Sidan 48 av 199 FörstaFörsta ... 3846474849505898148 ... SistaSista
Resultat 941 till 960 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #941
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av jankes
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Muller kanske skakar fram stålar till löner, vilket är bra för de anställda.
    Kortsiktigt.

    Men, efter alla dessa turer, vem köper en ny SAAB? Vem vågar? Vilka stora företag kommer göra det?
    Med dessa ständiga kortsiktiga brandkårsutryckningar för att få fram medel till överlevnad för stunden anser jag att SAAB inte har en chans. Inte en chans.

    Skall de dessutom ta rejält med betalt för en ny SAAB måste de upp ett par snäpp i kvalitet. De måste upp många snäpp i attityd hos säljare ( inte alla ) och hur många bra säljare vill i framtiden sälja SAAB?

    Jag tänkte byta min -08:a till en NG9-5 men det blir inget av med det. Törs inte. Blir till att behålla och varje gång man sätter sig i den bli påmind om sin sämsta affär i livet.
    (Alt. sälja och åka Corsan ett tag. Köpa BMW om ett par år kanske.)

    SAAB kommer att dö. Det är slut nu.
    Negativ? Nej, realist. Tyvärr.

    Mvh
    Patrik Johansson, medlem 319
    Har kört SAAB turbo sedan min första 99 turbo -80 som inhandlades 1986, när jag tog körkort...
    Varför inte köpa en saab är mer sugen nu än förut, har aldrig tittat på värdeminskning o liknande vid köp av bilar utan mer känslan utseende m,m..Hur många har inte gått miste om en udda och härlig åktur med citroen xm v6 av samma skäl..Jag inväntar nästa verision av saab 9-3 skulle allt gå käpprätt vilket jag inte tror blir det en ny(eller beg) saab 9-5 nya modellen i isåfall
    Hej!

    Lite OT, men:

    Trots allt elände de senaste månaderna gick min beställning på en ny 9-5 sc vector igenom idag (vilket inte var helt lätt). Företaget jag jobbar på anlitar ett av de större leasingbolagen. Om allt skulle gå åt skogen har jag även tagit in offert på en V70 D3 momentum. Bilarna är likvärdiga i utrustning/prestanda.

    Uppmärksamma att:
    # Volvon blev dyrare (netto) än Saaben, dvs som vanligt Saab = mer bil för pengarna.
    # Leasingkostnaden (baserad på att leasingbolaget garanterar restvärdet) blev något LÄGRE för Saaben.
    # Kollegornas bilar (Peugeot, Volvo, Skoda, VW mm) har ungefär samma leasingkostnad.

    Eftersom jag kunde visa upp detta svart på vitt fick jag lov att välja Saaben för min chef (som varit mycket tveksam).

    Dessutom:
    # Handlarna kunde även garantera mig ett restvärde om jag köpte privat och detta blev också bättre för Saaben.
    # Handlarna står för garantin.


    Vågar dock inte ropa hej förrän bilen står på uppfarten i slutet på september, vilket jag ser fram emot oerhört mycket.

    Mvh
    H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  2. #942
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    Citat Ursprungligen postat av jankes
    Varför inte köpa en saab är mer sugen nu än förut, har aldrig tittat på värdeminskning o liknande vid köp av bilar utan mer känslan utseende m,m..Hur många har inte gått miste om en udda och härlig åktur med citroen xm v6 av samma skäl..Jag inväntar nästa verision av saab 9-3 skulle allt gå käpprätt vilket jag inte tror blir det en ny(eller beg) saab 9-5 nya modellen i isåfall
    Hej!

    Lite OT, men:

    Trots allt elände de senaste månaderna gick min beställning på en ny 9-5 sc vector igenom idag (vilket inte var helt lätt). Företaget jag jobbar på anlitar ett av de större leasingbolagen. Om allt skulle gå åt skogen har jag även tagit in offert på en V70 D3 momentum. Bilarna är likvärdiga i utrustning/prestanda.

    Uppmärksamma att:
    # Volvon blev dyrare (netto) än Saaben, dvs som vanligt Saab = mer bil för pengarna.
    # Leasingkostnaden (baserad på att leasingbolaget garanterar restvärdet) blev något LÄGRE för Saaben.
    # Kollegornas bilar (Peugeot, Volvo, Skoda, VW mm) har ungefär samma leasingkostnad.

    Eftersom jag kunde visa upp detta svart på vitt fick jag lov att välja Saaben för min chef (som varit mycket tveksam).

    Dessutom:
    # Handlarna kunde även garantera mig ett restvärde om jag köpte privat och detta blev också bättre för Saaben.
    # Handlarna står för garantin.


    Vågar dock inte ropa hej förrän bilen står på uppfarten i slutet på september, vilket jag ser fram emot oerhört mycket.

    Mvh

    Hej Mkt roligt att det är ngn i tjänstebilsåkarkåren som vågar stå för sitt och kämpa!

    Trots allt skit för SAAB just nu!

    Hoppas också att den kommer stå på din uppfart i September och när den gör det kommer jag att vara så jäkla avis på dej

    Lycka till

    Mvh Per(ponken)
    H
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  3. #943

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Fegt och fegt. Dom var väl löntagarrepresentanter i styrelsen? Det är en rättighet som fackföreningarna har för att få insyn i verksamheten, inte leda den.
    Nja, ingen i styrelsen leder bolaget, det gör verkställande ledningen. Styrelsen överser verksamheten. Att tro att LR mandat är så bergänsat som du skriver är inte sant. LR kan även påverka styrelsens arbete och har därmed ansvar för för alla beslut (såvida de inte tydligt markerar detta, eller som nu i fallet frånträder ur styrelsen).

  4. #944
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Man ska ju hänga med i svängarna också...
    Fredrik J

  5. #945
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    Citat Ursprungligen postat av jankes
    Varför inte köpa en saab är mer sugen nu än förut, har aldrig tittat på värdeminskning o liknande vid köp av bilar utan mer känslan utseende m,m..Hur många har inte gått miste om en udda och härlig åktur med citroen xm v6 av samma skäl..Jag inväntar nästa verision av saab 9-3 skulle allt gå käpprätt vilket jag inte tror blir det en ny(eller beg) saab 9-5 nya modellen i isåfall
    Hej!

    Lite OT, men:

    Trots allt elände de senaste månaderna gick min beställning på en ny 9-5 sc vector igenom idag (vilket inte var helt lätt). Företaget jag jobbar på anlitar ett av de större leasingbolagen. Om allt skulle gå åt skogen har jag även tagit in offert på en V70 D3 momentum. Bilarna är likvärdiga i utrustning/prestanda.

    Uppmärksamma att:
    # Volvon blev dyrare (netto) än Saaben, dvs som vanligt Saab = mer bil för pengarna.
    # Leasingkostnaden (baserad på att leasingbolaget garanterar restvärdet) blev något LÄGRE för Saaben.
    # Kollegornas bilar (Peugeot, Volvo, Skoda, VW mm) har ungefär samma leasingkostnad.

    Eftersom jag kunde visa upp detta svart på vitt fick jag lov att välja Saaben för min chef (som varit mycket tveksam).

    Dessutom:
    # Handlarna kunde även garantera mig ett restvärde om jag köpte privat och detta blev också bättre för Saaben.
    # Handlarna står för garantin.


    Vågar dock inte ropa hej förrän bilen står på uppfarten i slutet på september, vilket jag ser fram emot oerhört mycket.

    Mvh
    H
    Bra jobbat ! Tänk om fler gjorde som du. Då skulle inte SAABs problem vara lika stora !
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  6. #946

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Tråkig historia det här.

    Tydligen var inte Victor, dömd manschett-brottsling och mütoman, rätt man att få upp SAAB på vägbanan igen.

    /A.Theist

  7. #947
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

  8. #948

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Haldriks chefs inställning bevittnar att mediajournalister har en hel del av krisen i Saab på sitt samvete.

  9. #949
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av A.Theist
    Tråkig historia det här.

    Tydligen var inte Victor, dömd manschett-brottsling och mütoman, rätt man att få upp SAAB på vägbanan igen.

    /A.Theist
    >>A.Theist, ordet är ju fritt och man får ju tro på vad man vill...men du kan väl nämna någon/några som hade gjort
    jobbet bättre och som också ville ha jobbet.
    Till mitt garage: Garaget

  10. #950

  11. #951

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    "Transaktionen ska dessutom godkännas av EIB och den svenska regeringen. Detta väntas ske inom kort."

    Ska vi slå vad om att regeringen och EIB (i synnerhet) är väldigt upptagna just nu och inget besked kommer på sisådär en månad?

  12. #952
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Skillnaden nu är ju att Antonov inte är med och affären har ju varit "på gång" ganska länge. Har inte riksgälden redan godkänt frisläppandet av pantbrev för fastigheten förresten?
    Fredrik J

  13. #953
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Har inte riksgälden redan godkänt frisläppandet av pantbrev för fastigheten förresten?
    "Regeringen fattade beslut i går om att ge Riksgälden i uppdrag att teckna ett tilläggsavtal i det avtal man har om EIB-lån – det handlar om att skriva ned säkerheterna på lånet och själva lånet för att fastighetsaffären ska gå igenom.

    – Vi har gett Riksgälden i uppdraget att slutföra det här, med det tillägget att affären överensstämmer med det som presenterades i går, säger Maud Olofssons pressekreterare Erik Bratthall.

    Ett antal sista justeringar i sista minuten mellan köpande och säljande part kan vara bakgrund till denna sista granskning. När det gäller EIB, som också ska godkänna, har förhandsbeskedet varit att de också godkänner affären och i pressmeddelandet står det att man väntar att parterna ska ge besked snart."

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.12680...-fastigheterna

  14. #954
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Som sagt, när Antonov inte är inblandad går det lättare.
    Fredrik J

  15. #955
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Skönt att Saab har fått ordning på det ena åtminstone Men visst allt är inte klart än men de befinner sig i ett bättre läge än för några dagar sedan! Betala bara lönerna nu så är det ännu bättre sedan. Jag visste att det skulle bli lite bättre denna veckan och det var många som inte trodde det Jag vet att allt inte är klart igen, jag säger inte att Saab är räddat än!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  16. #956
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    52

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Nu förstår inte jag skall riksgälden gå igenom antonov 2 gånger.Vad tror de att han gjort egentligen vad jag förstått så är väl han redan rentvådd av både GM och riksgälden redan.................

  17. #957
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av jankes
    Nu förstår inte jag skall riksgälden gå igenom antonov 2 gånger.Vad tror de att han gjort egentligen vad jag förstått så är väl han redan rentvådd av både GM och riksgälden redan.................
    Många skriver olika har jag märkt numera! Riksgälden och GM har ju godkänt han såvitt jag vet, och nu är det bara Europeiska Idiotbanken kvar Hade det varit möjligt så bombar jag gärna sönder deras byggnad med alla deras chefer därinne
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  18. #958
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Moget...

  19. #959
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Moget...
    Ilskan mot de blir bara större för varje dag som går, så enkelt är det
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  20. #960
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ilskan mot de blir bara större för varje dag som går, så enkelt är det
    Det är kanske så att EIB vet mer om Antonov än vad GM och Riksgälden gör. Uppenbarligen så är det i vart fall något som får dem att tveka och det kan man förstå med tanke på summorna det handlar om. EIB vill nog känna sig säkra på att de inte hamnar i fel fickor.

    Och i slutändan är det inte EIB:s fel att SAAB har det svårt. SAAB valde att söka pengar från EIB och då får man finna sig i att ett lånegivare dikterar villkoren.
    Hade SAAB lyckats få rätt finansiärer från början så hade man inte haft detta beroende.

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •