det är tur att vi har såpass okonventionella individer i ledningen för Saab, ty detta är precis vad ett okonventionell företag som Saab behöver. Mentaliteten är såpass osvensk och det är detta som kommer rädda Saab - dessa personer har med denna och med fjolårets Saab-kris bevisat att de har ett genuint intresse i verksamheten och är redo att åsidosätta alla andra uppdrag i sina liv för att få bolaget på rätt köl igen - allt medan svenskarna tyvärr sedan länge gett upp och mest skanderar "lägg ner skiten".

    VM och VA försöker rädda Saab med alla tillgängliga medel och lite till. De kämpar i en extrem uppförsbacke, mot hopplös byråkrati, mot ryktesspridning - medan regeringens enda åtgärd har varit att förbereda "utbildningsprogram" för de anställda i händelse av konkurs. Vi ska utbilda dem i filosofi och sälja dikter istället, medan resten av världen subventionerar ikapp sina industrier.

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •