Sidan 62 av 199 FörstaFörsta ... 1252606162636472112162 ... SistaSista
Resultat 1 221 till 1 240 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #1221
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    För egen del räcker det med att en stark delägare kommer in (det räcker inte med Antonov) och visar ett seriöst intresse för att företaget kommer på fötter.

    T.ex skulle en kapitalinjektion och en större beställning av bilar från Pang Da och Youngman räcka för att jag (som privatperson) skulle våga köpa en 9-5 SC. (Fast det får vänta något år för nuvarande Saab är inte ens inkörd).
    Ja 1 miljard som Antonov ville satsa först räcker ju knappt för att få igång linan igen ju typ, skulle det kännas nått så när säkert så iaf 5 miljarder i fräscha pengar efter alla skulder var lösta.
    Det blev ju förlust på 3 miljarder förra året, så det behövs nog en rejäl pengapåse för att det ska funka under någon längre tid, lika så måste det ju till en nästan lika stor pengapåse på marknadsföring och reklam för att bygga upp det sarjade förtronendet.

    Man måste ju även sälja bilar här hemma, blir det bara en stor försäljning i Kina så har vi nog inte produktionen kvar här så länge till om Kineserna får bestämma.
    Det viktiga med bilar sålda till Kina är att resultatet för Saab skulle förbättras kraftigt vid ökad volym. Och eftersom Saab är ett populärt ämne i svensk media så tror jag att ett positivt budskap skulle få stor spridning. Så nyckeln till att återbygga förtroendet i Sverige kan ligga i bilförsäljningen till Kina.

    Det vore framför allt ett starkt ställningstagande FÖR Saab från kinesernas sida.

  2. #1222
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Börjar kännas väldigt väldigt kört nu tyvärr. Hur ska en vanlig svensson våga köpa en ny SAAB för 300k när en ny bil är bland dom största investeringarna man gör i livet?
    Ska inom en snar framtid byta till en snålare dieselbil och det lutar tyvärr åt att det snart står en Mercedes C220 CDI AMG på gården istället för en SAAB 9-5/9-3 Aero TTID.
    Man kan väl säga att bl.a. med tanke på löneutbetalningen den här månaden och nästa, samt produktionsstarten 29 augusti, så kommer vi att veta om VM klarar detta eller inte. Notera dock, Saab har ett marknadsvärde på många miljarder, och även om inte VM skulle klara det så förefaller det rimligt att någon kommer att vilja försöka plocka upp handsken. Saab har ännu inte varit ute på fria marknaden. Detta är med stor sannolikhet inte slutet för Saab Automobile, men innan månadens slut så har det rimligtvis skrivits ett nytt kapitel. Den som lever får se.
    Ja det kanske rent av är så att det bästa vore om det blev KK och det blev möjligt för andra att komma in, sånna som faktiskt har pengar.
    Nu är ju VM sånn att han inte har några pengar men arbetar med att locka folk att investera, frågan är ju dock om han inte bränt rätt många av sina broar gällande detta, verkar ju bara vara ryssen som vill ge honom pengar.
    Sen kan man ju även fråga sig hur många dagar det dörjer innan de hittar VM i plastpåsar om han kör konken, han lr nog sitta på en rätt svettig sits just nu äve om vi inte hör ett ord av honom.

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Det viktiga med bilar sålda till Kina är att resultatet för Saab skulle förbättras kraftigt vid ökad volym. Och eftersom Saab är ett populärt ämne i svensk media så tror jag att ett positivt budskap skulle få stor spridning. Så nyckeln till att återbygga förtroendet i Sverige kan ligga i bilförsäljningen till Kina.

    Det vore framför allt ett starkt ställningstagande FÖR Saab från kinesernas sida.
    Krävs ju dock ganska rejält med pengar innan det kan bli verklighet med rejäla volymer där borta, så en stark ägare med pengar måste ju in, de 2 miljarderna det var snack om från Kina täcker ju knappt lönerna för 10 månader och gisningsvis är det ta mer tid än så innan det kan bli volymer dit.

    Så Saab måste ju sälja bilar här hemma för att klara at hålla sig flytande till det isf skulle bli aktuellt med större volymer mot kina.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #1223
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Det blev ju förlust på 3 miljarder förra året, så det behövs nog en rejäl pengapåse för att det ska funka under någon längre tid, lika så måste det ju till en nästan lika stor pengapåse på marknadsföring och reklam för att bygga upp det sarjade förtronendet.
    Intressant med den här siffran är att det borde kosta ungefär lika mycket aqtt låta fabriken stå som det kostade att producera förra året. Dvs, troligen ligger man ändå inte så mycket sämre till EKONOMISKT enligt affärsplanen jämfört med om produktionen skulle gå. Det är ju på nästa generation bilar som man ska tjäna pengar, dagens bilar får ju Saab bara lite över självkostnad på. Vi vet ju att 2 miljarder i utvecklingsarbete bekostats av EIB-lånet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #1224
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Saab har ännu inte varit ute på fria marknaden.
    På vilken marknad har Saab sålt bilar de senaste 64 åren då?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Intressant med den här siffran är att det borde kosta ungefär lika mycket aqtt låta fabriken stå som det kostade att producera förra året. Dvs, troligen ligger man ändå inte så mycket sämre till EKONOMISKT enligt affärsplanen jämfört med om produktionen skulle gå. Det är ju på nästa generation bilar som man ska tjäna pengar, dagens bilar får ju Saab bara lite över självkostnad på. Vi vet ju att 2 miljarder i utvecklingsarbete bekostats av EIB-lånet.
    Säger du inte emot dig själv? Först hävdar du att det skulle kosta Saab 3 miljarder att producera 32 000 bilar. Sen påstår du att Saab får lite över självkostnad för dagen bilar, dvs man gör en liten vinst för varje bil.

    Jag tror knappast att Saabs utgifter försvinner för att man inte producerar bilar.

  5. #1225
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Saab har ännu inte varit ute på fria marknaden.
    På vilken marknad har Saab sålt bilar de senaste 64 åren då?
    Biltillverkaren alltså, inte bilarna de producerar.
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Intressant med den här siffran är att det borde kosta ungefär lika mycket aqtt låta fabriken stå som det kostade att producera förra året. Dvs, troligen ligger man ändå inte så mycket sämre till EKONOMISKT enligt affärsplanen jämfört med om produktionen skulle gå. Det är ju på nästa generation bilar som man ska tjäna pengar, dagens bilar får ju Saab bara lite över självkostnad på. Vi vet ju att 2 miljarder i utvecklingsarbete bekostats av EIB-lånet.
    Säger du inte emot dig själv? Först hävdar du att det skulle kosta Saab 3 miljarder att producera 32 000 bilar. Sen påstår du att Saab får lite över självkostnad för dagen bilar, dvs man gör en liten vinst för varje bil.

    Jag tror knappast att Saabs utgifter försvinner för att man inte producerar bilar.
    Självkostnaden inkluderar bara kostnaden för biltillverkning, och inte Saabs totala utgifter. Och, uppskattningen är mycket ungefärlig. Men, poängen är att stoppet egentligen inte är en EKONOMISK katastrof i sig (men det förutsätter antagligen att man snabbt får in starka ägare som garanterar Sabs framtida stabilitet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #1226
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Självkostnaden inkluderar bara kostnaden för biltillverkning, och inte Saabs totala utgifter. Och, uppskattningen är mycket ungefärlig. Men, poängen är att stoppet egentligen inte är en EKONOMISK katastrof i sig (men det förutsätter antagligen att man snabbt får in starka ägare som garanterar Sabs framtida stabilitet).
    Nu är ju inte Saabs utgifter desamma varje år, men eftersom man enligt affärsplanen skulle nå break even vid 100-120 000 bilar år 2012 så måste man ju trots allt tjäna en del även på dagens NG9-3 och NG9-5. Ditt påstående om att man inte kommer att tjäna pengar förrän vid nästa generation bilar verkar ju lite långsökt.

    Eftersom försäljningsmålet för 2011 enligt affärsplanen var 80 000 bilar så tror jag ändå att produktionsstoppet innebär miljardförluster jämfört med att ha fabriken igång.

  7. #1227
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Just nu blöder företaget pengar eftersom produktionen står stilla. Tur i oturen är att företaget kan låta arbetarna arbeta ikapp en del av den tid som de varit lediga när produktionen drar igång igen. Så de bilar som produceras kommer att billigare då posten "direkt lön" är lägre per fordon.

    Detta förutsätter dock att det är lite tempo i produktionslinan...

  8. #1228
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Troligen är det Gemini som bråkar enligt Di

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4619098

    Nu är detta något som DI rapporterar om så frågan är om det verkligen är så.
    Det återstår att se

    Min förhoppning är nog att PangDa/Youngman finansierar produktionen kortsikigt. ( http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4619416 )

  9. #1229
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Troligen är det Gemini som bråkar enligt Di

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4619098

    Nu är detta något som DI rapporterar om så frågan är om det verkligen är så.
    Det återstår att se
    Om man läser Swades blog verkar det inte vara så:
    http://inside.saab.com/thoughts-on-our- ... -salaries/

    Det är alltså någonstans i överföringen av pengarna det har hängt upp sig, och det jag gissar är något lands regler för kreditgivning.

    Helt rätt att inte lita på DI, det är troligen bättre att gissa själv.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #1230
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    P4 Väst: Carlström har insyn i Saabs problem

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4620233

  11. #1231
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    P4 Väst: Carlström har insyn i Saabs problem

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4620233

    Bra med Carlström. Han är att lita på.

  12. #1232
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ja! efter att ha hört Carlströms uttalande i intervjun i Sveriges radio P4 samt tidigare uttalanden om SAAB i största allmänhet så oavsett en del tvivlare härinne och visst jag förstår er syn på saken också inte tu tal om det så! Är min syn på det hela att det kommer att lösa sej på ngt sätt som inte får SAAB att konka! Kalla mej old fashioned or so what! men jag hyser mkt större hopp för Carlström/Antonov/
    Pang Da & Youngman än tråkigt att säga det men... herr Muller!!!!
    Hare gott alla trots allt!!!!
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  13. #1233
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Kalla mej old fashioned or so what! men jag hyser mkt större hopp för Carlström/Antonov/
    Pang Da & Youngman än tråkigt att säga det men... herr Muller!!!!
    Muller är entrepenör som involverat de andra. Jag ser det som osannolikt att Königsegg hade hållt ut så här länge....
    Som Saab entusiaster har vi Viktor Muller att tack för mer än vi tror/vill erkänna...
    Fredrik J

  14. #1234
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag har också svårt att se det här som slutet. För mycket pengar är investerade och man tjänar inte längre något på en konkurs. Inte en enda leverantör skulle gå med på att nolla skulderna och börja om även om den "nye" ägaren har gott om pengar. Chansen finns nu.
    Har man pengar och vill ta över Saab är det nu man ska kliva in medans det fortfarande finns tid...något som kineserna insett.
    Etablerade, europeiska varumärken säljs normalt inte så här billigt. Vi ska komma ihåg att det är i sverige DI bevakar företagsgrinden 24/7...
    Fredrik J

  15. #1235
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jaså, en punktmarkering av grindarna från Dagens Industris sida. Vill de tala med arbetarna, tala med Viktor Muller eller vill de bara se vilka kineser som kommer på besök?

  16. #1236
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Jaså, en punktmarkering av grindarna från Dagens Industris sida. Vill de tala med arbetarna, tala med Viktor Muller eller vill de bara se vilka kineser som kommer på besök?
    Det vet dom inte.
    Fredrik J

  17. #1237
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa Har enligt utsago till Di fått beskedet av EIB att de aldrig någonsin kommer att godkänna Antonov
    När DI då frågade vad skälet var så säger gubbjäveln jag vet inte jag frågade inte och det är totalt ointressant för SAAB gubbjävel!!!!!!....
    -Vilken satans praktarsle!!!!!!
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  18. #1238
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa Har enligt utsago till Di fått beskedet av EIB att de aldrig någonsin kommer att godkänna Antonov
    När DI då frågade vad skälet var så säger gubbjäveln jag vet inte jag frågade inte och det är totalt ointressant för SAAB gubbjävel!!!!!!....
    -Vilken satans praktarsle!!!!!!
    Han snackar sitt skit hela tiden..

    Jag ser verkligen fram emot att Saab ska göra sig kvitt EIB asså!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  19. #1239
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa Har enligt utsago till Di fått beskedet av EIB att de aldrig någonsin kommer att godkänna Antonov
    När DI då frågade vad skälet var så säger gubbjäveln jag vet inte jag frågade inte och det är totalt ointressant för SAAB gubbjävel!!!!!!....
    -Vilken satans praktarsle!!!!!!
    Hela dagens artikel fr Di i sin helhet med Lars Holmqvist VD för Clepa:



    "Europeiska investeringsbanken (EIB) kommer aldrig att godkänna Vladimir Antonov som delägare i Saab Automobile. Den informationen har Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa, fått från EIB.
    "Men det är ointressant. Det viktiga för oss är att Antonov inte är någon lösning."

    EIB:s ordförande Philippe Maystadt har, enligt Lars Holmqvist, bekräftat att Antonov aldrig kommer att godkännas som delägare.









    Fler nyheter
    .

    di.se
    Saab uppges förhandla med Antonov-kontakt [27/07]
    Saab delgavs nya miljonkrav [27/07]
    ”Saab behöver en ny vd” [27/07]
    Regeringen: Vi har inte stängt dörren för Antonov [27/07]
    Unionen: Gör inte utlägg för Saab! [27/07]
    Saab: Dörren stängd för Antonov [27/07]
    Facket: Tragiskt att anställda inte får lön [27/07]
    Fler artiklar

    Bilförsäkring
    Här hittar du billigaste bilförsäkringen (Extern tjänst)

    Sanningen bakom finanskrisen
    Di.se erbjuder Oscarsbelönad dokumentär
    .

    Vilka skäl till beslutet angav Maystadt?
    "Inga skäl, och jag frågade inte om varför. Det viktiga för mig är att eftersom många pratar om att om man skulle släppa in Antonov för att lösa problem så uppstår en falsk bild. Men jag vill åstadkomma klarhet så att folk kan fatta klara beslut. Det är ingen idé att sitta och vänta på något som inte kommer att ske. Men varför får banken själv svara på."

    Det har spekulerats rikligt om att misstänkt penningtvätt och påstådda kontakter med kriminella skulle vara skälen till att EIB säger nej till Antonov.
    "Ingen aning. Det förekommer så våldsamt mycket rykten om alla ryssar. Men jag tycker att det är rätt så ointressant. Det viktiga för oss är att Antonov inte är någon lösning", säger Lars Holmqvist.

    Lars Holmqvist och Clepa följer vaksamt utvecklingen med Saab.

    "Det är mängder av företag som har stora fordringar på Saab. Det spelar ingen roll om man är stor eller liten, att förlora 40 eller 50 miljoner skapar problem för de flesta företag", säger Holmqvist.

    Är EIB:s beslut att inte släppa in Antonov problematiskt i ljuset av det?
    "Nej, problemet är av den storleken att det inte hjälper om en enskild person går in, hur rik han än är. Det skulle krävas många miljarder. Det är ingen lösning att en Joakim von Anka går in med en massa pengar. Det grundläggande problemet är att Saab inte säljer bilar. De är skyldiga underleverantörerna och EIB en väldig massa. De är i en situation som jag tror är väldigt svår att lösa."

    Lars Holmqvist har svårt att se en framtid för Saab.

    "De sålde 28.600 bilar i fjol. Det överlever man inte på i vår bransch." Slutcitat!
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  20. #1240
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •