Sidan 119 av 199 FörstaFörsta ... 1969109117118119120121129169 ... SistaSista
Resultat 2 361 till 2 380 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #2361
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Efter plan Ö kommer Plan AA . Därefter AB, AC o.s.v.
    Blir kul när han kommer till plan KK.

  2. #2362
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Nästa Onsdag...Kommer domen senast!..

    antingen får man lånet eller så konkursar SAAB.

    Keep your Thumbs!..
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  3. #2363
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Går inte att förneka känslan av att det troligen lutar åt konkurs. Men som skrivits förr; efter en sådan kan mkt. hända. Någon kan få en "new fresh start". Men går ju inte att hålla på så här i åratal. Fabriken dräneras på kunskap , de modeller som finns åldras ( fast de inte ens säljs) och alla underlevantörer måste vara bedrövade.

    Men givetvis: håller alla tummar. Men det känns inte speciellt bra just nu
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #2364
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Hoppas verkligen det blir konkurs nu snart. Utan lön i 2 veckor för vilken gång i ordningen?
    Saab 9-3 SC -08

  5. #2365
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  6. #2366
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Hoppas verkligen det blir konkurs nu snart. Utan lön i 2 veckor för vilken gång i ordningen?
    Blir det kk kommer lönen i form av statlig lönegaranti troligtvis tidigast i slutet av januari så det är nog bättre att Saab lever vidare...

  7. #2367
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Hoppas verkligen det blir konkurs nu snart. Utan lön i 2 veckor för vilken gång i ordningen?
    Blir det kk kommer lönen i form av statlig lönegaranti troligtvis tidigast i slutet av januari så det är nog bättre att Saab lever vidare...
    Tänkte faktiskt säga detsamma...

    Enligt min åsikt så är man inte någon entusiast om man hoppas på KK!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  8. #2368
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Blir det kk kommer lönen i form av statlig lönegaranti troligtvis tidigast i slutet av januari så det är nog bättre att Saab lever vidare...
    Tänkte faktiskt säga detsamma...

    Enligt min åsikt så är man inte någon entusiast om man hoppas på KK!
    Är jag verkligen inte heller. Alltid kört och trivs bra med det, dock ingen entusiast. Tror ni verkligen på fullt allvar SAAB kommer komma på fötter igen? Vem tror ni vill köpa en? Ja, de flesta på forumet kanske men det räcker tyvärr inte. Det är kört. Aldrig fel att vara optimist, jag beundrar er för de men tänker man över hela situationen lite och är realistisk så..
    Saab 9-3 SC -08

  9. #2369
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Hoppas verkligen det blir konkurs nu snart. Utan lön i 2 veckor för vilken gång i ordningen?
    Blir det kk kommer lönen i form av statlig lönegaranti troligtvis tidigast i slutet av januari så det är nog bättre att Saab lever vidare...
    Jag hoppas heller inte på någon konkurs, jag tror att chanserna är om inte obefintliga så i alla fall minimala att Saab skulle överleva som biltillverkare vid en konkurs.

    När det gäller lönerna så kan de bli utbetalade med den statliga lönegarantin på bara några dagar om Saab själva begär sig i konkurs. Men om någon annan begär dem i konkurs och Saab har invändningar så kan det förmodligen dröja till slutet av januari innan lönegarantin kan träda in.

  10. #2370
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Är inte superpåläst på ämnet men kommenterar iaf.
    En konkurs behöver väl på intet sätt vara slutet för SAAB? Det finns ju en del tillgångar i bolaget och en konkurs borde väl göra det möjligt för en ännu okänd intressent att komma in i spelet genom att helt enkelt köpa upp bolaget, skuldsanerat o fint. Skillnaden mot idag är att Muller inte har med den saken att skaffa.
    På sätt o vis är det mitt drömscenario, att det kånkar o att det kommer in en seriös intressent som vill utveckla premiumbilskonceptet.
    Vad kinesiska bolag har för bakgrund till sitt intresse vet jag inte men jag vet att SAAB är helt okänt av gemene man i Kina o de som kan köper de riktiga premiummärkena. Nog kan det på sikt finnas en marknad i Kina för Saab men den kommer inte automatiskt med att det blir en sån ägare - mer troligt är att det är en affär som kommer föra över know how o teknikplattform till ngn av de befintliga nationella aktörerna.
    Är detta en helt tokig förhoppning? Alltså att en kånk kan leda till bra ägare som kan göra SAAB till det premiummärke som det förtjänar vara?
    Hoppas det iallafall, vill kunna ersätta caben med en genuin saab då det beger sig.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  11. #2371
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    nu skulle lofalk anmäla Saab fan vilken cirkus

  12. #2372
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    Är inte superpåläst på ämnet men kommenterar iaf.
    En konkurs behöver väl på intet sätt vara slutet för SAAB? Det finns ju en del tillgångar i bolaget och en konkurs borde väl göra det möjligt för en ännu okänd intressent att komma in i spelet genom att helt enkelt köpa upp bolaget, skuldsanerat o fint. Skillnaden mot idag är att Muller inte har med den saken att skaffa.
    På sätt o vis är det mitt drömscenario, att det kånkar o att det kommer in en seriös intressent som vill utveckla premiumbilskonceptet.
    Vad kinesiska bolag har för bakgrund till sitt intresse vet jag inte men jag vet att SAAB är helt okänt av gemene man i Kina o de som kan köper de riktiga premiummärkena. Nog kan det på sikt finnas en marknad i Kina för Saab men den kommer inte automatiskt med att det blir en sån ägare - mer troligt är att det är en affär som kommer föra över know how o teknikplattform till ngn av de befintliga nationella aktörerna.
    Är detta en helt tokig förhoppning? Alltså att en kånk kan leda till bra ägare som kan göra SAAB till det premiummärke som det förtjänar vara?
    Hoppas det iallafall, vill kunna ersätta caben med en genuin saab då det beger sig.
    Tyvärr tror jag att det är en tokig förhoppning. Enda chansen som jag ser det är att någon seriös spekulant träder fram och köper Saab nu i sista sekunden, alternativt att Muller kan få in kinesiska pengar som räcker för att starta upp Saab igen.

    Det är ju inte så att bolaget automatiskt blir skuldfritt vid en konkurs. Först och främst ska ju bolagets skulder regleras så långt det är möjligt, dvs man kommer att försöka sälja maskiner, inventarier, lokaler, ja varje molekyl i Saab till ett marknadsmässigt pris för att täcka upp x antal miljarder i skulder.

    Sen är ju frågan om GM under några som helst omständigheter skulle låta en ny ägare ta över licenserna för 9-5 och 9-3 om Saab skulle gå i konkurs med flera miljarder i skulder.

    Nej, om det finns någon som är intresserad av Saab så måste ju det billigaste/smidigaste vara att slå till nu. Under förutsättning att man kan bli godkänd av GM.

  13. #2373
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Nej, om det finns någon som är intresserad av Saab så måste ju det billigaste/smidigaste vara att slå till nu. Under förutsättning att man kan bli godkänd av GM.
    Instämmer. Det skulle absolut bli billigare att köpa Saab nu än efter en konkurs om man syftar att starta biltillverkning igen. Skulderna "försvinner" inte. Underleverantörerna är mer långsynta än så...
    Fredrik J

  14. #2374

  15. #2375
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    intressant sida/artikel om ett annat bolag som gick om kull och försökte räddas av kineasiska och taiwaniska krafter och slingriga affärsmän. Och nu för det en tynande(?) tillvara i Kineslandet- Långt ifrån de värderingar som bilmärket försökte stå för innan det gick omkull.

    Läses tyvärr nerifrån vilket gör det lite trickigt.

    http://www.roverklubben.se/detta-har-hant.html

    Mitt i artikeln hittar man även lite om det jag är orolig för. Att detta med reservdelar kommer skita sig big time oavsett vad lagar och förordningar säger.
    Finns det inge pengar och bolaget gått i KK, vem skall då dtällas till svars?? Återförsäljarna? Om de går i KK då??
    Ni fattar.

    Läs gärna och håll tummarna att det löser sig för våra trollhättemopeder
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #2376
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det som talar för att Saabs reservdelsverksamhet klarar sig bättre än Rovers vid en konkurs är att det kommer att bli Svenska staten som blir ägare till reservdelsbolaget när/om Saab går i kk.

  17. #2377
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Är reservdelar till Rover verkligen ett problem idag? VAd jag förstår är det ett företag som heter X parts som tagit över försörjningen av Roverdelar.
    Något liknande skulle ju kunna hända för Saab. Antalet bilar bara i sverige skulle nog räcka för att driva en reservdelsverksamhet med vinst.

    http://www.xpart.com/RVE5c9ac39906804c5 ... b7c,,.aspx
    Fredrik J

  18. #2378
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Är reservdelar till Rover verkligen ett problem idag? VAd jag förstår är det ett företag som heter X parts som tagit över försörjningen av Roverdelar.
    Något liknande skulle ju kunna hända för Saab. Antalet bilar bara i sverige skulle nog räcka för att driva en reservdelsverksamhet med vinst.

    http://www.xpart.com/RVE5c9ac39906804c5 ... b7c,,.aspx

    Observera att det tog ett par år innan det stabiliserades och under de åren skrotades Rovers för skitsaker.

    Det ryktas ju redan nu att det av försäkringsbolag skrotats hyfsat nya Saab'ar när det saknats reservdelar, tex elektronikboxar av något slag.
    (Läste det här på forumet, hittar inte det inlägget nu)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #2379
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    När det gäller og9-5 och 9-3 finns det ju en och annan bil på skroten att ta delar från.
    Fredrik J

  20. #2380
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Observera att det tog ett par år innan det stabiliserades och under de åren skrotades Rovers för skitsaker.
    Stämmer bra .. kommer ihåg vi hade en Rover till salu som hade krockad framskärm och det tog över 1år att få fram en ny.. detta var precis vid konket..

    Är faktiskt orolig vid KK för hur det kommer gå med Saabs reservdelar just boxar,nycklar.. ja elektroniska prylar överlag blir nog jäkligt stökigt o få tag i.. Och det har vi faktiskt redan haft problem med

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •