Sidan 181 av 199 FörstaFörsta ... 81131171179180181182183191 ... SistaSista
Resultat 3 601 till 3 620 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #3601
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Är väl roligt att det händer något till slut. Kanske enda chansen då marknaden för traditionella bilar känns minst sagt överetablerad. Tror dock inte att jag kommer följa nya Saab med några speciella känslor. Det Saab vi kände är borta. Saabbilar kommer jag dock att köra länge än.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #3602
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14976652.ab
    Stämmer det här hade Yungman inte en suck.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3603
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14976652.ab
    Stämmer det här hade Yungman inte en suck.
    Hur kan du veta det?
    Vet du hur mycket Youngman hade tänkt lägga på finansiering de närmaste åren?
    Och är det konkursförvaltarens huvudbry hur finansieringen framöver ser ut? De ska väl säkra pengar till skulderna.

    Citat Ursprungligen postat av NEVS
    Vi har säkrat finansiering för en långsiktig investeringsplan på 7 miljarder kronor
    Hur långsiktig är den? 7 miljarder på 10 år kommer man inte långt på när det ska utvecklas minst två bilar och starta upp produktionen och försäljningen från noll.

  4. #3604
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Eftersom Yungman enligt tidningarna skulle slanta 4 miljarder. Men vad vet jag om vad som skrivs i tidningen.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  5. #3605
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Äpplen och päron.

    Enligt ryktena ser det ut som följer;
    NEVS har betalat ca 1,8 miljarder SEK för delar av SAAB Automobile. Youngman lade ett bud om ca 4 miljarder för hela SAAB Autombile. Köpeskillingen är alltså pengar som kommer gå till att lösa delar av de skulder som finns i konkursboet och det kommer inte komma det nya bolaget till godo. Den stora skillnaden mellan buden är att reservdelsbolaget, SAAB Parts, kommer att kvarvara i statlig ägo i enligt kontraktet med NEVS.

    De 7 miljarder som nämns i artikeln handlar om vad NEVS är beredda att investera i SAAB när dom väl har köpt bolaget för 1,8 miljarder. Vi vet inte vad Yuongman hade varit beredda att investera. Jag antar att de pengarna primärt kommer att gå till R&D samt att bygga en försäljningsorganisation. Själva produktionen av fordonen borde vara självfinansierade eftersom man kan få betalad för det som arbetarna producerar.

  6. #3606
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Eftersom Yungman enligt tidningarna skulle slanta 4 miljarder. Men vad vet jag om vad som skrivs i tidningen.
    Ja, men NEVS gav inte nio miljarder för Saab, utan en betydligt mindre summa.
    Nio miljarder är den summa som de kommer att ha att lägga på utveckling och dylikt för några år framöver.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #3607
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    – Den första produkten blir en vidareutvecklad Saab 9-3 för eldrift, säger Mattias Bergman, Nevs talesman.



    Mycket är minst sagt osäkert men fantastiska nyheter måste man ju säga!

  8. #3608
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Se och lär säger jag. Det vi bevittnar här handlar om antingen stjäla teknik till Kina och/eller mjölka bolaget/staten på ännu mer pengar. Detta är den högre skolans bedrägeri i Victor Muller-klass.

    För ingen tror väl på fullt allvar att NEVS tänkte bygga några elbilar baserade på urgamla Saabar? Det var kul så länge det varade men det är dags att begrava Saab Automobile som varumärke.

    Jag är inte mycket för Håkan Matson men karln hade en poäng när han sa:
    ”Om Toyota inte lyckats med att bygga världens bästa elbil och få förtjänst i det, hur ska NEVS från Trollhättan lyckas?”

  9. #3609
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    – Den första produkten blir en vidareutvecklad Saab 9-3 för eldrift, säger Mattias Bergman, Nevs talesman.
    Otroligt konstigt om det skulle bli så. Jag skulle gissa att "time to market" för en bil baserad på phoenix-platformet inte skulle bli så mycket större än för en bil baserad på nuvarande 9-3.

    Men de kanske har ett ess i rockärmen som gör att de snabbt kan släppa en förstudie baserat på nuvarande 9-3. Därefter kan dom i lugn och ro förbättra generation 2 av bilarna.

  10. #3610
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Eftersom Yungman enligt tidningarna skulle slanta 4 miljarder. Men vad vet jag om vad som skrivs i tidningen.
    Ja, men NEVS gav inte nio miljarder för Saab, utan en betydligt mindre summa.
    Nio miljarder är den summa som de kommer att ha att lägga på utveckling och dylikt för några år framöver.
    NEVS har totalt 9 mdr varav man har betalat knappt 2 mdr för SAAB, kvar är då 7 mdr att lägga på framtiden.
    Till mitt garage: Garaget

  11. #3611
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    "Lovord över Saabs elbilsprojekt"

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 492237.ece

    "- En familjebil driven av el, med 200 km räckvidd, snabbladdning och hög säkerhetsprestanda var och är verkligen vad marknaden behöver. Det var väldigt givande att jobba tillsammans med Saabingenjörerna, som är världsledande. Vi har lärt oss mycket av detta, säger Christina Lampe-Önnerud."

    Synd att inte 9-3 e-power han nå marknaden.


    "Fakta Saab 9-3 e-power
    Under skalet på en vanlig Saab 9-3 Sport Combi döljer sig en ren elbil med en kraftfull 135 kW elmotor och ett batteripaket på 35,5 kWh. Elmotorn effekt motsvarar 184 hästkrafter.

    Med elbilens typiska vridmoment drar Saab 9-3 e-Power iväg från noll till hundra på 8,5 sekunder, når en toppfart på 150 kilometer i timmen och har en räckvidd på 20 mil med fulladdat batteri.

    Enligt Saabs egen reklamtext den 17 september 2010 inför bilmässan i Paris förklaras den långa räckvidden med de extremt energitäta batterierna som förutom låg vikt också är luftkylda vilket också håller nere vikten.

    Växellådan behövs inte men växelspaken är kvar med lägena drive, neutral, park och reverse. Instrumentbrädan visar batteristatus, energiförbrukning och kvarvarande räckvidd."
    Till mitt garage: Garaget

  12. #3612
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Se och lär säger jag. Det vi bevittnar här handlar om antingen stjäla teknik till Kina och/eller mjölka bolaget/staten på ännu mer pengar. Detta är den högre skolans bedrägeri i Victor Muller-klass.

    För ingen tror väl på fullt allvar att NEVS tänkte bygga några elbilar baserade på urgamla Saabar? Det var kul så länge det varade men det är dags att begrava Saab Automobile som varumärke.

    Jag är inte mycket för Håkan Matson men karln hade en poäng när han sa:
    ”Om Toyota inte lyckats med att bygga världens bästa elbil och få förtjänst i det, hur ska NEVS från Trollhättan lyckas?”
    Stjäla teknik till Kina!? Vilken teknik menar du då och var skulle man använda den? Man har ingen annan bilproduktion hos NEVS ägare.
    Menar du att Victor Muller var en skojare som tjänade pengar på Saab...? Visserligen gick Saab i konkurs under hans ledning men det var knappast planerat eller ens önskvärt och några pengar tjänade han inte.

    Kan du förklara hur NEVS skulle kunna mjölka bolaget eller staten på pengar? Bolaget i sig har väl inget kvar man kan "plundra". Man har köpt en lokal med maskiner samt viss teknik för ca 1,8 miljarder.
    Visserligen kan de kanske få bidrag till miljöfrämjande teknikutveckling men det brukar krävas garantier att man själv går in med 50% till utvecklingsprojekt som staten sponsrar. De som tar största risken i den här affären är ju självklart NEVS.

    Vad gäller 9-3 så är det fortfarande en fantastiskt bra bil. Tekniken i nya bilar har ju inte direkt tagit några jättesprång de senaste tio åren. Att slänga in lite USB-anslutningar, nån färgskärm samt designa om och modifiera vissa detaljer tar inte lång tid. En 9-3 Griffin e-Power med iQon är ju både snygg och bra på alla sätt.

    Jag kan ärligt talat inte förstå hur en del kan vara så oerhört negativa. Visst kan man vara besviken på att inte Mahindra, BMW eller nån annan köpte konkursboet men att döma ut NEVS som skojare är ju inte konstruktivt på något sätt. Visserligen var inte NEVS mitt första- eller ens andrahandsval vad gäller ny ägare men om alternativet är att Saab försvinner helt så tycker jag valet är lätt.

    Vad gäller Håkan Matson så är och förblir han en pajas. Exempelvis hans test av 9-5 Hirsch mot Volvo V70R är så vinklat och dumt att man bara inte kan ta honom på allvar i något sammanhang någonsin...

  13. #3613
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Hej

    Tycker att det ska bli spännande och se vad som händer. Enligt DI söker man samarbetspartners (Mahindra) för att få hjälp att vidareutveckla Phoenixplattformen.
    Saab 9-3 e-Power är ungefär det jag efterfrågar, dock behöver jag inte så lång räckvidd om det inte går att "tanka" den på 15min eller så. Däremot en snål E85-diesel liknade det som SL kör i sina Scaniabussar som tar över när batteriet är slut. Kan Nevs få med Mahindra så tror jag att namnet och möjligheter till samarbete ökar kraftigt.

    Det som jag nu tycker är intressant är om Nevs tänker ta avsvar för det "riktiga" arvet i form av dom bilar vi kör. Tänker på reservdelar och mjukvarufix för dom bilar man sålt dom senaste åren. Där tror jag inte att GM kan vägra (men jag kan självklart ha fel). Är man duktig på att tala om detta för världen så kommer man inte behöva göra en lika lång resa när man är "Back again" om två till tre år. Nu gäller det att puffa och göra reklam löpande och visa upp sina prototyper på mässor i världen (läs dom viktigaste marknaderna ur Saab-perspektiv historiskt sätt). T ex ska Swade tillbaks så vi riktiga Saab-kunder ser att det finns en framtid.

    Under tiden vårdar jag min egen 9-5'a och gör den ännu bättre i väntan på att jag kan köpa bilen ovan.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  14. #3614

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ja, det blir spännande att se vad NEVS hittar på. För att lyckas med rena elbilar känns det som att de måste ha någon riktigt revolutionerande batteriteknik i bakfickan.

    Annars tror jag att dagens elbilsteknik är för dyr pga batterierna och att man under ett antal år framöver istället borde satsa på biobränsledrivna motorer och hybrider - närmast tillhands borde vara en etanol/el-hybrid tycker jag
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  15. #3615
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: SAAB i konkurs - igen?

    Att ta fram en väl fungerande elbil är mycket svårt. Ska man börja från noll tar det definitivt mer än 1,5år.
    Min gissning är att det är en lätt uppfräschad 9-3 Epower vi får se som första Nevs-Saab.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  16. #3616
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Ja, det blir spännande att se vad NEVS hittar på. För att lyckas med rena elbilar känns det som att de måste ha någon riktigt revolutionerande batteriteknik i bakfickan.
    Om man har det så är det ju bara att erbjuda den till biltillverkarna mot en saftig ersättning.
    Fredrik J

  17. #3617
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Apropå denne Kai Johan Jiang och det som vi kunde höra, i mer bokstavlig mening, under pressträffen. Jag hade inte hört honom tala innan; men jag noterar att man på SU skriver hur förvånad, ja rent av chockad, man var över vilken god svenska han talar.
    Citat Ursprungligen postat av SU
    As for the owners I was surprised, well no… I was shocked that Karl johan Jiang actually spoke almost fluent and more or less flaw-less Swedish. That really impressed me a lot.
    (Timmarna innan pressträffen hade f.ö. SR jagat alla möjliga; det utmärkta språket hade nämnts av landshövding Bohlin, som även sade att han hade blivit "årets entreprenör"* i Kina 2008, vilket hon inte trodde att det var så lätt att bli.)

    Det har ju som alla vet skrivits litet om de närmast inblandade redan för några veckor sedan. Karlen kom tydligen till Sverige första gången för 23 år sedan; givet detta faktum kan jag inte direkt säga att jag håller med SU. Jag har bl.a. en mycket nära bekant som kommer från samma del av världen som talade långt mer brytningsfritt efter en fjärdedel av den tiden. Nu är förstås förmågan att lära sig nya språk, och de uttal som därmed följer, högst individuell.

    Vilket språk någon talar i dessa sammanhang är mig emellertid helt egalt. De hade kunnat tala Klingon eller något som bara förstås av tre personer, det är avsikterna och handlingarna som räknas. Kunskaper i svenska är förstås en fördel för dem själva, vilket alltid kan vara bra, och i viss utsträckning för omgivningen.

    Att däremot någon på SU var "chockad" över den goda svenskan tolkar jag endast som ett fumligt försök att finna positiva saker att ta upp efter pressträffen, då jag utgår från att informerade personer känner till hans koppling till Sverige.

    Hursomhelst, detta var kanske inte ett förstahandsval; upplägget har hög risk, det kan gå riktigt bra eller riktigt dåligt, men att det inte kommer vara som förr är uppenbart; t.ex. kan en hög snurr på försäljning i Asien men inget i övriga världen likväl vara en framgång för företaget, om än inte för bilköpare här. Bara det faktum att en utåt sett händelselös konkursförvaltning avslutas med ett köp kopplat till planer för framtiden, och ersätts av arbete för ny verksamhet gör detta intressant att följa.

    (* En utmärkelse som delas ut av Ernst & Young, verkar det som.)

  18. #3618
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Hej,

    Hopp om livet?

    Mahindra vill tillverka på Phoenix
    TROLLHÄTTAN
    Det kan bli Mahindra som tar ansvaret för Saab Automobiles Phoenixplattform. Den indiska biljätten ska förhandla med Nevs inom kort, uppger Dagens Industri.

    Nevs planer på att tillverka elbilar i Trollhättan kommer att kompletteras med mer konventionell biltillverkning och den tilltänkta samarbetspartnern för detta är den indiska biljätten Mahindra, skriver tidningen.

    Enligt Di handlar det om tillverkning av bilar utrustade med motorer som har mycket låga koldioxidutsläpp och det antas att Mahindra, som tidigare uttryckt intresse för Saabs konkursbo, kommer att ansvara för färdigutvecklingen av Saab Automobiles Phoenixplattform. Cirka 40 procent av utvecklingsarbetet återstår, för en kostnad som beräknas till uppemot två miljarder kronor.

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1663636- ... pa-phoenix

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #3619
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Vad gäller 9-3 så är det fortfarande en fantastiskt bra bil. Tekniken i nya bilar har ju inte direkt tagit några jättesprång de senaste tio åren. Att slänga in lite USB-anslutningar, nån färgskärm samt designa om och modifiera vissa detaljer tar inte lång tid. En 9-3 Griffin e-Power med iQon är ju både snygg och bra på alla sätt.

    Jag kan ärligt talat inte förstå hur en del kan vara så oerhört negativa. Visst kan man vara besviken på att inte Mahindra, BMW eller nån annan köpte konkursboet men att döma ut NEVS som skojare är ju inte konstruktivt på något sätt.
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Vad gäller Håkan Matson så är och förblir han en pajas. Exempelvis hans test av 9-5 Hirsch mot Volvo V70R är så vinklat och dumt att man bara inte kan ta honom på allvar i något sammanhang någonsin...
    Jag håller fullständigt med dig i ovanstående; stegvisa förändringar av motorer, ja, t.ex. fick Griffin -12 nya och snålare motorer, men i stort har det mest handlat om sådan elektronik som du nämner och diverse aktiva säkerhets- och parkeringshjälpmedel, en del endast i högpremiumfordon. Naturligtvis sker det en hel del som en lekman inte känner till, men jag tror att t.ex. krocksäkerhet står sig förhållandevis väl.

  20. #3620
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Själva produktionen av fordonen borde vara självfinansierade eftersom man kan få betalad för det som arbetarna producerar.
    Nja, historien är väl tyvärr inte helt glasklar när det gäller detta...



    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Trovärdigheten på helheten är ju pinsam, minst sagt!

    Glasklar formulering!

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •