http://www.di.se/artiklar/2012/8/27/...a-i-hetluften/
Ni får ursäkta om jag river upp gamla sår men jag måste skriva av mig lite ilska...
Från dag 1 har jag varit skeptisk till Muller och den känslan har bara förstärkts sen konkursen!
Först kommer det fram att en av de prioriterade fordringsägarna i konkursen är ett bolag som Saab inte vill uppge namnet på, och som konkursboet är skyldigt en summa som är snarlik den som VM och Spyker köpte Saab för.
Sen visar det sig att Saabs ägare Spyker som har gått med förlust varje år sedan VM startade företaget, plötsligt gör sitt första år med vinst i och med att Saab går i konkurs.
Och nu har alltså Victor Muller och Spyker fått Youngman att gå in i företaget med 82 miljoner kronor "som tack" för att Muller smugglade ut rättigheterna till Phoenix-plattformen till Youngman innan konkursen. Phoenix måste ha varit det i särklass mest värdefulla som fanns kvar i Saab efter att GM dragit sig ur.
För att inte glömma de hutlösa räntor som Mullers egna bolag tog ut på lån man gav till Saab, bonusar och ersättningar osv.
Jag trodde inte en sekund på att Muller hade satsat allt han ägde och snacket om att han om Saab gick omkull skulle gå i personlig konkurs, aldrig mer kunna få ett jobb p.g.a. ryktet, att han var körd i näringslivet osv.
Hur många av sina 100 000-kronors klockor tror ni att han har sålt? Hur många båtar ur sin "yatch-samling" har han pantsatt? 1000-tals personer har förlorat sina jobb och redan efter 6 månader är Muller tillbaka och ska tjäna miljoner på Saabs kvarlevor...