Ursprungligen postat av saablejon
Jag tvärt om.
Känns som man skäms mer och mer när man kommer åkandes i dem.
Känns som folk glor på en, pga. att företaget missköts så mycket.
Skäms så mycket att jag gått och köpt mig en Volvo.
Ursprungligen postat av saablejon
Jag tvärt om.
Känns som man skäms mer och mer när man kommer åkandes i dem.
Känns som folk glor på en, pga. att företaget missköts så mycket.
Skäms så mycket att jag gått och köpt mig en Volvo.
Så kände jag redan första gången dom var på gång att kursa.Ursprungligen postat av Glader91
Fick tack och lov sålt min 9-5. Aldrig känt ett större välbehag vid en bilförsäljning trots alla 10-tusentals kr i reparationer på den..
Håller med om vartenda ord!!Ursprungligen postat av Blodpudding
Mvh. Anders.
9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1
just det vi hade och är...Ursprungligen postat av oceaN666
likviditetskrisen kommer ju just från det faktum att Saab har byggt fler bilar än de haft pengar till... och produktionsstoppet kom i samma veva som man verkligen såg ett avstamp i försäljningen
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Ja, visst talar Carlström i egen sak. Men nog tror jag att tingsrätten är proffsigare än att låta sig påverkas av medierna. I så fall vägdes det nog upp av känslan att veta att det kanske var deras avslag som var spiken i kistan för Saab. Förmodligen har de släktingar eller känner någon som jobbar på Saab.Ursprungligen postat av Roger #2378
Undrar om Carlström ens har läst Saabs ansökan och domstolens avslag?
Domstolen skulle väl knappast ha kunnat gett Saab klartecken för en ny rekonstruktion i det läget, slut på pengar, skulder, kan inte betala lönerna och man TRODDE att pengar var på väg in.
Därför hoppas jag nu att kineserna på något sätt har gått in och GARANTERAT att man har för avsikt att investera i Saab, även om det kanske är svårt att ge garantier utan NDRCs godkännande. Vi får väl se i Saabs överklagan. Jag håller tummarna.
Sen att Carlström skulle vara rädd för Antonov var inte allvarligt menat.
Jag hade skämts om jag hade sålt min saab för en volvo, jag trivs med saab och ingen jävel ska få mig att sälja den pga att någon kollar lite snett på mig
//Dennis Stendahl
Snacka om dåligt självförtroende! Varför skulle man skämmas över att åka SAAB??Ursprungligen postat av Glader91
Jag är stolt som en tupp när jag glider fram i min pärla!
Mvh. Anders.
9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1
Exakt!Ursprungligen postat av Dennis-
Mvh. Anders.
9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1
Jag vet inte om du skämtar eller om du menar allvar?Ursprungligen postat av Glader91
Om du menar allvar är det ju riktigt sorgligt..
Tillämpar du detta synsett på saker förutom bilar?
Sorry för OT men jag blir nästan lite halvlack när man läser sånt här.. hoppas du trollade bara
Köp saab nu!
när det lugnar ner sig antingen positivt eller negativt så stabiliserar det sig med reservdelar m.m
Och då går priserna upp igen, man får väldigt mycket bil om man köper en nu som paniksäljs. (prutmån finns nog med)
Har två funderar på en tredje... men i så fall får det bli en cab (men dom har inte panik ägare verkar det som...)
/per
SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport
Nog för att man ibland säger att bilvalet speglar personligheten men snacka om att man har dålig självkänsla om man identifierar sig så mycket med bilen att man skäms för det man åker för att företaget går dåligt?
Man har väl köpt och kör bilen för att man gillar den? Inte för att den är en penisförlängare? Tror inte många förknippar Saab med penisförlängare ändå så är det DET man är ute efter så har man nog redan från början tänkt lite galet..
Det finns väldigt många bilar jag aldrig i livet skulle köpa men jag skulle inte skämmas för att köra någon av dem. Ok. Jag skulle kanske skämmas en aning om jag körde en rostig Trabant där dörrarna ramlat av och avgassystemet läcker och oljeröken ligger tät, men kom igen. Skämmas över natt för att köra samma bil som man kört i flera år innan.
Själv kör man Saab för att det är en bil som passar mig på alla sätt och vis och det är inget som ändrats över en natt för att företaget som sådant går dåligt.
Snarare gör det kanske ännu roligare att se alla tråkiga plåtburkar försvinna i backspegeln och snarare stolt över att köra Saab. Om någon mot förmodan skulle titta konstigt på mig så är det "idiot"-blicken tillbaka. Svårare än så är det inte.
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Sålde min stackars Volvo för förmån till att köpa en härlig Saab igen, Gissa om det var livat på fyllan den kvällen bland alla volvofantaster till vänner man har ! Men förövrigt hoppas jag Saab kommer på fötter igen så man kan få köpa den nya 9-3an !
Samma här bryr mig inte ett skvatt om bilmärket går dåligt, bara tråkigt att se mest Audi, BMW och Volvo på vägarna. Har själv gått från Toyota till Saab och min 9-5:a som jag har nu älskar jag att köra varje dag då bilen passar mig perfekt.
Saab:en är i alla fall rolig att köra, har kört mycket Audi tidigare A4, A3 och även Volvo V-70 S-60, Mercedes men ingen av dessa var roliga att köra när jag jobbade som biluthyrare för några år sedan.
Då tyckte dessutom jag att 9-5:an var ful vilket har ändrats rejält efter många år och nu tycker jag att både 9-3 och 9-5 är mycket snygga och höjer alltid blicken om jag ser en snygg 9-5:a eller 9-3:a ute på vägarna. En sänkt 9-5:a gör ju inte saken sämre om man ser en sådan blåsa förbi
Fick en rolig kommentar när jag hade sänkt min Saab 9-5 av en mekaniker på en Mekonomen verkstad. "Fan var du tvungen att sänka bilen, var den inte låg som den redan var original" då han tycker att Saab 9-5 överlag är låga bilar. Rätt roligt att höra dock
/Magnus
Det påminner om vad man skulle kunna tro är en bakgrund till somliga av de kommentarer som vi såg under våren och sommaren till olika tidningsartiklar; de vanliga ”Saabhatarna” fanns väl där också, men vissa verkade vara från sådana som svängt i uppfattningen. Längre fram slutade jag läsa kommentarer ...Ursprungligen postat av Glader91
I de fallen rörde det sig om personer som var kvicka att avfärda Saab, och med en önskan om att det skulle läggas ned. Som om de önskade sig något att vara stolta över, och som om de kände att de inte kunde vara det över Saab. På ett sätt mycket märkligt då det brukar sägas att vi svenskar är kända för att inte kunna visa och känna stolthet över just någonting, som vi eller vårt land lyckas prestera. Men det kan naturligtvis vara vid ytligare betraktelser, och att vi till mans mycket väl är stolta över olika saker men att vi inte så gärna medger det.
Jag kan förstå hur du känner; men innan någon har sagt något, så är det ju endast ens egen tolkning. Även om någon säger något så är ev. beslut ändå ens egna.
Det brukar kallas kognitiv dissonans när man får problem med förhållningssätten till något. Säg att man tycker väldigt mycket om produkt A, men får vetskap om något missförhållande, t.ex. att tillverkaren av denna produkt beter sig på ett, enligt en själv, oacceptabelt sätt mot de anställda. Då blir det till att förhandla med sig själv hur man ska förhålla sig. Allt detta sagt utan några som helst jämförelser, då detta är ett klassiskt exempel. Kunde lika gärna ha tagit något från skolgårdens värld. A tycker om B och C, och det är ömsesidigt; men så framkommer det att B inte tycker om C av någon anledning. Nu riskerar A få problem hur denne ska förhålla sig till B respektive C.
Tror man kan säga att det kommer an på hur stort Saabhjärta man har. Somliga är väldigt opportunistiska, trendkänsliga, eller vill av olika skäl inte sticka ut ur mängden och väljer bort mindre märken. Vad här näst? Flytta från en kommun för att ett kommunalråd är ett stolpskott och har skämt ut kommunen? Hmm, i.o.f.s. tänkbart. Det är väl så att alla alltid väger för- och nackdelar med olika val, eller om de ens är möjliga p.g.a. t.ex. för höga transaktionskostnader. Det vill säga priset för att flytta eller göra sig av med varan är för högt, så man blir "inlåst" ett tag. Och somliga bryr sig som sagt långt mindre.
Jag håller med Blodpudding, de negativa skriverierna svider rejält i Saabhjärtat.
Tack.Ursprungligen postat av Perponken
Vill inte argumentera direkt om just den biten, men likväl, det är inte alltid så att en domstol lyckas med det som är dess uppgift, det är därför vi har flera instanser. Och ja, jag håller med dig i din senare kommentar om prövningstillstånd och överklagan, Saab har en stark argumentation, och presenterar goda skäl för en rekonstruktion.Ursprungligen postat av oceaN666
Vad gäller det första beslutet kan man konstatera att tingsrätten har gjort bedömningar som inte är inom dess kompetensområde, eller ansvar, utan ankommer på en ev. rekonstruktör, i samarbete med borgenärer etc. Precis som Saab har skrivit i sin överklagan. Vidare verkar tingsrätten i det här fallet ha ställt högre krav på dokumentation än vad man kan anta ha varit lagstiftarens avsikt. Saab hänvisar även till doktrinen inom området. Det är beklagligt att de tvingas lämna så mycket information nu, och definitivt att rätten nu avslog deras önskan om sekretess vad gäller överklagan. Som alltid finns det en del som man önskar ska få förbli affärshemligheter, teknik etc. Även om mycket förstås kan vara känt av folk i branschen, men inte bland folk i allmänhet. Men det är väl en svår avvägning, och man har ju inget alternativ, bättre då att kasta med everything and the kitchen sink, och vädja om sekretess, för att skydda vissa bitar; vilket nu inte gick.
Lagen talar om en kortfattad redogörelse, och det var vad tingsrätten fick, och den ska endast göra en begränsad bedömning. Som Saab säger i överklagan, med hänvisning till tingsrättens beslut, har tingsrätten ansett som sin uppgift att bedöma om det finns förutsättningar för en framgångsrik rekonstruktion. Det ska den inte göra, det är rekonstruktörens uppgift. Rätten ska endast avslå om det saknas skälig anledning att anta att syftet med rekonstruktionen kan uppnås. Och det är väl där som rätten hamnade snett. Sedan argumenterade rätten konstigt för att motivera beslutet, den svävade bl.a. ut i kommentarer om goodwillförlust, som den knappast har kompetens att bedöma, eller ska väga in i detta tidiga beslut.
Nåja, "smårätterna" brukar hamna fel ibland, som det verkar.
Det är bara att hålla tummarna (om man nu tillhör de som önskar att det går bra för Saab.)
Sant att han inte är opartisk.Ursprungligen postat av Bateman
Angående det andra; det där är en ganska vild spekulation, för att inte tala om biten om "jobb och hälsa". Muller och Antonov lärde väl känna varandra runt 2005 ett par år innan han hjälpte Spyker 2007. Han behövde nog ingen mellanhand, så där tror jag att du är fel ute.
Har lite svårt för vilda spekulationer i allmänhet, och i vissa sammanhang enbart spekulationer, och med Saab blir det extra plågsamt. Men det är väl som Fritiof Nilsson Piraten sade: "Man 'visste inte vad man skulle tro', och alltså trodde man."
Ursprungligen postat av Tripod
Du kan vara lugn, det är bara en vinterbil
Ska köpa mera Saabar framöver, bl.a cab.
ONT:
http://di.se/Artiklar/2011/9/12/244856/ ... fter-Saab/
Negativiteten om Saab.
"Sverige efter Saab"
Varför inte skriva:
"Detta förlorar Sverige om Saab går under"
Man tar upp i artikeln nästan som positiv kritik att det är bra att Saab går under, och Sverige klarar sig utan några som helst problem.
Jag sålde min 9-5 aero SC och köpte mig en V70 D5. (Jag är inte rädd för att reservdelar eller liknande ska ta slut, inte heller skäms jag. ALDRIG!) Men det känns halvbra när handlarna inte ens vill ta i Saabar med tång.
Känns som en liten del av mig dog i det bytet. Jag har bara kört Saab, sen jag tog körkort.
Har kvar 2 st Saabar, men ändå. Jag känner mig nere.
Inte för att Volvo är en dålig bil, det har jag aldrig tyckt. Men som Saabägare får man stå ut med mkt skit. Inte bara nu när det går dåligt, utan alltid.
Jag tror att det är det som gör att alla vi Saabälskare håller ihop såpass som vi gör!
Var inne och kolla lite på Volvos jämförelse till "STCS" Forum.
Jag fick en klump i magen. Dels för att dom var så otrevliga mot varandra, dels för att det var 70 olika bud på ett och samma fel. Det fanns inte hälften så mkt kunskap där som här.
Waaaa! Jag blir tokig!
Ända sedan den första turen i min styvfarsas metallicblå saab 900 TURBO för typ 20 år sen, så har jag varit fast och haft den där speciella goa känslan i kroppen så fort man har sett/kört en Saab. Och nu har jag bara en ångestklump i magen. Jag hoppas att den här turbulensen tar slut snart och att allt löser sig, så att det kan börja rulla ut bilar ifrån fabriken i Trollhättan, så att jag kan åka till handlarn och byta in min V70 mot en SAAB 9-5 igen.
Vi skulle startat en insamling till förmån för dom anställda i trollhättan.
Jag vet att det låter korkat, men vi måste väl kunna hjälpa dom på nåt sätt!?
"8292"
Bästa sättet att hjälpa Saab's anställda är att köpa en ny Saab.Ursprungligen postat av Petch
Men nu är det nog tyvärr redan för sent.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Ja, och även fast det inte hade varit försent, så hade jag inte haft råd att köpa en NY Saab för det. Vem har det egentligen? Förtetag, kommuner, landsting, rättsväsende.
Och folk med gött om pengar. Hade jag kunnat göra det, så hade jag gjort de!
Ett av felen att det går så dåligt för saab är faktiskt sveriges kommuner och landsting!
Våran hemtjänst här i bygden, kör Toyota. Borde inte dom köra Saab? Gubbarna och tanterna i Sveriges riksdag, borde även dom köra Saab. Alla myndigheter och högre instanser borde köra Saab! KUNGEN BORDE KÖRA SAAB!
För han kan baskemig köpa en NY!
"8292"