Sidan 81 av 199 FörstaFörsta ... 3171798081828391131181 ... SistaSista
Resultat 1 601 till 1 620 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #1601
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det kan ju vara "öronmärkta" pengar sen länge tillbaks de använt.
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  2. #1602
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Jag gissar att dom har fått med en väldigt enkel Nokia eller Sony Ericsson.
    Varför gissa... svaret står i tråden ovanför din!
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Telefonerna kommer från Tele2. Någon lågprisnokia.

  3. #1603
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av EtZi11
    Jag sa inte att det var Sveriges fel att SAAB inte säljer bilar. Det är SAABs problem.
    Men man behöver inte sparka på dem som ligger ner. Låt VM försöka spela ut sina kort. Funkar inte det så blir det konkurs med allt vad det innebär.
    Även om det är just nu är extremt när konkurs så kanske det finns en lösning och då tycker jag man ska välja det alternativet istället för lägga ner skiten.
    Men det är ju alltid enklare att ge upp än att kämpa.

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11
    Regeringen har gått i borgen för EIB-lånet, vilket man inte behövt göra. På vilket sätt pissar man på Saab menar du?

    Man anser väl helt enkelt inte att VM har rent mjöl i påsen, vilket jag själv också känner mig tveksam till.

  4. #1604
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Citat Ursprungligen postat av EtZi11
    Kanske är dags för Sverige att sluta pissa på SAAB.

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11
    Jo, för det är Sveriges fel att saab inte säljer bilar. Vakna ur din bubbla.
    Oavsett så är ditt sätt att uttrycka dig på väldigt onödigt. Varför kallar du Saab för "skiten"? Tror du inte ledningen gör vad den kan?

  5. #1605
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av oceaN666

    Jo, för det är Sveriges fel att saab inte säljer bilar. Vakna ur din bubbla.
    Oavsett så är ditt sätt att uttrycka dig på väldigt onödigt. Varför kallar du Saab för "skiten"? Tror du inte ledningen gör vad den kan?
    Loggar man på ett Saabforum och kallar företaget för "skiten" så är man ett troll med enda syftet att provocera.
    Fredrik J

  6. #1606
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":2bz5yysb
    Oavsett så är ditt sätt att uttrycka dig på väldigt onödigt. Varför kallar du Saab för "skiten"? Tror du inte ledningen gör vad den kan?
    Loggar man på ett Saabforum och kallar företaget för "skiten" så är man ett troll med enda syftet att provocera.[/quote:2bz5yysb]

    Varför får man inte som saabintreesserad vara less på alla dessa turer?

    Jag kan själv tycka det är jäkla lessamt att höra på all rapportering, det var ju intressant de första 2 månaderna för att nu bara stå och älta skiten utan att komma framåt eller bakåt.
    Inte för att tala om allt man får höra på jobbet med folk som ska göra sig roliga över vilken bil man äger, på ett sätt vore det då bättre att det var klart med hur framtiden skulle bli, konkurs eller räddad, istället för 3-4 månader ytterligare med div artiklar i dagspressen om dittan och dattan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #1607
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Loggar man på ett Saabforum och kallar företaget för "skiten" så är man ett troll med enda syftet att provocera.
    Varför får man inte som saabintreesserad vara less på alla dessa turer?

    Jag kan själv tycka det är jäkla lessamt att höra på all rapportering, det var ju intressant de första 2 månaderna för att nu bara stå och älta skiten utan att komma framåt eller bakåt.
    Inte för att tala om allt man får höra på jobbet med folk som ska göra sig roliga över vilken bil man äger, på ett sätt vore det då bättre att det var klart med hur framtiden skulle bli, konkurs eller räddad, istället för 3-4 månader ytterligare med div artiklar i dagspressen om dittan och dattan.
    Bra skrivet Pumba.

    Många som tar åt sig här inne. Men saab med Cirkus Muller i ledningen är bara ett enda stort skämt. När ska alla inse det? Ni som är blinda tror det är regeringen och medias fel det blivit så här. Det är SAABs fel och ingen annans. Och sättet dem behandlar sin personal och underleverantörer på, gör mig rent ut sagt jävligt förbannad. Hur fan kan ni hålla detta företag om ryggen?
    Saab 9-3 SC -08

  8. #1608
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Loggar man på ett Saabforum och kallar företaget för "skiten" så är man ett troll med enda syftet att provocera.
    Varför får man inte som saabintreesserad vara less på alla dessa turer?

    Jag kan själv tycka det är jäkla lessamt att höra på all rapportering, det var ju intressant de första 2 månaderna för att nu bara stå och älta skiten utan att komma framåt eller bakåt.
    Inte för att tala om allt man får höra på jobbet med folk som ska göra sig roliga över vilken bil man äger, på ett sätt vore det då bättre att det var klart med hur framtiden skulle bli, konkurs eller räddad, istället för 3-4 månader ytterligare med div artiklar i dagspressen om dittan och dattan.
    Kallar man Saab för "skiten" så framstår man som ganska ointresserad av hur det går.
    Då är det ju bara att logga ur och gå vidare...
    Fredrik J

  9. #1609
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Citat Ursprungligen postat av EtZi11
    Jag sa inte att det var Sveriges fel att SAAB inte säljer bilar. Det är SAABs problem.
    Men man behöver inte sparka på dem som ligger ner. Låt VM försöka spela ut sina kort. Funkar inte det så blir det konkurs med allt vad det innebär.
    Även om det är just nu är extremt när konkurs så kanske det finns en lösning och då tycker jag man ska välja det alternativet istället för lägga ner skiten.
    Men det är ju alltid enklare att ge upp än att kämpa.

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11
    Regeringen har gått i borgen för EIB-lånet, vilket man inte behövt göra. På vilket sätt pissar man på Saab menar du?

    Man anser väl helt enkelt inte att VM har rent mjöl i påsen, vilket jag själv också känner mig tveksam till.
    Jag menar inte att det är regeringen eller någon enskild person som pissar på SAAB. Men oftast så hör man "Lägg ner skiten", det är helt klart SAABs eget fel att de är i den sits de är i då de inte sålt tillräckligt med bilar. Kan man inte låta de försöka ändra på det nu? Vad jag vet så är inte bolaget försatt i konkurs än. Kanske det sker om en vecka, om en månad, om ett år eller aldrig. En konkurs är ju aldrig något bra, men det är ju så marknaden fungerar. Med allt vad en konkurs innebär.

    Om nu VM har en deal på gång så låt han försöka fixa den. Finns ju andra företag som varit nära konken men som det i slutändan gått bra för.
    Det enklaste är väl bara att vänta och se vad som händer utan att skrika ut "Lägg ner skiten"

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  10. #1610
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av EtZi11
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Regeringen har gått i borgen för EIB-lånet, vilket man inte behövt göra. På vilket sätt pissar man på Saab menar du?

    Man anser väl helt enkelt inte att VM har rent mjöl i påsen, vilket jag själv också känner mig tveksam till.
    Jag menar inte att det är regeringen eller någon enskild person som pissar på SAAB. Men oftast så hör man "Lägg ner skiten", det är helt klart SAABs eget fel att de är i den sits de är i då de inte sålt tillräckligt med bilar. Kan man inte låta de försöka ändra på det nu? Vad jag vet så är inte bolaget försatt i konkurs än. Kanske det sker om en vecka, om en månad, om ett år eller aldrig. En konkurs är ju aldrig något bra, men det är ju så marknaden fungerar. Med allt vad en konkurs innebär.

    Om nu VM har en deal på gång så låt han försöka fixa den. Finns ju andra företag som varit nära konken men som det i slutändan gått bra för.
    Det enklaste är väl bara att vänta och se vad som händer utan att skrika ut "Lägg ner skiten"

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11
    Jag har aldrig sagt "lägg ned skiten". Vill inget hellre än att det ska gå bra för Saab, men jag känner mig skeptisk.

    Sedan är jag trött på detta gnäll om att regeringen skulle motarbeta Saab. Varför skulle man göra det? Varför skulle man gått i borgen för Saab om man ville motarbeta? Varför skulle man motarbeta Antonov som ägare utan anledning?

  11. #1611
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Jag har aldrig sagt "lägg ned skiten". Vill inget hellre än att det ska gå bra för Saab, men jag känner mig skeptisk.

    Sedan är jag trött på detta gnäll om att regeringen skulle motarbeta Saab. Varför skulle man göra det? Varför skulle man gått i borgen för Saab om man ville motarbeta? Varför skulle man motarbeta Antonov som ägare utan anledning?
    Jag menade inte att du sagt utan att mer att det är något som man läser/hör ofta. Helt klart ser det ju inte ljust ut nu men man vill ju att de ska klara det. Även fast man ibland undrar om det verkligen går.

    Det är ju väldigt osäkert nu så jag tycker inte regeringen skall gå in med pengar för risken är ju stor att pengarna går åt fort och att man inte får så mycket valuta för dem.
    Då är det bättre att vänta och se om SAAB kan lösa detta.

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  12. #1612

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Varför skulle man motarbeta Antonov som ägare utan anledning?
    Det måste vara en mycket bra anledning man har då, om man hellre utraderar tio tusen arbeten, ett anrikt varumärke och mycket annat - än låter Antonov ge pengar till svensk industri.

  13. #1613
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Varför skulle man motarbeta Antonov som ägare utan anledning?
    Det måste vara en mycket bra anledning man har då, om man hellre utraderar tio tusen arbeten, ett anrikt varumärke och mycket annat - än låter Antonov ge pengar till svensk industri.
    Då finns det väl förmodligen en mycket bra anledning också. Men vi känner inte till den. Varför skulle regeringen vilja utradera 10000 jobb?

  14. #1614
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla

    Det måste vara en mycket bra anledning man har då, om man hellre utraderar tio tusen arbeten, ett anrikt varumärke och mycket annat - än låter Antonov ge pengar till svensk industri.
    Då finns det väl förmodligen en mycket bra anledning också. Men vi känner inte till den. Varför skulle regeringen vilja utradera 10000 jobb?
    Klart att det måste finnas anledningar bakom, varför skulle regeringen mfl lägga ner så jäkla jobb med granskningar osv om det bara var att plocka inn honom.

    Regeringen väl helst inte ha med detta att göra alls, då vore ju det lättaste att bara släppa in ryssen, han får betala och sen är det lungt över nästa val angående Saab, kanske rent av plocka lite bonuspoäng genom att berätta att de räddat massa jobb genom att snabbt ha släppt in ryssen.

    nej det finns säkerligen bra anledningar som förklarar varför läget är som det är, vore ju roligt om någon med insyn kunde skriva bok om det eller en dokumentär.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #1615

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Då finns det väl förmodligen en mycket bra anledning också. Men vi känner inte till den. Varför skulle regeringen vilja utradera 10000 jobb?
    Jag tror att Antonov på något sätt blåst EU förut - kanske irriterar man sig på hur han kringgick förbudet för ryska banker att etablera sig inom EU när han förvärvade Snoras och började agera genom bolaget.

    Som straff blockerar EU honom i Saab, och våra politiker har väl blivit skrämda av sina EU-kollegor och vågar därför varken agera eller uttala sig i frågan. Tyskland eller Frankrike hade förstås aldrig tillåtit att en tredje part dikterade hur de ska sköta sina affärer, och hade i samma situation löst EIB-lånet omedelbart för att själva stå som kreditgivare till Saab. För våra politiker är det lättare att låta Saab gå under än att riskera dålig stämning på jobbet, med arga sydeuropeer som talar i en högre samtalston än svensken i gemen känner sig bekväm med. Det finns jättemånga bra saker med Sverige, men den utbredda konflikträdslan är inte en av dem.

  16. #1616
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla

    Det måste vara en mycket bra anledning man har då, om man hellre utraderar tio tusen arbeten, ett anrikt varumärke och mycket annat - än låter Antonov ge pengar till svensk industri.
    Då finns det väl förmodligen en mycket bra anledning också. Men vi känner inte till den. Varför skulle regeringen vilja utradera 10000 jobb?
    Våran köra regering vill inte ha industri i Sverige. De vill att alla ska jobba som tjänstemän.

  17. #1617
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av granberg85
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Då finns det väl förmodligen en mycket bra anledning också. Men vi känner inte till den. Varför skulle regeringen vilja utradera 10000 jobb?
    Våran köra regering vill inte ha industri i Sverige. De vill att alla ska jobba som tjänstemän.
    De vill se en övergång till ett tjänstesamhälle, men inte fan vill de avsiktligt döda 10000 jobb. Det finns inte på kartan.

  18. #1618
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av granberg85
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Då finns det väl förmodligen en mycket bra anledning också. Men vi känner inte till den. Varför skulle regeringen vilja utradera 10000 jobb?
    Våran köra regering vill inte ha industri i Sverige. De vill att alla ska jobba som tjänstemän.
    Tro fan det asså
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  19. #1619
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av granberg85
    Våran köra regering vill inte ha industri i Sverige. De vill att alla ska jobba som tjänstemän.
    Mellan 30 och 40% av de Saabanställda är tjänstemän.
    Fredrik J

  20. #1620
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Då finns det väl förmodligen en mycket bra anledning också. Men vi känner inte till den. Varför skulle regeringen vilja utradera 10000 jobb?
    Jag tror att Antonov på något sätt blåst EU förut - kanske irriterar man sig på hur han kringgick förbudet för ryska banker att etablera sig inom EU när han förvärvade Snoras och började agera genom bolaget.

    Som straff blockerar EU honom i Saab, och våra politiker har väl blivit skrämda av sina EU-kollegor och vågar därför varken agera eller uttala sig i frågan. Tyskland eller Frankrike hade förstås aldrig tillåtit att en tredje part dikterade hur de ska sköta sina affärer, och hade i samma situation löst EIB-lånet omedelbart för att själva stå som kreditgivare till Saab. För våra politiker är det lättare att låta Saab gå under än att riskera dålig stämning på jobbet, med arga sydeuropeer som talar i en högre samtalston än svensken i gemen känner sig bekväm med. Det finns jättemånga bra saker med Sverige, men den utbredda konflikträdslan är inte en av dem.
    Det där ligger antagligen rätt nära sanningen. För hade man haft ett bra skäl att stoppa honom hade det säkert varit ute nu, och inte motstridiga bud om att de utvärderar/inte utvärderar eller att det beror på GM. Till detta tror jag att det finns en rädsla inom framförallt tysk bilindustri för en stark rysk spelare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •