Sidan 4 av 199 FörstaFörsta ... 234561454104 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #61
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Att vänta 8-10v på en nybeställd bil är INTE länge.

    Jobbar med BMW just nu och där har kunder fått vänta upp till 6mån på sina nya bilar..

    När jag beställde en nya 9-3 Aero 2001 fick jag vänta 3mån.

    När man beställer en bil med mycket individuell utrustning så tar det tid.
    Det går inte jämföra med många Japanare osv där det finns ett lager i hamnen eller hos ÅF med en förutbestämd utrustning som kunden har att "välja" på.

  2. #62
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Att vänta 8-10v på en nybeställd bil är INTE länge.

    Jobbar med BMW just nu och där har kunder fått vänta upp till 6mån på sina nya bilar..
    Som sagt, på många marknader skulle man aldrig acceptera 10 veckors väntetid. Om BMW sålt bilar i USA med 6 månaders väntetid hade man förmodligen inte sålt en enda bil.
    Fredrik J

  3. #63
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det är skönt att forumet finns och det är intressant att läsa andras tankar. Till syvende och sist finns dock bara en väg att stödja Saab att undvika konkurs och det är att beställa en ny bil. Någon annan "stödform" gives ej.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #64
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Precis!
    Den kritiska frågan är nog inte väntetidens vara eller inte vara. Inte heller bilarnas kvalitet.
    Det gäller snarare om att motivera till köpa en helt ny Saab och ändra den allmänna uppfattningen om företagets stabilitet samt bygga och återvinna förtroendet. I bästa fall förtroendet mot enbart företaget. I sämsta fall förtroendet för både produkt och företag.

    Då har vi ändå utelämnat en viktig del som folk utomlands sannolikt kikar på när det ska väljas ny bil: Hur pass utbrett är återförsäljarnätet och auktoriserade serivceställen/verkstäder?

    Tyvärr börjar det bli mer och mer svårt att motivera folk, som inte känner någon ansvarsplikt mot svensk industri och svenska arbetstillfällen, att välja Saab före valfritt annat bilmärke.
    Och tyvärr är det ju utomlands som de riktigt stora volymerna ligger.
    Samtidigt råder ingen brist på konkurrenter som bedöms ligga ljusår bättre till än Saab, i precis alla avseenden.

    Sedan måste jag erkänna att jag känner mycket stor oro över att Saab framtid, närmast oavsett framtida försäljningsvolymer, då den verkar hänga på två enskilda personer:
    VM och den ännu inte antagne parhästen Antonov.

    Ett gott tillskott av pengar håller verksamheten igång. Absolut.
    Men det bygger inte per automatik förtroende.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Har man inte råd med en helt ny så hjälper man till genom att köpa en nästan ny också. Finns det ett sug efter nästan nya Saabar säkrar det restvärdet på en högre nivå vilket är positivt för framförallt tjänstebilsförsäljningen.
    Fredrik J

  6. #66
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Har man inte råd med en helt ny så hjälper man till genom att köpa en nästan ny också. Finns det ett sug efter nästan nya Saabar säkrar det restvärdet på en högre nivå vilket är positivt för framförallt tjänstebilsförsäljningen.
    Visst. Det ligger något i det men utan nybilsförsäljning faller ju allt ändå. Man måste nå vissa volymer helt enkelt. Med dagens försäljning gör man en förlust på varje bil. Går inte i längden.
    Men med de kommande modellerna tror jag det finns gott hopp om ökad försäljning. Gäller klara perioden fram tills dess
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #67
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Precis!
    Den kritiska frågan är nog inte väntetidens vara eller inte vara. Inte heller bilarnas kvalitet.
    Det gäller snarare om att motivera till köpa en helt ny Saab och ändra den allmänna uppfattningen om företagets stabilitet samt bygga och återvinna förtroendet. I bästa fall förtroendet mot enbart företaget. I sämsta fall förtroendet för både produkt och företag.
    Det såldes 32 000 nya SAAB:ar under 2010, flertalet under andra halvåret och flertalet gamla 9-3! Tyder på ett visst förtroende! Varför vara pessimistisk nu när SAAB utvecklar produktutbudet dramatiskt?

    Då har vi ändå utelämnat en viktig del som folk utomlands sannolikt kikar på när det ska väljas ny bil: Hur pass utbrett är återförsäljarnätet och auktoriserade serivceställen/verkstäder?
    Ökar hela tiden och är större än under 2010!

    Tyvärr börjar det bli mer och mer svårt att motivera folk, som inte känner någon ansvarsplikt mot svensk industri och svenska arbetstillfällen, att välja Saab före valfritt annat bilmärke.
    Fel - se ovan - SAAB:s försäljning ökar kraftigt!

    Och tyvärr är det ju utomlands som de riktigt stora volymerna ligger.
    Ja, men SAAB är inte i första hand ute efter de riktigt stora volymerna - se affärsplanen.

    Samtidigt råder ingen brist på konkurrenter som bedöms ligga ljusår bättre till än Saab, i precis alla avseenden.
    ??????

    Sedan måste jag erkänna att jag känner mycket stor oro över att Saab framtid, närmast oavsett framtida försäljningsvolymer, då den verkar hänga på två enskilda personer:
    VM och den ännu inte antagne parhästen Antonov.
    Du menar att du inte känner förtroende för dessa två personer? Annars beror SAAB:s framtid på en komplex massa av olika faktorer.

    Ett gott tillskott av pengar håller verksamheten igång. Absolut.
    Men det bygger inte per automatik förtroende.
    Det gör inte ditt extremt pessimistiska och delvis felaktiga inlägg heller!
    Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det vi ser nu är SAAB som av media tvingats ut i ljuset med sin kamp om bättre kredittider gentemot underleverantörerna. Det skulle inte hända något annat företag! Inte nog med att de har kortare kredittider än sina konkurrenter, utan när de försöker göra något åt det, motarbetas de våldsamt från alla håll och kanter och katastrofscenarior målas upp överallt, t o m på SAAB-forum! Det riktigt bedrövliga hade ju varit om SAAB inte försökt agera hårt för att få längre kredittider. Då kunde vi snacka katastrof. Som sagt, det var väl ingen som trodde att det här skulle bli en enkel resa. SAAB-folket är verkliga hjältar

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Är tyvärr väldigt pessimistisk fast jag inte vill vara det, SAAB finns inte kvar som biltillverkare år 2013 vilket är tragiskt. Älskar man ett märke så vill man försvara det till varje pris men måste ändå konstatera att vissa delar av SAAB är på en nivå som mer liknar
    "Nisses Mekaniska" med 4 antällda. Obefintlig marknadsföring, förmodligen det sämsta ÅF nätet av samtliga bilmärken som finns repr i landet. Man kan tillverka 100000 bilar i T-hättan men om inte Marketing &ÅF är på hugget och kan sälja så är man till råttorna i alla fall. En tillverkningsindustri lever på ATT SÄLJA SIN PRODUKT, så många som möjligt,så ofta som möjligt, reklam, jippo,events,framåt,nytänkande osv osv..

    Ledningen på SAAB V.A.K.N.A!!!!!!!!!!!!!!!!!!! det går liksom inte att köra strutsmetoden och bara trampa på som tidigare, det är 2011 nu!! V4:ans och 99:ans tid är förbi, köparna nu har andra krav än på 60-talet, TITTA ut genom fönstret från kontoret så ser ni att det
    fullständigt kryllar av bilar från Göteborg på vägarna!!!! Grattis Volvo säger jag som SAAB älskare. De har för länge sedan fattat att isen har släppt från Norden och vi går inte längre på fyra ben, hatten av. Överallt man tittar, TV,tidningar,film, på toaletten,Konsums parkering, ja ta mig f-n överallt finns Volvo. Härligt!

    Vi SAAB människor är så gulligt positiva och jag kommer på mig själv med att vara det också ända tills listar upp lite fakta: Två bilmodeller att erbjuda varav 9-5 kostar ungefär som en AUDI, VOLVO,BMW.I dagens läge vågar jag gissa att Hasse Svensson i villan på Genomsnittsvägen 22i i Partille förmodligen väljer AUDIN eftersom det är bilvärldens nu mest framgångsrika märke som formligen sprutar ut bilmodeller. Fler fakta, en notorisk historik av ekonomiska problem, lockar det köpare? Kanske inte.

    SAAB skall inte vara en volymtillverkare OK jag köper det, och det lustiga är ju att de har lyckats med det!! De tillverkar och säljer ju nästan inga bilar alls!!

    Vad SAAB har fallit på är precis det SAAB stod för förr i tiden, att vara unika,erbjuda mycket "bang for the bucks" VÅGA VARA UNIKA! Nu tillverkar man istället en enormt stor 4dr sedan för att man tror att det är det som krävs för att stjäla köpare från AUDI,BMW,VOLVO. Varför inte vara unika? Tillverka en 3 eller 5dr cc igen. Saabs absolut bästa,tydligaste och mest framgångsrika nisch genom tiderna. Billigare än övriga märke, bjud på mycket effekt för pengarna, HÄRMA INTE ANDRA, VÅGA och VINN!!

    Jag vågar påstå att SAAB började avveckla sig själv när man slutade bygga CC bilar.
    Det var SAABS trademark, bilar som var snygga,lastade som en kombi, gick som F.A.N till ett pris som var betydligt lägre än vad du betalade för t.e.x en tysk bil.

    Vi behöver en svensk biltillverkare i Sverige, jag säger en eftersom den andra snart inte finns längre och jag säger det med sorg i hjärtat.

    Jag hoppas verkligen att jag har fel men SAAB`s bäst före datum har gått ut känns det som, det börjar lukta illa.
    Jag får gå ut i min gamla AERO och sniffa lite - från SAAB`s storhetstid med lite av den där speciella SAAB doften kvar, 3dörrars, praktisk,fällbart baksäte, lastar ett kylskåp om man vill, unik på sin tid, bilsverige var i chock när SAAB turbo kom, Volvo var däckade, krälade i sitt eget stoft inför den mäktiga TURBON, Ingemar Stenmark,Björn Borg, SVERIGE-ABBA, Potatisgratäng! Polotröja!! Sex utan skydd! Ingen BH! VÅGA! man blir tårögd för mindre.
    Många av er var inte ens födda på denna tiden men jag har haft förmånen att vara med då. Dessa tider kommer aldrig tillbaka, och det skall de inte göra heller men SAAB idag lider av en slags handlingsförlamning och vill så gärna vara alla till lags istället för att köra sig eget race.

    Våga nu vara riktigt negativa och inse att om inte hela affärsidèn snabbt ändras och radikala grepp tas så kommer det att gå käpp rätt åt helvete och det snabbt.
    Antonov eller inte Antonov, han är väl knappast dum i huvudet och pumpar in pengar i ett dödsdömt företag hur länge som helst. Bättre att köpa kaviar,vodka och åka på solresor hade jag tyckt i alla fall.

    Drive safe!
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  9. #69
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Är tyvärr väldigt pessimistisk fast jag inte vill vara det, SAAB finns inte kvar som biltillverkare år 2013 vilket är tragiskt. Älskar man ett märke så vill man försvara det till varje pris men måste ändå konstatera att vissa delar av SAAB är på en nivå som mer liknar
    "Nisses Mekaniska" med 4 antällda. Obefintlig marknadsföring, förmodligen det sämsta ÅF nätet av samtliga bilmärken som finns repr i landet. Man kan tillverka 100000 bilar i T-hättan men om inte Marketing &ÅF är på hugget och kan sälja så är man till råttorna i alla fall. En tillverkningsindustri lever på ATT SÄLJA SIN PRODUKT, så många som möjligt,så ofta som möjligt, reklam, jippo,events,framåt,nytänkande osv osv..

    Ledningen på SAAB V.A.K.N.A!!!!!!!!!!!!!!!!!!! det går liksom inte att köra strutsmetoden och bara trampa på som tidigare, det är 2011 nu!! V4:ans och 99:ans tid är förbi, köparna nu har andra krav än på 60-talet, TITTA ut genom fönstret från kontoret så ser ni att det
    fullständigt kryllar av bilar från Göteborg på vägarna!!!! Grattis Volvo säger jag som SAAB älskare. De har för länge sedan fattat att isen har släppt från Norden och vi går inte längre på fyra ben, hatten av. Överallt man tittar, TV,tidningar,film, på toaletten,Konsums parkering, ja ta mig f-n överallt finns Volvo. Härligt!

    Vi SAAB människor är så gulligt positiva och jag kommer på mig själv med att vara det också ända tills listar upp lite fakta: Två bilmodeller att erbjuda varav 9-5 kostar ungefär som en AUDI, VOLVO,BMW.I dagens läge vågar jag gissa att Hasse Svensson i villan på Genomsnittsvägen 22i i Partille förmodligen väljer AUDIN eftersom det är bilvärldens nu mest framgångsrika märke som formligen sprutar ut bilmodeller. Fler fakta, en notorisk historik av ekonomiska problem, lockar det köpare? Kanske inte.

    SAAB skall inte vara en volymtillverkare OK jag köper det, och det lustiga är ju att de har lyckats med det!! De tillverkar och säljer ju nästan inga bilar alls!!

    Vad SAAB har fallit på är precis det SAAB stod för förr i tiden, att vara unika,erbjuda mycket "bang for the bucks" VÅGA VARA UNIKA! Nu tillverkar man istället en enormt stor 4dr sedan för att man tror att det är det som krävs för att stjäla köpare från AUDI,BMW,VOLVO. Varför inte vara unika? Tillverka en 3 eller 5dr cc igen. Saabs absolut bästa,tydligaste och mest framgångsrika nisch genom tiderna. Billigare än övriga märke, bjud på mycket effekt för pengarna, HÄRMA INTE ANDRA, VÅGA och VINN!!

    Jag vågar påstå att SAAB började avveckla sig själv när man slutade bygga CC bilar.
    Det var SAABS trademark, bilar som var snygga,lastade som en kombi, gick som F.A.N till ett pris som var betydligt lägre än vad du betalade för t.e.x en tysk bil.

    Vi behöver en svensk biltillverkare i Sverige, jag säger en eftersom den andra snart inte finns längre och jag säger det med sorg i hjärtat.

    Jag hoppas verkligen att jag har fel men SAAB`s bäst före datum har gått ut känns det som, det börjar lukta illa.
    Jag får gå ut i min gamla AERO och sniffa lite - från SAAB`s storhetstid med lite av den där speciella SAAB doften kvar, 3dörrars, praktisk,fällbart baksäte, lastar ett kylskåp om man vill, unik på sin tid, bilsverige var i chock när SAAB turbo kom, Volvo var däckade, krälade i sitt eget stoft inför den mäktiga TURBON, Ingemar Stenmark,Björn Borg, SVERIGE-ABBA, Potatisgratäng! Polotröja!! Sex utan skydd! Ingen BH! VÅGA! man blir tårögd för mindre.
    Många av er var inte ens födda på denna tiden men jag har haft förmånen att vara med då. Dessa tider kommer aldrig tillbaka, och det skall de inte göra heller men SAAB idag lider av en slags handlingsförlamning och vill så gärna vara alla till lags istället för att köra sig eget race.

    Våga nu vara riktigt negativa och inse att om inte hela affärsidèn snabbt ändras och radikala grepp tas så kommer det att gå käpp rätt åt helvete och det snabbt.
    Antonov eller inte Antonov, han är väl knappast dum i huvudet och pumpar in pengar i ett dödsdömt företag hur länge som helst. Bättre att köpa kaviar,vodka och åka på solresor hade jag tyckt i alla fall.

    Drive safe!
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #70
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ja tänk att det kan vara så lätt att bedriva ett stort bilföretag.
    Skall klippa ut din text och maila till Saab Automobilen så de får reda på hur de skall komma ur krisen. Ja en CC det är ju vad ALLA bilköpare trånar efter, att de inte tänkt på det tidigare

  11. #71

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Två bilmodeller att erbjuda varav 9-5 kostar ungefär som en AUDI, VOLVO,BMW.I dagens läge vågar jag gissa att Hasse Svensson i villan på Genomsnittsvägen 22i i Partille förmodligen väljer AUDIN eftersom det är bilvärldens nu mest framgångsrika märke som formligen sprutar ut bilmodeller.
    Hmm, nu är jag förvisso inte genomsnittlig utan ganska extraordinär, men jag tyckte att jag skulle vara förnuftig innan jag köpte 9-5an så jag ville besöka de omkringliggande tyska bilhallarna också för att se vad jag kunde få för samma pengar. Audi låg närmast och jag spenderade ca 10 minuter där, konstaterade att A4/A5 var ganska fina bilar, men att jag tittat på samma bil i ett decennium (med undantag för lite nya lyktor) och när jag satte mig i dem så var det som att sätta sig i en Audi för fem år sedan. Helt okej, men det är något alla har och jag var allmänt ganska likgiltig för bilarna. Uttråkad, kanske man kan kalla det.

    Jag bemödade mig inte ens att gå till de andra tyskarna utan sprang in till Saab igen istället där jag tilläts provköra 9-5an. Nog för att man var nyfiken på den innan - men när jag tryckte på start-knappen blev jag fullkomligt "starstruck". Den skrek innovation omedelbart, och liknade ingenting annat jag någonsin kört. Sittkomforten och körglädjen var suverän, i motsats till exempelvis den obekväma och stumma nya BMW 5-serien, som jag provkörde vid ett senare tillfälle.

    Jag kände mig lika exhalterad som när man var 18 år och just hade börjat utforska bilvärlden. Det fanns ingen bilmodell i prisklassen som kunde mäta sig med Saaben.

    Fler fakta, en notorisk historik av ekonomiska problem, lockar det köpare? Kanske inte.
    Jag tycker tvärtom att det ger lite extra status att ha tagit risken med att köpa en bil vars tillverkares framtid är extremt oviss. Det visar att man konsumerat med hjärtat.

  12. #72
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Drive safe!
    Nedklippt - så mycket oinsiktsfull dynga. Försök att fatta att SAAB idag är ett uppstartsföretag i full färd med att bygga upp mängder av funktioner. Hade ni förväntat er att någon skulle stiga ner från himlen med skojiga pengar och färdiga funktioner att installera i det oberoende SAAB dag 1?



    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  13. #73
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Och den som skapade jorden för länge sedan är inte färdig än. Då menar jag att Saab blir färdig så småningom.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  14. #74
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Nedklippt - så mycket oinsiktsfull dynga. Försök att fatta att SAAB idag är ett uppstartsföretag i full färd med att bygga upp mängder av funktioner. Hade ni förväntat er att någon skulle stiga ner från himlen med skojiga pengar och färdiga funktioner att installera i det oberoende SAAB dag 1?



    Mvh
    TRAMS
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur

    Nedklippt - så mycket oinsiktsfull dynga. Försök att fatta att SAAB idag är ett uppstartsföretag i full färd med att bygga upp mängder av funktioner. Hade ni förväntat er att någon skulle stiga ner från himlen med skojiga pengar och färdiga funktioner att installera i det oberoende SAAB dag 1?



    Mvh
    TRAMS
    Inser att det var oartigt formulerat och ber om ursäkt för det. Men allvarligt - vad gör du här? Tycker du det är rimligt att ta upp utrymme i en tråd genom att kopiera jättelånga plojinlägg?

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur

    Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det vi ser nu är SAAB som av media tvingats ut i ljuset med sin kamp om bättre kredittider gentemot underleverantörerna. Det skulle inte hända något annat företag! Inte nog med att de har kortare kredittider än sina konkurrenter, utan när de försöker göra något åt det, motarbetas de våldsamt från alla håll och kanter och katastrofscenarior målas upp överallt, t o m på SAAB-forum! Det riktigt bedrövliga hade ju varit om SAAB inte försökt agera hårt för att få längre kredittider. Då kunde vi snacka katastrof. Som sagt, det var väl ingen som trodde att det här skulle bli en enkel resa. SAAB-folket är verkliga hjältar

    Mvh
    Men kom igen...

    Schenker har ju gått ut med att det är väldigt ovanligt att man stoppar transporter p.g.a. obetalada fakturor.

    Och hur tror du Saabs förtroende påverkas hos allmänheten och i reklambranschen när de "säger upp sitt avtal" med reklamfirman genom att helt sonika strunta i att betala fakturor på miljonbelopp för redan levererade tjänster?

    Och tror du att Saab får en bra förhandlingsposition gentemot sina underleverantörer genom att inte betala dem i tid eller ens betala dem alls? Tror du att underleverantörerna känner sig trygga i Saab då och är villiga att ge dem längre kredittider?

    Och jag kan bara tala för MIG SJÄLV när jag säger att mitt förtroende för Saabs ledning och Victor Muller försämras väsentligt när de skyller på olika saker, ändrar sig och inte går ut med sanningen.

    Jag har inget emot Saab och vill gärna att de finns kvar om 10 år men man måste ju vara lite realistisk.

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag har förstått att "förtroende" är väldigt viktigt för en del när det ska handlas bil. För mig känns det väldigt främmande och ganska orelevant.
    Jag bestämde mig och beställde min bil när Opel balanserade på kanten och förbrukade tyska skattepengar. Mitt "förtroende" för företagsledningen reflekterade jag över huvudtaget inte över.
    Vad det spelar för roll när man tecknar sig för en tjänstebil med garanterat restvärde begriper jag ärligt talat inte.
    Det enda som då spelar roll är ju månadskostnaden och om man tycker om bilen.
    Fredrik J

  18. #78
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag kan förstå att många känner tvivel. Nu är jag ju Saab-vän och hålller alla tummar men skulle man skala bort allt känslomässigt finns det förmodligen en hel del som rent objektivt talar som emot Saab. DET VÄRSTA ÄR HEMLIGHETSMAKERIET som föder tvivel och rykten.

    Är man så förtegen för att man inte förstår bättre? Eller är man förtegen för att man hela tiden balanserar på en så extremt tunn lina som riskerar att brista om man gick ut och berättade hur illa läget är? Svårt att säga

    Med tanke på Mullerns tidigare kontakter med media vad gäller Spyker och F1 tex så är hans uttalande noll värda. Han har aldrig någonsin medgett bekymmer. " Allt ser bra ut" säger han även om konkursen väntar i morgon

    JAG vet inte - men klarar man bara detta år så tror jag att man har en god chans att överleva och till och med växa på sikt


    Edit

    Man kanske inte ska skriva inlägg sent på kvällen Tog i för mkt. Alla företag brukar nog vara ganska förtegna om sina inre angelägenheter. En VD:s plikt är att stå upp för företaget. Och i Mullern verkar man ha funnit ett riktigt proffs vad gäller den biten ....

    Förutom att beställa en ny bil eller nyare beg.så spelar det också roll hur vi pratar om Saab i vårt umgänge. Jag är alltid positiv
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  19. #79
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur

    Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det vi ser nu är SAAB som av media tvingats ut i ljuset med sin kamp om bättre kredittider gentemot underleverantörerna. Det skulle inte hända något annat företag! Inte nog med att de har kortare kredittider än sina konkurrenter, utan när de försöker göra något åt det, motarbetas de våldsamt från alla håll och kanter och katastrofscenarior målas upp överallt, t o m på SAAB-forum! Det riktigt bedrövliga hade ju varit om SAAB inte försökt agera hårt för att få längre kredittider. Då kunde vi snacka katastrof. Som sagt, det var väl ingen som trodde att det här skulle bli en enkel resa. SAAB-folket är verkliga hjältar

    Mvh
    Men kom igen...

    Schenker har ju gått ut med att det är väldigt ovanligt att man stoppar transporter p.g.a. obetalada fakturor.

    Och hur tror du Saabs förtroende påverkas hos allmänheten och i reklambranschen när de "säger upp sitt avtal" med reklamfirman genom att helt sonika strunta i att betala fakturor på miljonbelopp för redan levererade tjänster?

    Och tror du att Saab får en bra förhandlingsposition gentemot sina underleverantörer genom att inte betala dem i tid eller ens betala dem alls? Tror du att underleverantörerna känner sig trygga i Saab då och är villiga att ge dem längre kredittider?

    Och jag kan bara tala för MIG SJÄLV när jag säger att mitt förtroende för Saabs ledning och Victor Muller försämras väsentligt när de skyller på olika saker, ändrar sig och inte går ut med sanningen.

    Jag har inget emot Saab och vill gärna att de finns kvar om 10 år men man måste ju vara lite realistisk.
    Hej!

    Det förefaller vara ett faktum att SAAB har korta kredittider, kortare än vad som är normalt och kortare än vad de hade innan de blev ett oberoende företag. Vad de skulle vara betjänta av nu när de befinner sig i en väldigt expansiv fas (=försäljningen ökar dramatiskt) som ställer kraftigt ökade krav på likviditet, vore precis tvärtom, d v s längre = normala betalningstider. Då måste SAAB naturligtvis sträva efter det. Alltså uppstår ett spel mellan köpare och underleverantörer, där osäkerhet ingår som en betydande faktor. I det spelet har nu media gripit in, något som är helt abnormt. Det normala är att köpare och underleverantörer reder ut sådant här sinsemellan, utan ingrepp av varken media eller självpåtagna förståsigpåare. Jag tror att det skulle ha varit bäst även i det här fallet.

    Vad Schenker går ut med och inte, är en del av det här spelet och jag har ingen möjlighet och därmed inga ambitioner att värdera det. Dessutom uppger sig nu båda parter vara överens efter vad jag förstår. Man kan spekulera att SAAB har fått ett sämre avtal än vad de skulle fått om inte media gripit in. Det kan ju i så fall vara både bra och dåligt för Schenker - ju bättre det går för SAAB, desto bättre går det för Schenker.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  20. #80
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag tror också att Saab mycket väl kan bli tvingade till sämre villkor än normalt för branschen. I bilbranschen är väl 90 dagar standard numera. Det är ju i praktiken orimligt långt och leverantörerna kan ju vara lite tuffare mot Saab.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •