Sidan 1 av 199 1231151101 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #1

    SAAB i konkurs - igen?

    http://di.se/Artiklar/2011/3/29/231601/ ... 6422&rlt=0

    Tydligen låg produktionen nere hela dagen idag (tisdag 29 mars), på grund av materialbrist. Flera underleverantörer uppger att de inte fått betalt och följaktligen slutat leverera. Detta kommer oroväckande tätt inpå VDns avgång.

    Förvisso alldeles för tidigt för att dra slutsatser - men frågan är om inte dessa typer av rykten och problem på allvar skrämmer bort nya köpare, vilket skulle resultera i en riktig konkurs under överskådlig framtid?

    Saab-hatarna verkar vara oändligt lyckliga, av kommentarerna att döma. För egen del skulle en eventuell nedläggning innebära att jag returnerar bilen efter leasingperiodens slut, till det avtalade restvärdet med ÅF. Känner emellertid på mig att det finns någon klausul som blåser mig på denna trygghet.

    Oavsett så vill jag efter denna period inte vara innehavare av en bil utan ett värde på andrahandsmarknaden, när elektroniken börjat krångla och det inte längre finns reservkomponenter att få tag på. Som sagt - ännu en liten nyhet, men tillräcklig för att orsaka företaget betydligt större skada än produktionsstoppet i sig.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Vad som oroar mest är att reklambyrån som skapat Saabs marknadsledande (i mitt tycke) reklam har sagt upp bekantskapen. Riktigt oroande faktiskt. Känns inte som det borde varit en lågprioriterad faktura...
    Fredrik J

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Lär inte bli lättare att sälja nya SAABar iaf med den här publiciteten.
    Kanske kommer Antonov och öppnar plånboken?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Nej, det här var ingen kul nyhet Svenska storföretag sätter ju i system att inte betala sina fakturor i tid, det är känt sedan länge. Kanske handlar det om detta och att SAAB till skillnad från många andra kända svenska företag inte är i position att bygga egen likviditet på sina underleverantörers bekostnad. De stoppar helt enkelt leveranserna, vilket aldrig skulle hända t ex Ericsson. Vi lär få veta!

    Nu får det gärna vara slut med trista SAAB-nyheter ett tag - det har varit litet för mycket sista tiden...

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Inget sånt "PR" Saab ska ha.
    De känns som det börjar bli mörkare och mörkare. Tyvärr.
    Sprider konspirationer detta om varför JÅJ kanske hoppade av med.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Detta kommer oroväckande tätt inpå VDns avgång.
    Fast han har inte avgått ännu. Jobbar t o m maj och kommer sedan finnas tillgänglig som senior advisor t o m september. Om jag minns rätt. Så om han hoppat av för att slippa likviditetsbrist har han hoppat av för sent. Kan idag inte tro på ett samband här! Detta BEHÖVER inte vara något väldigt allvarligt, men jag för min del har ingen grund att göra några rimliga spekulationer ifrån, så jag avvaktar vidare information. Dålig PR är det i alla fall och tråkigt att läsa och höra.

    Ser i alla fall otroligt mycket fram emot att få min 9-3 cab

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  7. #7

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Nej, det här var ingen kul nyhet Svenska storföretag sätter ju i system att inte betala sina fakturor i tid, det är känt sedan länge. Kanske handlar det om detta och att SAAB till skillnad från många andra kända svenska företag inte är i position att bygga egen likviditet på sina underleverantörers bekostnad. De stoppar helt enkelt leveranserna, vilket aldrig skulle hända t ex Ericsson. Vi lär få veta!

    Nu får det gärna vara slut med trista SAAB-nyheter ett tag - det har varit litet för mycket sista tiden...

    Mvh
    Händer även Ericsson dock så kanske inte lika fort men det händer.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Händer även Ericsson dock så kanske inte lika fort men det händer.
    Medierna kanske glömmer att rapportera om det

    Man kan säga mycket bra om SAAB men någon välsmord PR-maskin har de inte hunnit utveckla ännu

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  9. #9

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Händer även Ericsson dock så kanske inte lika fort men det händer.
    Medierna kanske glömmer att rapportera om det

    Man kan säga mycket bra om SAAB men någon välsmord PR-maskin har de inte hunnit utveckla ännu

    Mvh
    Absolut är det så, det är ju alltid så med media att det är lättare å slå på någon som redan ligger ner.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Som sagt så tycker jag att DIs läsare e ju Saabhatare för det mesta och de gör en mycket arg med sina kommentarer, jag brukar läsa nyheter på TTELA istället så man slipper deras dåliga publicitet.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Som sagt så tycker jag att DIs läsare e ju Saabhatare för det mesta och de gör en mycket arg med sina kommentarer, jag brukar läsa nyheter på TTELA istället så man slipper deras dåliga publicitet.
    Fast jag är övertygad om att du har fel! Det räcker med en handfull mycket aktiva bland de som skriver kommentarer, så ger de intryck av att vara i majoritet. Såg så ut även hos AMS, men i varenda läsaromröstning är utfallet överväldigande positivt för SAAB! Det visar ganska övertygande att kommentarerna inte är representativa för majoriteten. Är övertygad om att det är en liten grupp som skriver överallt där de kommer åt, även på utländska sit:er.

    I min värld är det här sjuka individer: 1) hat är inte friskt och 2) deras verksamhet är helt irrationell sedd ur alla normala perspektiv. Sjuka människor finns och på nätet härjar de fritt. Inte mycket att bry sig om faktiskt. Tramset imponerar inte på någon och gör säkert mer skada för t ex DI än vad det gör för SAAB. I den mån de här skriverierna överhuvudtaget påverkar SAAB, skapar de antagligen bara sympati.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Verkar inte vara något speciellt, bara ytterligare ett av alla dessa gupp i vägen:
    http://www.saabsunited.com/2011/03/busi ... l#comments

    Case antagligen closed

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    I min värld är det här sjuka individer: 1) hat är inte friskt och 2) deras verksamhet är helt irrationell sedd ur alla normala perspektiv. Sjuka människor finns och på nätet härjar de fritt. Inte mycket att bry sig om faktiskt. Tramset imponerar inte på någon och gör säkert mer skada för t ex DI än vad det gör för SAAB. I den mån de här skriverierna överhuvudtaget påverkar SAAB, skapar de antagligen bara sympati.
    Jag tycker inte heller att attityden man möter på nätet finns irl. Det är ju mycket sällan man möter dessa pessimister "in person" så att säga. De flesta (även de som inte har några som helst kopplingar till Saab) tycker det är tråkigt och brukar inte sällan prata om Saab i lite mer positiva ordalag.
    Tror att förklaringen är att dels umgås jag inte i ungdomskretsar där man fanatiskt "hejar" på bilmärken som om det vore fotbollslag och dels tror jag det kräver mer stake att ventilera sina negativa åsikter offentligt. Man framstår ju som en ganska gnällig och negativ person och skulle man ha fel blir det ju jobbigt.
    Då är det lättare att sitta hemma vid datorn och leka bilindustriexpert helt utan personlig insats vare sig ekonomiskt eller socialt.
    Fredrik J

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Hej !

    Varför kan ni inte bara njuta av era Saabar och inte bryr sig om vad andra skriver,varije artikel innhåller alltid mer skräp än vad det är.
    Jag har brytt mig om allt detta skriveri mm en gång i tiden men inte längre,och tro eller ej mår mycket bättre utav att inte bryr sig


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Varför kan ni inte bara njuta av era Saabar och inte bryr sig om vad andra skriver,varije artikel innhåller alltid mer skräp än vad det är.
    Jag har brytt mig om allt detta skriveri mm en gång i tiden men inte längre,och tro eller ej mår mycket bättre utav att inte bryr sig

    Mvh
    Det ligger jättemycket i vad du säger. Läser aldrig sektioner för kommentarer eftersom jag vet att de behärskas av dårar som inte kan bekämpas, bara ignoreras. Det går heller inte att göra något åt vad pressen hittar på, men där känner jag ändå ett behov av att hålla mig uppdaterad, eftersom jag är så intresserad av SAAB. Det blir ett ganska intressant media-case där man kan lära sig mer om hur världen fungerar. MEN - det är ju inte så att det hjälper SAAB på något vis, så egentligen kan man släppa det också och bara njuta som du säger

    Om det går bra för SAAB - vilket jag tror blir fallet - kommer det huvudsakligen bero på varumärket, vad det står för och SAAB:s egna enorma prestationer. Dumma kommentarer har NOLL betydelse. Medias inverkan är inte oviktig, men svårvärderad. Även negativa nyheter sätter SAAB på kartan och när SAAB bara forsätter att överleva och leverera i en rasande fart kan till slut all reklam bli bra reklam.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Klart att många undrar. Speciellt när all info från Saab är så vag. Hörde just en liten minikrönika över Victor Muller på Ekot. Hans mellannamn är "optimist". Tydligen har han aldrig medgett bekymmer. Någonsin. Vem litar du mest på:

    Reklambyrån Love B som säger att de inte fått betalt sedan dec och därför bryter samarbetet eller Muller som nu säger att det var Saab som bröt det.....själv har jag mkt svårt att tro på Mullers version. Ljuger Love B bränner man nog många nya kontrakt. Att svärta ner en kund utan orsak finns inte
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  17. #17
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Kan tillägga att både Volvo PV/Volvo Cars och AB Volvo (LV, Bussar, CE, Penta m.fl.) ofta håller inne sina betalningar upp till ett halvår, gör du t.ex. ett jobb på någon av Volvos anläggningar brukar det dröja långt om länge och krävas en hel del påstötningar för att få betalt.
    Däremot brukar man vara väldigt snabba med att kräva in egna fordringar från köpare, där brukar man ge max 30 dagars betalningstid, sedan blir det storsmäll på fingrarna och arga brev från ekonomikontoret!
    Varför? Tja, räntevinsterna på den enorma mängs kapital som behålls några månader extra på kontot efter de betalats in, istället för att bara vända och betalas ut till fordringsägarna omgående, är inte småpengar. För dig och mig hade det inte gett några ränteintäkter alls, men när det rör sig om miljoner eller miljarder blir det pengar!
    Och när ett såpass stort och mäktigt företag som t.ex. AB Volvo inte betalar så snabbt som fordringsägarna skulle önska, vad kan de sätta emot? Inte mycket, klagar man väljer Volvo en annan leverantör. Betalt får man ju, men inte i tid.

    Varför blir det då så uppmärksammat i Saabs fall, trots att man faktiskt bara gör som alla andra i fordonsbranschen? Jo, självklart eftersom det funnits och fortfarande finns en del frågetecken kring Saabs likviditet. Vilket givetvis medför att fordringsägarna vågar klaga och t.o.m. ställa in leveranser. Det skulle man aldrig våga göra mot Volvo. Någon som tror att GM som ägare betalade alla räkningar på studs, eller tror ni att de gjorde likadant som Ford, Volvo Cars och AB Volvo?
    All makt åt Thengil!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Klart att många undrar. Speciellt när all info från Saab är så vag. Hörde just en liten minikrönika över Victor Muller på Ekot. Hans mellannamn är "optimist". Tydligen har han aldrig medgett bekymmer. Någonsin. Vem litar du mest på:

    Reklambyrån Love B som säger att de inte fått betalt sedan dec och därför bryter samarbetet eller Muller som nu säger att det var Saab som bröt det.....själv har jag mkt svårt att tro på Mullers version. Ljuger Love B bränner man nog många nya kontrakt. Att svärta ner en kund utan orsak finns inte
    Klart att han är optimist - annars hade han inte varit rätt person för det här uppdraget. Nu får VA pilla in litet mer kulor så att det blir lugn och ro. SAAB ska ju börja skörda nu, inte hålla på med obetalda räkningar!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    [quote=SAAB amateur]
    Citat Ursprungligen postat av "H-M":1nnvwbh5
    Klart att många undrar. Speciellt när all info från Saab är så vag. Hörde just en liten minikrönika över Victor Muller på Ekot. Hans mellannamn är "optimist". Tydligen har han aldrig medgett bekymmer. Någonsin. Vem litar du mest på:

    Reklambyrån Love B som säger att de inte fått betalt sedan dec och därför bryter samarbetet eller Muller som nu säger att det var Saab som bröt det.....själv har jag mkt svårt att tro på Mullers version. Ljuger Love B bränner man nog många nya kontrakt. Att svärta ner en kund utan orsak finns inte
    Klart att han är optimist - annars hade han inte varit rätt person för det här uppdraget. Nu får VA pilla in litet mer kulor så att det blir lugn och ro. SAAB ska ju börja skörda nu, inte hålla på med obetalda räkningar!

    Mvh[/quote:1nnvwbh5]


    Jag tror fortfarande på Saab och det är väl klart en optimist behövs. Men att stå och ljuga rakt upp och ner är inte riktigt samma sak. Sånt brukar straffa sig i slutändan. Nu vet vi ju inte alls hela bakgrunden. Kanske är läget inte så allvarligt men att kommunicera brukar vara A och O. Antingen är de inte medvetna om det eller så är läget verkligen allvarligt. Det är spekulationer som skadar Saab men man bäddar ju för det
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Jag tror fortfarande på Saab och det är väl klart en optimist behövs. Men att stå och ljuga rakt upp och ner är inte riktigt samma sak. Sånt brukar straffa sig i slutändan. Nu vet vi ju inte alls hela bakgrunden. Kanske är läget inte så allvarligt men att kommunicera brukar vara A och O. Antingen är de inte medvetna om det eller så är läget verkligen allvarligt. Det är spekulationer som skadar Saab men man bäddar ju för det
    Det måste jag hålla med om. Tror att han är optimist, säljare och entrenör av guds nåde, något alldeles utöver det vanliga. De brukar ha en väldigt selektiv världsbild och inte låta sig störas av alltför mycket fakta, vilket ju kan leda till trassel. Men utan VM hade vi stått utan SAAB idag. Hans drivkraft, envishet och kontakter grejade sista slaget och gav ett oberoende SAAB. Vi får helt enkelt ta honom med såväl bra som dåliga sidor, för jag gissar att SAAB står och faller med honom tills vidare. Det kan vara så att hans kontakter snart kan ge nytt lugn åt SAAB.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •