Sidan 99 av 199 FörstaFörsta ... 4989979899100101109149 ... SistaSista
Resultat 1 961 till 1 980 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #1961
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Petch
    Ja, och även fast det inte hade varit försent, så hade jag inte haft råd att köpa en NY Saab för det. Vem har det egentligen? Förtetag, kommuner, landsting, rättsväsende.
    Och folk med gött om pengar. Hade jag kunnat göra det, så hade jag gjort de!

    Ett av felen att det går så dåligt för saab är faktiskt sveriges kommuner och landsting!
    Våran hemtjänst här i bygden, kör Toyota. Borde inte dom köra Saab? Gubbarna och tanterna i Sveriges riksdag, borde även dom köra Saab. Alla myndigheter och högre instanser borde köra Saab! KUNGEN BORDE KÖRA SAAB!

    För han kan baskemig köpa en NY!
    Syt inte. I Sverige är era bilar billiga
    ...här i Norge är dom dyra

    ...men det er förjävligt om Saab skal gå åt skogen
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  2. #1962
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Petch
    Ja, och även fast det inte hade varit försent, så hade jag inte haft råd att köpa en NY Saab för det. Vem har det egentligen? Förtetag, kommuner, landsting, rättsväsende.
    Och folk med gött om pengar. Hade jag kunnat göra det, så hade jag gjort de!

    Ett av felen att det går så dåligt för saab är faktiskt sveriges kommuner och landsting!
    Våran hemtjänst här i bygden, kör Toyota. Borde inte dom köra Saab? Gubbarna och tanterna i Sveriges riksdag, borde även dom köra Saab. Alla myndigheter och högre instanser borde köra Saab! KUNGEN BORDE KÖRA SAAB!

    För han kan baskemig köpa en NY!
    Givetvis. Men det är här en utav anledningar som jag tror. Saab har ingen liten bil, typ Yaris, 206 m.fl. Det är dem bilarna kommunerna oftast kör runt i. Varför kan man fråga sig har SAAB inte tillverkat något liknande? Ne, istället satsar man flera år efter Volvo på att göra 4WD, grattis verkligen rätt tidpunkt. Det är ju bara att kolla på europas mest sålda bilar, där ligger ju småbilarna i topp. Kan inte något förklara för mig varför Saab envisas med att inte tillverka småbilar? Visst kan man väl sälja en och annan Aero men det är så otroligt liten grupp dem riktar sig till. Och sen håller man på att släppa 9-4X, ja Tjena! Suv känns så 2011
    Saab 9-3 SC -08

  3. #1963
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://www.egmcartech.com/2007/01/12/sa ... volvo-c30/ Detta är väl en småbil? Ska inte kineserna bygga den nu?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  4. #1964
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    http://www.egmcartech.com/2007/01/12/saab-9-1-to-take-on-bmw-1-series-audi-a3-volvo-c30/ Detta är väl en småbil? Ska inte kineserna bygga den nu?
    Vi får väl se. Låter lovande, om än cirka 10 år för sent.
    Saab 9-3 SC -08

  5. #1965
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    41

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Den bilen lär ju inte tilltala många. Men dom borde absolut satsat på småbilar för längelängesen. Kanske bara är jag, men ska dom bygga en liten bil, om än 10 år försent, så får dom ta sig en riktig funderare på hur den ska se ut!
    "8292"

  6. #1966
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  7. #1967
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

  8. #1968
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_M
    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Roligast av allt är ju alla jävla nötter som säger att 2,5 miljard inte kommer att räcka från kineserna. De verkar ju på fullaste allvar tro att de bara ska betala in den summan och sen sitta och titta på….
    Har du lust att utveckla det där lite?
    2,2-2,5 Miljarder avser ju bara köpeskillingen. Naturligtvis kommer kineserna att investera ytterligare om affären går i lås...

  9. #1969
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Lars Carlström är ju knappast mer opartisk än journalisterna.

    Han kanske har varit med och övertalat Antonov att satsa pengar i Saab och är lite rädd för både jobb och hälsa nu om Saab går i kk och Antonov förlorar en massa pengar.
    Sant att han inte är opartisk.

    Angående det andra; det där är en ganska vild spekulation, för att inte tala om biten om "jobb och hälsa". Muller och Antonov lärde väl känna varandra runt 2005 ett par år innan han hjälpte Spyker 2007. Han behövde nog ingen mellanhand, så där tror jag att du är fel ute.

    Har lite svårt för vilda spekulationer i allmänhet, och i vissa sammanhang enbart spekulationer, och med Saab blir det extra plågsamt. Men det är väl som Fritiof Nilsson Piraten sade: "Man 'visste inte vad man skulle tro', och alltså trodde man."
    Som jag skrev tidigare, det om "jobb och hälsa" var inte allvarligt menat, jag skulle självklart ha lagt till en " ". Syftade bara på hur man i gamla Ryssland brukade lösa tvister.

    Om du ogillar spekulationer så har du kommit till fel tråd. Hehe. Men välkommen i alla fall.

  10. #1970
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Vill inte argumentera direkt om just den biten, men likväl, det är inte alltid så att en domstol lyckas med det som är dess uppgift, det är därför vi har flera instanser.
    Nej, anledningen till att det finns flera domstolsinstanser är inte för att domstolar ibland "misslyckas" med sin uppgift.

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Som Saab säger i överklagan, med hänvisning till tingsrättens beslut, har tingsrätten ansett som sin uppgift att bedöma om det finns förutsättningar för en framgångsrik rekonstruktion. Det ska den inte göra, det är rekonstruktörens uppgift. Rätten ska endast avslå om det saknas skälig anledning att anta att syftet med rekonstruktionen kan uppnås. Och det är väl där som rätten hamnade snett.
    Intressant, syftet med rekonstruktionen var alltså inte att den skulle bli framgångsrik, utan syftet var att det skulle bli en misslyckad rekonstruktion?

    Sen undrar jag om du har någon länk till Saabs överklagan, vill gärna läsa den.

  11. #1971
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Sen undrar jag om du har någon länk till Saabs överklagan, vill gärna läsa den.
    Här är den: http://ttela.se/polopoly_fs/1.1357074.1 ... %20mfl.pdf

    Bilagorna är tyvärr inte med. Det hade varit väldigt intressant att läsa pappren från Youngman och Pang Da.

  12. #1972
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Sen undrar jag om du har någon länk till Saabs överklagan, vill gärna läsa den.
    Här är den: http://ttela.se/polopoly_fs/1.1357074.1 ... %20mfl.pdf
    Tackar!

  13. #1973
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Sen undrar jag om du har någon länk till Saabs överklagan, vill gärna läsa den.
    Här är den: http://ttela.se/polopoly_fs/1.1357074.1 ... %20mfl.pdf

    Bilagorna är tyvärr inte med. Det hade varit väldigt intressant att läsa pappren från Youngman och Pang Da.
    Här är bilagorna:

    http://www.vanersborgstingsratt.domstol ... %20mfl.pdf

  14. #1974
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Där fanns mycket positiva saker!

  15. #1975
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    En intressant vinkling på affären med Youngman är att de redan äger Lotus som idag arbetar på konsultbasis åt andra företag.

    Hur tror ni detta påverkar Saabs möjligheter till att tjäna pengar på sitt tekniska kunnande?

  16. #1976
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ja! vi får se vad beskedet blir om någon vecka el kanske rentav slutet av denna vecka vore ju fan om inte nya 9-5 combin samt 9-4 x:en samt kommande 9-3 kan få komma ut på svenska vägar!!!!!

    Helvete Polisen som vi f ö redan avhandlat i denna tråd lite tidigare, var mkt besviken pratade med fordonsredogöraren i ett norrlandsdistrikt dock ej luleå! som sade sej va otroligt lessen att de inte skulle få sina beställda Ng
    9-5:Or med Xwd "var några stycken" hur många ville han dock ej berätta mer än att det "var ett par"
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  17. #1977
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Nej, anledningen till att det finns flera domstolsinstanser är inte för att domstolar ibland "misslyckas" med sin uppgift.
    Ja, jag vet att det inte är den direkta orsaken till att det ser ut som det gör, men det faktum att det gör det, underlättar när något blir fel, för att ta det enkelt. Min formulering "det är därför" var olycklig. Men faktum kvarstår att det händer att domstolar begår fel, av olika orsaker; därmed inte sagt att det definitivt var så i detta fall.

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Som Saab säger i överklagan, med hänvisning till tingsrättens beslut, har tingsrätten ansett som sin uppgift att bedöma om det finns förutsättningar för en framgångsrik rekonstruktion. Det ska den inte göra, det är rekonstruktörens uppgift. Rätten ska endast avslå om det saknas skälig anledning att anta att syftet med rekonstruktionen kan uppnås. Och det är väl där som rätten hamnade snett.
    Intressant, syftet med rekonstruktionen var alltså inte att den skulle bli framgångsrik, utan syftet var att det skulle bli en misslyckad rekonstruktion?
    Ja nu behöver man inte dra motsatsslut. Säg så här, tingsrätten har att göra en begränsad bedömning, den kan inte annat heller, då lagen säger att "... om gäldenärens ansökan tas upp, skall rätten genast pröva den ...". Det är m.a.o. en snabb process. (F.ö. ett konsultbolag som anlitats av Saab, ansökte nyligen om konkurs, tråkigt; men där började det med en rekonstruktion, om jag förstått saken rätt, och då får man väl anta att man hade funnit att det fanns skälig anledning att anta att syftet kunde uppnås, även om man senare inte lyckades med det.)

    Rätten ska förhindra missbruk av företagsrekonstruktioner. Och om jag säger att "den endast [ska] avslå om det saknas skälig anledning att anta att syftet med rekonstruktionen kan uppnås", så är det inte samma sak som att ”syftet var att uppnå en misslyckad rekonstruktion”. Och det är lite där som jag menade att rätten hamnade snett. Visst (första) ansökan var kortfattad och i vissa delar allmänt hållen, och det kan förklara att rätten inte tyckte sig se tillräckligt med information. (Och då fick vi ju den där lilla mini-diskussionen i medierna i förra veckan huruvida rätten skulle ha begärt mer info, eller om Saab fick skylla sig självt då de kom in med för lite.)
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Sen undrar jag om du har någon länk till Saabs överklagan, vill gärna läsa den.
    Den och bilagor finns, som tidigare, på tingsrättens hemsida. Tyvärr hann jag inte svara, men jag ser att du redan har fått svar och länkar.

    Och från din tidigare kommentar:
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Om du ogillar spekulationer så har du kommit till fel tråd. Hehe.
    Heh. Ibland kan det bli litet för mycket av det, på nätet och i medierna, men vi ser det överallt så inget nytt, endast att det svider litet extra när det är något som man bryr sig om. Heh, vill du ha en vild spekulation? Saab kalkylerade med att få avslag i första instans, för att på så sätt vinna tid.
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Men välkommen i alla fall.
    Tack, i alla fall.

  18. #1978
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Helvete Polisen som vi f ö redan avhandlat i denna tråd lite tidigare, var mkt besviken ...
    Mmm, det var rejält jäkla tråkigt att Polisen tvingades att stoppa sin beställning. Nästan lika sorglig, eller kanske värre då den verkligen berodde på "mismanagement" av långa kundrelationer, är historien om hur polisen i Aspen, Colorado, fick sluta med Saab; men den gången verkar det ha varit GM:s nonchalans.
    http://www.saabhistory.com/2008/12/14/t ... -colorado/

    Förhoppningsvis får vi se några om något år.

  19. #1979
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2024436

    Är trevligt att han tror på "oss" trots han är "på den andra sidan".

  20. #1980
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/ekonomi?title=volvos_agare_tror_pa_saab&videoid=20 24436

    Är trevligt att han tror på "oss" trots han är "på den andra sidan".

    Åtminstone någon som inte dömer ut Saab iallafall som vissa "experter"
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •