Kunde inte låta bli att söka lite på nätet och hittade en liten artikel från 2003 som handlade om fördelningen av EU-bidrag till olika länder i EU. Man kan läsa den här:
http://www.dagensarbete.se/home/da/home ... enDocument
Mellan 1995 och 2000 delades drygt 17 miljarder ut till fordonsindustrin. Gissa hur mycket svensk industri fick! 9 miljoner! Det är ju bra med 9 miljoner tänker man...tills man läser att Tyskland och Spanien delar på hälften av pengarna. Alltså får tysk fordonsindustri under samma period mer än 5 miljarder! Nog för att BMW behöver hjälp med att ordna till kvaliteten i lackboxarna men det är ju nästan löjligt! Sen när var Tyskland ett land som behövde stöd i de mängderna jämfört med Sverige och andra? Här är listan med summorna i hundratal milj euro:
1. Spanien 569
2. Tyskland 565
3. Storbritannien 255
4. Italien 181
5. Frankrike 141
6. Portugal 103
7. Österrike 38
8. Belgien 33
9. Holland 13
10. Finland 6
11. Sverige 1
Märk väl att Portugals fordonsindustri har 100 gånger så stort stöd som svensk. Vad tillverkas där? Inte så mycket alls innan Ford och VW fick totalt 4 miljarder i bidrag för att bygga en sprillans ny bilfabrik där de kunde bygga Sharaner od.
Det där var alltså lite gamla siffror. Vad händer då 2008 när vi har lite ekonomisk kris i världen? Jo, 3 stora amerikanska biltillverkare får statligt stöd i storleksordningen 25 miljarder dollar för att kunna utveckla modernare och mer miljövänliga bilar i USA. Nu är det mest intressanta inte själva bidraget, utan vad tysk bilindustri säger om när USA ger sina företag bidrag (länken till artikeln:
http://www.automotorsport.se/news/15706 ... l-detroit/):
"Vi är definitivt emot statligt stöd till bilindustrin", sa tyska bilindustriföreningens, VDA, ordförande Mathias Wissman under transportmässan i Hannover på fredagen. Och vd för lastvagnstillverkaren MAN, Anton Weimann, sa att "stödet förvränger konkurrensen…i tillverkningsindustrin ska man låta den fria marknaden råda".
Sa de som norpat åt sig miljardstöd några år tidigare.
Hur fungerar stödet då? Jag citerar ur en artikel igen:
"Det mesta av stödet till företagen ges i form av
nationellt statsstöd. Det innebär att ett enskilt företag ber landets regering om stöd. Till exempel i form av penningbidrag, skattelättnader, fördelaktiga lån, räntesubventioner eller statliga garantier.
Pengarna till stödet kommer från skattebetalarna och hämtas från den nationella statsbudgeten.
Det innebär exempelvis att det franska statsstödet till Smartbilen kommer från franska skattebetalare.
Men stödet kan också komma från EU:s strukturfonder som Europas alla skattebetalare gemensamt betalar in till. Varje land får en del av dessa strukturfonder att använda. Men det går inte att ge stöd hur som helst oavsett om pengarna kommer i form av statsstöd eller från strukturfonderna.
EU-kommissionen ska säga ja eller nej. EU reglerar varje stödeuro."
Så sanningen är alltså att EU bestämmer vilka som ska få stöd. Och här ser vi alltså var skon klämmer. Det måste vara en synnerligen tuff svensk regering som klarar av att lobba mot EU-kommissionen för att det ska bli resultat. Och eftersom det är i slutändan den tyska och franska ekonomin som bestämmer kommer vi nog inte få se några snabba beslut från EIB i fortsättningen heller.
Jag gillar tanken på fri konkurrens...men det är inte det som råder i Europa idag.