Sidan 53 av 199 FörstaFörsta ... 343515253545563103153 ... SistaSista
Resultat 1 041 till 1 060 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #1041

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Sänka kronkursen har receptet varit för att göra Sverige konkurrenskraftigt. TYVÄRR.

  2. #1042
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag tror faktiskt att vår egen valuta, kronan, är det som håller vår industri konkurrenskraftig överhuvudtaget. Hade vi haft euron idag hade vi haft en riktig dålig sits tror jag när vi skulle vara tvungna att konkurrera med tysk, fransk, italiensk, portugisisk och alla andra länders industri. I de länderna haglar ju stödmiljarderna som vi skulle varit med och betalat i ännu större utsträckning utan att ha fått nåt tillbaka.

    Hittade en skrift som Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser gjorde 2009 för att kunna bidra med fakta i diskussioner etc. Observera att det är en myndighet som författat texten.

    Den heter Svar direkt och den hittar intresserade här:
    http://www.tillvaxtanalys.se/tua/export ... 009-01.pdf

    I den framgår bland annat att Tyskland klubbat igenom ett stödpaket för sin totala ekonomi på totalt 50 miljarder euro! Fransmännen är i det här sammanhanget närmast att betrakta som återhållssamma. Citerar ur sidan 10:
    "Frankrike sjösatte ett räddningspaket för fordonssektorn den 9 februari 2009 som uppgår till ca nio miljarder €. I dessa ingår ett riktat lån på 6,5 miljarder € med sex procents ränta under fem år till Peugeot, Renault och Renault trucks syftande till att ge företagen möjlighet att finansiera strategiska projekt i Frankrike och stödja program för utveckling av miljöbilar. Den franska regeringen har i efterhand kritiserats för att ha villkorat lånen för att behålla produktionen inom Frankrike."

    Jag tycker att sånt här borde framgå mer i debatten när vi pratar om företagens konkurrenskraft och så vidare. När ALLA andra får fantasisiffror i stöd och i Sverige debatteras det om någon enstaka miljard som svenska folket lurats att tro är taget ur statskassan till SAAB's undkommande, borde vi synas på di.se etc med faktahänvisning.

    Hur många av Europas bilfabriker har undvikit konkurs tack vare sina regeringars stödinsatser?
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  3. #1043
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Är det bara jag som tycker att tråden borde delas upp i:
    - Sådant som har direkt med Saab att göra
    - Gnäll på politiker o annat trams

    ??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #1044
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Är det bara jag som tycker att tråden borde delas upp i:
    - Sådant som har direkt med Saab att göra
    - Gnäll på politiker o annat trams

    ??
    Jaa, håller med här! Håll er till Saabkrisen nu asså!!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  5. #1045
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Hoppla! Jag ska försöka låta bli att blanda in alla andra länder och sånt.

    Hoppas i alla fall att det blir nåt av de senaste veckornas turbulens så vi får se nya kombin i saluhallarna och på garageuppfarter här och var.
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  6. #1046

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Hur blev Europeiskt statsstöd till fordonsindustrin irrelevant i den här frågan?

  7. #1047
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bmos
    Hoppla! Jag ska försöka låta bli att blanda in alla andra länder och sånt.

    Hoppas i alla fall att det blir nåt av de senaste veckornas turbulens så vi får se nya kombin i saluhallarna och på garageuppfarter här och var.
    Men nånting börjar hända lite, såg 2 st omaskerade 9-4X ute på vägarna i Trollhättan i torsdags Nu är det bara kombin som måste komma och därefter en helt ny 9-3.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  8. #1048
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 265
    Medlem#
    6770

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Men nånting börjar hända lite, såg 2 st omaskerade 9-4X ute på vägarna i Trollhättan i torsdags Nu är det bara kombin som måste komma och därefter en helt ny 9-3.
    Jag måste säga att jag beundrar alla SAAB anställda som kämpar på och aldrig ger upp.

  9. #1049
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Men nånting börjar hända lite, såg 2 st omaskerade 9-4X ute på vägarna i Trollhättan i torsdags Nu är det bara kombin som måste komma och därefter en helt ny 9-3.
    Jag måste säga att jag beundrar alla SAAB anställda som kämpar på och aldrig ger upp.

    Håller med till fullo! Det glädjer ett Saabhjärta. Hoppas dom blir belönade med nått extra när saab är på fötter igen!
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  10. #1050
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Citat Ursprungligen postat av Bmos
    Hoppla! Jag ska försöka låta bli att blanda in alla andra länder och sånt.

    Hoppas i alla fall att det blir nåt av de senaste veckornas turbulens så vi får se nya kombin i saluhallarna och på garageuppfarter här och var.
    Men nånting börjar hända lite, såg 2 st omaskerade 9-4X ute på vägarna i Trollhättan i torsdags Nu är det bara kombin som måste komma och därefter en helt ny 9-3.
    Jag såg en 9-4X stå på Saab parkeringen häromdagen och jag såg även en ng 9-5 kombi som stod och tankade på Shell vid ANA för någon vecka sedan. Men kombin börjar bli gammal, har sett den alldeles för mycket.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  11. #1051
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab

    Men nånting börjar hända lite, såg 2 st omaskerade 9-4X ute på vägarna i Trollhättan i torsdags Nu är det bara kombin som måste komma och därefter en helt ny 9-3.
    Jag såg en 9-4X stå på Saab parkeringen häromdagen och jag såg även en ng 9-5 kombi som stod och tankade på Shell vid ANA för någon vecka sedan. Men kombin börjar bli gammal, har sett den alldeles för mycket.

    Jocke
    Kan man inte visa bilder så har det aldrig hänt!!
    Till mitt garage: Garaget

  12. #1052
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero

    Jag såg en 9-4X stå på Saab parkeringen häromdagen och jag såg även en ng 9-5 kombi som stod och tankade på Shell vid ANA för någon vecka sedan. Men kombin börjar bli gammal, har sett den alldeles för mycket.

    Jocke
    Kan man inte visa bilder så har det aldrig hänt!!
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  13. #1053
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    I torsdags mötte jag en NG9-5 Combi ute på Björkö av alla ställen.

    Blev riktigt förvånad kan jag lova!

    /Jonas

  14. #1054
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Jag följer faktiskt inte dina resonemang i frågan. En svensk investeringsbank som lånade 4 miljarder till Saab skulle alltså vara olagligt, men följande är helt okej;

    Storbritanniens lån till sin industri på 25 miljarder kronor
    Frankrikes lån på 60 miljarder kronor till PSA och Renault
    Tysklands totala subventioner till bilindustrin på 100-300 miljarder kronor beroende på hur och vem som räknar.
    Även det lilla konkursmässiga landet Portugal utlovade 2 miljarder till sin bilindustri som såvitt jag vet inte ens existerar.

    Sträcker vi oss längre än EU har vi Ryssland som gav massivt stöd till sin fordonsindustri, vi har Kanada som subventionerade en bilindustri som inte ens är deras. Apropå att regeringar inte ska äga bilindustrin - halva USAs bilindustri förstatligades, som bekant. Peugeot/Citroën ägs tydligen till stor del av staten numera, och den tyska delstaten Niedersaschsen äger 20% av Volkswagen, som i sin tur äger typ resten av världen. Kina är inte heller främmande för att handla bilfabriker - Volvo PV ägs numera av kinesiska kommunistpartiet. Varenda land i världen har kommit fram till slutsatsen att tillfälliga kapitalinjektioner är ett billigt sätt att rädda hundratusentals arbetstillfällen, teknik och kultur, innan de berörda bolagen kommit på fötter. Du däremot, har kommit fram till att ingen har gjort någonting sådant och att vi skulle få våra fiskar varma av Sarkozy och Merkel om vi lånade nån miljard till Saab.

    Vi kräver inte ens lån från staten. Vi nöjer oss med att man öppnar upp bolaget för de privata aktörer som ihärdigt försöker investera i bolaget.

    Jag gillar dessutom dina tankar om att man räddar och subventionerar allt möjligt för att det är synd om bankkunder, pensionerade greker, franska jordbrukare osv - och att uteblivet stöd skulle innebära finansiell instabilitet i varierande utsträckning. Du tillämpar dock inte samma argumentation i Saab-frågan - utan där hade en nedläggning varit det bästa som hade hänt oss eftersom vi skulle kunna frigöra arbetskraft till att producera något vi är bättre på. Säg bara också att vi äntligen skulle kunna börja tillverka vindkraftverk.
    Åter igen så blandar du äpplen med päron. Vilka stöd Ryssland, USA och Kanada gjort är ointressant såvida du inte vill klaga hos WTO? Det kan dock påpekas att det fanns amerikanska politiker som var starka motståndare till att rädda GM och Chrysler, främst kom dessa från de delstater där utländska bilproducenter har sin verksamhet.

    Men nu var det Saab det handlade om och inom EU så gäller EU's förbud mot statliga stöd till företag. Om stödet ska vara lagligt så måste det omfattas av något av de undantag som gäller, detta gäller även de stöd staten ger till svenska biltillverkare. Det är genom tillfälliga undantag franska, tyska, brittiska och även svenska lånepaket till bilindustrin gått inom.
    http://www.tem.fi/files/25637/42272_TEM ... _SE_LR.pdf
    http://ec.europa.eu/competition/consume ... id_sv.html

    Volvo PV ägs inte av kinesiska kommunistpartiet. Volvo PV ägs av Geely, Geely har i sin tur ett flertal ägare, en av dessa är kinesiska staten. Hade man inte gett staten en andel så hade Geely inte fått köpa Volvo PV. I Kina så försöker man få det idag relativt stora antalet små kinesiska biltillverkare till 5-10 större biltillverkare istället, och Geely (som var helt privatägt) var tidigare inte bland de 5-10.

    Saab är inte en bank senast jag kollade, så om Saab går under så får det inte alls samma effekt. Faktum är att det var bankernas kris som utlöste krisen i bilindustrin. Bilförsäljning är väldigt beroende av krediter för att köparna ska ha råd att köpa nya bilar och är bankerna inte villiga att ge dessa krediter så faller bilförsäljningen. Biltillverkarna själva är också beroende av krediter för att ha råd att investera i nya bilmodeller. Så att ha fungerande banker är mycket viktigt.

    Risken med statliga stöd är att man gör det av helt fel skäl, eller med ideologiska skyddslapparna på plats. Att gå in med statliga medel enbart för att slippa tillfälligt ökad arbetslöshet och uppretade väljare är inte rätt och risken är att stödet inte kan upphöra när krisen är över. Att däremot gå in med statliga medel för att korrigera för kreditmarknadens misslyckande kan vara ett helt ok skäl, då detta kan drabba även det mest välskötta bolag. Men det gäller att vara vaksam, man får inte upprepa de misstag man gjorde med varvsindustrin på 70-talet där stödet snarare förstärkte den svenska varvsindustrins brister än avhjälpte dem.

    Sedan skrev jag också att vi istället skulle satsa på att tillverka sådant vi är bra på, vindkraftverk är inte en av de saker vi är bra på.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det där har jag aldrig fattat. Om nu produktion av vindkraftverk är en sån lysande affär (kursade inte ett finskt företag i branschen nu i veckan förresten) varför måste man vänta till Saab är nedlagt innan man drar igång? Saabs lokaler är ju knappast de mest ändamålsenliga för vindkraftverk ändå...
    Och hur många av Saabs ingenjörer kan konstruera vindkraftverk? 3?
    Påståenden om vindkraft är bara populistiska och tyder på att man inte har någon riktig koll på vad det är vad man säger. Varken vilken lönsamhet man kan förvänta sig från vindkraftstillverkning, vilka insatser som krävs för att starta ett nytt bolag inom sektorn och vilken kompetens som behövs för en sådan uppgift. De som arbetar hos Saab har i regel inte rätt kompetens för tillverkning av vindkraftverk.

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Det mest komiska är förstås hur alla vindkraftsivrare som getts utrymme i debatten alltid tycker att man ska lägga ner för "Saab har inte gjort vinst på 20 år så det är vansinne att subventionera dessa förluster". Deras vindkraftverk emellertid har inte heller gjort vinst, någonsin, och är inte bara kraftigt beroende av statliga subventioner - utan även beroende av att alla andra energislag betraktas som miljöfarliga och därför fördyras eller rentav elimineras.

    Vi ska inte ha bilar, el ska vi bara ha när det blåser och Trollhättan med omnejd ska samåka i buss till Norge och jobba inom hemtjänsten där. Så kan man sammanfatta regeringens vision.
    När det gäller elproduktion så finns det något som kallas externa kostnader. Detta är kostnader som elproduktionen orsakar men som inte elkonsumenten får betala. Dessa kostnader varierar från ungefär 0,5 öre/kWh för vattenkraft, 1 öre/kWh för vindkraft, 2 öre/kWh för kärnkraft och upp till 50 öre/kWh för el producerad med brunkol. Eftersom man inte kan ta ut dessa avgifter som skatt på elproduktionen så är grundtanken att elproduktionssätt med låga externa kostnader ska få bidrag istället. Tyvärr så är stödens storlek inte riktigt i proportion med de olika kraftslagens externa kostnader.

  15. #1055
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur

    Det har ju spekulerats i värdefall på befintliga SAAB:ar i fall av konkurs. Kan det finnas 500 000 SAAB:ar i Sverige idag? Skulle en konkurs ge ett värdefall på 20%? Kan genomsnitts-SAAB:en före en konkurs ha ett försäljningsvärde på 80 000 SEK? I så fall pratar vi ett värdetapp i Sverige på 500 000 x 0,2 x 80 000 = 8 miljarder. Över en dag, typ. De som betalar är andelen i det svenska samhället som äger SAAB:ar och den andelen kan inte vara liten, eftersom SAAB under lång tid varit Sveriges näst mest sålda bilmärke. Hur EIB agerar bestämmer om den här "beskattningen" kommer att verkställas eller inte.

    Av hänsyn till svenska skattebetalare tillåter Regeringen/EIB inte Antonov att träda in i SAAB med kapital för att lösa likviditetsproblem, däremot riskerar man gärna att åderlåta skattebetalare på 8 miljarder (eller vad det nu kan bli). För räkna med att en överväldigande majoritet av alla SAAB-ägare är skattebetalare.

    Mvh
    För det första, vad baserar du dina gissningar på?

    För det andra så tror jag att de enda Saabar som kommer att märka av någon värdeminskning är de helt nya, och något år gamla, eftersom folk kommer att bli oroliga för garantier och tillgång på reservdelar på lång sikt.

    Kan inte tänka mig att t.ex. en 9-5 Aero för 80 000 kr skulle sjunka 16 000 kr på en natt hos en bilhandlare ENBART för att Saab går i KK.

    Är det inte ganska löjligt att säga att "skattebetalare kommer att bli åderlåtna" för att deras bilar minskar i värde, och skylla det på regeringen?

    När blev ett bilköp en bra investering? Och var tog snacket om "garanterat restvärde" vägen, en stor del av de Saabar som sålts på senare är väl ändå tjänstebilar?

    Det som är jobbigt för dig är väl att du är en av de som har köpt en ny Saab nu (som du har påpekat ett antal gånger bara i denna tråd) och trots att bilen kommer att vara precis lika bra även om Saab går i KK så kommer någon annan att köpa samma bil och vara 20 % mer glad än vad du är.

  16. #1056

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://di.se/Artiklar/2011/7/4/239459/K ... paskrivet/

    Intressant. Ny 9-6 och 9-7? Ska 9-7an vara två steg större än 9-5an? Blir det en sexmetersbil eller?

    Kul att det finns hopp och framtidstro hos finansiärerna i alla fall.

  17. #1057

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Äntlige goda nyheter

    Saab och Youngman och Pangda har skrivit på skarpa avtal som dessutom inkluderar 3st nya bilmodeller saab 9-1, saab 9-6 och saab 9-7.

    http://www.saabsunited.com/2011/07/pres ... rious.html

    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  18. #1058
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Äntlige goda nyheter

    Saab och Youngman och Pangda har skrivit på skarpa avtal som dessutom inkluderar 3st nya bilmodeller saab 9-1, saab 9-6 och saab 9-7.

    http://www.saabsunited.com/2011/07/pres ... rious.html


    Kul! 9-7 beteckningen har väl redan använts? Men när jag pratade med säljare på Svenska Bil så sa han det är den enda modellen som inte finns med i "Saab offiicella bok". Den lilla fyrhjulsdrivan japanen (hette den Saab 9-2?) var med men inte 9-7. Förståeligt. 9-7 var så långt från Saab man kunde komma, Ursäkta OT
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  19. #1059
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Var dom inte ungefär lika långt ifrån saab båda två? om man nu ska säga så...

  20. #1060
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Var dom inte ungefär lika långt ifrån saab båda två? om man nu ska säga så...
    Tycker jag inte. Den lilla var (relativt)tekniskt avancerad. En riktig Saab med de specarna de åren hade nog blivit en storsäljare.
    Kan inte termerna men 9 7 var väl rambyggd. Typ ett lastbilschassi från 50 talet. Med stor törstig V8. I min bok är det så långt man kan komma från det vi hittills kallat Saab
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •